#


بایدها و نبایدهای هفته سیزدهم بارداری

4 مارس 2018 بدون نظر 3777 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته سیزدهم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته سیزدهم بارداری

  • با مربی کلاس زایمان صحبت کنید.
  • بدانید پزشک چگونه رحم شما را اندازه گیری می کند.
  • تغییر در روش نزدیکی در سه ماهه دوم را بدانید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

درد پشت یا شکمی: درد پشت یا شکم می تواند به خاطر انقباضات یا اتساع زودهنگام دهانه رحم باشد که اینها نشانه بالقوه ای از زایمان زودرس هستند.

بیش از شش انقباض در ساعت: این نشانه ای از زایمان زودرس است. داشتن انقباضات رحمی طبیعی است اما تکرار زیادی آن خیر

آبریزش از واژن: پزشک شما باید تعیین کند که مایع بیرون آمده از واژن مایع آمینوتیک ( مایع حامل جنین) بوده یا ترشح طبیعی واژن است.

خونریزی یا لکه بینی: لکه بینی قرمز رنگ یا قهوه ای در این مقطع از بارداری ممکن است بعد از نزدیکی، معاینه واژن یا سونوگرافی واژینال اتفاق بیفتد. شما باید از افزایش احتمال این علامت بر اثر نزدیکی یا معاینه باخبر شوید. خونریزی یا لکه بینی ای که با این فعالیت ها مرتبط نیست باید فورا به پزشک گزارش شود؛ چون می تواند نشانه ای از عفونت، اتساع زودهنگام دهانه رحم یا مسئله ای مربوط به جفت باشد.

هرگونه علامت عجیب یا آزاردهنده را فورا گزارش دهید.

ویژگی های جسمی

خبرهای خوب این هفته این است که خوشبختانه علائم آزاردهنده سه ماهه اول را کمتر و کمتر تجربه می کنید. بعضی خانم ها حوالی هفته یازده تا دوازده به تدریج بهبود می یابند و بالاخره علائم تمام می شوند. این مرحله گذر در سایر خانمها ناگهانی تراست این طور به نظر می رسد که آنها یک روز از خواب برمی خیزند و متوجه می شوند نشانه هایی که آنان را تحریک می کرد، از بین رفته است. اگر ناخوشی صبحگاهی با سایر علائم ادامه پیدا کنند، جای تأسف است اما هنوز این علامت طبیعی است.

اطلاعات جنینی

جنین شما خبر ندارد که شما وارد سه ماهه دوم شدید. او با خوشحالی در رحمتان شنا می کند و مدام در حال تحرک است. با وجود اینکه حالا حدود ۲۸ گرم وزن دارد، اغلب مادران هنوز حرکات او را احساس نمی کنند.

وقایع داخلی دیگر شامل حرکت روده ها از طناب نافی به شکم می باشد. روده ها همچنین در حال ساختن ساختار پرزی داخلی شان هستند. پرزها به هضم غذا و کمک به حرکت غذا درون روده ها در ادامه زندگی وی کمک می کنند. نکته دیگر اینکه پانکراس ترشح انسولین را شروع می کند و همچنین بیست دندان زیر لثه های او شکل گرفته اند.

ویژگی های بارداری

با مربیان کلاس زایمان گفت وگو کنید. هدف کلاسهای آموزشی تولد نوزاد برای والدین منتظر دانستن مطالبی چون مراقبت دوران بارداری، فرایند تولد و آموختن مهارت هایی است که مؤثرتر باشند. این کلاسها همچنین راهی برای توسعه یک شبکه حمایتی بزرگ می باشد که با مربی وسایر همکلاسی ها آغاز می گردد. به همین دلیل است که انتخاب مربی بسیار مهم است. آموزگار باید باسواد، امین و باز باشد و باید از راه اطلاعات علمی کسب تجربه کندیا اینکه این تجربه ها را موقع زایمان شما یا از سایر زوج ها به دست آورده با تجربه شخصی خود او باشد. چرا به جای پرستار از مراقب استفاده می کنید؟ چون پرستار مسئولیت های دیگری دارد و نمی تواند منحصر به کار خانم باردار و خانواده اش رسیدگی کند.

لحظات به یادماندنی

هفته سیزدهم یک آرزو بود. من زمان زیادی را به فکر کردن درباره بارداری در سه ماهه اول گذرانده ام و اغلب به سبب احساس بیماری بود یا اینکه بسیار هیجان زده بودم؛ اما حالا که احساس بهبود می کنم کمتر به بارداری می اندیشم. یک نفراز من پرسید که آیا این دوران برایم رنج آور است ولی عجیب این است که آرامش بخش بوده چون من به اضطراب آن فکر نمی کردم.

چگونه مربی مناسب تولد کودک پیدا کنید؟ سؤالات زیر را بپرسید:

* کلاسهاکی برگزار می شوند؟

* در هر کلاس چند نفر شرکت می کنند؟ آیا حداکثریا حداقلی وجود دارد؟

* شهریه کلاس ها چقدر است؟

* هزینه شامل چه چیزهایی می شود؟

* مربی چه مدرکی در این زمینه دارد؟

* در کلاس ها چه مطالبی مطرح می شود؟

* فلسفه مربی زایمان چیست؟

* آیا امکان دارد با خانم های آموزش دیده قبلی صحبت کنیم؟

* اگر نتوانستم در یک کلاس شرکت کنم، چه کار کنم؟

بسیاری از مربیان ادعا می کنند که در کلاس های تولد کودک تدریس می کنند. آنها ممکن است مادر، پرستار یا حتی یک آموزگار باشند ولی علامت واقعی یک مربی کلام تولد کودک وابستگی به یک سازمان دارای مجوز و گذراندن آزمایش های آن سازمان است. این منبع اطمینان می دهد که این مربی اطلاعات اساسی مورد نیاز سازمان خود را دارد و می داند چگونه تدریس نماید. مشکل استفاده از فردی که گواهینامه ملی با بین المللی ندارد این است که ممکن است آنچه را که شما نیاز دارید از او به دست نیاورید.

بدانید که پزشکتان چگونه رحم را اندازه گیری می کند

رحم سرعت رشد قابل پیش بینی دارد. این کار با استفاده از یک نوار اندازه گیری (متر) انجام می شود که در هر ویزیت بایستی انجام گیرد. معمولا زمان انجام آن بسته به نظر پزشک بین هفته ۱۳ تا ۲۰ بارداری است.

پزشک فاصله بین برآمدگی استخوان عانه و بالاترین نقطه رحم (فوندوس) را اندازه می گیرد. در هفته ۲۰، فاصله فوندوس رحم تاعانه حدود ۲۰ سانتی متر می باشد البته با حدود ۲ سانتی متر کم و زیاد). این آزمایش دردناک نیست و بدون هیچ خطری برای کودک می تواند بارها انجام شود.

در هرویزیت، این آزمایش انجام می شود و شما افزایش تدریجی آن را همراه با رشد جنین شاهد خواهید بود. هفته بارداری نزدیک با معادل عدد به دست آمده به سانتی متر می باشد (مثلا هفته ۱۶، حدود ۱۶ سانتی متر است). مورد استثنا خارج از این محدوده زمانی (۱۳ تا ۲۰ هفته است؛ مثلا زمانی که جنین کوچک تر است و درون لگن قرار گرفته است.

عوامل زیادی براین اندازه گیری تأثیر می گذارند مثل وضعیت جنین، سطح مایع و محاسبه دقیق. اگر بیش از ۲ سانتی متر با آنچه انتظار می رود متفاوت باشد، پزشک یا مامای شما سونوگرافی را پیشنهاد می کند.

درباره تغییر در روش نزدیکی در سه ماهه دوم بدانید

سه ماهه دوم با خود تغییراتی به همراه می آورد، از جمله در روابط زناشویی، یکی از بزرگ ترین و بهترین تغییرات این است که احساس می کنید کمی عادی تر شده اید. برای بیشتر خانم های باردار تهوع تمام وقت، احساس ضعف و خستگی و تغییرات خلقی، که در سه ماهه اول وجود داشت، حالا از میان رفته است و این باعث می شود احساس رؤیایی به شما دست بدهد.

همچنین نباید بیش از این از احتمال سقط نگران باشید چرا که نگرانی به صورت مشخص اثر منفی بر روی رابطه جنسی شما می گذارد؛ بنابراین هرچه شما به بارداری خود مطمئن تر می گردید، روابط جنسیتان هم افزایش می یابد. همین مطلب درباره همسر شما نیز گفته می شود (البته او نسبت به شما مطمئن تر بوده و کمتر نگران است).

در این مرحله، به تغییر فیزیکی در رابطه جنسی نیازی نیست (مجبور نیستید وضعیت های مختلفی برای سازگاری با بزرگی شکم خود بگیرید). حتی بعضی عوارض جانبی ناشی از بارداری عملا توان جنسی شما را افزایش می دهد؛ برای نمونه، بیشتر خانم ها افزایش نرمی واژن را احساس می کنند و بسیاری رسیدن به ارگاسم (نقطه اوج لذت را آسان تر و حتی به صورت متعدد تجربه می کنند که اینها به دلیل افزایش جریان خون ناحیه مورد نظر می باشد. احتمالا از اینکه دیگر حالا لازم نیست روزهای سیکل قاعدگی خود را بشمارید لذت بیشتری می برید و تلاشی برای باردارشدن کنید. این آزادی یک منفعت بزرگ برای بسیاری از زوج ها است؛ البته منفعت دیگری هم وجود دارد:

نبودن هیچ گونه نگرانی برای باردار شدن و آزادی از کنترل زایمان و تولد بچه. شما باید روی هر دوی اینها متمرکز شود و از روابط خود لذت ببرید. البته باید بگوییم: نزدیکی روش موثری در برقراری ارتباط مجدد است اما گاهی اوقات ممکن است احساس کنید آن را دوست ندارید. می توانید احساسات خود را به همسر خود بگویید تا مشکلی ایجاد نشود. .

در مدت بارداری، پوست شما بیش از حد حساس می شود. در نتیجه برای حفظ پوست خود از اشعه مضر باید از ضد آفتاب استفاده نمایید؛ البته مجبور نیستید از قوی ترین ضد آفتاب ها استفاده کنید. حتی انتخاب یک لوسیون یا کرم آرایشی که حاوی ضد آفتاب ملایمی باشد می تواند تفاوت نگهداری از پوست را به شما نشان دهد.

همچنین باید از مشکلات پوستی جدی در بارداری مثل کلواسما (افزایش تیرگی پوست صورت) جلوگیری کرد؛ بنابراین محافظت از آفتاب بسیار مهم است و همزمان با تغییرات دیگر پوست شما نیز تغییر می کند و بدین معنی است که خطر آفتاب سوختگی بیشتر می شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *