#


هیچ راه درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد

8 آوریل 2018 بدون نظر 1271 بازدید

هیچ راه درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد

برای تیروئید کم کار چه برنامه غذایی بهتر است؟

یک حقیقتی که در مورد کم کاری تیروئید وجود دارد این است که کم کاری تیروئید درمان ندارد. ولی به کار بردن یک برنامه مناسب برای تیروئید کمک تان می کند تا بتوانید این مشکل را کنترل کنید.

به گزارش ازمن بپرس، تیروئید یک غده به شکل پروانه می باشد که در گردن تان وجود دارد که فعالیت های متابولیک را مدیریت می کند. غده تیرئید این کار را با ساخت هورمون های تیروئید که چیزهایی نظیر ضربان قلب و کالری سوزی را تنظیم می کنند اعمال می کند. تیروئید کم کاری این هورمون ها را به میزان کافی تولید نمی کند که موجب می شود احساس خستگی و افسردگی کنید و تنها نگاه کردن به غذاها منجر به زیاد شدن وزن تان شود.

به کار بردن هورمون های مصنوعی می تواند موجب شود مجددا احساس طبیعی داشته باشید. ولی صرف غذاهایی خاص – و کم کردن استفاده از برخی دیگر از غذاها – هم کمک می کنند تیروئید بهتر کار کند. این کار به شما کمک می کند دوز های بالاتر هورمون های مصنوعی را مصرف نکنید و در نهایت احتمال دارد برای کنترل کارکرد تیروئیدتان دیگر به این نوع از هورمون ها احتیاجی پیدا نکنید.

به همین دلیل چه غذاهایی ارزش مصرف دارند و از چه غذاهایی باید خودداری کرد؟ در این مطلب می خواهیم نگاهی به بهترین غذاها برای کارکرد تیروئید بیندازیم و علاوه بر این مواردی که باید کمتر استفاده شوند را هم شناسایی کنیم.

این موارد را بیشتر مصرف کنید:

سالمون

بعضی از نتایج به دست آمده نشان داده اند که بعضی از افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو (متداول ترین نوع کم کاری تیروئید)نسبت به سایر افراد میزان ویتامین D کمتری دارند. این خبر بدی می باشد، چرا که سطح پایین ویتامین D با سطح بالای آنتی بادی تیروئید در تماس می باشد. آنتی بادی ها دستگاه ایمنی بدن را فعال می نمایند تا به بافت تیروئید هجوم بیاورند که منجر به التهاب این بخش می شود و به این ترتیب تیروئید نمی تواند به درستی کارش را انجام دهد.

گرفتن روزانه ۶۰۰ IU ویتامین D قادر است کمی از این التهاب را کاهش دهد، به همین دلیل تیروئید کارکرد بهتری خواهد داشت. سالمون به خاطر داشتن ۵۷۰ IU ویتامین D در هر ۸۵گرم از جمله بهترین منابع این ویتامین می باشد. آیا از ماهی خوشتان نمی آید؟ می توانید ویتامین D را در آب پرتقال و شیر غنی شده و تخم مرغ هم یافت کنید.

آجیل برزیلی

فقط دو عدد در روز کافی می باشد. این میزان می تواند دوز لازمه سلنیوم در یک روز را فراهم سازد. سلنیوم ماده معدنی می باشد که به شکل بسیار متمرکز در غده تیروئید دیده می شود و نقش خیلی مهمی در ساخت هورمون تیروئید ایفا می کند.

مزایای دیگر سلنیوم چیست؟ این ماده معدنی قادر است نیروی آنتی اکسیدان ها را تقویت سازد. مشکلات خود ایمنی نظیر هاشیموتو می توانند منجر به زیاد شدن التهاب گردند. سلنیوم قادر است با قابلیت های آنتی اکسیدانی اش کمی از این التهاب را برطرف نماید.

لوبیا سفید

یک فنجان لوبیا سفید پخته شده دارای هشت میلی گرم آهن می باشد– ماده معدنی که تعداد زیادی از مردم به خصوص خانم هایی که در دوره قبل از یائسگی می باشند نمی توانند به میزان کافی کسب کنند. ولی دریافت آهن اهمیت زیادی دارد. در صورتی که آهن کافی کسب نکنید می تواند منجر به خراب شدن کار آنزیم هایی گردد که هورمون تیروئید بسازد. خانم ها در سنین نوزده تا پنجاه سالگی هر روز به هجده میلی گرم آهن احتیاج دارند در صورتی که مردان و زنان از سن پنجاه سالگی به بالا روزانه هشت میلی گرم به آهن احتیاج دارند.

دو مورد را به یاد بسپارید: نخست این که جذب آهن برای بدن سخت می باشد ولی می توانید جذب غذاهای غنی از آهن را با افزودن ویتامین C در کنارشان تقویت نمایید. به عنوان مثال می توانید لوبیا سفید را به همراه لیمو ترش مصرف کنید. و بعد این که آهن می تواند موجب شود تاثیر داروهای هورمون کم شود. به همین دلیل اطمینان حاصل کنید داروهای تیروئید تان را چهار ساعت پیش یا بعد از یک غذای غنی از آهن مصرف کنید.

این موارد را کمتر میل کنید:

سویا

میل کردن غذای دارای سویا اشتباه – و یا به صورت کلی میل کردن بسیار سویا – می تواند خبر بدی برای تیروئید شما باشد. دلیلش چیست؟ ماده معدنی ید از جمله مواد تشکیل دهنده ضروری برای هورمون تیروئید می باشد ولی سویا دارای ترکیبات ایزوفلاون می باشد که جلوگیری می کند ید کارش را انجام دهد.

تعداد زیادی از افراد دچار کم کاری تیروئید مجبور نیستن به طور کامل سویا را حذف کنند. ولی عاقلانه است که میزان وعده های سویا در طی هفته را کاهش دهید و از مصرف غذاهای فرآوری شده دارای سویا خودداری کنید. غذاهای دارای پروتئین فرآوری شده سویا، دارای ایزوفلاون های زیادی می باشند.

سبزیجات چلیپایی

بله در خصوص کلم، بروکلی و سبزیجات مشابه شان صحبت خواهیم کرد. با این که این گونه سبزیجاتی دارای مقدار زیادی مواد مغذی می باشند ولی سبزیجات چلیپایی دارای آنزیمی به نام گواتروژن هم می باشند که می توانند برای ساخت هورمون تیروئید مشکل به وجود بیاورند.

خبر خوب این که اجباری نیست این سبزیجات را به طور کامل کنار بگذارید. میزان دوز دریافتی دارای اهمیت می باشد. چند وعده سبزیجاتی چلیپایی در هفته اشکالی ندارد ولی استفاده مداوم این نوع سبزیجات می تواند برای شما مشکل به وجود بیاورد. تنها اطمینان حاصل کنید که این سبزیجات زمان استفاده پخته شده اند. حرارت کارکرد آنزیم موجود در آن ها را خنثی می کند.

گلوتن

مصرف نکردن از گلوتن برای تمام افراد صحیح نیست. ولی بعضی از متخصصان تصور می کنند غذاهای دارای گلوتن نظیر گندم، جو و چاودار می توانند منجر به تحریک التهاب گردند که منجر به حمله آنتی بادی ها به بافت تیروئید می گردد.

ولی همواره هیچ کس نگفته که همه ی افراد مبتلا به تیروئید کم کار باید گلوتن را حذف کنند. ولی کنار گذاشتن آن برای سه تا چهار هفته ارزش این را دارد که امتحان کنید. در صورتی که متوجه شدید مصرف نکردن از گلوتن می تواند موجب شود احساس بهتری داشته باشید می توانید با پزشک تان صحبت کنید تا برنامه ای را به منظور کنار گذاشتن دائمی آن به شما بدهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *