#


بالارفتن آمار فقر در کشور

15 می 2019 بدون نظر 1403 بازدید

بالارفتن آمار فقر در کشور

اختصاص دادن ارزهایی برای کالاهای اساسی باعث می شود تا کالاهای اساسی و کالاهای غیرمشمول تورم ۳۲ درصدی را پیدا کنند. و همین نیز باعث شده است تا تقاضای مردم نیز در این باره بالاتر برود  و درنهایت هم باعث شود تا تولیدات ملی ضعیف تر از قبل شوند و هم چنین توان خرید مردم نیز پایینن آمده است و خود نیز باعث ایجاد فقر زیادی در جامعه می شود.

بیش تر شدن فقر

نرخ تورم در ایران دچار سال ۱۳۹۷ مطابق تخمین هایی که زده شده است برابر ۴۷ درصد  بوده است و هم چنین اقتصاد نیز رشد منفی را خواهد داشت زیرا درآمد خانواده ها به شدت پایین می آید . درمورد فقز هم مطالعاتی انجام شده است نشان داده شده است که در سال ۱۳۹۶حدودا ۱۶ درصد از مردم زیر خط فقر بوده اند و اما تا اواخر سال ۱۳۹۷ این آمار به ۲۳ الی ۴۰ درصد هم می رسد و حتی نمی توانند نیازهای اساسی زندگی را نیز تامین کرد .

همه این آمار ها نشان می دهد که لازم است تا سیاست های زیادی در این زمینه  اعمال شود تا قشر آسیب پذیر جامعه نیز از این مسائل رهایی یابند. البته از ابتدای سال ۱۳۹۷ هم هنوز سیاست هایی برای حمایت از این قشر درنظرگرفته نشده است و سیاست ها تنها یارانه ای بوده است و سیاستی برای حمایت از قشری که زیر خط فقر اند اعمال نشده است . هم چنین ارزهایی برای واردات کالای اساسی اختصاص یافته است باعث شده است تا رسیدن به هدف ها مشکل تر از قبل شود.

تورم کالاها

فقر

در مرداد ماه سال ۱۳۹۷ کالاهای اساسی ۲۵ قلم بوده است و اما ارزی با نرخ ترجیحی برای این ۲۵ قلم کالا درنظرگرفته شده است . البته پشت اجرای این سیاست هدفی بوده است و این هدف نیز چیزی غیر از ثبات کالاهای اساسی در بازار نبوده است تا اندکی بتوانند به این قشر فقیر جامعه کمک شود. این سیاست باعث شد تا قیمت کالاهای اساسی بالارفته و نتواند به هدف اصلی خود در این باره برسد.

رشد قیمت کالاهای اساسی در شاخص های قیمت مصرف کننده و شاخص های قیمت تولید کننده به میزان ۵۳و ۴۷درصد بوده است . و اما کالاهای غیر مشمول با دریافت کردن ارز ترجیحی رشد قیمتی را برابر ۸۵ درصد تجربه کرده اند این بدان معنا است که ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی قادر بوده است رشد ۵۳درصدی را در برابر رشد ۸۵ درصدی آن داشته باشدو همه این ها باعث شده است تا میزان ۱۴ میلیارد برای واردات کالاهای اساسی به کشور هزینه شود .

واردات کالاهای اساسی نسبت به سال های قبل افزایش زیادی یافته است و دلیل آن نیز رانت خورای و تقاضای بسیار زیاد مردم برای کالاهای اساسی بوده است . همین سیاست باعث می شود تا با وارد کردن کالاهای اساسی از سایر کشورها تولیدات ملی درخطر بیفتد.

اخبار نشان داده شده است که در طی شش سال گذشته امسال واردات مرغ نیز صورت گرفته است. این درحالتی است که مرغ هایی که در سطح کشور به فروش می رسند قیمت بالاتری را نسبت به مرغ های وارداتی دارند که با ارز ترجیحی خریداری می شوند و مرغ های وارداتی با قیمت بسیار پایین تری به فروش می رسند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *