#


چرا کودکان در طول شب از خواب برمی خیزند؟

ترس
14 مارس 2018 بدون نظر 1289 بازدید

چرا کودکان در طول شب از خواب برمی خیزند؟

No votes yet.
Please wait...

چگونه با کودکانی که در طول شب از خواب برمی خیزند رفتار کنیم؟

ما هرگز نشنیده ایم کودکی در طول شب بیدار نشود و سعی برای جلب توجه نکند. مثل تمام رفتارهای دیگر که در این کتاب بحث کردیم، این رفتاری است که نباید به عنوان یک مشکل در نظر بگیریم مگر اینکه به صورت عادت در آمده باشد. گاهی خواب ناآرام و بی قرار، یک مشکل پزشکی یا روحی یا عاطفی را بیان می کند و اگر به وجود آن مشکوک هستید باید، آن را بررسی کنید. ولی در اکثر موارد، کودکی که هر شب پس از همه بیدار می شود و از بستر بیرون می آید، در حقیقت الگویی را به وجود آورده است که باید آن را تغییر داد. با پزشک متخصص مشورت کنید. چنانچه راه حل های ما مؤثر نیستند، شاید مشکل آنقدر جدی است که نیازمند داروست تا به تغییر الگوی خواب کودک شما کمک کند.

نادیده گرفتن اصولی

نوزادی شب هنگام از خواب برمی خیزد و خواستار توجه شما می شود، بدن او هشدار میدهد گرسنه است، خودش را خیس کرده و یا درد دارد. بنابراین نباید او را نادیده گرفت. با وجود این موضوع، به یک کودک نوپا که خوب تربیت شده و محبت دیده می توان کمک کرد تا با استفاده از روش نادیده گرفتن اصولی، مدت زمان بیشتری را در طول شب بخوابد.

برای کمک به شما جهت استفاده از نادیده گرفتن اصولی در این شرایط :

  • الگوی خواب را بررسی کنید. پاسخ به این سؤالات ساده به شما کمک خواهد کرد تا تعیین کنید آیا کودک شما واقعا به شما نیاز دارد، یا فقط می خواهد جلب توجه کنده وقتی بیدار می شود و از بستر برمی خیزد، چه کار می کند؟ اگر کسی به او پاسخ ندهد چه کار می کند؟ آیا هر شب آب می خواهد؟ یک فنجان آب در دستش بگذارید. اگر پاسخی ندادید. آیا برمی گردد و می خوابد؟
  • یک برنامه ی بازی ترتیب دهید. با استفاده از اصول نادیده گرفتن منظم، برنامه ای ترتیب دهید و سپس آن را اجرا کنید. آن را به طور مرتب به کار ببرید تا در الگوی رفتاری کودک پیشرفتهایی حاصل شود. کودک را به بستر ببرید، با قاطعیت ولی عاشقانه به او شب بخیر بگویید، سپس اتاق را ترک کنید (اگر به بستر رفتن یک مشکل است، به بخش ۴۰۱ مراجعه کنید). اگر او بیدار می شود و شما را صدا می زند، تصمیم بگیرید چه مدت باید صبر کنید و بعد پیش او بروید. این زمان هرگز نباید بیش از ۲۰ دقیقه (بلندترین زمان برای کودک در نیمه شب) و کمتر از ۵ دقیقه باشد، چون خیلی زود یاد می گیرد منتظر بیرون آمدن شما باشد؟

برای اکثر کودکان این کار راحت نیست، چون مجبورید به صدای گریه ی کودکتان گوش بدهید که ممکن است اعضای دیگر خانواده را بیدار کند، حتی اگر مزاحم همسایه ها نباشد. اگر در زمان تعیین شده کودک شما دست از گریه بر نداشت و همچنان شما را صدا زد، پیش او بروید و با لحنی قاطع بگویید باید به بستر باز گردد و بخوابد، او را بلند نکنید و بیش از حد لزوم او را در آغوش نگیرید. دوباره شب بخیر بگویید، سپس اتاق را ترک کنید. روش نادیده گرفتن منظم را ادامه دهید. ۵ دقیقه به زمان اولیه ی خود اضافه کنید تا به حداکثر حدود ۲۰ دقیقه برسید. اگر کمی زمان را طولانی تر کنید، به کودک آسیب خواهد رساند ولی تجربه به ما نشان داده است استفاده ی ثابت از ۲۰ دقیقه، بعد از چند روز تأثیر خود را خواهد گذاشت.

اگر احساس خوبی ندارید که فرزندتان را در حال گریه تنها بگذارید، مطمئن شوید که او هیچ مشکلی ندارد، بنابراین ابتدا او را چک کنید. با او صحبت نکنید یا به او اطمینان خاطر ندهید، چون با توجه گرم و صمیمی نمی خواهید به این رفتار او پاداش بدهید. فقط ببینید آیا خوب است یا نه، سپس شب بخیر بگویید. به او بگویید باز نمی گردید و بعد اتاق را ترک کنید. اکنون روش نادیده گرفتن را شروع کنید.

  • زمان گریه را ثبت کنید. جدولی برای ثبت مدت زمانی که کودک شما به گریه کردن و صدازدن شما ادامه می دهد درست کنید، بنابراین می توانید پیشرفت را ثبت کنید. خیلی زود، وقتی او فهمید شما به درخواستش جواب نمی دهید، ما قول می دهیم که گریه هایش بیشتر می شود، اما مدت آنها کوتاه تر می شوند.

وقتی والدین خسته ی پسر بچه ای بیست و دو ماهه برای مشورت به ما مراجعه کردند و گفتند عادت دارد سه بار در شب بیدار شود. دفعه ی اول نادیده گرفتن، مادرش با عصبانیت لبه ی تخت نشست در حالی که به عقربه های ساعت نگاه می کرد تا بیست دقیقه نشان دهد به اتاق برود و بگوید که باید بخوابد. بار دوم که بیدار شد، همان کار را کرد، مرتبه ی سوم، بعد از ۱۷ دقیقه او خوابید. شب دوم، او گذاشت که فرزندش دوبار گریه کند. او برای ۲۰ دقیقه گریست، اما آن شب فقط یکبار بیدار شد. در شب سوم، دو بار بیدار شد، ولی مدت کمتری گریست، اما در شب چهارم، او اصلا والدینش را صدا نزد.

به او کمک کنید تا به بستر برگردد و بخوابد

به کودک بزرگتر نیز می توان با روش نادیده گرفتن منظم کمک کرد، اما برای دو بار خواباندن او کمی کمک نیز نیاز است.

  • از روش تمدد اعصاب که در بخش ۲۰۱۰ شرح داده ایم استفاده کنید.
  • از تمرین مثبت استفاده کنید. با نقش بازی کردن در طول روز، به کودک راههایی بیاموزید تا در شب برای خوابیدن از آنها استفاده کند. از او بخواهید به حس سکوت، آرامش و یکنواختی فکر کند، مثل امواج دریا که به ساحل برخورد می کنند، یا گوسفندانی که از روی پرچین می برند. از او بخواهید که الفبا یا یک شعر کودکانه را بارها و بارها تکرار کند.
  • از موزیک آرامش بخش استفاده کنید. در کنار تخت او یک دستگاه ضبط به همراه یک نوار موسیقی آرام قرار دهید. به او یاد دهید وقتی از خواب برخاست و نتوانست دوباره بخوابد، چگونه آن را روشن کند.

روشی برای سپری کردن زمان بیابید

چندین فعالیت آرام در بستر به او بدهید (مثل، کتاب خواندن، نوارهای داستان، حیوانات پارچه ای یا عروسکها) تا آنقدر او را مشغول کنند که وقتی از خواب بیدار شد به شما احتیاج نداشته باشد.

تقویت کنید و پاداش دهید

اگر کودک شما شب هنگام ساعت های کمتری از خواب بیدار می شود، به او امتیاز و پاداش بدهید. برای مثال، اگر در یک شب، سه بار بیدار شد و شما را صدا زد، به خاطر فقط دوبار بیدار شدن به او

پاداش بدهید. سپس برای یک بار بیدارشدن پاداش بدهید و در آخر برای اصلا بیدار نشدن پاداش دهید. با افزایش ارزش پاداش ها، آنها را گسترش دهید. در ابتدا، پاداش گرفتن برای یک شب بدون بیدار شدن و سپس دو شب پشت سر هم و سپس سه شب و ………

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *