#


بایست ها و نبایست های سرماخوردگی در کودکان

22 می 2019 بدون نظر 1683 بازدید

بایست ها و نبایست های سرماخوردگی در کودکان

No votes yet.
Please wait...

عامل سرما خوردگی

فرزند شما ممکن است بیشتر از ده برابر مجموع بیماریهای دیگر ، دچار سرماخوردگی شود . اطلاع بیشتر از علت سرما خوردگی اندک است . علت این بیماری ویروس نفوذیاست،  موجود ریزی که می تواند از چینی بدون لعاب ( وسفال و صافی) عبور کند و مشاهده آن با میکروسکوپهای معمولی امکان پذیر نیست ، پزشکان ، امروزه عقیده دارند که این ویروس تنها می تواند باعث سرماخوردگی خفیف همراه با آبریزش بینی و به احتمال خراشیدگی و درد مختصر گلو شود و اگر در جریان این سرماخوردگی حادثه دیگری روی ندهد ، سرماخوردگی کودکان در مدت ۳ روز خوب می شود، ولی معمولا ناراحبهای دیگری پیش می آید.

ویروس سرماخوردگی مقاومت بینی و گلو را کاهش می دهد ، به طوری که میکربهای خطرناکی مانند استرپتوکوک، پنوموکوک  و باسیل آنفلوانزا که با ویروس مولد آنفلوانزا فرق دارد – ، به عنوان ” مهاجمان ثانوی” ، فرصت رشد پیدا می کنند ، (در وضعیت های دیگر ، خود ابن میکروبها ممکن است عفونت جدیدی را شروع کنند . این باکتریها ، اغلب در زمستان و بهار در گلوی انسان زندگی می کنند اما به خاطر مقاومت کافی بدن ، قادر به ایجاد عفونت و بیماری نیستند ، تنها زمانی که ویروس سرماخوردگی مقاومت بدن را پائین می آورد ، این گونه میکربها امکان رشد ، تکثیر و انتشار پیدا می کنند و باعث به وجود آمدن برونشیت ، ذات الریه گوش درد و سینوزیت می شوند . به همین علت و مراقبت دقیق از کودک مبتلا به سرما خوردگی ، ضروری است .

بهترین راه پیشگیری از سرماخوردگی کودکان و دوری کردن از افراد مبتلا به سرما خوردگی است.

سرماخوردگی کودکان

مقاومت بدن در برابر سرما خوردگی

بسیاری از مردم براین عقیده اند که وقتی احساس خستگی یا سرما می کنند ، آمادگی بیشتری برای سرماخوردگی دارند، اما این نکته هنوز اثبات نشده است . انسان می تواند با گردش منظم روزانه در هوای سرد ، مقاومت بدن را در برابر سرما و سرماخوردگی افزایش دهد . یک کارمند .. سریع تر از کارگری که درهوای باز فعالیت می کند ، دچار سرماخوردگی می شود . به همین علت همه کودکان ، درهرستی ، باید درزمستان ، چند ساعتی در روز، در هوای آزاد تنفس کنند و در اتاق سرد بخوابند، همچنین به همین علت کودکان در موقع بیرون رفتن نباید زیاد لباس بپوشند و یا برای خواب از روانداز بسیار استفاده کنند.

هوای خشک و گرم خانه در فصل زمستان ، باعث خنکی مخاط بینی و گلو می شود و مقاومت بدن را در برابر میکربها کاهش می دهد ، اگر حرارت هوای اتاقی ۲۴ درجه سانتیگراد باشد ،گرم و خشک است و قرار دادن ظرف آب روی شوفاز با بخاری نیز در مرطوب کردن هوا تاثیری ندارد . بهترین راه مرطوب نگاه داشتن هوای اتاقی در زمستان ، نگاه داشتن درجه حرارت هوای اتاق در حدود ۲۱ درجه و پایین تر است . بهتر است همیشه هدف شما حرارت ۲۰ درجه باشد تا نگران خشکی هوای اتاق نباشید و به همین علت باید یک دماسنج دقیق و مناسب تهیه کرد.

درباره تاثیر رژیم غذایی در مقاومت بدن نسبت به سرما خوردگی ، باید گفت رژیم غذایی همه کودکان باید متعادل باشد ، اما ، دلیلی در دست نیست که اگر کودکی رژیم غذایی متعادل و متنوعی دانت ، کمتر دچار سرماخوردگی می شود .

اما در باره ویتامینها : اگر شخصی از راه مواد غذایی مقدار کمی ویتامین آ دریافت کند، آمادگی بیشتری برای پذیرش سرما خوردگی و عفونتهای دیگر دارد ، در صورتیکه استفاده از رژیم غذایی متعادل ؛ به ویزه شیر ، کره، تخم مرغ و سبزی که مقدار زیادی ویتامین “آ” دارند ، این خطر را کاهش می دهد.

کمبود ویتامین “د” که موجب بیماری نرمی استخوان (راشیتیسم) می شود . می تواند استعداد سرما خوردگی کودکان  و برنشیت را زیاد کند ولی دلیلی در دست نیست که اگر بدن کودکی دارای ویتامین “د” کافی باشد و کمتر دچار سرماخوردگی می شود .

مقدار ویتامین “ث” در رژیم غذایی باید کافی باشد.

تاثیر عامل سن در سرماخوردگی

سرماخوردگی کودکان بیش تر در سن ۲ تا ۶ سالگی اتفاق می افتد ، مدت آن طولانی تر است و در نتیجه عوارض ثانوی و مشکلات بیشتری به همراه دارد .( متوسط سرما خوردگی در نقاط سردسیر شمال آمریکا برای هرکودک ، ۷ بار در سال است و کودکانی که مدرسه می روند و بیشتر مبتلا می شوند و بعد از ۶ سالگی تعداد و شدت سرماخوردگی کاهش پیدا می کند . احتمال دارد که سرماخوردگی یک کودک ۹ ساله ، نصف مدت همان طفل در ۶ سالگی ، و در ۱۲ سالگی نصف ۹ سالگی طول بکشد و دانستن این نکته برای والدینی که فرزندشان همواره بیمار به نظر می رسند ، می تواند تسکین دهنده باشد .

تاثیر عامل روانی در سرماخوردگی کودکان

روان پزشکان عقیده دارند که بعضی از کودکان و بزرگسالان هنگام عصبانیت یا افسردگی آمادگی بیشتری برای پذیرش سرما خوردگی دارند. من پسربچه ۶ ساله ای را به خاطر می آورم که به خاطر ناتوانی در رقابت درسی با سایر همکلاسی هایش ، تا مدتی ، در نخستین روز هفته، دچار سرفه واقعی و شدید می شد ، او تمارض نمی کرد و سرفه هایش خشک و ساخنگی نبود . هرقدر به پایان هفته نزدیک تر می شدیم حال کودک به تدریج بهتر می شد و در آغاز هفته ناراحتی اش عود کرد . البته این مسئله (بیماریهای روان – تی )، در پزشکی عجیب نیست و ما به خوبی می دانیم که مثلا دستهای شخص هنگام عصبانیت ممکن است سرد شود و عرق سرد بر پیشانی اش بنشیند و با ورزشکاری پیش از شروع مسابقه اسهال بگیرد ، بنابراین ، نگرانی و عصبانیت ( وبسیاری از عاملهای روانی دیگر) نیز می تواند گردش خون را در بینی و گلو چنان تحت تاثیر قرار دهند که میکربها فرصت بهتری برای رشد و تکثیر پیدا کنند.

تماس با سایر کودکان

بازیهای جمعی و به ویژه در فضای سرپوشیده نیز یکی از عاملهای ابتلا به سرماخوردگی کودکان است . کودکی که در فضایی باز خود را سرگرم می سازد و همبازی هم ندارد ، احتمال سرماخوردگی کمتری دارد و در حالی که تعداد سرماخوردگی کودکان که به مهد کودک یا دبستان می رود ، با وجود رعایت نکته های بهداشتی ، بیشتر است ، زیرا هرکس می تواند . حتی یک روز قبل از بروز علایم سرماخوردگی ، این بیماری را به دیگری انتقال دهد و گاه بدون این که نشاندای از سرماخوردگی در او ظاهر شود ویروس سرماخوردگی را با خود حمل و به دیگران منتقل کند ، گروهی از کودکان ، به ندرت براثر تماس با افراد مبتلا به سرما خوردگی دچار این بیماری می شوند.

پیشگیری از انتشار عفونت در خانواده

عفونتی که بزرگسالان به خانه می آورند و در میان اعضای خانواده انتشار می دهند ، کودکان را به صورتی شدید با خفیف مبتلا می کند ، اگر خانه کوچک باشد ، عفونت سریع تر منتشر می شود و به ویژه اگر تمام اعضای خانواده مجبور به زندگی در یک اتاق باشند. . ویروس سرما خوردگی و میکروبهای سایر عفونتها ، نه تنها از راه عطسه و سرفه به شکلی گسترده انتشار پیدا می کند و به افراد سالم انتقال می یابد ، بلکه از راه تنفس بیمار نیز در اتاق پراکنده می شود . آزمونهای متعدد نشان داده است که قراردادن ماسک تنزیبی روی دهان و بینی مانع از انتشار میکربها درهوا نمی شود و البه کودکان شیرخوار ، کمتر دچار سرماخوردگی می شوند ، اما با این حال بهتر است مادر و به ویژه با داشتن گلودرد )، به منظور جلوگیری از انتقال و انتشار میکرب ، از عطسه و سرفه کردن و نفس کشیدن در مقابل صورت کودک خود داری کند و قبل از تماس با وسایل فرزند و دادن غذا به او ، دستهایش را با آب و صابون بشوید.

در مواردی که طفل ضعیف و مستعد ابتلا به بیماری است ، رعایت دقیق نکندهای بهداشتی ، موثر واقع می شود و به شرط آن که کودک بتواند اتاق مجزا و مستقل و پرستاری سالم داشته باشد، بهتر است کسانی که با افراد زیاد معاشرت دارند و به احتمال حامل میکرب هستند ، در اتاق کودک تخوابند و درصورت نیاز به سراغ طفل بروند . به علاوه ، از تماس کودک با افراد غریبه و مشکوک به سرما خوردگی ، به شدت جلوگیری کنید.

اگر والدین دچار سرماخوردگی مزمن بینی یا سینوزیت هستند، و این بیماری بیش از دو هفته طول کشیده است ، دیگر مجزا کردن اتاق آنان از خوابگاه کودک و تاثیر زیادی ندارد . با این حال تصور می کنم به خاطر رعایت احتیاط بهتر است قبل از تماس با وسایل کودک و روبرو شدن با طفل و دستهایشان را بشویند و سرخود را به طرف دیگر برگردانند تا از تنفس مستقیم ، در مقابل چهره فرزند خودداری کرده باشند.

عکسبرداری در سرفه های مزمن

سرفه های مزمن والدین را باید به پزشک اطلاع داد تا مورد معاینه و عکسبرداری قرار گیرد . این گونه معاینه ها به ویژه در خانواده هایی که طفل شیرخوار دارند یا درانتظار ورود نوزاد جدید هستند ، به خاطر آگاهی از امکان بیماری سل ، ضروری است . اگر قصد استخدام پرستار بچه دارید ، قبلا باید از سینه اش عکسبرداری کنید.

سرماخوردگی در شیرخواران (کمتر از یک سال)

سرما خوردگی کودکان در یک سالگی ، معمولا خفیف است و ممکن است ابتدا عطیه کند ، دچار آبریزش بینی شود با مایع لزجی از آن ترشح شود و بیضی مسدود گردد و کودک سرفه کند، اما شب در کار نیست ، بسته شدن بینی کودک ، گاه باعث عصبانیت و دشواری تنفس و مانع از شیر خوردن او می شود . این ترشحات خشک شده را می توان به کمک چند قطره سرم فیزیولژی و قطره چکان ( سرنگ لاستیکی مکنده) ، مرطوب و تمیز کرد.

رطوبت کافی هوای اتاق، از بسته شدن بینی کودک جلوگیری می کند و اگر گرفتگی بینی شدید باشد ، ممکن است بتوان به دستور پزشک از قطره بینی استفاده کرد تا مانعی در راه تغذیه کودک شیر خوار وجود نداشته باشد سرماخوردگی کودک معمولا یک هفته و کاه ، حتی به صورتی خفبف ، مدتی بیشتر ، طول می کشد.

البته، سرما خوردگی نوزادان می تواند شدید هم باشد. کودکان در این مرحله ممکن است دچار برونشیت و مشکلاتی از این قبیل شوند، آیا این ناراحتیها در سال اول زندگی کمتر به چشم می خورد . اگر کودک دچار سرفه های پشت سرهم با سرفه های عمیق شود ، در صورتیکه شب هم نداشته باشد ، باید مورد معاینه پزشک فرارگیرد ، زیرا ، کودک ممکن است سخت بیمار باشد اما تب نکند.

سرماخوردگی وتب بعد از شیرخوارگی

برخی از کودکان ، بعد از یک سالگی نیز به همان سرماخوردگی های شیرخوارگی مبتلا می شوند و با این حال معمولا کودکان ۱ تا ۲ ساله ، سرماخوردگیهایشان با عفونتهای گلو ، به شکلی متفاوت از دوره گذشته همراه است و در این حالت ، کودک ۲ ساله ، صبح حالش خوبست ، هنگام شهار کمی خسته به نظر می رسد و اشتهایش نسبت به روز قبل اندکی کاهش یافته است ، بعد از خواب بعد از ظهر، بهانه گیری می کند و بدنش گرم می شود و شب به حدود ۳۹ درجه می رسد.

در وقت ملاقات با پزشک این رقم به ۴۰ درجه افزایش پیدا می کند . در این مرحله ، گونه های کودک ” گل انداخته” و چشمهایش خسته و سنگین است ، با این حال زیاد بیمار به نظر نمی رسد . ممکن است کودک شام نخورد یا غذای اندکی میل کند ، علایم سرماخوردگی به چشم نمی خورد و ممکن است پزشک فقط سرخی مختصری را در ناحیه گلو ببیند . یک روز بعد ممکن است کودک قدری تب کند و آبریزش از بینی و سرفه داشته باشد . از این پس و با مشاهده این گونه علایم ، باید گفت سرماخوردگی خفیفی شروع شده است که ۲ روز تا ۲ هفته به طول می انجامد.

ممکن است علایم فوق با نشانه های دیگری همراه باشد . گاه کودک با افزایش سریع تب ، استفراغ می کند و اگر اصرار برای غذا خوردن زیاد باشد ، این حالت شدیدتر خواهد شد. (همواره باید بی اشتهایی کودک را جدی گرفت و از پافشاری خودداری کرد ،) گاه در آغاز و قبل از ظاهر شدن نشانه های سرماخوردگی ، تب به مدت چند روز طول می کشد . یکی از علتهای شروع نشدن آبریزش از بینی در آغاز بیماری ، وجود شب است که باعث خنکی مخاط بینی می شود . گاه تب یکی ، دو روز طول می کشد و بدون آبریزش از بینی با سرفه ، قطع می گردد.

در این حالت ممکن است پزشک نام آن را ” گریب” یا آنفلوانزا بگذارد . این دو اصطلاح معمولا برای عفونتهایی مورد استفاده قرار می گیرد که علایم موضعی مانند آبریزی بینی با اسهال ، درمیان نباشد ، بلکه تنها نشانه های عمومی از قبیل تب ، با احساس بی حالی عمومی بدن بروز کند ، شما گاه احساس می کنید که این تب یک روزه ، نوعی سرما خوردگی است که در میانه راه متوقف شده باشد و بعد از قطع تب ، کودک تا یکی دو روز سالم به نظر می رسد ، اما به محض آنکه در هوای سرد بیرون برده شود ، آبریزش بینی و سرفه ، ناگهان شروع می شود.

منظور من آنست که سرماخوردگی کودکان بیشتر از یک سال، اغلب با تب شدید ناگهانی شروع می شود تا اگر چنین حادثه ای رخ داد ، وحشت نکنید . البته شما باید همواره با مشاهده شب و بیماری ، با پزشک مشورت کنید، زیرا این حالت می تواند نشانه عفوتنی خطرناک هم باشد.

سرماخوردگی کودکان ۵ یا ۶ ساله ، معمولا بدون تب شروع می شود .

شبی که در جریان سرماخوردگی وجود دارد و با تپ روز نخست بیماری کاملا فرق دارد و این ثب معمولا نشانه آنسمیر که سرما خوردگی سرش یافته با شدت پیدا کرده است . این حالت و لزوما جدی یا خطرناک نیست ، بلکه به این معناست که پزشک باید بار دیگر کودک را مورد معاینه قرار دهد تا از سلامت گوشها ، ریه ، نای و دستگاه ادراری او اطمینان حاصل شود.

پرستاری از کود مبتلا به سرماخوردگی

تماس تلفنی با پزشک – وقتی فرزند شما برای نخستین بار دچار سرماخوردگی می شود ، باید با پزشک او تماس تلفنی برقرار کنید تا درمان را شروع کند و این تماس زمانی ضرورت دارد که طفل حالت غیرعادی داشته باشد و حرارت بدنش به ۳۸ / ۵ درجه با بالاتر برسد.

کودک را گرم و متعادل نگاه دارید

هوای سرد ، اغلب سرماخوردگی را شدیدتر می کند . به همین علت بهتر است تا بهبودی کامل و کودک در اتاق بماند و در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرد . البته رعایت این نکته در فصلهای گرم ضرورتی ندارد ، با این حال ، سیمی خنک می تواند تعادل گرمای بدن کودکان خردسال را به هم بزند و سرماخوردگی آنها را شدیدتر کند.

هرمادری علاقه دارد ، فرزندش را برای هواخوری ، از مای بیرون برد ، اما اغلب مشاهده شده است که بعد از این گردشها ، سرفه های کودک شدید می شود و از گوش درد می نالد و تاکنون دلیلی به دست نیامده است که نشان دهد آفتاب برای سرماخوردگی مفید است اما دلایل زیادی وجود دارد که قرار گرسن در معرض هوای سرد ، برای سرماخوردگی بسیار زیان آور است.

گروهی از والدین و فرزندان سرما خورده شان را در اتاق نگاهداری می کنند و ظاهرا حادثه خطرناکی هم رخ نمی دهد ، ولی این گونه موارد نادر است . پزشکان در بسیاری موارد مشاهده کرده اند که رعایت نکردن این نگه مهم ، بیماری کودکان را به شکل خطرناکی درآورده است و راه درست آنست که تا یکی دو روز بعد از بهبودی کامل و از بین رفتن آخرین علایم سرماخوردگی کودک را دراتاق نگاه دارید و سپس برای مدتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه او را در آغوش بگیرید و پوشیده از وزش نسیم و باد و در هوای آزاد گردش کنید . اگر بعد از این گردش ، سرماخوردگی عود نکرد، از روز دوم می توان کودک را به شکلی عادی ، در هوای آزاد کردش داد .. کودکان بزرگسال و نیازی به این سختگیری ندارند.

بیشتر پزشکان عقیده ندارند که کودکان سرما خورده را باید در رختخواب نگاه داشت ۴ مگر آن که چنان بیمار باشند که میل داشته باشند در بستر استراحت کنند و به نظر من اگر کودک تب نداشته باشد ، نیاز به خوابیدن ندارد اما بهتر است کودکان خردسال استراحت کاملی داشته باشند ، به ویژه اگر سرما خوردگیهایشان اغلب شدید باشد . اگر کودکی تب دار، از بستری شدن خودداری می کند ، می توان با گرم کردن هوای اتاق و استفاده از لباس گرم ، به درمان او کمک کرد.

پوشیدن لباس در جریان سرما خوردگی اهمیت بسیار دارد . در این مرحله ، لباس باید راحت باشد و بدن را به صورتی یکنواخت ، گرم نگاه دارد . به طور کلی ، نیم نه بالای بدن ، باید به اندازه نیم تنه پایین گرم باشد. (هوای آنان در قسمت پایین ، سردتر و جریان آن شدیدتر است . اسفاده از جوراب ساق بلند می تواند به گرمای پاها کمک کند. همچنین پوشیدن لباسهای گرم و سراسری در حفظ تعادل گرمای بدن موثر است . و حرارت اتاق کودک ، بهتر است حدود ۲۲ درجه باشد ( درحالیکه برای انسان سالم ، ۲۰ درجه مناسب است ) بهتر است شیها اتاق را گرم نگاه دارید تا اگر روانداز کودک کنار رفت، دچار لرز نشود ، هوای خنک ، برای فرد سالم مفید است ، اما در حالت سرما خوردگی زیان آور است . اگر نگران آلودگی هوای اتاق هستید دری که به هال گشوده می شود باز کنید یا به مدت چند دقیقه پنجره ها را بگشایید ، تا هوای اتاق عوض شود.

هوای اتاق گرم را مرطوب نگاه دارید

پزشکان گاه توصیه می کنند که در جریان سرما خوردگی ، هوای اتاق را مرطوب نگاه دارید ، تا خشکی هوا برطرف شود و بینی متورم و گلوی دردناک بیمار تسکین پیدا کند و رطوبت زیاد ، درهوای بسیار گرم و در حالتی که بخاری با شوفاژ خاموش است ضرورتی ندارد.

افزایش رطوبت هوای اتاق ، با وسایل و شیوه های گوناگونی صورت می گیرد . دستگاه تبخیر آب و دستگاه بخار برقی از جمله این وسایل هستند ، نوع بزرگتر این وسایل که می تواند دست کم نیم لیتر آب را در ساعت بخار کند و مناسب تر است برخی از این دستگاهها ، با تمام شدن آب ، جریان برق را قطع می کند که قابل اطمینان است. دستگاه تولید بخار ، باید از دسترس کودکان دور نگاه داشته شود.

با قرار دادن ظرف آب بر روی بخاری یا اجاق برقی نیز می توان هوای اتاق را مرطوب ساخت . دراین صورت باید احتیاط لازم برای جلوگیری از آتش سوزی ، با تماس کودک با بخاری و ظرف آب ، صورت گیرد.

برخی از داروهای سرماخوردگی و به شکل بخور هستند که باید با رطوبت همراه باشند.

راه دیگر مرطوب ساختن هوای اتاق ، پوشاندن (رادیاتور) شوفاژ با پارچه یا حوله مرطوب است . در این صورت ، پارچه یا حوله را باید پیوسته در آب خیس کرد ، می توان با قرار دادن یک ظرف آب بر روی شوفاژ و یک ظرف آب دیگر در پایین رادیاتور و گذاشتن ابتدا و انتهای حوله یا پارچه در دوظرف و حوله یا پارچه را به طور دایم مرطوب نگاه داشت. همچنین می توان با استفاده از حمام و دوش گرم ، بدون خیس کردن کودک ، امکان تنفس هوای مرطوب و گرم را برایش فراهم ساخت.

قطره بینی

قطره های بینی ( که باید با دستور پزشک مصرف شود ) » دو دسته است . دسته اول ضد عفونی کننده است و برای از بین بردن میکربها مورد استفاده قرار می گیرد . کاربرد این گونه قطره ها محدود است، زیرا نمی تواند میکربهای زیر مخاط بینی را از بین ببرد . نوع دوم محلولهایی است که باعث انقباض مخاط بینی می شود.

این نوع قطره ها ، تنفس را آسان تر می سازد و خروج ترشحات بینی را تسهیل می کند . این محلولها ، ممکن است حالت گرفتگی بیشتری در بینی ایجاد کند و بافتهای ظریف آن را تحریک نماید . با این حال و استفاده از این گونه قطره ها در سه وضعیت مفید است . اول ، حالتی که بینی کودک ، به شدت گرفته است. (دراین حالت شاید به توان به کمک سرنگ مکنده ترشحات بینی را خارج کرد). به علاوه ، ناراحتی ، مانع از تغذیه و خواب کودک می شود و دوم ، مرحله های پایانی سرما خوردگی با سینوزیت است که بینی پر از ترشح است و خود به خود تخلیه نمی شود . سوم ، حالتی است که پزشک می خواهد لوله استاش را که گوش را به گلو مربوط می سازد، در جریان یک عفونت گوش ، باز نگاه دارد.

اگر قطره بینی به داخل و بالای حفره بینی ریخته شود ، اثر بیشتری برجا می گذارد و برای رسیدن به این منظور، ابتدا باید بینی کودک را تمیز کرد، سپس او را به پشت خواباند و سرش را آویزان کرد و بعد از ریختن فطره او را به مدت ۳۰ ثانیه به همین حالت نگاه داشت.

قطره بینی باید به دستور پزشک مصرف شود و زودتر از ۴ ساعت یکبار مورد استفاده قرار نگیرد و مدت مصرف ، طولانی تر از یک هفته نباشد، مگر آن که پزشک درمانی طولانی تر را تعیین کرده باشد.

گاه برای درمان گرفتگی بینی انواع پماد مورد استفاده قرار میگیرد و این گونه پمادها که روی سینه مالیده می شود ، می تواند سرفه را تسکین دهد و به خاطر تنفس ، تبخیر حاصل از آن باعث بهبود گرفتگی بینی شود.

شربتهای مسکن سرفه

هیچ نوع شربت سرفه ای و نمی تواند میکربهای سرما خوردگی را نابود سازد و این بیماری را درمان کند . تنها فایده شربتهای سرفه آنست که تحریک پذیری نای را کاهش می دهد تا تعداد سرفه ها کم شود ، با ترشح سینه رقیق تر گردد، شخصی که مبتلا به عفونت نای و نایژه است، باید هرچند یک بار سرفه کند تا ترشح داخل آنها خارج شود . این گونه سرفه ها، به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که سرفه یک کودک شیرخوار زیاد نیرومند نیست و نمی تواند ترشح را از نای خارج سازد ، پزشک به این جهت دستور مصرف شربت سینه می دهد تا از سرفه های زیاد و خسته کننده ای که خواب را مختل و گلو را تحریک می کند، جلوگیری نماید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *