#


مهمترین کمکهای اولیه روزمره ای که در مورد کودکان باید بدانیم

کمکهای اولیه ضروری در کودکان
12 جولای 2017 بدون نظر 9946 بازدید

مهمترین کمکهای اولیه روزمره ای که در مورد کودکان باید بدانیم

No votes yet.
Please wait...

مهمترین کمکهای اولیه روزمره ای که در مورد کودکان باید بدانیم

در طول روند رشد کودک برخی حوادث عادی مانند بریدگی ، کبودی ، تاول ، گاز گرفتگی و نیش حشرات رویدادهای غیرقابل اجتنابی می باشند. در بیشتر مواقع این حوادث جدی نبوده و در خانه با استراحت و روش های ساده کمک های اولیه قابل درمان می باشند.

گاز حیوانات

این اتفاق معمولا زمانی رخ می دهد که کودک در حال آزار دادن یا بازی های خشن با حیوان خانگی و معمولا سگ یا گربه باشد. با اینکه گاز گرفتگی برای کودک بسیار ناراحت کننده است اما معمولا مشکل جدی ایجاد نمی کند. خطر اصلی این است که اگر دندان های جانور تا گوشت کودک فروبرود باکتری های بسیار زیادی وارد محل زخم می شوند و کودک را مستعد عفونت می نمایند. اگر کودک به وسیله یک سگ یا هر حیوان دیگری گاز گرفته شد باید فورا او را به درمانگاه برسانید زیرا ممکن است نیاز به تزریق آمپول ضد هاری باشد.

اولین کاری که باید انجام بدهید این است که به کودک که اغلب در این وضعیت بسیار ترسیده است اطمینان خاطر بدهید. اگر به دلیل آزاردادن حیوان، گاز گرفته شده است باید به او شرح بدهید و تأکید کنید که این حادثه فقط یک بار رخ داده است.

چه باید کرد

محل زخم را با آب گرم کاملا بشویید. یک کرم ضدعفونی روی آن بمالید و محل را با یک گاز استریل بپوشانید. سعی کنید خونریزی را با وارد کردن فشار مستقیم روی زخم و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده و بانداژ محکم زخم بند بیاورید. زخم را با یک گاز تمیز بپوشانید و کودک را به بیمارستان برسانید. احتمالا اگر کودک قبلا واکسینه نشده باشد نیاز به تزریق واکسن کزاز خواهد داشت.

نیش مار

اگر فرزند شما توسط مار نیش زده شود باید به ظاهر مار توجه داشته باشید تا پادزهر مناسب سم آن ماربرای کودک تجویز شود. بسته به نوع مار نشانه های نیش مار از ظاهر سوراخ روی پوست ، درد، سرخی و تورم در محل نیش و در موارد بسیار شدید قطع تنفس، تعریق، استفراغ و اختلال بینایی خواهد بود.

چه باید کرد

مسئله مهم این است که کودک را خونسرد نگه دارید زیرا در صورتی که کودک وحشت زده شود سرعت انتشار سم در بدنش بیشتر خواهد شد. محل نیش را با آب بشویید و عضوی را که مار نیش زده است با استفاده از بانداژ بی حرکت نگه دارید و فورا کودک را به بیمارستان برسانید.

نیش یا گاز حشرات

نیش یا گازهای حشرات معمولا مشکل جدی به وجود نمی آورد مگر اینکه کودک نسبت به آن واکنش آلرژیک نشان دهد، اما اگر محل نیش در دهان یا حلق باشد مشکل خطرناک خواهد شد زیرا تورم ناشی از آن می تواند مجاری تنفسی را مسدود کند. حشراتی مانند زنبور عسل و زنبورهای درشت نیش می زنند. حشراتی مانند کک ، پشه ها و کنه گاز می گیرند. نیش حشره معمولا با درد شدیدی همراه است و به شکل یک نقطه بالا آمده و سفیدرنگ در روی بخشی متورم از پوست دیده می شود. گاز حشرات معمولا درد کمتری دارد و موجب ناراحتی خفیف و تورم می شود.

چه باید کرد

یک کمپرس سرد روی محل بگذارید و از لوسیون کالامین برای کاهش درد و ناراحتی ناشی از نیش یا گاز حشرات استفاده کنید. اگر نیش حشره را در روی پوست کودک مشاهده می کنید آن را به آرامی با یک موچین بیرون بکشید اگر کک فرزندتان را گاز گرفته حیوان خانگی را از نظر وجود کک روی پوستش درمان کنید و خانه راسمپاشی کنید.

 با استفاده از فراورده های دافع حشرات می توانید از گاز پشه جلوگیری کنید. گاز که معمولا بدون درد است اما ممکن است عفونی شده و کودک را بیمار کند به همین خاطر باید به دنبال کمک های پزشکی باشید.

 اگر داخل دهان کودک نیش زده شده است به او یک قالب یخ بدهید تا بمکد (جز در صورتی که کودک زیر یک سال داشته باشد) و فورا از کادر پزشکی کمک بخواهید زیرا تورم آن ممکن است تنفس کودک را محدود نماید.

 اگر کودک نسبت به نیش حشره ای واکنش آلرژیک نشان داد باید آن را به صورت فوری درمان نمایید. نشانه های واکنش آلرژیک شامل تورم صورت و گردن، چشم های پف آلود، تنفس ناقص، دانه های قرمز رنگ روی پوست ، خس خس سینه و تنگی نفس می باشد.

بیرون کشیدن نیش

اگر نیش حشره هنوز در داخل پوست کودک است آن را با موچین بیرون بکشید. تا جایی که می توانید نیش را از نزدیک پوست بگیرید و به دقت آن را بیرون بکشید. نیش را از بالای آن نگیرید زیرا ممکن است به کیسه سام آن فشار وارد کرده و سم بیشتری وارد محل زخم نمایید.

تاول ها

وقتی پوست دچار سوختگی شده یا تحت فشار یا سایش قرار بگیرد ممکن است روی آن تاول هایی ظاهر شود تا مانند یک بالشتک حفاظتی لایه های زیر را محافظت کند. تاول ها حباب هایی از پوست با مایعی در زیر آن می باشند. اگر کودک کفش خود را بدون جوراب بپوشد تاول هایی روی پاشنه او ظاهر می شوند. تاول ها معمولا مشکل جدی نیستند. اما در صورتی که تاول ها در اثر آفتاب سوختگی شدید ظاهر شده ، یا عفونی شده و یا بسیار بزرگ و دردناک باشند باید با پزشک مشورت کنید.

چه باید کرد

هرگز تاول را نترکانید. در روز اول یا دوم بعد از بروز تاول پوست جدیدی در زیر آن شکل می گیرد. مایع داخل تاول دوباره جذب می شود و تاول خشک شده و پوست آن کنده می شود. برای کمک به روند درمان تاول شما می توانید روی آن یک گاز استریل قرار دهید ( از چسب زخم استفاده نکنید زیرا در موقع برداشتن می تواند تاول را بترکاند) و آن را خشک نگه دارید. اگر تاول روی پوست کودک خیلی بزرگ است باید پزشک درباره باز کردن تاول و خارج کردن مایع آن تصمیم بگیرد.

بریدگی ها و خراش ها

خراشیدگی روی پوست کودک

خراشیدگی روی پوست کودک

تا وقتی که بریدگی سطحی بوده و عفونی نشده باشد ( زخم های ناشی از ناخن ، گیاهان و یا حیوانات اغلب عفونی می شوند) می توانید با یک کرم ضد عفونی آن را درمان کنید.

خراشیدگی فقط نوعی سایش پوست است که لایه سطحی پوست را بر می دارد و لایه دردناک و بدون محافظی را از زیر پوست بیرون می آورد.

 بریدگی که خونریزی شدید داشته باشد ممکن است به شوک کودک بیانجامد و باید فورا درمان شود. بریدگی های نامنظم نیاز به بخیه شدن دارند و زخم های عمیق و آلوده نیز با خطر بروز بیماری کزاز همراه می باشند.

چه باید کرد

شیر آب سرد را باز کنید و منطقه زخمی را زیر آن گرفته و با صابون بشوید. برای خشک کردن محل با دستمال کاغذی روی آن ضربه های ملایم وارد کنید و یک کرم ضد عفونی روی آن بمالید سپس محل را با یک گاز استریل بپوشانید. اگر کودک دچارزخمی شده است که دو لبه آن صاف است می توانید دو قسمت را کنار هم نگه داشته و یک چسب مخصوص زخم روی آن بزنید. اگر زخم آلوده یا عمیق باشد خطر وقوع عفونت در آن دیده می شود و شما باید کودک را به بیمارستان برسانید تا در صورت لزوم واکسن کزاز برای او تزریق شود.

اگر بریدگی عمیق است یا خونریزی شدید دارد باید کودک را فورا به بیمارستان برسانید زیرا احتمالا نیاز به بخیه شدن خواهد داشت. قبل از رسیدن کودک به بیمارستان با یک دستمال تمیز روی محل زخم فشار بیاورید (اگر هیچ چیزی در اختیار نداشتید با دستان این کار را انجام دهید) و دقت داشته باشید که عضو زخمی را بالا نگه دارید تا خونریزی آن کمتر شود.

فرورفتن جسم ریز در پوست

تراشه های ریز چوب، شیشه، فلز یا خار یا تیغ یک گیاه به آسانی داخل پوست کودک فرو می رود به خصوص اگر در فضای باز مشغول بازی باشد. جز در صورتی که تراشه داخل گوشت کودک فرو رفته باشد یا بیرون کشیدن آن بسیار دردناک باشد معمولا در خانه می توانید به آسانی این مشکل را حل کنید.

چه باید کرد

ابتدا سعی کنید نوع تراشه ای را که داخل پوست کودک رفته است مشخص نماید. اگر تراشه از جنس شیشه است نباید سعی کنید خودتان آن را بیرون بیاورید زیرا ممکن است موجب بریدگی پوست کودک شوید. در این صورت بهتر است از پزشک کمک بگیرید. انتهای تراشه را روی پوست پیدا کنید. یک موچین استریل بردارید ( با نگه داشتن موچین روی شعله می توانید آن را استریل کنید، سپس صبر کنید تا خنک شود) و به آرامی انتهای بیرون زده تراشه را گرفته و از پوست خارج نمایید.

محل فرورفتگی تراشه را کمی فشار بدهید تا مقداری خون از آن خارج شود. این کار به تمیز کردن محل کمک خواهد کرد. وقتی تراشه را بیرون کشیدید پوست را با آب و صابون تمیز کرده و سپس یک کرم ضد عفونی روی آن بمالید. اگر تراشه به طور کامل داخل پوست فرو رفته است ممکن است لازم باشد پزشک با استفاده از بی حسی موضعی آن را از پوست بیرون بکشد. نباید با سوزن منطقه فرو رفتن تراشه را شکاف بدهید. اگر به نظر میرسد که محل فرورفتگی تراشه آلوده است شاید نیاز به تزریق واکسن کزاز داشته باشد.

کبودی ها

کودکان پرتحرک معمولا به دلیل زمین خوردن یا برخورد به اشیای اطراف دچار کبودی پوست می شوند و این مشکل به ندرت جدی است. به طور معمولا ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد تا کبودی پوست به طور کامل برطرف شود.

کبودی روی پوست کودک

کبودی روی پوست کودک

چه باید کرد

کبودی های خفیف نیاز به درمان ندارند فقط کافی است کودک را که از درد ناراحت است در آغوش بگیرید، اما اگر کبودی بزرگ است برای نیم ساعت یا بیشتر روی آن کمپرس سرد بگذارید. اگر درد در محل کبودی بعد از ۲۴ ساعت شدیدتر شده است فورا با پزشک تماس بگیرید ( این علامت نشان دهنده شکستگی است ) در صورتی که روی پوست کودک مرتبا کبودی هایی بدون دلیل مشخص ظاهر می شود با پزشک مشورت کنید ( این حالت ممکن است نشانه ای از وجود یک بیماری جدی باش).

لای در ماندن انگشت ها

این یک حادثه بسیار شایع برای کودکان خردسال است زیرا درک نمی کنند که درها ، پنجره ها و کشوها چطور عمل می کنند. گیر کردن دست کودک لای در یا پنجره می تواند مشکلی جدی باشد و باید هرچه سریع تر عضو گیر کرده را آزاد کنید تا کودک احساس درد کمتری داشته باشد.

چه باید کرد

اگر پوست کودک هیچ آسیبی ندیده است بعد از اینکه انگشت یا انگشتان او را آزاد کردید دست کودک را زیر شیر آب سرد بگیرید یا یک کیسه یخ خرد کرده یا غذای منجمد روی آن بگذارید. وقتی درد آن تخفیف پیدا کرد دست را بانداژ کنید. اگر آسیب وارده شدید است و تورم یا خونریزی داخلی در عضو آسیب دیده مشاهده می شود فورا با اورژانس تماس بگیرید.

جسم خارجی در گوش

شایع ترین اشیایی که ممکن است داخل گوش کودک مشاهده شود مهره های کوچک ، تکه های مداد شمعی و قطعات ریز اسباب بازی های خانه سازی می باشد. گاهی ممکن است حشره ای داخلی گوش رفته باشد یا یک تکه پنبه بعد از تمیز کردن گوش در آن باقی بماند. وجود جسم خارجی در گوش ممکن است موجب ناشنوایی موقت کودک، بروز عفونت گوش و یا آسیب به پرده گوش شود.

چه باید کرد

اگر در داخل کانال گوش کودک یک حشره رفته است او را به شکلی که گوش مبتلا بالا قرار بگیرد روی پهلو دراز کنید و با یک پارچ مقداری آب ولرم داخل گوش کودک بریزید. ممکن است با این کار حشره روی آب شناور شده و از گوش خارج شود. هر شکل دیگری از جسم خارجی در گوش باید توسط پزشک مداوا شود.

اگر خودتان سعی کنید آن را بیرون بکشید ممکن است آسیب بیشتری به کودک وارد نمایید. پزشک می تواند بعد از بیرون کشیدن جسم خارجی هرگونه عفونت یا آسیب وارده را نیز درمان نماید. شما می توانید با ندادن اسباب بازی های شامل قطعات ریز خطر جسم خارجی در گوش کودک را کاهش دهید به خصوص اگر کودک کمتر از سه سال داشته باشد.

جسم خارجی در بینی

معمولا وقتی کودک چیزی را در داخل بینی خود فرو می کند شما از آن بی اطلاع می مانید هر چند که کودک ممکن است از درد شکایت داشته باشد. گاهی چند روز طول می کشد تا نشانه های آن ظاهر شود. ممکن است کودک ترشح خون آلود از بینی داشته باشد یا دچار سختی تنفس شود و یا تورم و التهاب و کبودی در اطراف پل بینی مشاهده شود.

جسم خارجی در بینی به ندرت به یک مشکل جدی تبدیل می شود اما این خطر وجود دارد که کودک با تنفس این جسم را به داخل مجاری تنفسی بکشد به همین خاطر باید این مشکل در بیمارستان درمان شود.

چه باید کرد

سعی نکنید جسم را از بینی کودک خارج کنید زیرا ممکن است به مخاط بینی او آسیب زده و یا جسم را بیشتر در داخل بینی فرو ببرید. کودک را آرام نگه دارید و به او بگویید از طریق دهان نفس بکشد و او را به بیمارستان برسانید.

در بیمارستان پزشک جسم خارجی را با استفاده از یک پنس خارج خواهد کرد. اگر کودک خیلی کوچک باشد ممکن است برای خارج کردن جسم از بینی، به بیهوشی عمومی نیاز باشد.

گیر کردن آلت در زیپ

معمولا زمانی که کودک بدون توجه زیپ شلوارش را بالا می کشد ممکن است این مشکل برایش پیش بیاید. نوک آلت بین دندانه های زیپ گیر می کند و با اینکه این مشکل هیچ آسیب دراز مدتی به کودک وارد نمی کند اما به شدت دردناک است.

چه باید کرد

شما نباید سعی کنید زیپ را باز کنید در عوض کودک را به بیمارستان برسانید و در این فاصله با قراردادن یک کیسه یخ بر روی زیپ و آلت درد او را تسکین دهید. پزشک بعد از دادن بی حسی موضعی به کودک زیپ را باز خواهد کرد.

مراقبت های بعد از آن شامل استفاده از کرم ضد عفونی روی آلت و دادن شربت استامینوفن برای تسکین درد است. فرزند شما باید در هنگام دفع ادرار آب گرم روی آلت خود بریزد تا ادرار رقیق شده و مانع از سوزش آلت شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *