#


خونریزی در حین بارداری: طبیعی است، چیزی نیست!

خونریزی در حین بارداری
5 سپتامبر 2017 بدون نظر 1671 بازدید

خونریزی در حین بارداری: طبیعی است، چیزی نیست!

No votes yet.
Please wait...

خونریزی در حین بارداری: طبیعی است، چیزی نیست

هنگامی که شما در انتظار یک کودک هستید، هر نوع خونریزی یا لکه بینی ناخوشایند است. علل خونریزی در دوران بارداری را بیاموزید و اگر در مورد آن اتفاق افتادید، باید آن را انجام دهید.
هر نوع خونریزی در دوران بارداری حیرت انگیز است، حتی برای مادرانی که بیشترین سطح را دارند. خبر خوب: اگرچه نزدیک شدن به یک سوم همه حاملگی ها در معرض آلودگی قرار می گیرد، اما اغلب برای مادر یا نوزاد تهدیدی ایجاد نمی کند. به عنوان مثال، برای درصد کمی از زنان باردار، پس از مقاربت، بعد از رابطه جنسی مشخص می شود، و بعضی دیگر ممکن است خونریزی کنند به دلایلی که هیچ ارتباطی با بارداری ندارند مانند عفونت و اشک به دیواره واژن. الیسا استفنن فامی، MD، متخصص پزشکی مادر و جنین در دانشگاه واشنگتن، سیاتل می گوید: “اکثریت عظیم چشم انداز بی ضرر است.” اما خونریزی، مهم نیست چقدر ناپایدار است، می تواند نشانه هایی از عوارض مختلف، از جمله سقط جنین، حاملگی خارج رحمی، و پیش آگهی جفت، و بنابراین هرگز نباید نادیده گرفته شود. در اینجا دلایل مختلفی که ممکن است هنگام بارداری شما خونریزی داشته باشید، و همچنین نکاتی برای انتقال موثر علائم به داروهای ضد افسردگی شما.

۲۰ هفته اول

پزشکان تخمین می زنند که ۲۵ تا ۴۰ درصد زنان در طی سه ماهه اول بارداری خونریزی واژینال خود را تجربه می کنند و اغلب بارداری کاملا به طور طبیعی پیشرفت می کنند. دکتر استفن فامی می گوید. طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا، در نیمه اول بارداری تعدادی از علل احتمالی تشخیص بی قرمزی یا خونریزی وجود دارد، از جمله:

خونریزی ایمپلنت که حدود ۴ هفته قبل از بارداری شما رخ می دهد به عنوان تخم مرغ تخمگذار به دیواره رحم شما متصل است.
تغییرات هورمونی
مقاربت جنسی
عفونت ها
معاینه داخلی توسط متخصص زنان و مامایی شما انجام می شود

خونریزی در حین بارداری

رگ های سر راهی

در مواقع بسیار نادر، افزایش رگ های خونی در بند ناف و جفت در مسیر کانال زایمان، این مسیر را مسدود می کند که برای جنین خطرناک است، زیرا در اثر خونریزی زیاد از جفت و بند ناف ممکن است جنین دچار کمبود اکسیژن شده و خفه شود.

زایمان زودرس

خونریزی در اواخر دوران بارداری شاید دلیل این باشد که جنین شما آماده به دنیا آمدن است. چند روز یا چند هفته قبل از زایمان، توده مخاطی که همراه با لکه می باشد از رحم خارج می شوداگر این علائم قبل از هفته ۳۷ بارداری اتفاق بیافتد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا در حال زایمان زودرس هستید.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید:

هر نوع درد یا پیچش در ناحیه زیر شکم

خونریزی چه با درد و چه بی درد

خارج شدن بافت از درون رحم

سرگیجه یا ضعف و غش

تب بالای ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد

خونریزی های زمان بارداری

بین ۲۰ تا ۴۰ درصد زنان در مرحله ای از دوران بارداری خود دچار خون ریزی واژن می شوند که در کشور های در حال توسعه شایع ترین و در کشورهای پیشرفته سومین علت مرگ و میر مادران می باشد.لکه بینی یا خونریزی در زمان بارداری به خصوص در سه ماهه اول امری عادی است و معمولا هم دلیل خاصی ندارد. اما به دلیل اینکه بعضی مواقع این خونریزی ها شدید است، بنابراین شناخت علت آن و مراجعه به پزشک در حفظ سلامت مادر و جنین ضروری به نظر می رسد شایع ترین دلایل خونریزی عبارتند از:

وجود جنین

در طول ۱۲ روز بعد از حاملگی ممکن است که زن باردار لکه های خونی را مشاهده کند و فکر کند که همانند لکه های دوران پریود است و هنوز نداند باردار شده است، این لکه بینی به دلیل جایگزینی جنین اولیه در رحم است و بیشتر از چند روز یا چند ساعت ادامه نخواهد داشت.

سقط جنین

بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول ۱۲ هفته اول دوران بارداری، مربوط به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی است

بارداری خارج از رحم

در بارداری خارج رحمی، جنین در خارج از رحم که در اکثر مواقع لوله رحمی است، رشد می کند. اگر جنین در همین وضعیت به رشد خود ادامه دهد، در نهایت منجر به پاره شدن لوله رحمی می شود که برای مادر بسیار خطرناک می باشد. اگرچه این نوع بارداری خیلی خطرناک است، اما تنها در ۲ درصد بانوان اتفاق می افتد.

بارداری مولار

در شرایط بسیار نادری، توده ای در درون رحم به جای جنین شروع به رشد می کند که می تواند سرطانی شده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد.یکی دیگر از علائم بارداری مولار، حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد.

تغییرات گردن رحم

در بارداری، جریان خون به سمت گردن رحم زیاد می شود. در نتیجه داشتن رابطه جنسی با همسر در این دوران و یا آزمایشات رحمی باعث ایجاد لکه بینی می شود این لکه بینی جای نگرانی ندارد.

عفونت

هر گونه عفونت در فضای داخلی رحم یا دستگاه تناسلی و یا عفونت ناشی از روابط جنسی (مثل کلامیدیا، سوزاک و تبخال تناسلی) می تواند باعث بروز لکه بینی یا خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود.

خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری
خونریزی های غیر عادی در اواخر بارداری را باید جدی گرفت، زیرا احتمال بروز مشکلی در مادر یا جنین وجود دارد. اگر در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری خونریزی مشاهده کردید، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.

 خونریزی در حین بارداری

دلایل احتمالی خونریزی در اواخر دوران بارداری عبارتند از:

جفت سر راهی

این شرایط، زمانی پیش می آید که جفت به سمت پایین متمایل شده و یا جلوی کانال زایمان را می گیرد. البته این اتفاق بسیار نادر است، اما اگر هم رخ دهد، باید سریعا اقدامات مراقبتی انجام گیرد. این نوع خونریزی بدون درد و علامت اتفاق می افتد

جدا شدن جفت

در حدود یک درصد از بارداری ها، زمان قبل یا طی زایمان، جفت از دیواره رحم جدا می شود که برای مادر و جنین خطرناک می باشد. از دیگر علائم جدا شدن جفت، وجود درد در ناحیه زیر شکم و وجود لخته خون در مجرای تناسلی و درد کمر می باشد.

گاهی اوقات خونریزی در طول نیمه اول حاملگی می تواند نشانه ای از وضعیت جدی تر باشد، اما، مانند:
خونریزی زیر غضروفی که خونریزی در اطراف جفت است. اگرچه ممکن است پس از این نوع خونریزی بارداری طبیعی ادامه یابد، تشخیص سریع و درمان ضروری است. دکتر استفنن فامی می گوید: “بیشتر خونریزی های زیرکونیونی حل می شود، اما این زن را در معرض خطر بیشتری برای عوارض دیگری مانند زایمان زودرس قرار می دهد.”
حاملگی شیمیایی که زمانی رخ می دهد که تخمک بارور می شود اما در رحم به طور کامل ایمپلنت نمی شود.
سقط جنین (یا تهدید و یا قریب الوقوع)، که از دست دادن خودبه خودی بارداری در ۲۰ هفته اول است. اغلب خونریزی یا لکه بینی که در طی یک سقط جنین اتفاق می افتد با علائمی دیگر مانند گرفتگی یا درد شکم همراه است.
حاملگی خارج از رحم، زمانی اتفاق می افتد که یک تخم مرغ تخمگذار در جای دیگری از رحم، اغلب در لوله فالوپی کاشته می شود. گاهی اوقات بارداری لوله ای نامیده می شود، حاملگی خارج رحمی نمی تواند به طور عادی پیشرفت کند و اگر تشخیص داده نشود، ممکن است در معرض خطر مرگ مادر باشد.
بارداری مولار، یک بارداری غیرقابل توصیف با رشد غیرطبیعی در جفت و معمولا یک جنین غیرطبیعی است.
خط پایین: هر خونریزی واژینال در دوران بارداری می تواند نشانه ای از یک مشکل بزرگتر باشد، بنابراین مهم است که شما با پزشک خود تماس بگیرید. آماده ارائه اطلاعات در مورد مقدار خون شما از دست رفته و توضیح چگونگی احساس شما به طور کلی، توصیه می شود لورا رایلی، M.D.، نویسنده بارداری: راهنمای نهایی هفته بارداری هفته. دکتر رایلی میگوید اگر خونریزی واژینال دارید که از طریق پماد بهداشتی احساس خستگی یا خیس شدن را تحمل کنید، باید اصرار داشته باشید. اگر خونریزی ماندگار یا همراه با درد یا تب باشد، باید دید.

 خونریزی در حین بارداری

لکه بینی یکی از وقایع شایع در ابتدای دوران حاملگی است. معمولاًخونریزیهای خفیفی در اوئل دوران حاملگی رخ می دهد که به آن لکه بینی گویند.
علت بروز لکه بینی رشد جنین ایت که اوائل لقاح اتفاق می افتد. در صورتیکه در سه ماهه ی اول بارداری دچار خونریزی واژینال شدید احتمال بروز سقط یا حاملگی نابجا وجود دارد.
البته در برخی موارد حتی با وجود بروز خونریزی در سه ماهه ی اول بارداری، بارداری طبیعی نیز اتفاق می افتد.
در مواردی که حاملگی قبل از هفته ی بیست و چهارم اتمام یابد “سقط” اتفاق می افتد.
غالب سقط ها در سه ماهه ی اول بارداری رخ می دهد.
گاهی وجود برخی مشکلات در جنین، عارضه های هورمونی و یا وجود لخته ی خون می تواند باعث بروز سقط گردد.
سقط هائی که در سه ماهه ی اول بارداری اتفاق می افتند غیرقابل اجتناب هستند.
دلایل بروز خونریزی واژینال در بارداری:
۱- عفونت واژینال
۲- جدا شدن جفت و کنده شدن جفت از دیواره ی رحمی
۳- تغییرات رحمی که اغلب پس از رابطه ی جنسی می تواند همراه با خونریزی واژینال باشد.
۴- وقتی جفت به قسمت پایین رحم وصل می گردد.
به خاطر داشته باشید اگرچه لکه بینی های خفیف ممکن است بدون خطر باشد اما حتما در صورتیکه دچار خونریزی واژینال در دوران حاملگی شدید فوراً به پزشک مراجعه نمائید.

 خونریزی در حین بارداری

آخرین ۲۰ هفته

با وجودی که خطر سقط جنین (به نام تولد نوزاد پس از ۲۰ هفته اول) پس از سه ماهه اول بسیار کاهش می یابد و بسیاری از عوارض اولیه دیگر عامل (مانند حاملگی های خارج از رحم و مولار)، خونریزی در نیمه دوم حاملگی باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد، به خصوص اگر در حال انجام است، دکتر Stephenson-Famy می گوید. علل خونریزی در نیمه دوم حاملگی عبارتند از:

مقاربت جنسی

چکهای گردن رحم، به خصوص در سه ماهه سوم، زمانی که بیشتر شایع می شوند، دیر شده است
پیشانی Placenta، که زمانی است که جفت پوشش دهانه رحم را به طور جزئی و یا به طور کامل پوشش می دهد
انقباض پلاسمایی که جفت آن از روی دیواره رحم پاره می شود، می تواند خونریزی شدید واژینال را ایجاد کند و به مادران و نوزادان خطرناک است. طبق آگهی آکادمی پزشکان خانوادگی آمریکایی، انقباض جفتی شایع ترین علت خونریزی شدید در دوران بارداری است. این وضعیت نادر است و تنها در حدود یک درصد از همه حاملگی ها رخ می دهد.
زایمان زودرس، که در آن خونریزی واژینال همراه با گرفتگی یا انقباضات، اسهال، فشار لگن یا درد پشتی قبل از ۳۷ هفته است، اگر در صورت عدم درمان، می تواند پیامدهای جدی برای کودک داشته باشد. پس از ۳۷ هفته، این علائم می تواند یک شروع طبیعی برای کار باشد.
خط پایین: بدون توجه به زمانی که رخ می دهد، هر خونریزی در دوران بارداری تلفن C را مجاز می داند
در صورتی که لکه‌بینی و خونریزی به علت حاملگی خارج از رحم باشد، باید در اسرع وقت درمان جراحی یا دارویی انجام شود و حاملگی خاتمه داده شود؛ چراکه خطرات بسیار زیادی برای مادر دارد.
این جراح و متخصص زنان درباره علائم خونریزی‌های نیمه اول گفت: خونریزی کم در حد قاعدگی، درد شکم مشابه دردهای قاعدگی و اسهال، تهوع و استفراغ در بعضی مواقع پیشرفته که به علت خونریزی داخلی ایجاد می‌شود، از نشانه‌های این مشکل است.
این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه خونریزی نیمه دوم بارداری می‌تواند علل مختلف داشته باشد، گفت: در این شرایط جفت در محل پایین قرار دارد، زودتر از زمان موعد (زایمان) جدا شده و نشانه شروع زایمان نیز نمایان می‌شود.
وی گفت: از نشانه‌های این عارضه می‌توان به درد شکم، تغییر در صدای قلب جنین، انقباض رحمی و ترشحات خونی اشاره کرد که در موارد جدا شدن زودتر از موعد جفت، باید هر چه زودتر بارداری خاتمه یابد.
قضاتی خاطرنشان کرد: در موارد پایین قرار گرفتن جفت با نظر پزشک استراحت، کنترل حرکات و ضربان قلب جنین و در صورت بیشتر شدن خونریزی، ختم بارداری انجام می‌شود. سن بارداری نیز در تصمیم‌گیری مهم است.
این جراح و متخصص زنان تاکید کرد: در مواردی که خونریزی و ترشحات خونی همراه با انقباض باشد، نشانه شروع زایمان است که بهترین اقدام مراجعه زودتر به پزشک است و در صورت امکان با درمان دارویی، دردها را کاهش داده و از زایمان زودتر از موعد جلوگیری شود.
وی افزود: در صورت عدم درمان و قطع دردهای زایمان ختم بارداری داده می‌شود. در کل انجام سونوگرافی و انجام نوار قلب جنین با نظر پزشک انجام شود. در مواردی که جفت جلوتر قرار گرفته، بهتر است بررسی سونوگرافی جهت مهاجرت جفتی (در هفته ۲۸ تا ۳۲) انجام شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *