#


آنچه باید از مدرسه رفتن کودکانتان بدانید

21 اکتبر 2018 بدون نظر 1151 بازدید

آنچه باید از مدرسه رفتن کودکانتان بدانید

No votes yet.
Please wait...

درس عمده و مهم مدرسه ، آموختن فن کسب و موفقیت در اجتماع است

مواد مختلف درسی فقط برای نیل باین هدف است و بس ، در زمان قدیم طرز تفکر مردم معمولا آن بود که آنچه را به مدرسه میباید باطفال پاد دهد. خواندن، نوشتن، یاد گرفتن حساب و حفظ کردن بعضی از وقایع تاریخی و امثال اینها بوده است. من از زبان استاد ارجمند و گرانمایهای شنیدم که تعریف می کرد در دوران تحصیلی مجبور بوده است تعریف حرف اضافه را در دستور زبان با عبارتی شبیه جمله دبل از حفظ نماید : « حرف اضافه کلمه ایست که بطور کلی معنی وضع ، جهت و وتت از آن مستفاد میشود و بصورت قید پا مفت برای ارتباط اسم با شمیر بکلمات دیگر بکار میرود ، البته موقعی که از این مادت را حفظ میکرد چیزی از آن نمی فهمید . شما فقط هنگامی میتوانید چیزی با یاد بگیرید که معنی آنرا درک کنید. یکی از وظائف مدرسه است که مواد درسی را آنچنان بسورت حقیقی و جالبی در آورد که کودکان با اشتبان کامل آنرا یاد بگیرند و حفظ نمایند.

آموزش از روی کتاب و مذاکرات شفاهی تا اندازه ای محدود است . مواد درسی را ازطریق عمل و تجربه بهتر از راه خواندن کتاب و حفظ کردن تئود بها میتوان فرا گرفت. مثلا آنچه را که کودکان در مدت یک هفته با اداره کردن بوفه مده و خرد کردن پول و دفترداری آن میتوانند یاد بگیرند بیشتر از مطالعه ارقام کتاب حساب وحفظ کردن آن در مدت یک ماه است.

اگر شما توانید از کار خود راضی و خشنود باشید و اگر شراید با مردم جوشش و سلوک داشته باشید و اگر نتوانید شغلی با که مورد علاقه شما است بدست آردید ، داشتن معلومات وسیع و فراوان بی فایده است و مسلم خوب سعی دارد هر طفلی را بخوبی بشناسد تا بتواند او را در تقویت نقاط ضعفش کمک کند و او را بشخص کامل و متعادلی تبدیل نماید بمللی که فاقد حبی اعتماد بنفس است باید فرمت انی داد با کسب موشت کند. لنلی که و خودشیرینی، و تظاهر میکند باید یاد بگیرد که کسب شهرت و بام که آرزوی آلمرا میکند باید از طریق انجام دادن کارهای درست و اعمال محیح و ناسنه تحمیل شوه ، عللی که آئین دوست یابی را نمیداند باید کمک کرد تا خونگرم و اجثمامی شود و مورد توجه سایرین قرار گیرد. باید علائق و ذوق طفلی یا که ظاهرأ منهل و مرده است که کرد.

آموزش در مدرسه با برنامه خنگی که در آن می دانش آموزان با هم کتاب قرائت را مثلا از صفحه ۱۷ تا ۲۳ میخواند سپس همه با هم مسائل صفحه ۱۲۱ کتاب حساب با عمل میکنند بسیار محدود است . این روش برای دانش آموز متوسطی که خود را با محیط مدرسه و در تسلمون داده است البته خوب است ولی برای دانش آموزان با موتی و در نگه بسپار کسل کننده و ملال آور است و برای دانش آموزان بطئی و کند من بارگرانی بیش از ظرفیت فکری آنها میباشد ، این روش تندپی ، پیچه ای که از درس و کناب فرت باید فرصت بیشتری میدهد تا مثلا گیره فلز یارا بدم گیری بافته شده دختری که در ردیف جلوی او نشسته است بجسماند، بالاخره این روش تدریس، بدختری که احیای تنهایی میکند و پسری که باید تعاون و همکاری را بیاموزد کمکی نمیکند.

چطور میتوان مواد درسی را بصور کی جالب و خلیلی در آورد

اگر با یک موضوع جالب و حقیقی آغاز نمالید، می توانید از آن برای تصدی و آموزش انواع موضوعات استفاده نمائید و مثلا کسی موم ابتدائی را در نظر بگیرید که تمام برنامه یکساله آن در باره سرخ پوستان است و هرچه دانش آموزان مطالب بیشتری درباره سرخ پوستان یاد بگیرند، آنها ملانه و اشنان شدیدتری برای کی معلومات بیشتری در این زمینه از خود نشان خواهند داد . کتاب فرائت در کوی سوم بر کنشت سرخ پوستان را حمایت میکند و دانش آموزان حنینه میخواهند آنرا بدانند و از آن اطلاع کامل حامل نمایند . برای حساب ، دانش آموزان طریقه ای را که مرغوستان برای شمارش اعداد بکار میبردند و چین را که از آن بعنوان اول استفاده میکردنه مطالعه و بررسی میکنند. در این صورت علم حساب نسبت به قرائت، به هیچوجه موضوع کاملا جداگانه ای محسوب نمی شود بلکه مزه مفیدی از زندگی روزمره را تشکیل خواهد داد و همچنین در

این طریقه، جغرافیا فقط اسامی نواحی ای که روی شنه نوشته شده باشد نیست بلکه مهارت از مشخصات اماکنی است که سرخ پوستان در آنجا زندگی کرده اند و از آن نواحی بنقاط دیگر کوچ کرده اند، بدین ترتیب اختلاف زندگی بیابانی و زندگی جنگلی را برای دانش آموزان بیان میکند . در برنامه درس علوم ، دانش آموزان طرز ساختن انواع رنگها و رنگه کردن لباس را از انواع مختلف توت توت فرنگی ، شاه توت و تمشک و غیره ) یاد بگیرید و یا بعنوان این درس ، ذرت و سایر غلات کشت و زرع مینمایند . دانش آموزان می توانند تیر و کمان بسازند و لباسهای سرخ پوستانرا را بدوزند.

مردم گاهی اوقات از سهولت و جالب بودن برنامه های مدارس احساس ناراحتی میکنند ، زیرا فکر میکنند که کودکان بیش از هر چیز دیگر باید با مینات و ناملایمات روبرو و با مشکلات و سختی ها آشنا شوند، ولی اگر در باره اشناسی که بطور فوق العاده ای در زندگی کسب موفقیت کرده اند و شما آنها را می شناسید فکر کنید و متوجه خواهید شد که در قالب موارد آنها کسانی هستند که بار خود علاقه داشته اند و حرفه خویش عشق میورز بده اند ، هر کار و حرفه ای مستلزم پشتکار زیاد و زحمت کشیدن و جان کندن فراوان است و شما تین یملت عشق وشیفتگی شدیدی که با خود داد پد متحمل تمام این حیات و مشتات خواهید شد ، داروین در دوران تحصیل خود در تمام مواد درسی شاگرد بسیار تنبلی بود ولی بعدها طبیعی لانه پیدا کرد و با رنج بسیار یکی از مشکل ترین کارهای تجسمی و تحقیقی را که تا کنون بشی نظیر آنرا ندیده است انجام داد و فریڈ تکامل یا بوجود آورد ، پسری در مدرسه متوسطه ممکن است هندسه با درمی بی معنی و دهن اردش تلتی کند و از آنه نفرت داشته باشد و در آن ماده ضعیف باشد ولی اگر او در آتیه دن برو که هوائی خدمت کند و در پاید که هندسه برای چیست و چه فایده ای دارد و بنهد که استفاده از این علم ممکن است دلمولع خود جان تمام کارکنان هواپیما را از خطر نجات دهد ، او برای یاد گرفتن آن از جان و دل زحمت میکند و برای تحمیل آن متحمل مطنات فراوان خواهد شد.

آنرا با استعداد افرادی هر دانش آموز تطبیق داد، پسر بچه اپرا در نظر بگیرید که دوسال اول ابتدایی را در مدرسه ای گذرانده باشد که در آنجا دروس مختلف بطور جداگانه وملیحده عددی میشده است و این طفل برای فراگرفتن خواندن و نوشتن مشکلات زیادی داشته است و بالنتیجه از بغیه الا عقب مانده بود ، این طغل پنهانی و در نزد خویش از این عقب ماندگی و شکست احساس شرمندگی میکرد ولی علنا ہجر اظهار تنفر از مدرسه چیز دیگری نمیگفت ، او حتی قبل از اینکه دچار این مشکلات تحصیلی بشود و هرگز بهولت با المنال دیگر جوشش و سلوکی نداشت و از آنجا که طفل احساس میکرد که در نظر ساپی شاگردان و دانش آموزی تنبل و پیدرضه است، مسئله سلوک و آمیزش او با دیگران بدتر از پیش می گردید . او از این جریان احساس ناراحتی میکرد ، گاهگاهی در کلاس بطرد زیرکانهای تتظاهر و رخود شیرینی، میگرده میلمش تصور می کرد فقط قصد شیطنت دارد، البته این طفل حقیقت کوشش میکرد که از راه تأسف آور و ناراحت کننده تظاهر و رخوب اشپی پٹی، تا حدی توجه دانش آموزان کلاس را بسوی خود جلب نماید و این محرک صحیح و انگیزه درستی بود تا از فراموٹی شین خود در میان دانش آموزان کلاسی) جلوگیری کند.

او بمدرسه دیگری منتقل شد که اولیاء مدرسه علاقه داشتند که به نتل در خواندن و نوشتن بلکه برای کسب موفتی و ایجاد موٹیت مناسبی برای او در میان دانش آموزان کلاسی باو کمک نمایند ، در مذاکراتی که بین معلم و مادر طفل بعمل آمد، معلم دریافت که این طفل در کارهای دستی مهارت دارد و عاشق رنگ آمیزی و نقاشی است و باین ترتیب معلم طرق مختلفی را برای نشان دادن و معرفی صفات برجسته او به کسی در نظر گرفت در این کی تمام اطفال باهم مشغول رنگ آمیزی تابلوی بزرگی از زندگی سرخپوستان بودند که برای نمایش بدیوار آویزان نمایند. علاوه بر آن تمام دانش آموزان بطور دسته جمعی مشغول ساختن ماکت و نمونه ای از دهات سرخپوستان بودند. مسلم طوری کسی را ترتیب باد که این پسر در اجرای هر دو پروژه شرکت داشته باشد . این پی بدون ناراحتی و هیجان می توانست بخوبی از عهد انجام این نوع کارهای دستی و هنری پراید و بتدبی پس از چند روز این پسر بیش از پیش شیفتگی و علاقه زیادی برخپوستات پیدا کرد برای اینکه بتوانی تشی از تابلوی بزرگ را که بعهده او گذاشته بودند بخوبی ونگهآمیزی کند و برای اینکه بتواند قسمتی از ساختمان ماکت دھات سرخ پوستان را که بعهده او گذاشته بودند بخوبی تهیه نماید ، احسای کرد که لازم است اطلاعات ضروری دا د این موید از کنبی که درباره سرخ پوستان نوشته شده است کسب نماید .

بدین جهت این مسل خواست و ما بل شد که خواننده را یاد بگیرد . برای اینکار مساعی زیادی مینول داشت و پلنکار بیشتری بکار برد. همکلاسی های جدیدش اورا بعلت اینکه نبود شاگرد بی هوش و عرضه ای محسوب نمیداشتند. بلکه نظر آنها بیشتر متوجه فعالیت – های شایسته و قابل توجهی بود که او برای رنگ آمیزی تابلو و ساختن ماکت بکار میبرد. آنها گاهگاهی اورا بعلت مهارتی که در کارش داشت تحسین و تعریف میکردند و از او تقاضا میکردند که آنها را در رنگ آمیزی تابلو و ساختن ماکت راهنمایی و کمک نماید. او بندد بج نیت بمدرسه احیای علاقه و اشتیاق پیدا کرد. زیرا در هر حال مدتها بود که مشتاق کپ شهرت و رفاقت بود ، بتدریج که جای خود را در میان دوستان باز کرد و بعنوان یکی از افراد برجسته در گروه پذیرفته شد، درجه دوستی و خون گرمش رو بنزاپد گذاشت.

ارتباط مدرسه با اجتماع

مدرسه مایل است که دانش آموزان اطلاعات دست اولی نسبت باجنماع و دنیای خارج ثبت بکشاورزان و کسبه و کار کران بجای کسب نمایند تا رابطه بین موضوعات تحصیلی و زندگی واقعی را دریابند و بدین جهت مدرسه برنامه هائی برای مسافرت دانش آموزان بکارخانه های نزدیک ترتیب میدهد. اشخاص مختلفی را از خارج برای سخنرانی بمدرسه دعوت می نماید و مناظره ومباحثه دسته جمی تمام دانش آموزان کلاس را تشویق می کند، در کلاسی که مواد غذائی تدریس میشود ممکن است تر تهرانی فراهم کرد که مثلا دانش آموزان مراحل مختلف تهیه پاستوریزاسیون، بسته بندی و توزیع شیر را از نزدیک مشاهده نمایند و یا حمل و نقل وفروش سبزیجات را ببینند.

دانش آموزان مدارس متوسطه و دانشجویان دانشگاهها برای کسب اطلاعات لازم از اجتماع و دنیای خارج و با شرکت در اردوگاه های کار تابنائی فرصت بیشتر و مونبت بهتری دارند. ممکن است یکمه دانشجو با معلمین خود در کارخانه و یا در مزه های بامم کار کنند و با یکدیگر راجع بموضوعات مربوط بحث نمایند و در باره مشکلات مداخل ومنایع مختلف و راه حل این مشکلات با یکدیگر بهتر تبادل نظر و توافق تامل نمایند.

دمکراسى اساس انضباط است

نکته دیگری که بالمدرسه خوپه و شایئه می خواهد بدانش آموزان تعلیم دهد دمکراسی است و البته تعلیم این مطلب که فقط بعنوان پاک شداد ملی ووطن پرستی است ، بلکه بتوان مشی ذندگی و طریئه انجام امور مختلف در تمام مراحل و شئون زندگی شخص تیز میباشد. یک معلم خوب و شایسته بخوبی می داند که اگر رفتار خودش دیکتاتوری و مستبدانه باشد هرگز نمی تواند دموکراسی را از روی کتاب به دانش آموزان بیاموزد . معلم و شاگردان خود را تشویق و راهنمایی میکند که برای اجرای بعضی برنامه ها  و پروژه ها چطور خودشان باید تصمیم بگیرند و بطورکلاتی را که آنها ممکن است با بان برخورد کنند پیش بینی وجل وصل نمایند و اجازه میدهد کارها خودشان اسب یکی بود که از میان آنها به کسی کار معلومی را بکند و به کسی انجام کار دیگری را بعهده بگیرد و تنها از این راه است که دانش آموزان بارز وجود کمکی می برد و تنها از این راه است که آنها طریئه اتمام امور مختلف را، نه فقط در مدرسه بلکه در اجتماع ، نیز یاد می گیرند.

تجربه نشان داده است اطفالی که دارای معلمی هستند که در تمام مراحل مختلف جزئی۔ ترین کارهارا بانها دستور میدهد مادامی که معلم در کلامی است همه آنها نحو این بار خود مشغول میباشند ولی بمحض اینکه معلم از اطاق خارج شد و اکثر آنها دست از کار میکند و شروع بلودگی و مسخر کې میکنند . آنها تصور میکنند که مسئولیت درسها بر عهده مسلم است نه بر عهده آنها و حالا در غیبت او فرصت خوبی دارند که آزاد باشند و تفریح نمایند. نلبر همین تجربیات نشان داده است که اطفالی که کار و برنامه خود را مسلہنا خود انتخاب و مطرح کرده اند و در اجرای آن با یکدیگر تشریک مساعی نموده اند، در غیاب معلم و با در حضور او مکان و یک نواخت کار می کنند . چرا؟ برای اینکه این اطفال برای هدفی کاری که انجام میدهند و از مراحل بعدی اجرای آن دانش کامل دارند. پاین جهت آنها احساس میکنند که این کار متعلق بانه است، نه مربوط بمعلم و هر یک ازاین اطفال می خواهند سهم خود را در اجرای این پروژه بنحو احسن انجام دهند زیرا افتخار میکنند که یکی از اعضای محترم وشایسته کرده باشند و بعلاوه در مقابل سایر اعضای احیای مسئولیت می کنند.

این عالی ترین نوع انضباط است . این طرد تربیت و این روحیه است که بهترین افراد کشور و ارزنده ترین کارگران و حتی بهترین و شایسته ترین سربازان را بوجود میاورد .

تشریک مساعی با سایر متخصصینی که با اطفال سر در دارند

بهترین مسلمین نمی توانند خود به تنهایی تمام ملبکلات و مسائل شاگردان خود را حل نمایند . آنها نیازمند همکاری و تشریک مساعی والدین ، از طریق جلسات خصوصی با بلات انجمن های خانه و مدرسه و میباشند ، در اثر این همکاری است که والدین و مسلم مردم از وضع کار و تحصیل طفل اطلاع حاصل مینمایند و اطلاعات خود را در مورد طغل با یکدیگر مبادله میکنند، معلم باید حتی قادر باشد با سردمد (با دلپس پیشاهنگی) طفل ؛ با پیشوای منهم طفل و با طبیب خانوادگی طفل تماس حاصل نماید و متقابلا این اشخامی نیز باید با معلم طفل در تماس و ارتباط باشند و اطلاعاتی در باره عقل در اختیار یکدیگر بگذارند. هریک از این آشنایی با همکاری و تشریک مساعی با یکدیگر می توانند وظیفه و کار خود را بهتر انجام دهند و نتایج بهتری برای انل بار آورند. این قضیه مخصوصا در مورد طفلی که دچار کاسالت مزمنی شده باشد اهمیت زیادی پیدا میکند زیرا معلم باید از نوع و کیفیت کسالت طفل وطرد درمان آن مطلع باشد و بداند که در مدرسه برای طغل چه می تواند بکنه و مراقب چه نکات و رقابتی باشه ، برای طیب طغل نیز همان اندازه مهم است که بداند که سال لئل و مع مر او د اوقاتی که طفل در مدرسه است چگونه میباشد و مدرسه تا چه حد می تواند بطفل کمک نماید و به اقدامات و چه داروهائى او می تواند برای درمان کالت طفل تجویز نماید که با مساعی و اقداماتی که مدرسه برای طفل انجام میدهد، مغایرت پیدا نکند.

اطفالی وجود دارند که دارای مشکلات زیادی میباشند و معلم و والدین آنها ، صرف تنتظر از درجه فهم شعو، شان ، می توانندو با کمک متخصصینی که در درمانگاه هدایت کردک کار می کنند آن مشکلات را حل و برطرف نمایند. فقط تعداد قابلی ازمداری دارای پر شک متخصص امراض روانی کودکان میباشد. بعضی از مدارس دارای مستشار هدایت کودک روانشناسی و معلمین راهنما نیز هستند که رشته تخصصی آنها است که با دانش آموزان و والدین و مسلمین عادی مدرسه در تشخیص و برطرف کردن مشکلات تحصیلی دانش آموزان کیک و نطر یک مساعی نمایند . در مدامی که مستشار هدایت کرده و با روانشناسی وجود ندارد را هنگامی که معلمی تشخیص میدهد که مشکلات طنل دارای ریشه های عمیق است صلاح در آنست که قطبه هر شک منعکس امراس روانی کودکان و با درمانگاه هدایت کردک و اگر چنین مؤسسه ای موجود و در دسترس باشد) رجوع شود.

برای بهبود وضع مدارس چه اقدارانی می توان انجام داد

اولیاء اطفال گاهی چنین اظهار می دادند که : حرف زدن درباه یک مدرسه ایده آلی که مواد برنامه و کارهای تحصیلی را بنحو خیلی جالب و دوست داشتنی یاد دهد و اعمال را بهترین وجهی تربیت نماید و استعداد هر طفلی را بنحو احسن پرورش دهد بسیار جالب و خوب است و ولی مدرسه اینکه فرزند من بانها می دود دارای برنامه های خشک و خسته کننده است و من شما هیچ اقدامی برای تغییر برنامه های آن نمی توانم بکنم ، به این اظهارات به هیحوحه صحیح و قابل قبول نیست ، هر شهر بزرگی و کوچکی دارای آن نوع مدارس است که افراد آن می خواهند . اگر بدانند که مدرسه خوبه پوست و برای ایجاد آن پافشاری و اسرار نماینده می توانند آنرا بوجود آورند و معنی آزادی و سیستم حکومت دموکراسی همین است.

أولیاء اطفال می توانند منو الحمن محلی خانه و مدرسه بشوند. در جلسات آن منظما شرکت کنند و به معلمین ورؤسا و نظام مدارس بفهمانند که آنها است مامور تحصیلی دانش آموزان کاملا ذینفع می باشند و نسبت به اجرای طرق صحیح وشایسته تعلیم و تر بوت از اولهاه مدارید فرهنگ پشتیبانی و حمایت خواهند کرد. اولیاء اطفال در موقع انتخابات می توانند فقط بان اشامیدن دهند که برای اصلاح و به هبود دالی مدار س محلی آنها منل مامی مینمایند. موج سیستم تحمیلی و تربیتی مرکز کامل و بدون عیب نیست و اگر افراد کدور نسبت به پیشرفت و ترقی آن اظهار علاقه و فعالیت نمایند و حتی بهترین مدارس نیز قوس نزولی و انحطاط را طی خواهد کرد.

بسیاری از مردم تشخیص نمیدهند که مدارس خوب از نظر تربیت و پرورش افراد سالم و مفید برای کشور تا چه حد می تواند نقش مهم و موثری را بازی نماید . آنها با افزایش بودجه مدارس برای ایجاد کلاس های کوچکتر ( از نقطه نظر شد: دانش آموزان) استخدام معلمین بهنی باحترق بیشتر، ایجاد کارگاههای تجاری، آزمایشگاهها و برنامهای تفریحی درد بعد از ظهرها و مخالفت می نمایند. آنها بدون اینکه بمئاود و ارزش واقعی این پیشنهادات پی ببرند، طبیب این قبیل امور را که برای سرگرم کردن و تفریح اطفال میباشد و با وسیله ای برای استخدام معلم بیشتری است بعنوان « حار و زوائد ، و یا و امورضروری محسوب میدادند ، این نظر به ، حتی از نقطه نظر تجارتی غیر مقرون بسلاح وصرفه نیست، زیرا پولی که بطرز صحیح و عادلانه برای اصلاح و بهبود تعلیم و تر بیت اطفال یک اجتماع مصرف میشود و در عوض بنده مدها برابر آن باجتماع فایده و منفعت میرساند .

مدارس خوب و درجه اول که در فهماندن این نکته بیک بلت اطفال که آنها واقعا عضو مفیدی برای اجسام میباشند توفیق حاصل میکند و بدون شک مد: اف امیر را که در اجتماع بمردمی بیمار، دزد و جنایتکار تبدیل میگرده بنحو پارزی تقلیل می دهد . ارزش چنین مدارس با توجه بعده زیاد اطفالی که داد و جانی نمیشوند و در اجتماع بعنوان کارکنان لایق دی مسائل خود بمقام شایسته ای میرسند و دارای حس همکاری و تشربک مسامی بیشتری میشوند و در زندگی خسوسی خود نیز افرادی باشی و خشنود میگردند و بیشت ظاهر و آشکار میگردد . آیا هیچ اجتماعی میتواند پول خود را در راهی بهتر از این خرج کند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *