#


اثرات مهدکودک و مسائل آن

22 می 2019 بدون نظر 1563 بازدید

اثرات مهدکودک و مسائل آن

No votes yet.
Please wait...

در جامعه ای که اکثر مادران جزو نیروی کار هستند، مهد کودک واقعیت بارزی است و جزء جدا نشدنی از زندگی یک کودک می باشد. در کشور آمریکا ۴۳ درصد از کودکان سه و چهار ساله به مهد کودک می روند. اما با این حال مهدکودک هنوز موضوعی بحث انگیز است و بسیاری از مردم درباره اثرات آن بر کودکان خردسال تردید دارند. بسیاری از آمریکایی ها بر این باورند که از کودکان باید در خانه و توسط مادرانشان مراقبت شود. برای بررسی اثرات احتمالی مهدکودک بر روی کودکان تاکنون تحقیقات زیادی انجام گرفته است اما نتایج همه این تحقیقات بیشتر به کیفیت مهدکودک ها مربوط می شود، اگرچه کودکانی که تحت تأثیر مراقبت مادران خود پرورش می یابند معمولا به مادر خود احساس دلبستگی و ایمنی بیشتری دارند اما تحقیقات نشان می دهد که مراقبت های غیر مادرانه پر کیفیت بر رشد کودکان تأثیر منفی ندارد.

از آنجا که مهدکودک در جامعه فعلی یکی از ضروریات زندگی محسوب می شود و هر روز به تعداد کودکانی که به مهد کودک می روند افزوده میشود محفنان اخیر به جای اینکه اثرات مراقبت در مهد کودک را با مراقبت مادرانه مقایسه کنند درصد برآمده اند اثرات مهدکودک های پر کیفیت را بر مهد کودک های کم کیفیت مقایسه نمایند. نتایج یک تحقیق نشان میدهد کودکانی که از نخستین سال های زندگی مراقبتهای روزانه پر کیفیت دریافت می کنند از نظر اجتماعی در دبستان با کفایت تر هستند، جرأت ورزی بیشتری نشان می دهند تا کودکانی که در سنین بالاتری وارد مهد کودک می شوند. از طرف دیگر، ممکن است مراقبت های کم کیفیت، بویژه در پسران و به خصوص وقتی در خانواده پرفشار زندگی کرده باشند، بر سازگاری آنها اثرات منفی بگذارد. مراقبت های روزانه پر کیفیت می تواند اثرات منفی رشد در خانواده پر فشار را کاهش دهد.

یک مهد کودک خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

اگر چه نتایج تحقیقات همه اثرات مهد کودک را بر روی رشد اجتماعی کودکان نشان می دهد اما باید آگاه باشید که کودک خود را به هر مهدی نیز نسپارید زیرا تحقیقات نشان دهنده اثرات منفی مهدکودک های کم کیفیت می باشد. در هنگام انتخاب یک مهدکودک برای فرزندانتان به عوامل زیر توجه داشته باشید:

الف: تعداد کودکان در هر محیط و فضا

ب: نسبت تعداد مربیان به کودکان

ج: تعویض کمتر مربیان و میزان تحصیل و آموزش آنها

د: وسایل بازی و امکانات آموزشی

اگر نسبت تعداد مربیان به کودکان مناسب باشد، مربیان توجه بیشتری به کودکان نشان می دهند، به نیازهای آنها حساس تر هستند و گیرایی کلامی بیشتری دارند و در نتیجه کودکان در آزمون های هوش و رشد اجتماعی عملکرد بهتری نشان می دهند، نتیجه کلی که از اکثریت تحقیقات انجام شده در مورد اثرات مهد کودکها گرفته می شود این است که صرف نظر از اینکه محیط خانوادگی کودک چه وضعی داشته باشد مهد کودک های پر کیفیت اثرات عاطفی و اجتماعی معینی دارند اما مهدکودک های کم کیفیت بر روی این جنبه های رشد اثرات منفی دارند. اگر چنانچه به هر دلیلی از دسترسی به یک مهد کودک پر کیفیت محروم هستید سعی کنید خودتان مراقبت از کودک را به عهده بگیرید و هرگز او را به یک مهد کودک بی کیفیت نسپارید زیرا اثرات منفی آن اثبات شده است.

مهد کودک

کودک به مهدکودک نمی رود:

امروزه به دلیل کم بودن تعداد فرزندان وابستگی به والدین مخصوصا مادر که ساعات زیادی را در کنار بچه است بسیار دیده می شود و این وابستگی زمانی مشکل ساز می شود که والدین اقدام به بردن کودک به مهد کودک مینمایند و البته بسیاری از اوقات مادرها از دیدن صحنه های گریه و زاری کودکان بی تاب شده و از این تصمیم خود صرف نظر می نمایند و از آنجا که این وابستگی با گذر زمان بیشتر می شود هنگامی که کودک به سن مدرسه می رسد مشکلات زیادی به بار می آید. برای رفع این مشکل به توضیحات زیر توجه فرمائید:

۱- هنگامیکه تصمیم به بردن کودک به مهد کودک گرفتید، ابتدا خوب تحقیق نمایید تا مهد کودک مناسبی را پیدا کنید.

۲- قبل از بردن کودک به مهد کودک برای او توضیح دهید که در آنجا با چه مسائلی روبرو می شود اگر در اطرافتان کودکانی هستند که به مهدکودک می روند به او نشان دهید. می توانید از کتاب ها یا فیلم هایی از این قبیل کمک بگیرید و یا یک اسباب بازی مورد علاقه اش را تهیه کرده و فقط زمانیکه میخواهد به مهد کودک برود به او بدهید.

٣- رفتن کودک به مهد کودک را به یک مسئله مهم، جالب و پر سر و صدا تبدیل کنید تا او را تحریک نمایید.

۴- او را در هنگام تعطیلی مهدکودک به آنجا برده تا همه قسمتها را به خوبی ببیند و با مهد و مربی آشنا شود.

۵- توجه کنید خیلی وقتها مشکل بر سر ساعت خواب کودک است و چون کودک صبح زود بیدار می شود و یا به اندازه کافی نخوابیده از رفتن به مهد کودک امتناع می کند پس سعی کنید ساعت خواب او را منظم نموده که البته این کار از چند روز قبل از رفتن به مهد کودک باید انجام گیرد.

۶- از خصوصیات خلقی و رفتارهای کودک برای مربی توضیح دهد تا بداند کودک شما دارای چه ویژگی هایی است.

۷- سعی کنید کودک خود را با یکی از کودکان دیگر آن مهد آشنا نمایید تا با هم دوست شوند.

۸- در روزهای اول حضور کودک را زیاد نکنید، ابتدا برای مدت کوتاه او را به مهد برده و کمی نزد او بمانید و بعد رفته رفته مدت زمان ماندن کودک را افزایش دهید.

۹- برای او مشخص کنید که سر چه ساعتی برای بردنش میروید و حتما سعی کنید بدقولی نکرده و به موقع حاضر شوید اگر قرار است فرد دیگری بجای شما به دنبال کودک برود حتما او را در جریان بگذارید و برای این کار از افرادی که کودک دوستشان دارد کمک بگیرید.

۱۰- هنگام برگشتن از مهدکودک برای او جایزه ایی تهیه کنید تا رفتن به مهد همراه با خاطره خوبی شود.

۱۱- برای تهیه وسایل مهد با هم به خرید رفته و بگذارید خود کودک وسایلش را انتخاب نماید.

۱۲- گاهی اوقات نباید به گریه ها و نق زدن او توجه کنید، مطمئن باشید بعد از رفتنتان ساکت میشود و به مربیها و پرسنل مهد اطمینان داشته باشید.

۱۳- از مهد کودکی استفاده کنید که فضا و امکانات و مربیان آموزش دیده خوبی داشته باشد.

۱۴- قاطع و جدی باشید و تسلیم نشوید گاهی وقتها زمان نسبتا طولانی برای سازگاری کودک با محیط جدید نیاز است.

۱۵- اگر بی تابی و گریه کردن کودک خیلی طولانی شد مثلا بیشتر از یکماه حتما بررسی کنید شاید مشکل خاصی وجود داشته باشد.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *