#


چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهید؟

11 می 2019 بدون نظر 1219 بازدید

چگونه خلاقیت کودکان را پرورش دهید؟

No votes yet.
Please wait...

خلاقیت یعنی ارائه فکری جدید و متفاوت که البته همیشه هم منجر به تولید اثر قابل مشاهده نمی شود و ممکن است فرد در عالم تخیل چیز تازه و متفاوتی را خلق کند اما این آفرینش ذهنی بوده برای دیگران قابل مشاهده نباشد.

خلاقیت امری فردی است و از طریق آموزش، تجربه، کنجکاوی و جستجو رشد می کند و تقریبا می توان گفت همه افراد و دانش آموزان از توانایی خلاقیت برخوردارند به شرط آنکه تحت آموزشهای مناسب و شرایط بهینه قرار بگیرند. معمولا کودکان خلاق دارای ویژگی های زیر می باشند:

۱- از قدرت تخیل خوبی برخوردار هستند.

۲- کنجکاو و انعطاف پذیرند و نوآوری های زیادی از خود نشان می دهند.

٣- از نظر هوشی بالاتر از سطح متوسط قرار دارند.

۴- دارای استقلال و اعتماد به نفس بالا بوده و کمتر تمایل به تقلید از دیگران دارند.

۵- افراد خودجوش، خوش خلق، صادق و راحت بوده و پیوسته از وضع موجود سؤال می کنند و بسیار تلاشگرند و دارای اراده قوی هستند.

۶- در انجام فعالیت های مورد علاقه سماجت و سرسختی نشان می دهند و به راحتی عقب نشینی نمی کنند

۷- از اوقات فراغت خودبخوبی استفاده می کنند، از شجاعت خوبی برخوردارند و برای تجربه کردن همیشه آمادگی دارند و بسیار فعال و پر انرژی هستند. البته ناگفته نماند که هر کودک خلاق لزوما همه ویژگی های ذکر شده را ندارد. اما به طور کلی بیشتر ویژگی ها در او دیده میشود.

خلاقیت

راههایی برای پرورش خلاقیت

۱- کودکان خلاق باید آزاد بوده و از هرگونه قوانین سخت و بیش از حد محدود کننده و فشارهای گروهی آزاد باشند.

۲- از تمسخر، انتقاد دور بوده و پیوسته مورد تشویق قرار گیرند و وسایل و امکانات زیادی در اختیارشان باشد..

۳- ممکن است در رفتار آنها شلختگی، بینظمی دیده شود سعی کنید تا حدی چشم پوشی کرده و به آنان سخت نگیرید.

۴- کنترل بیش از حد، اعمال قانون و محدودیت یکی از موانع رشد و توسعه خلاقیت است بنابراین سعی کنید به آنها آزادی عمل داده و محدودشان نکنید.

۵- احترام گذاشتن به آنها، توجه و محبت، پشتیبانی از آنها موجب بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس در آنها شده و در نهایت قوه خلاقیت را بالا می برد.

۶- تشویق و جایزه را فراموش نکنید اما در این مسئله افراط نشود، زیرا مهم عملی است که ایجاد میشود و نباید متکی به جایزه شوند و خود رفتار و عمل آنها مهمترین پاداش و جایزه است. و از ایجاد رقابت در بین آنها بپرهیزیم زیرا رقابت و رسیدن به یک جایزه هدف اصلی را به فراموشی می سپارد و رکود به ارمغان می آورد.

تهیه امکاناتی نظیر، موبایل، اینترنت، ماهواره برای فرزندان

امروزه با پیشرفت تکنولوژی سطح توقعات فرزندان بالا رفته و اصرار آنها برای داشتن امکاناتی نظیر تلفن همراه، کامپیوتر… گاهی اوقات بحدی زیاد است که منجر به ایجاد تنش و درگیری بین آنها با والدین می شود و این سؤال برای والدین مطرح می شود که آیا برای فرزندم موبایل، ماهواره… تهیه کنم یا خیر؟ و معمولا از والدین بسیار می شنویم که می گویند ما در گذشته هیچگاه چنین توقعاتی نداشتیم و با کی ما از پدر و مادر اینقدر خواسته و انتظار داشتیم خوب طبیعی است که نمی توان فرزندان را با خرد مقایسه کنیم و نمی توان زمان حال را با گذشته از بسیاری جهان برابر دانست. اگر ما در دوران تحصیل و کودکی و نوجوانی چنین توقعاتی از والدینمان نداشتیم به این معنا نیست که فرزندان خیلی خوب و نهیم و منطقی بودیم بلکه دلیل اصلی آن این بود که این امکانات در زمان ما وجود نداشت، مطمئن باشید اگر در آن دوره تلفن همراه، ماهواره و اینترنت وجود داشت حتما ما هم مایل به استفاده از آنها بردیم بنابراین بهتر است محدودیت های محیطی و مکانی را به پای خوب بودن و مثبت بودن خودمان نگذاریم و سعی کنید:

۱- اگر فرزندتان تقاضای تهیه و داشتن این امکانات را دارد با توجه به شرایط اقتصادی و مادی خانواده و با توجه به اینکه فرزندان ما در این دوره زندگی می کنند و باید با این تکنولوژی آشنا باشند برای آنها تهیه کنید.

۲- قبل از تهیه این امکانات، برای آنها قانون بگذارید. و در مورد این وسایل اطلاعات کافی به آنها بدهید برای آنها توضیح دهید اهمیت وجود این وسایل و دلایل استفاده از آنها و مزایا و معایب استفاده از این وسایل در چیست

۳- برای آنها توضیح دهید که در صورت رعایت نکردن قوانین و استفاده مناسب از اینگونه وسایل، آنها را ضبط کرده و امکان و اجازه استفاده از آنها را نمی دهید.

۴- زمانیکه برای آنها وسایلی از این دست تهیه کردید همیشه نظارت و کنترل داشه باشید، مخصوصا در هنگام تحصیل ممکن است وجود این وسایل موجب افت تحصیلی شود. میتوانید قبل از تهیه گوشی برای آنها شرط بگذارید که هنگام امتحانات باید گوشی را به شما تحویل دهند. یا در صورت افت در تحصیل گوشی را از آنها می گیرید.

۵- هنگامیکه می خواهند در محیط اینترنت جستجو کنند و یا از برنامه های ماهواره استفاده کننده در کنار آنها بنشینید و همراهیشان کنید، می توانید بعضی از سایت های مفید و مناسبی را به آنها پیشنهاد دهید در ضمن می توانید از روشهای ایمنی استفاده کرده مثلا کانالهای نامناسب ماهواره را قفل کنید، برای استفاده از اینترنت از فیلتر استفاده کنید. البته به آنها فرصت تجربه کردن بدهید، گاهی اوقات ایجاد محرومیت و محدودیت، حرم و کنجکاوی بیشتر را به همراه می آورد اما آزادی این حرص را از بین می برد.

۶- اگر زمانی متوجه استفاده نادرست از این وسایل شدید، از رفتارهای تند و غیر منطقی بپرهیزید و با ملایمت به آنها نشان دهید که متوجه این مسئله شده اید اما تصمیم گیری نهایی را به عهده خود آنها بگذارید و به آنها بگویید مطمئن هستید که این مسئله تکرار نخواهد شد و آنها استفاده درست از این وسایل را می دانند.

۷- اگر استفاده نامناسب از این وسایل بیش از حد بود، محدودیت هایی قایل شوید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *