#


نکات مهمی که بانوان باید در مورد ظروف چدن بدانند

30 دسامبر 2017 يك نظر 3415 بازدید

نکات مهمی که بانوان باید در مورد ظروف چدن بدانند

نکات مهمی که بانوان باید در مورد ظروف چدن بدانند

ظروف آشپزی و غذاهایی که در آن ها می پزیم رابطه ای دو شرطی دارند، بنابر این در زمان طبخ غذا مواد غذایی نسبت به مولکول هایی که در بدنه شرف ها وجود دارد واکنش نشان می هند و این واکنش می تواند به ضرر و یا به نفع سلامت شما باشد.

ظروف چدنی

برای اینکه ته دیگ هایی ترد و طلایی که به طور قالبی و یک تکه از ته قابلمه جدا می شود داشته باشیم به عنوان یک رویا برای بسیاری از خانم ها شده است که به خاطر فناوری هایی که امروزه وجود دارد شکل واقعی را به خود گرفته است. چندین سال است که ظرف های تفلون وارد آشپزخانه ها شده است و زحمت کلنجار رفتن با طرف های رویی را کم کرده اند. ولی این طور که به نظر می رسد بعد از هشدارهایی که متخصصان در مورد سرطان زا بودن این ظروف داده اند  طرفدارانش به مرور در حال کاهش یافتن می باشد.

امروزه نسل جدیدی از ظروف پخت و پز چدنی وارد بازار شده است که مزایای آن نسبت ظروف قدیمی باعث شده است که جذابیت بیشتری داشته باشند که حتی با قیمت بالایی که دارد نمی تواند خانم ها از خرید آن ها منع کند.

آشنایی با ظروف چدنی

چدن از آلیاژهایی چون آهن، سیلیسیم و کربن تشکیل شده است که در شکل هایی مانند چدن های ضد سایش، مقاوم در برابر حرارت و مقاوم به خوردگی وجود دارند. ظروف چدنی که مخصوص آشپزخانه است تمام این خصوصیات را به طور یک جا دارند و اگر از آن ها به خوبی مراقبت شود می توانند تا مدت زیادی لذت آشپزی را به شما ببخشند.

این ظروف به خاطر مقاومت بالایی که دارند، رنگ شان از بین نمی رود و زنگ نمی زنند، همچنین لب پر نمی شوند و مزه و عطر غذا را به خوبی حفظ می کنند و استفاده از آن ها بسیار راحت می باشد.

ولی اگر این ویژگی ها را هم داشته باشد و از آن هابه خوبی مراقبت نشود این ظرف هم مانند ظروف تفلون بعد از مدتی کارایی شان را از دست می دهند و باید آن را خیلی زود عوض کنید. بنابر این اگر می خواهید که ظروف چدنی سالمی را داشته  باشید باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید.

اگر می خواهید که نتیج ی بهتری را دریافت کنید باید برای این ظروف از حرارت کم و یا متوسط استفاده کنید. در هنگام آشپزی باید این را به یاد داشته باشید که دو تا سه دقیقه قبل از ریختن روغن باید بگذارید تا این ظروف گرم شوند و در زمان طبخ غذا باید قاشق هایی که پلاستیکی، نایلونی و یا چوبی هستند استفاده کنید، چون قاشق های فلزی ممکن است که لعاب ظرف را خراب کند.

نحوه استفاده از ظروف چدنی

زمانی که می خواهید این ظروف را از روی شعله بر دارید باید از یک دستکش و یا دستگیره استفاده کنید چون این ظرف ها در زمان پخت غذا بسیار داغ می شوند. این را به یاد داشته باشید که ظروفی که داغ هستند را مستقیما بر روی پیشخوان آشپزخانه قرار ندهید. علاوه بر این باید حواس تان را جمع کنید که به ظروف چدنی نباید ضربه بزنید، چون در صورت ضربه خوردن ممکن است که بشکنند و یا اینکه لب پر شوند.

تمام این ظرف ها را می توانید درون فر با دمای ۲۶۰ درجه سانتی گراد و روی انواع اجاق گازها قرار دهید ولی این را به یاد داشته باشید که ظرف داغ را نباید بلافاصله بعد از برداشتن از روی حرارت درون آب سرد و یا فریزر قرار دهید. حال اگر تمام این موارد را به خوبی رعایت کنید می توانید عمر مفید ظروف چدنی تان را بالا ببرید.

برای شست و شوی این ظروف باید از آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید و همچنین باید برای شستن این ظروف از اسفنج نرم به کار ببرید. در شست و شوی این ظروف نباید از مایع های سفید کننده استفاده کنید چون برای این ظروف نیازی به این کار نیست.

پیش از آن که این ظروف را در کابینت و در سر جای خودشان قرار دهید باید آن ها را خشک کنید. به همین خاطر توصیه می شود که این ظروف را زمانی که خیس هستند در قفسه ها قرار ندهید.

اگر مواد غذایی در ته قابلمه چسبید نباید از پاک کننده هایی که قوی هستند و یا ابزارهای تیز استفاده کنید بلکه باید درون آن ظرف آب گرم بریزید تا خیس بخورد و سپس ظرف را بشویید.

این ظروف به جز آن هایی که دسته چوبی دارند این قابلیت را دارند که توسط ماشین ظرفشویی شسته شوند. البته باید در زمان قرار دادن ظروف چدنی سنگین داخل ماشین ظرفشویی دقت کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *