#


کپک رب، سرکه و ترشی راچه کنیم؟

29 ژانویه 2019 بدون نظر 3811 بازدید

کپک رب، سرکه و ترشی راچه کنیم؟

مهم ترین دلایل کپک رب ، سرکه و ترشی چیست؟

کپک رب ، سرکه و ترشی یکی از معضلاتی است که خانم های خانه دار با آنها مواجه هستند. ما در این مقاله سعی داریم برخی از علل ایجاد کپک را برای شما عنوان کنیم.

کپک چیست؟

برای درک بهتر این مطلب تعریفی از کپک را بیان می کنیم تا به خوبی بتوانید آن را تشخیص دهید. کپک یک نوع نقص غذایی است که بیشتر به رنگ آبی یا سفید روی انواع مواد غذایی ایجاد می شود و اگرچه بیماری خطرناکی ایجاد نمی کند اما باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود.

رطوبتی که در محیط وجود دارد به عنوان اصلی ترین عامل افزایش کپک شناخته می شود.. اما باتوجه به تجربه ای که اغلب افراد دارند در داخل محیط خنکی مثل یخچال هم نمی توان از دست کپک خلاص شد.

مهم ترین علت کپک رب گوجه

بسیاری از ما ممکن است برای پیشگیری از کپک رب گوجه آن را درون فریزر قرار دهیم و اینکار به هیچ وجه درست نیست. برای پیشگیری از کپک رب گوجه فرنگی بهتر است قوطی های کوچک آن را خریداری کنیم و قبل از باز کردن در قوطی آن را بجوشانیم تا میزان آلودگی سطح قوطی کمتر شود.

کپک رب

چنانچه رب گوجه به میزان زیادی تهیه شود آن را در ظرف های کوچک قرار دهید و روی آن درپوش مناسبی گذاشته تا مانع از رشد قارچ برروی سطح رب گردد.

در گذشته خانم های خانه دار روی رب روغن می ریختند این کار باعث می شد اکسیژن رسانی به رب کمتر شود و کپک نزند.
اصلی ترین عامل ایجاد کپک رب رطوبت است پس برای برداشتن کپک از قاشق خیس استفاده نکنید.
اگرچه بهترین روش نگه داری رب داخل یخچال است اما این فقط باعث می شود در دمای خنک یخچال، فقط رشد باکتری ها کندتر شود.

اغلب خانم ها بخش هایی از رب را که درگیر کپک شده با استفاده از قاشق برداشته و باقی آن را استفاده می کنند اما باید به خاطر داشته باشید رب کپک زده دیگر قابلیت استفاده ندارد زیرا سم هایی که به وسیله کپک زدن در رب تولید می شود در لایه های پایینی نفوذ می کند و اسپور (هاگ) قارچ ها که با چشم قابل دیدن نیستند نیز وارد لایه های پایینی می شود. مصرف این رب ها بسیار برای سلامتی خطرناک است.

خطرات مصرف خیار شور و ترشی کپک زده

کپکی که بر روی ترشی دیده می شود از تعداد بالایی میسلیوم کپک به وجود آمده که برخی از آن ها بی خطر بوده اما بسیاری از این کپک ها عاملی بیماری زا هستند. کپک ترشی را به هیچ عنوان نخورید زیراتشخیص کپک های بیماری زا غیرممکن بوده و د=به بیماری های مختلفی مبتلا خواهید شد. ترشی حاوی سرکه مایع است و به راحتی ویروس های بیماری زا را انتشار می دهد.

نحوه جلوگیری از کپک زدن آبغوره

از دیگر مواد غذایی که به راحتی ممکن است دچار کپک شود آبغوره و آبلیمو است که بعد از کپک زدن غیر قابل استفاده می شوند و برای سلامتی بسیار مضر هستند.

  • چه نکاتی را باید برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره و آب لیمو رعایت کنیم؟

برای جلوگیری از کپک زدن آبلیمو و آبغوره بهتر است شیشه هایی را که برای نگه داری آنها استفاده می کنید را بجوشانید زیرا این کار باعث از بین رفتن آنزیم ها و باکتری های داخل آن می شود و به قارچ ها امکان رشد نمی دهد.

آبلیمو یا آبغوره را بهتر است در یک شیشه تمیز بریزید و مقداری سر آن را خالی بگذارید و در پوش مناسبی برایش تعبیه کنید تا اکسیژن به داخل شیشه وارد نشود و باعث رشد قارچ ها نشود.

آیا مواد غذایی کپک زده را باید دور بریزیم؟

  • برخی از کپک ها باعث بروز مشکلات تنفسی و واکنش های آلرژیکی می شوند.
  • برخی کپک ها هم مفید بوده و در صنایع لبنی به کار می روند.
  • برخی از گونه های کپک سم تولید می کنند و باعث مسمومیت می شوند. این نوع کپک ها در گرما و رطوبت به سرعت رشد کرده و سم خطرناک “مایکوتوکسین” تولید می کنند، این سم مواد غذایی را نرم و طعم شان را ترش مزه می کنند و رنگ شان را تغییر می دهند.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *