#


ماست یونانی و طرز تهیه آن در منزل

2 فوریه 2019 بدون نظر 2736 بازدید

ماست یونانی و طرز تهیه آن در منزل

ماست یونانی

ماست یونانی ماستی غلیظ است کهدرمقایسه با ماست معمولی از خامه و پروتئین بیشتری درآن استفاده شده است. ما در این مطلب تلاش داریم نحوه تهیه ماست یونانی را بیان کنیم تا علاقه مندان بتوانند آن را در منزل آماده کنند.

همه ما دوست داریم اندامی متناسب و تغذیه ای سالم داشته باشیم به همین علت است که می گویند: شما همان چیزی هستید که می خورید. ماست یونانی به کاهش مصرف کالری و کربوهیدراتی کمک می کند.

ماست نیز غذایی است که با هرچیزی می تواند سرو شود حتی در وعده های صبحانه، میان وعده و چاشنی.
ماست در تاریخ دنیای آشپزی همراه با دسرها سرو می شده است، اما استفاده از آن سلیقه ای است و از آن می توانید برای هر چیز دیگری هم استفاده کنید.

در تهیه ماست یونانی از تخمیر شیر گاو و یا بز باید استفاده شود و میزان چربی شیر باید حدود ۹ درصد و یا میزانی بیشتر از آن باشد که این مساله موجب می شود ماست تهیه شده حالت غلیظی به خود بگیرد و از ماست سنتی خوش مزه تر است. حتی ماست یونانی سالم تر و غنی تر است. زیرا فرآیند تخمیر کم تر صورت گرفته و پروتیین و مواد معدنی بیشتری دارد.

ماست یونانی

طرز تهیه ماست یونانی به روش سنتی

فرایند تخمیر کردن شیر گاو در درست کردن ماست یونانی به روش سنتی بسیار اهمییت دارد و علاوه براین بهتر است از ماست ساز و یا ظرف شیشه ای که درب مخصوص دارد درمورد ماست یونانی استفاده کنید تا بتوانید آن را در محیطی گرم و دمای ثابت نگه داری کنید.

مواد لازم برای تهیه ماست یونانی:

  • چهار و نصفی فنجان شیر بز یا شیر گاو ۹۰۰ میلی لیتر
  • نصف فنجان خامه ۱۰۰ میلی لیتر
  • یک چهارم فنجان ماست ساده ۵۰ میلی لیتر

دستورالعمل استفاده از مواد

افرادی که از ماست ساز برای تهیه ماست یونانی استفاده می کنند بسیار ساده تر می توانند فرایند تهیه را انجام دهند. تنها باید تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و به مدت ۸ ساعت آن را در محلی قرار دهند که فرایند تخمیر به خوبی انجام شود.

طرز تهیه ماست یونانی به روش سنتی

تهیه ماست یونانی خانگی و با روش های سنتی، دقیقا به مانند روشی که قرن ها از آن برای تهیه ماست استفاده می شود و نیاز به صبر دارد زیرا تخمیر شدن زمان می برد اما از سالم ترین ماست ها می باشد.

در آغاز باید تمام مواد را درون قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوش بیاید. اگر دماسنجی در منزل دارید می توانید از آن بهره بگیرید و قابلمه را در دمای حدود ۱۸۵ درجه فارنهایت – ۸۵ درجه سانتیگراد قرار دهید.

بهتر است پس از جوش آمدن شیر بگذارید به مدت ۵ دقیقه دیگر نیز جوشیده و آب های اضافی آن بخار شود.این کار باعث می شود ماست به دست آمده کیفیت بهتری داشته باشد. پس از جوشیدن کامل نیز بهتر است ۱۵ دقیقه در محیطی دیگر به آن اجازه خنک شدن بدهید. دمای مناسب برای شیر ۴۳ درجه سانی گراد است که بهتر است برای اندازه گیری دما از دماسنج استفاده کنید.

مایه ماست را که درست کردید داخل ظرف ریخته و به خوبی هم بزنید تا صاف و یک دست شود این کار در روند تخمیر به خوبی عمل می کند. سپس ماست هم خورده را با شیر مخلوط کنید و خیلی آرام بهم بزنید تا کاملا با شیر مخلوط شود.

پس از آن باید مخلوط  آماده شده را درون ظرفی بریزیم که درپوش   آن به نفوذ هوا درون ظرفکمک می کند و آن را در محل گرمی بگذارید تا حدود ۸ تا ۱۰ ساعت عملیات تخمیر صورت بگیرد.

بعد از گذشت مدتی ماست را در ظرف جداگانه ای صاف کنید برای این کار می توانید آن را در یک کیسه پارچه نخی ریخته و در گوشه ای آویزان کنید و یا می توانید آن را در داخل آبکشی قرار داده که پایه دار است و جایی قرار دهید تا آب ماست خارج شود.

پس از ۲ ساعت این امکان وجود دارد که ماست را از درون کیسه خارج کرده و داخل ظرف لعابی یا چینی انتقال دهید و بگذارید درون یخچال تا خنکشده و آماده شود و در آخر که درست کردن آن به اتمام رسید آن را در شیشه های کوچک تر به طور مجزا قرار دهید. باقی مانده مایع ماست سرم شیر است می توانید آن را بنوشید.

مقایسه ماست یونانی با ماست معمولی:

  • ماست یونانی نسبت به ماست معمولی کالری کمتری دارد.
  • ماست یونانی در برابر ماست معمولی غلیظ تر و خامه ای تر است و در برابر حرارت دلمه نمی بندد و به راحتی می توان از آن در آشپزی استفاده کرد.
  • ماست معمولی تقریبا در برابر ماست یونانی ۳۰ برابر کلسیم دارد. به همین خاطر کسانی که نیاز به کلسیم دارند ماست معمولی بخورند.
  • ماست یونانی تقریبا ۲ برابر ماست معمولی پروتئین دارد به همین خاطر کسانی که رژیم لاغری دارند علاقه ی زیادی به ماست یونانی دارند.
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *