#


از بین بردن سر سخت ترین لکه ها از روی لباس

1 ژانویه 2018 بدون نظر 2251 بازدید

از بین بردن سر سخت ترین لکه ها از روی لباس

از بین بردن سر سخت ترین لکه ها از روی لباس

لکه هایی که بر روی لباس، مبل و یا فرش به وجود می آیند باعث می شود که آن ها را کهنه تر نشان دهند. قبل از اینکه لباس شکلاتی شده ی کودک تان را دور بیندازید و یا اینکه دیگر شلوارتان که لکه های چمن و گل بر روی آن افتاده است نپوشید روش هایی که در ادامه در اختیار تان قرار می دهیم را انجام دهید تا بتوانید لکه های ایجاد شده بر روی لباس تان را از بین ببرید.

پیش از شروع

بخش مهمی که در لکه گیری وجود دارد این است که در اولین فرصت تمیزکاری اولیه را انجام دهید. هر چه سریع تر برای ازبین بردن لکه اقدام کنید احتمال از بین رفتن لکه ها بیشتر می باشد.

اگر می خواهید از مواد شوینده ای استفاده کیند پیش از اینکه لکه را از بین ببرید آن را بر روی قسمت دیگری از پارچه تان امتحان کنید و مطمئن شوید که مواد شوینده ای که قرار است استفاده کنید به پارچه لباس تان اسیب وارد نمی کند.

از پودری که حاوی آنزیم است استفاده کنید. برهی از شوینده ها دارای فرمول خاصی می باشند که با عث شکسته شدن پروتئین داخل لکه می شود.

احتمال دارد که این لکه ها سبب شوند که در هر دفعه شستن آن ها مجبور شوید آن را بسابید و به امید این که این دفعه این لکه از بین می رود از مواد سفید کننده برای تمیز کردن آن ها استفاده کنید و یا اینکه به طور کل از پوشیدن آنها صرف نظر می کنید. بنابر این پیش از آن که خودتان را خسته کنید و یا اینکه پارچه و یا لباس لک شده را دور بیندازید راهکارهایی که در اختیارتان قرار می دهیم را انجام دهید. البته این را هم بدانید که هر لکه ای قانون پاک کردن خودش را دارد.

۱-چمن

در ابتدا از یک شوینده مناسب استفاده کنید و تمیزکاری اولیه را انجام دهید و به اسبیدن پارچه بپردازید. برای این که بتوانید لکه را از روی پارچه از بین ببرید می توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید. پس از آن برای لکه رنگ باقی مانده می توانید از آمونیاک و سرکه ی سفید رقیق شده استفاده کنید.

همچنین می توانید از متیل الکل و یا متانول که به آن الکل صنعتی نیز گفته می شود برای از بین بردن این لکه استفاده کنید. برای تهیه ی متیل الکل باید به داروخانه ها و یا ابزار فروشی ها مراجعه کنید.

۲-شکلات

بگذارید تا لکه شکلات به طور کامل سرد و سفت شود. پس از آن تا جایی که می توانید سعی کنید تا لکه شکلات را از روی پارچه جدا کنید. برای پاک سازی اولیه می توانید از مایع ظرفشویی که بی رنگ است و آب استفاده کنید. سپس از یک پارچه رنگ روشن کمک بگیرید و به آرامی لکه را تمیز کنید.

اگر لکه ی شکلاتی که بر روی پارچه وجود دارد شیر شکلات است می توانید از چند قطره آمونیاک برای تمیز کردن آن استفاده کنید. اگر لکه ای که به وجود آمده است از شکلات تلخ می باشد باید از دو قاشق غذاخوری سرکه سفید (برای پارچه رنگی) یا پروکسیدهیدروژن (برای پارچه ی سفید) به کار ببرید.

درون دو فنجان آب یک قاشق غذاخوری پودر لباسشویی آنزیم دار بریزید و آن ها را با هم ترکیب کنید سپس قسمتی که لکه شده است را به مدت بیست دقیقه درون آن بگذارید و پس از آن به طور کامل آبکشی کنید.

اگر برخی از لباس ها و یا پارچه ها را نمی توانید درون لباسشویی قرار دهید می توانید مقداری الکل بر روی لکه بمالید و سپس بعد از گذشت ده دقیقه آن را به خوبی آبکشی کنید. اگر لکه ای باقی ماند می توانید با مقداری پودر لباسشویی ملایم و آب آن را شست و شو دهید.

۳-آدامس، چسب و سایر مواد چسبنده

اگر می خواهید لکه آدامس را از روی پارچه تمیز کنید باید پارچه را درون فریزر قرار دهید تا منجمد شود. اگر نمی توانید که این کار را انجام دهید می توانید چند تکه یخ را درون یک پلاستیک قرار دهید و آن را بر روی لکه آدامس قرار دهید. زمانی که آدامس سفت و سخت شد می توانید آن را از روی پارچه جدا کنید، بدن اینکه لکه ای بر جای بماند.

در مورد چسب و مواد چسبنده ی دیگر باید از محصولی که مخصوص همین کار می باشد استفاده کنید. این محصولات قابلیت این را دارند که باقی مانده ی مواد چسبیده شده را بشکنند و از روی پارچه  از بین ببرند. این محصول را استفاده کنید و اجازه دهید که ده تا پانزده دقیقه بر روی لکه بماند تا اثر خود را بگذارد. پس از آن سعی کنید که ماده ای که چسبیده شده است را از روی سطح بردارید. این کار را تا جایی که لکه به طور کامل از بین برود تکرار کنید.

برای از بین بردن چسب مایع کافیست که از مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. ولی برای اینکه بتوانید چسب های دائمی نظیر اپوکسی و یا چسب قطره ای را از بین ببرید باید از استون استفاده کنید. بعد از تمیز کردن لکه آن را بشویید و کاملا آبکشی کنید.

۴-مداد شمعی

برای از بین بردن این نوع لکه ها از محصولی که مخصوص این کار است استفاده کنید و اجازه دهید که ده تا پانزده دقیقه بر روی سطح بماند تا اثر کند. پس از آن سعی کنید که لکه را تمیز کنید. هر چند باری که نیاز است این کار را انجام دهید تا لکه به طور کامل از بین برود.

پارچه را بر ریو یک دسته دستمال کاغذی قرار دهید به صورتی که سطح لکه دار بر روی دستمال باشد. روغنی را بر روی لکه اسپری کنید و اجازه دهید تا پنج دقیقه بر روی آن بماند. پارچه را برگردانید و دوباره روغن را بر روی آن اسپری کنید. مجددا پنج دقیقه منتظر بمانید و پس از آن پارچه و یا لباس را به خوبی بشویید و آبکشی کنید. برای تمیز کردن لکه مداد شمعی می توانید از مایع ظرفشویی و آب نیز استفاده کنید.

۵-آبمیوه

پارچه را درون آب سرد قرار دهید و اجازه دهید که سی دقیقه در همان حالت بماند. پس از آن پارچه را درون محلول آب گرم و شوینده ی آنزیم دار قرار دهید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. بعد از این کار پارچه را درون ترکیبی از آب و سرکه بگذارید و به مدت ده دقیقه صبر کنید.

از محصولی که لکه را از بین می برد استفاده کنید و پس از آن درون پودر آنزیم دار شست و شو دهید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *