#


گیاه آلوئه ورا

24 ژانویه 2019 بدون نظر 2742 بازدید

گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا را چگونه در خانه نگه داری کنیم؟

گیاه آلوئه ورا یکی از گیاهانی است که در آپارتمان ها و خانه ها نگه داری می شود و علاوه بر زیبایی بخشیدن به خانه فواید و خواص زیادی دارد. گیاه آلوئه ورا خواص درمانی زیادی برای پوست دارد. ما در این مقاله سعی داریم نحوه نگه داری و رشد این گیاه را در خانه به شما آموزش دهیم.

آلوئه ورا

نحوه پرورش و نگه داری این گیاه

گیاه آلوئه ورا شبیه کاکتوس می باشد که با نام های صبرزرد و در هندوستان به نام آیورودا نامیده می شود و شرایط پرورش و نگهداری آن بسیار آسان است.

از گیاه آلوئه ورا در تراس خانه ها، سالن پذیرایی و گلخانه های خانگی استفاده می شود و خاصیت درمانی بسیاری داشته و به صورت موضعی و خوراکی نیز قابلیت استفاده را دارد.

دمای مورد نظر برای نگه داری گیاه آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا بیشتر در مناطق خشک و گرم سیری پرورش می یابد. این گیاه در دمایی بین ۱۷ تا ۲۴ درجه سانتی گراد بهتر است نگه داری شود و در هوای خیلی سرد یا گرم آسیب می بیند.

اگر قصد دارید گیاه آلوئه ورا را در خانه نگه داری کنید بهتر است به دمای آن توجه کنید و اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوای خیلی گرم یا سرد دارد از نگه داری این گیاه صرفه نظر کنید. بهتر است این گیاه را در طول روز یکبار از خانه بیرون ببرید تا نور مستقیم آفتاب دریافت کند.

نحوه آبیاری گیاه آلوئه ورا

برای آبیاری این گیاه می توانید هر ۱۲ تا ۱۴ روز که خاک این گیاه خشک می شود به آن آب دهید. آب یاری زیاد این گیاه باعث خراب شدن آن می شود.

آبیاری این گیاه باید به نحوی باشد که آب از زهکشی گلدان خارج نشود و اگر آب در زیر گلدان جمع شد باید سریعا آن را تخلیه کنیم زیرا آب اضافه باعث فاسد شدن ریشه می شود. در زمستان این گیاه به آب کمتری نیاز دارد و ماهی یکبار هم می شود آبیاری کرد پس، از آبیاری زیاد این گیاه در زمستان خودداری کنید.

از چه کودی برای پرورش این گیاه استفاده کنیم؟

شما می توانید از کودهای نیمه قوی(۱۰-۴۰-۱۰) و کودهای رقیق (آبکی) استفاده کنید. اگر خاک مورد استفاده حاصلخیزی کافی ندارد باید به سراغ کودهای نیمه قوی رفته و آن را در هر ماه یکبار از ابتدای فصل بهار تا آخر تابستان به گیاه داد. کودهای ارگانیک و یا کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون، می توان استفاده کرد.

تاثیر تعویض گلدان

بهترین خاک برای گلدان گیاه آلوئه ورا ترکیبی از ماسه یا پولیت ۴۰ درصد با خاک برگ است که باید در درون یک گلدان سفالی بریزیم و گیاه را در آن بکاریم. برای انتخاب گلدان باید به سایز گیاه هم توجه کنید و از گلدان های کوچک پرهیز کنید.

یکسال پس از کاشت گیاه آلوئه ورا ، می توان گلدان آن را تعویض کرد چراکه ریشه های آن رشد ایده آلی را داشته اند. می توان پس از هر ۶ ماه خاکی که در گلدان بوده را نیز تعویض کرد و همچنین دقت داشته باشید هنگام تعویض خاک گلدان زهکشی گلدان را مسدود نکنید زیرا وجود زهکشی مانع از فاسد شدن ریشه گیاه میشه.

نکات مهم قبل از خریدن گیاه آلوئه ورا:

  • درخصوص آلوئه ورا می توان برگ های آن را با اسپری تمیز نکرد
  • خاکی که برای آلوئه ورا استفاده می شود به مانند گیاه کاکتوس باید حالت شنی داشته باشد
  • زمانی که قصد تکثیر آلوئه ورا را دارید باید به پاجوش های آن توجه کافی داشته باشید که هوا به آن ها برخورد نکند.
  • آلوئه ورا به نور فراوان و مستقیم نیاز دارد.
  • گیاه آلوئه ورا مانند گیاه کاکتوس هر روز به آبیاری نیاز ندارد.

آفت های گیاه آلوئه ورا را بشناسید

از دیگر مشکلاتی که آلوئه ورا را درگیر کرده پوسیدگی ریشه است که به دلیل آبیاری بیش از اندازه به وجود می آید که باعث از بین رفتن آن می شود. یکی دیگر از آفت های این گیاه لکه سیاه است که در اثر گزش حشرات و تخم ریزی روی گیاه ایجاد می شود و سلامت آن را به خطر می اندازد. این آفت بیشتر در گیاهان آلوئه ورا در مزرعه هستند، دیده می شود.

فواید برگ این گیاه برای درمان

برای درمان زخم های ایجاد شده و یا بهبود سوختگی می توان پوست برخی از برگ های آلوئه ورا  را با یک چاقوی تیز برش داده و لبه های خاردار موجود را حذف کنید. پس از آن باید برگ را برش عرضی داد تا ژل چسبناک و بیرنگی که در آن وجود دارد خارج شده و از آن استفاده کرد.

ژلی که از این برگ ها خارج می شود را می توان به میزان موردنظر استفاده کرده و بر روی زخم گذاشت تا خاصیت درمانی آن دیده شود. ترجیحا بهتر است به سراغ برگ های کلفت و تیره ای که رشد زیادی داته اند استفاده کرده و به خاطر داشته باشید که این برگ ها دیگر رشد نخواهند کرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *