#


هوای آلوده دوباره به سراغ پایتخت نشینان آمد

19 دسامبر 2017 يك نظر 733 بازدید

هوای آلوده دوباره به سراغ پایتخت نشینان آمد

هوای آلوده دوباره به سراغ پایتخت نشینان آمد

به گزارش ازمن بپرس، وضعیت هوای پایتخت با شاخص۱۴۳ اعلام شده است که برای افراد حساس شرایط ناسالمی می باشد. هوای آلوده چندینن سال است که به سراغ ساکنین شهر تهران آمده است و همچنین اکثر شهرهای بزرگ دیگری را هم در بر گرفته است. این وضعیت مشکلی است که مسئولان فقط در مورد آن صحبت می کنند و تا به الآن هیچ کدام از آن ها نتوانسته اند که برای این مشکل راح حلی دائمی و منطقی پیدا کنند.

تنها راه کارهایی که مسئولان دولتی توانستند برای حل این مشکل بزرگ اجتماعی در نظر بگیرند تعطیلی مدارس، تعطیل شدن کارخانجات، تعطیل شدن زنگ ورزش مدارس، به تعویق افتادن ساعات کار کارکنان مراکز اداری و افزایش ساعات طرح ترافیک بوده است. این مشکل علاوه بر اینکه باعث ایجاد اختلال در روند زندگی مردمان ساکن کلان شهرها شده است بلکه شدیدا سلامت کودکان و گروه های سنی حساس را در معرض خطر قرار داده است.

عوارض هوای آلوده بر سلامت کودکان

معاون سازمان انتقال خون آقای کریم شمس اسنجان در مورد تاثیر هوای آلوده بر روی خون گفته است: روزهایی که هوا آلوده است به خاطر اینکه بدن دچار اختلال در اکسیژن رسانی نشود سطح هموگلوبین خون بالا می رود.

شمس اسنجان ادامه داد: این پیشامد در اصل وارد شدن بدن به فاز جبرانی می باشد تا بتواند بافت ها را تامین کند. به همین دلیل در شهرهایی که هوا آلوده است مقدار هموگلوبین افراد افزایش می یابد.

وی در ادامه افزود: مقدار بالا رفتن هموگلوبین به مقدار آلودگی هوا و شرایط جسمافی شخص بستگی دارد. به صورتی که این شرایط برای افراد مسن و سالمند حادتر می باشد.

معاون انتقال خون هشدار داد: در کودکان نسبت به سایر افراد طبیعتا میزان هموگلوبین بیشتر افزایش می یابد. ولی روزهایی که هوا آلوده ست این میزان تشدید پیدا می کند. در اصل اگر به بدن کودک به طور نامناسب اکسیژن رسانی شود باعث سیانوز می شود و در کودکان کبودی پوست و تنگی نفس ایجاد می شود.

شمس اسنجان توصیه کرد: به کسانی که در گروه حساس قرار دارند توصیه می کنیم که در روزهایی که هوا آلوده است در خانه های شان بمانند.

مرگ ۴۸۱۰ نفر از تهرانی‌ها بر اثر آلودگی هوا در یک سال

رئیس کار گروه سلامت هوای وزارت بهداشت آقای عباس شاهسونی گفت: بر اساس اظهاراتی که در مورد آلودگی هوا وجود دارد پنجمین دلیل مرگ و میر در جهان هوای آلوده می باشد. همچنین گفته است که کشور ما از این قاعده مستثنی نیست بر اساس آخرین گزارش بین المللی بهداشت جهانی، بیست و سه درصد از مرگ ها بستگی به عوامل محیطی دارد که هوای آلوده جزو مهم ترین آنها به حساب می آید.

وی بیان کرد: طبق اندازه گیری که انجام شد غلظت ذرات آلاینده در ۲۵شهر کشور در سال۹۴ برابر با ۳۱.۷میکروگرم در متر مکعب بوده است که با اینکه کاهش نسبی داشته است ولی نسبت به سال هایی قبل از آمار جهانی سه برابر افزایش داشته است.

رئیس کار گروه سلامت هوای بهداشت اظهار داشت: طبق اندازه گیری انجام شده در بیست و پنج شهر کشور غلظت آلودگی هوا را با تعداد سی میلیون نفر مورد بررسی قرار دادند که در سال ۹۴، بیش از دوازده هزار نفر جان شان را به خاطر ذرات معلق و آلودگی هوا از دست دادند.

همچنین در ادامه گفت: کسانی که بر اثر آلودگی هوا فوت کرده اند به صورت غیر مستقیم بوده است یعنی این اشخاص از قبل بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی داشته اند که که بر اثر آلودگی هوا مشکلات شان بیشتر شده است و دچار مرگ شده اند.

طبق گفته ی شاهسوانی تعداد افرادی که در سال ۹۵ جان شان را به خاطر آلودگی هوا در شهر تهران از دست داده اند چهار هزار و ۸۱۰نفر می باشند و این اندازه گیری بستگی به جمعیت شهرها دارد و تهران به خاطر جمعیت بالایی که دارد تعداد مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در آن ها نیز افزایش می یابد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *