#


هندوانه شب یلدا و خواص آن

هندوانه شب یلدا
19 دسامبر 2018 بدون نظر 2135 بازدید

هندوانه شب یلدا و خواص آن

هندوانه شب یلدا، این میوه خوشمزه را بهتر بشناسید.

هندوانه شب یلدا ، می‌تواند به وسیله کنترل وزن باعث سلامت قلب و بهبودی آن شود. در بین اغلب مردم همیشه سیب به عنوان تاثیرگذارترین میوه در تامین سلامت بدن شناخته شده است، اما با تحقیقاتی که به تازگی انجام شده به این نتیجه رسیدند که هندوانه نقش بسیار مهمی در سلامت قلب و عروق بدن انسان ایفا می کند.

هندوانه باعث کاهش فشارخون، وزن و کلسترول و همچنین جلوگیری از تشکیل پلاکت سرخ رنگی می شود که به علت وجود ماده ای به نام سیترولین است. از همه مهمتر اینکه مصرف این میوه موجب می‌شود تاتصلب شرایین کاهش یابد.

با آنکه هندوانه شب یلدا خواص بسیار زیادی دارد اما متاسفانه در اغلب نقاط دنیا سالانه ۲۰ درصد از این محصول به هدر می‌رود چون کشاورزان برای برداشت این محصول هزینه زیادی نمی کنند برای همین به نگهداری و مصرف آن حساسیت نشان نمی دهند.

متخصصان معتقد هستند که این میزان هندوانه ای که به هدر می‌رود می تواند برای استخراج لیکوپن و سیترولین استفاده های شایانی نماید.

اما با این همه خواص باید بدانید که زیاده روی در خوردن هندوانه می‌تواند برای فرد دچار بیماری کند و عارضه ساز باشد. اگر فرد هر روز این میوه را مصرف کند باعث انباشتگی پتاسیم و و لیکوپن در بدنش می شود و مصرف بیش از ۳۰ میلی گرم لیکوپن در روز با علائمی از قبیل اسهال و نفخ تهوع و دیر هضمی خواهد بود.

همچنین کسانی که دارای پتاسیوم بالای خون هستند بهتر است روزانه بیش از یک پیمانه هندوانه را مصرف نکنند. هر پیمانه هندوانه کمتر از ۱۴۰ میلی گرم پتاسیم دارد و عوارض پتاسیم بالا در خون شامل مشکلات قلبی عروقی، کاهش کنترل  عضلانی و علاوه بر این افراد دیابتی دقت داشته باشند با این که قند هندوانه از نوع طبیعی است ولی باز هم نسبتا بالاست و باید با احتیاط مصرف شود.

فواید هندوانه شب یلدا

هندوانه عاملی موثر در افزایش قوای سیستم ایمنی بوده و در برابر عفونت ها نقش دفاعی ویژه ای دارد و همچنین تحقیقات نشان داده اند که مصرف هندوانه در کاهش علائم استئوآرتریت و رماتیسم نقش دارد.

شش درصد وزن هندوانه را ماده جامد و بقیه وزن آن را تقریبا آب تشکیل می دهد. هندوانه منبع قابل توجه ویتامین C است و سایر ویتامین ها و مواد معدنی آن اندک است مگر آنکه چندین کیلوگرم آن در روز مصرف شود.

هندوانه دارای ویتامین B1 و  B2  می باشد. میزان پتاسیمی که در هندوانه وجود دارد در کاهش فشار خون تاثیر بسیار زیادی داشته و از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.علاوه براین در هندوانه  کلسترول و چربی های مختلف وجود ندارد.پس هندوانه شب یلدا جز میوه های مهم ان شب محسوب می شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *