#


هماهنگ شدن بیمه ها در میان ترس و امیدها به این که چه خواهد شد!

بیمه ها
25 اکتبر 2017 بدون نظر 863 بازدید

هماهنگ شدن بیمه ها در میان ترس و امیدها به این که چه خواهد شد!

هماهنگ شدن بیمه ها در میان ترس و امیدها به این که چه خواهد شد!

ادغام کردن بیمه ها قرار بود از سال ۹۱ با هدف تشکیل سازمان بیمه سلامت آغاز به کار کند، ولی با وجود این که خیلی از کارهای اولیه این طرح اجرایی شده بود، این طرح متوقف گردید و کاملا اجرا نشد. بیشترکارشناسانی که در حوزه بیمه فعالیت دارند اعتقاد دارند اگر مراحل تجمیع بیمه ها کاملا اجرا شود ضمن یک نرخ شدن تعرفه بیمه ها  کمک خوبی به شرایط سلامت کشور دارد.

به گزارش از من بپرس: ادغام سازمان های بیمه گر کشور قرار بود بر اساس ماده ۳۸ قانون پنجم توسعه  جزو هدف های بیمه سلامت کشور باشد. با توجه به این که زمان زیادی از شکل گرفتن این سازمان می گذرد ولی تا به امروز طرح ادغام بیمه ها اجرایی نشده است. قول اجرایی شدن این طرح را به منظور کم تر شدن مشکلات مردم در زمینه درمانی دولت یازدهم به مردم داد.

دلیل تا به امروز اجرایی نشدن این طرح را آقای ربیعی” وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ” توضیح داده است، وی می گوید: دلیل ادغام نشدن بیمه ها با یکدیگر مشکلات و منابع مالی خود بیمه ها و تفاوت ساختاری آن ها هستند و به این سرعت نمی شود تمام این ساختارها را به گونه ای از بین برد که بیمه ها هم سطح و هم تراز هم شوند.

ما تلاش خود را برای شروع و عملیاتی شدن این طرح آغاز کرده ایم ولی متاسفانه هنوز به طور کلی انجام نشده است، ولی در هر صورت این سعی را داریم در زمان نه چندان دور این کار را به اتمام برسانیم. جالب است که وزارت بهداشت هم یکی از راهکارهای مهم در به ثمر رسیدن طرح تحول سلامت را ادغام شدن بیمه ها با یکدیگر می داند و اعتقاد دارد که با این قدمی که برداشته می شود از کم شدن هزینه ها و اتلاف نیروی انسانی هم جلوگیری می شود، ولی از این طرف هم وزارت کار و رفاه اجتماعی با این طرح مخالفت دارد.

بیمه ها

بیمه ها

سبد بیمه ای

با توجه به این شرایط این طرحی که بر روی میز اجرایی بود نه به طور کامل از دستور کار خارج شد، نه کاری برای سریع تر عملی شدن آن انجام شده است و در اصل بلاتکلیف مانده است. با گفتگویی که با آقای منوچهر جمالی سوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیز شده است، وی اذعان داشته است که موضوع بیمارستان ها، بیمه ها و ادغام بیمه ها  اهمیت بسیار دارد، برای این که خدماتی که از این لحاظ به بیمار داده می شود از مرکز بیمه ها و از طریق مراکز درمانی می باشد و این مراکز باید قوی باشند.

اهداف ما از ادغام کردن بیمه ها با یکدیگر این است که هزینه های وزارت بهداشت تحت کنترل در آید و این وزارت خانه بداند که در مقابل خدماتی که ارائه می کند داشته هایش و هزینه هایش چقدر است و این هزینه ها را بهتر کنترل کند.

وی در ادامه مطلب گفت: ممکن است در بخش تحول سلامت مشکلاتی به وجود آید و مبالغی  را بخش هایی از جمله پاراکلینیک در آزمایشگاه، رادیولوژی، سیتی اسکن و بخش های دیگربه موجب کارهایی انجام می دهند که موجب ضرر صندوق های بیمه ای شوند، که این کار آسیب های جدی را برای صندوق های بیمه ای در پی دارد.

وی در ادامه افزود: بر فرض مثال در یکی از شهرها یک بیمار آزمایشی را انجام داده است که آن آزمایش را در مرکز استان قبول نمی کنند، این اتفاقات هم باعث سردرگمی بیمار می شوند، هم وقت بیمار و هزینه هایی که می کند تلف می شود، ولی بخش بزرگی از آن از صندوق بیمه پرداخت می شود و تا وقتی که این هزینه ها ادامه داشته باشد باعث صدمه خوردن به بخش های صندوق بیمه می شود.

بیمه ها

بیمه ها

نبود استاندارد بهداشتی

یکی دیگر از موضوعاتی که از نظر کارشناسان باعث طولانی شدن مدت زمان درمان  و زیاد شدن هزینه های درمان می شود این است که در حوزه سلامت استانداردی وجود ندارد، این به این معنی است که بر فرض مثال یک نوع از خدمات درمانی در دو شهر متفاوت است،یعنی خدماتی که در شهر اول انجام می شود در شهر دوم سندیت ندارد و باید دوباره همان پروسه را بیمار طی کند.

جمال سوسفی در این رابطه می گوید: استاندارد خدمات درمانی در همه شهرها باید به طور یکسان شود و هدف همه ی ما این باشد که وقتی صحبت از صنعت بیمه ای یکسان می شود، در همه شهرها برای بهترین خدمات به بیماران تمام تلاش مان را بکنیم. در حال حاضر شراطط بین بیمارستان ها و بیمه ها زیاد جالب نیست، بیمارستان ها مجبورند به بیماران خدمات کامل را بدهند و از طرفی دیگر به بیمه ها بدهکار می شوند.

وی ادامه می دهد و می گوید: در حال حاضر وزارت بهداشت در شرایط سختی به سر می برد، و به عقیده ی من باید توجه مان باید به بخش هایی که اضافه هزینه می کنند باشد تا با مدیریت کردن این هزینه ها در بخش های درمانی هزینه های تکراری پاک گردند تا بدهی بیمارستان ها به بیمه ها کم تر شود و پرداخت هزینه ها بهتر صورت پذیرد.

بیمه ها

بیمه ها

حذف آشفتگی

برنامه ریزی که برای طرح تحول و سلامت کشور می شود پروسه بسیار حساس و پیچیده ای می باشد، ولی از این طرف وزارت بهداشت با نشان دادن آمادگی خود برای اجرای این طرح ثابت کرد که از همه لحاظ آماده انجام این امور بسیار مهم است، اما مشکلات زیادی را در بین راه با مشخص نبودن منابع بیمه ای داریم، به طوری که این مشکلات باعث آسیب خوردن برنامه ریزی های دیگر نیز شده است.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *