#


نکاتی برای کمک به ترک سیگار

ترک سیگار
12 ژوئن 2017 بدون نظر 813 بازدید

نکاتی برای کمک به ترک سیگار

نکاتی برای کمک به ترک سیگار

به گزارش از من بپرس، ترک سیگار پیش از هر چیزی به خواست فرد سیگاری بستگی دارد. قبل از اراده قوی و یا داروها و روش های علمی باید بخواهید که سیگار را ترک کنید.

شاید بسیاری از سیگاری ها برای ترک این ماده سخت جان، روش های زیادی را امتحان کرده باشند و نتیجه هم نگرفته باشند. شاید بسیاری به روش های سنتی هم روی آورده باشند ولی باز به طرف سیگار برگشته باشند.

حتی سیگارهای الکتریکی، چسب، شربت و… را نیز اگر امتحان کرده اید و باز بعد از مدتی شروع کرده باشید، این پیشنهادها را بخوانید و سعی به کار ببندید.


مشخص کردن هدف

بسیاری از افرادی که تصمیم می گیرند تا سیگار را ترک کنند، دلیل آن را نمی دانند. صرفاً به خاطر صحبت های اطرافیان، قرار گرفتن در کنار افراد غیر سیگاری و… اینکه سیگار برای سلامتی مضر است، چیزی نیست که شما را به ترک سیگار وادارد.

بنابراین مهم است که بدانید برای چه کاری و به خاطر چه هدفی سیگار را ترک می کنید. بحث مالی مطرح است؟ به خاطر اینکه بچه شما از این کار ناراحت است؟ احساس می کنید در بعضی جاها شما را جور دیگری نگاه می کند؟ اگر هدف تان را مشخص کنید بهتر می توانید به منشأ این تصمیم فکر کنید و برآورد کنید که می ارزد یا نه.

انتخاب روز مناسب برای ترک

بدترین حرف این است که وقتی تصمیم به ترک بگیرید، بگویید از فلان روز ترک می کنم!! این را همه ما شنیده ایم و یا گفته ایم. از شنبه شروع می کنم دیگه بدتر!!

همان لحظه که تصمیم تان قطعی شد، ترک کنید. اما نکته ای که وجود دارد این است در روزهایی که احتمال دارد هوس سیگار زیاد به سراغ شما بیاید، این کار را انجام ندهید. مثلاً در تفریح، جمع دوستان و یا درست بعد از غذا!!

بدی این کار این است که اگر ترک کردید و بعد مثلاً در موقعیتی قرار گرفتید و دوباره سیگار کشیدید، حس بدی به شما دست می دهد که بعداً نیز شما را رها نخواهد کرد. احتمال دارد به خودتان بگویید فردی بی اراده هستید و توانایی ترک ندارید. یک جور سرکوفت زدن که حتی احتمال دارد تعداد سیگارهای شما را نیز افزایش دهد.

مشخص کردن روش ترک

یک کار مشترک را افراد مختلف به روش های مختلف انجام می دهند. ترک سیگار نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین مشخص کنید به چه روشی می خواهید سیگار را ترک کنید. عده ای می توانند یک باره یک بسته سیگار در روز را ترک کنند. عده ای دیگر نیز باید این کار را در طی چندین ماه انجام دهند. این دیگر بستگی به شما دارد. ببینید کدام روش با روحیه شما سازگارتر است.

بعد از اینکه روش خود را انتخاب کردید، حتماً با یک متخصص مشورت کنید. پیشنهادهای او را جدی بگیرید و به کار ببندید.

کار دیگری که باید بکنید، تمهید کارهایی بعد از ترک است. باید خودتان را بشناسید. ببینید با به یاد آوردن سیگار از آن متنفر می شوید و یا هوس مصرف می کنید. اگر می بینید که یادآوری شما را ترغیب می کند که دوباره شروع کنید، سعی کنید با استفاده از روش هایی ذهن تان را منحرف کنید.

اگر می بینید فردی هستید که دوست دارید مدام روزهای ترک را بشمارید و این کار به شما قوت قلب می دهد، روزهای ترک را بر روی یک برگه یادداشت کنید. می توانید بر روی یک تقویم علامت بزنید. به گونه ای که مدام جلوی چشم شما باشد.

اگر تدریجی ترک می کنید، برای خود تنبیه مشخص کنید. مثلاً قرار است روزی ده نخ بکشید. اگر بیشتر شد خود را تنبیه کنید. سعی کنید به تنبیه تان عمل کنید.

یافتن عادات جایگزین

این پیشنهاد می تواند کمک زیادی به شما بکند. با بیشتر افراد سیگاری که صحبت می کنیم اعتراف می کنند که تعداد بالایی از سیگارهای روزانه شان را بدون هیچ دلیل خاصی و صرفاً از روی بیکاری و یا در دسترس بودن بسته سیگار دود می کنند.

بنابراین سعی کنید یک عادت جایگزین پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم ترکاندن پلاستیک‌ های حباب‌ دار، جویدن آدامس، خط ‌خطی کردن کاغذ، ذکر گفتن با شمارش دانه‌ های تسبیح و… را امتحان کنید. تسبیح عادت خوبی است. فقط دانه های تسبیح را نشمارید، چون دیگر دلیلی برای ادامه دادن نمی بینید!!

تعمیم ندادن شکست

فردی را می شناسم که هفته ای یک بار ترک می کند. برخی ماهی یک بار. عده ای نیز سالی یکی دو بار این کار را انجام می دهند. ولی باز برمی گردند و روز از نو روزی از نو. بنابراین لازم است که به اینها فکر نکنید. اگر قبلاً ترک کرده اید ولی نتوانسته اید تا آخر ادامه بدهید، این را مدام به خودتان نگویید. احتمال دارد بار چندم ترک کنید. هیچ ایرادی ندارد. ترک سیگار غیر ممکن نیست، ولی سخت است. بسیار خوب، شما خواسته اید که یک کار سخت را به سرانجام برسانید. همین می تواند انگیزه بسیار بزرگی باشد.

بعضی ها در وضعیتی بدتر به سر می برند. این افراد شکست در کارهای دیگر را به دیگر فعالیت هایشان تعمیم می دهند. مثلاً چون در ورزش موفق نشده اند، سیگار را نیز نمی توانند ترک کنند. در پیدا کردن شغل نیز موفق نمی شوند. برای پدر و مادر نیز فرزند صالحی نبوده اند. یکهو خودشان را سر بار و اضافی می بینند!!

سعی کنید چیزهای خوب را تعمیم بدهید. مثلاً اینکه یک هفته توانسته اید سیگار را کنار بگذارید، پس هفته های دیگر را نیز می توانید.

مصرف خوراکی ‌های نشاط ‌آور

سیگار واقعاً ماده عجیبی است. هم مصرف آن ضرر دارد و هم ترک آن عوارض دارد. البته نگران نباشید، عوارض ترک سیگار موقتی است و شما بعد از یک مدت دوباره به حالت طبیعی و نورمال برمی گردید. برخی از این عوارض مانند احساس کسالت، عصبی شدن، ناراحتی و بی حوصلگی در بسیاری از افراد رایج هستند.

متخصصان اعتقاد دارند بسیاری از خوراکی ‌ها خاصیت ضدافسردگی و اضطراب فراوانی دارند. این خوراکی ها اغلب ارزان و در دسترس هستند. در اینجا برخی از این آرام بخش های طبیعی را به شما معرفی می کنیم:

هویج و خوراکی‌ های نارنجی مانند کدو تنبل

اسفناج

خوراکی‌های دارای ویتامین B مثل برنج

مواد غذایی دارای ویتامین D مانند شیر و ماهی

فقط به یاد داشته باشید، احتمال دارد بدن شما به علت برخی نارسایی ها از دریافت این مواد خودداری کند و شما نتوانید تأثیر آنها را بر اعصاب و روان خود مشاهد کنید. بنابراین آزمایش خون بدهید تا از وضعیت سلامت خود مطمئن شوید. احتمال دارد بدن شما نیاز داشته باشد تا برخی از ویتامین ‌ها و مواد معدنی را به کمک مکمل‌ های خوراکی و تزریقی دریافت کند.

در آخر باید بگوییم که این شمایید که می خواهید ترک کنید. بنابراین مهم است که بخواهید و بخواهید و بخواهید که ترک کنید. اگر نخواهید نمی توانید و بعد سرخورده می شوید. پیشنهادهای بالا را جدی بگیرید. شاید ساده به نظر برسند، اما تأثیر مناسبی بر روی روند ترک شما می گذارند. به یاد داشته باشید که هر کس کارها را به شیوه خودش انجام می دهد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *