#


مهارتهای فردی و شخصیتی برای پیشگیری از اعتیاد

20 اکتبر 2018 بدون نظر 1741 بازدید

مهارتهای فردی و شخصیتی برای پیشگیری از اعتیاد

مهارتهای فردی و شخصیتی برای پیشگیری از اعتیاد

اعتیاد یک مشکل جامعه امروز است که پیشگیری از آن علاوه بر تمهیدات اجتماعية نیازمند توانایی ها و مهارت های فردی است که لازم است هریک از ما از آن برخوردار باشیم. این فصل تلاش می کند به مهم ترین این توانایی ها اشاره ای داشته باشد.

چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنیم انسانها همواره نیازمند ارتباط با دیگران می باشند انسان موجودی اجتماعی است و از دیر باز به دنبال برقراري ارتباط بوده است ابتدا با دوده سه با زبان تصویر و در ادامه زبان (کلام) به وجود آمده است. عصر حاضر، عصر ارتباطات نام گرفته است که نشان دهنده اهمیت روز افزون ارتباط است. ما روزانه ۷۰ برسد اوقات خود را در ارتباط و تماس با دیگران می گذرانیم و به همین دلیل کیفیت زندگی ما وابسته به کیفیت روابط ما با دیگران است.

روابط سالم و صميمي با انسانهای دیگر باعث ایجاد آرامش، آسایش خیال و اخماد می گردد. زندگی شما خواه ناخواه دچار مشکلات می گردد و دوره هایی سخت را برای شما پیش می آورد. شما می توانید به هنگام مواجهه با شرایط سخت با داشتن دوستان صمیمی، خانوادهای گرم و آشنایان دل صور ازبار مشکلات بگابد و راه حل هایی برای مشکلاتشان پیدا کنید. پیوندهای روابط و معاشرش های اجتماعی مانند سیری در برابر ناملایمات از شما دفاع کرده و در برابر باد حمایت می کند. برای این که بتوانید از این مواهب بهره مند شوید باید دارای مهارت هایی باشید که در ادامه سعی میگیم به اصول آن بپردازیم. باید توجه دانت مهارت های ارتباطی بر اساس آداب و رسوم و فرهنگ هر جامعه باید در نظر گرفته شود. تمرین عملی برای فراگیری این مهارت ها توصیه می شود.

مهارتهای اصلی برقراری ارتباط با دیگران

در این قسمت چند نکته مؤثر در برقراری ارتباطی بیان می شود به کار گیری این نکت برقراری ارتباط را برای شما آسان تر می کند

  • به چشمان مخاطسيه نگاه کنه نگاه کردن به فرد میبالب شما هنگام صحبته، باعث ایجاد حی صمیمیت می گردد.
  • در لحن مناسب استفاده کنه, لحن محبت آمیز و مناسب افراد را به برقراری ارتباط شفاف تر و بهتر ترغیب می کند، سعی کنید با صدای آرام و کلمات شمرده صحبت کنید در شروع مکالمه ش دم شوهدا گاهی برای ایجاد یک ارتباط مناسب با دیگران، لازم است که پیش قدم شویم. یک هم صحبت پیدا کنید و مکالمه را شروع کنید تا زمینه را برای شروع ارتباط اجتماعی آماده کنید.
  • به گوینده نگاه کنید. و کاملا به او توجه لاتبته بالهد: سعی کنید به صحبت های لرفي مقابل تان گوش دهید. گوش دادن، به معنی بدل نمی باشد. شما در گوش دادن به صحبت، آگاهانه و با توجه و بدون این که به کاری دیگری مشغول باشید، به سخان مخالب گوش می دهید؟
  • درباره ما به مشترک محبت کنید. وقتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید، میعی گنبد که بین های شما شغاله و روشن باشند و در عین حال، تلاش کنید که در پاره مسائل و احساسات مشترک محبت کنید تا به نقاط اشتراک و تشابهات دست یابید – سخن طرف مقابل را قطع نکنیاد ہیں بهت سخن گوینده را قطع نکنید. برای پاسخ دادن منتظر تمام شدن مطلب مخاطب باشيد.
  • به دیگران هم اجاره نتيجه گردان بلعياده در برقراری ارتباط با سایرینه باید بکوشد صحبت دو طرفه باشد و به عبارت دیگر نوبت را در رد و بدل کردن محبت رعایت کنید تا حس خوشایندی برای پایه ریزی یک ارتباط مستحکم فراهم گردد.
  • بهار سال استفاده کنید. با مطرح کردن سوالات رایج در محبت های نانو به مخاطب خود انگیزه ندارم این ارتباط و قر جهت دادن پاسخ مورد نظر را بدهید.

مهارت های سازگاری با دیگران

در این بخش چند روش برای این که بتوانید در رابطه ایجاد شده با دیگران پایدار بماند و سازگارگو شما با سایرین اقرایش پاید مطرح می شود:

  • واژه های مودبانه به کار برید: سعی کنید از کلمات مناسب در زمان مناسب استفاده کنید
  • هم دلی و همکاری داشته باشید: در انجام کارهای دسته جمعی با دیگران همکاری نمایید. همکاری احساس هم دلی و نزدیکی بین افراد به وجود می آورد. سعی کنید عقاید، باورها و احای دیگران را درک کنید (هم دلی) تا دیگران هم شما را با تمام ویژگیها و خصلت ها بپذيرند.
  • پایبند اصول مشخمم باشه در ارتباط تان با دیگران از اصول و قواعد مشخص پیروی کنید.
  • به دیگران کمک کنید در انجام کارهای مفید به دیگران یاری برسانید و اطمینان داشته باشید که مؤثر بوده و جبران خواهد شد.

مهارتهای دوست یابی

یکی دیگر از حیطهایی که مهارت شما در آن برای برقراری ارتباط اهمیت دارد، دوست یابی است. برای این که دوستان متناسب پیدا کنید علاوه بر این روش های لازم است در انتخاب دوستان نیز دقت کنید.

  • به ظاهر خود اهمیت دهید ظاهر آراسته، تمیز و مرتب باعث ترغیب دیگران در برقراری ارتباط با شما خواهد شد و موجب می شود که بهتر پذیرفته شوید.
  • لبخند را فراموش نكتبا لبخند زدن روشی کم هزینه و پر سود برای جلب دیگران است. لبخند شما باعث می گردد که دیگران نیز با شما به راحتی ارتباط برقرار کنند؛
  • پیش قدم شريان در ایجاد رابطه دوستانه با فرد مناسب، شما شروع کننده باشید؟
  • محبت خود را اظهار نما بیا بیان جملات محبت آمیز و انتقال حس مثبت شما به دیگران در ایجاد و تحکیم روابط نقش دارد.

مهارتهای ابراز وجود

در یک ارتباط مؤثر سالم شما باید بتوانید ابراز وجود نمایید. منظور از ابراز وجود این است که بتوانید:

  • تقاضاهای نامعقول را رد کنید.
  • احساسات مثبت دیگران را جلب نمایید؛
  • درخواست های خود را مطرح کنید؛
  • گفتگوها را شروع. ادامه و خاتمه دهید؟

در واقع ابراز وجود رفتاری است که شما را قادر می سازد منافع خودتان را تشخیص دهید و بر اساس آن عمل نماید. بدون اضطراب جدي. پر حق خود پافشاري کنید و احساسات واقعی خود را صادقانه بیان نماید و با در نظر گرفتن حقوق دیگران بدون پایمال کردن حقوق دیگران حق خودتان را مطالبه کرده و بگیرید.

چگونه با مشکلات و مسایل خود برخورد کنیم؟

هر روز مشکلاتی داریم که باید آنها را میل کنیم. این وضعیت از کودکی شروع می گردد و هر چه بزرگتر می شویم، مسایل بیشتری برای ما ایجاد می گردد که ناچار به مواجهه با آن هستیم.

مشکلات و مسایل اجتناب ناپذیرند و باید بدانیم که برای همه مشکلات وجرد دارد. آنچه البث داره نحوه برخورد ما با مشکلات است. بعد در برابر مشکلات آشفته، ناراحت و پرخاشگر می شوند و چه با زمینه هایی برای مشکلاتی نظیر مصرف مواد مخدر نیز برای آنها ایجاد گردد. در مقابل، عدلهای سخت ترین مشکلات را پشت سر می گذارند و با تجربه تر نیز می شوند.

برای حل مشکلاته نکات زیر را به خاطر بسپارید. این واتعبتها کمک می کنید با شکلات بهتر رو به رو شوید:

  • وجود مشکلات در زندگی طبیعی است، از آن فرار نکنید.
  • وجود مشکلات دلیل بی کفاپنی شما نیست بنابراین خود را سرزنش نگید؟
  • عجله نکنید. پیدا کردن راه حل مناسب ممکن است وقت گیر باشد.
  • در مقابل مشکلات ناامید نشوید، همیشه راهی وجود دارد حتی اگر راه اول په نتیجه نرسد؟

علت این که عده ای در مواجهه با مشکلات دچار آشفتگی و ناراحتی می شوند. این است که نمی توانند برای مشکلات خود راه حل مناسبی پیابند. شما نیز تا به حال طعم شیرین حل مشکل را چشیده اید حل موفقیت آمیز مایل به اعتماد به نفس بیشتر آرامی و روحیه بهتر می انجامد. در این جا سعی می کنیم شما را با مراحل حل مسأله آشنا کنیم تا بتوانید به کمک آشنایی با این مراحل، بهتر از عهده مشکلات پراید این روئی به شما کمک می کند به طور منظم با مشکل برخورد کنید و با تمرین این روش های شما مهارت حل مسأله را به دست خواهید آورد.

در مواجهه با مشکلی برای حل مسأله مراحل زیر را به کار برید:

مرحله اول : نسبت به مساله یک جهت گیری کلسییکی در ذهن محسود واقعیت وجود مشکلات برای همه را مرور کنید و فراموش نکنید که مشکل لازمه زندگی طبیعی است، تصمیم بگیرید و بگوید که مشکل را حل می کنید. سعی کنید آرام باشید (آرامش ذهنی) و فراموش نکنید مشکل برای همه پیش می آید و برای شما هم پیش آمده است. اکنون ذهن شما آماده حل مشکلات است.

مرحله دوم مشکلی را کاملا شناسایی کنید در مورد مشکل خوب فکر کپدر مشكل را کاملا مشخص کنید. عوامل مؤثر در ایجاد آن و زمان شروع آن را به خاطر آورید. عواملی که باعث ایجاد مشکل شده است را تعیین کنید. ارتباط عامل أعوامل) موثر در ایجاد مشکل را بررسی کنید.

مرحله سوم : راه حل های مختلف را پیدا کنید. در شرایط آرام، به ذهن خود اجازه فکر کردن بدهید، مشکل، عوامل آن و ارتباط بین آنها را در یک مجموعه در نظر بگیرید. هر راه حلی که به ذهنتان می رسد چه خوب و چه بد) را یادداشت کنید. در پایان این مرحله شما باید الیشی از راه حل های مشکل را در اختیار داشته باشید.

مرحله چهارم: رايحل ما را ارزیابی به این راه حل هایی که دارید را بررسی کنید و نتایج حاصل از انتخاب هر راه حل را در نظر بگیرید. ببینید هر راه حل برای شما و دیگران چه منافع و چه زمانهایی در پی دارد. راه حل های بی فایده و مضر را کنار گذاشته و بهترین راه حل برا انتخاب نمایید. اکثرا در طی این بررسی، راه حل مناسب در ذهن شما جرقه خواهد زد.

مرحله پنجم: راه حل را به کار بري: اکنون راه حل انتخاب شده تان را به کار برید دقت کنید راه حل تان را به درستی اجرا نمایید؟

مرحله ششم: نتایج را بررسی کنید. اگر مشکل شما حل شده است، پس راه حل مناسبی انتخاب کرده اید. چنانچه مشکل برطرف شده است، از راه حل دیگری استفاده کنید. در صورت لزوم روش حل مسأله را مجددا انجام دهید.

آنچه باید در این قسمت پادآور شویم این است که مهارت حل مسأله به شما می آموزد که چگونه فکر کنید، به این که به چه بألمای فکر کنید سعی کنید در این نمت یک مسأله را مطرح کرده و این مراحل را روی آن پیاده کنید. با انجام تمرین در زندگی روزمره خود به تدریج مهارت کافی در حل مسأله پیدا خواهید کرد و در صورت بروز مشکلات برای شما کمتر ايجاد ناراحتی و اضطراب می شود.

گاهی مشکلاتی پیش می آید که رلمحل های کاملی برای آن وجود ندارد و نمی توان آنها را کاملا حل نمود. فردی که عزیزی را از دست داده یا در اثر یک حادثه موقع کار، نابینا شده است مشکل کاملا قابل حلی ندارد ولی باید با آن مقابله کند.

منظور ما از مقابله، مجموعه ای از فعالیت هایی است که برای کاهش، برطرف کردن و قابل تحمل ساختن مصایب و ناراحتی های حاصل از یک مشکل به کار برده می شود و صورت های مختلف دارد. گاهی از روش أخلی استفاده می شود که فرد با اطرافیان خود درد دل می کند، به مراسم مذهبی می رود، گریه و زاری می کند و یا به نگین خود می پردازد. گاهی از روش منطقی استفاده می گردد و فرد با در نظر گرفتن وانتهاء مطالعه و برنامه ریزی برای کاهش اثر مشکل، راه حل هایی می یابد. این دو روش به جای خود به تنهایی و یا در ترکیب با هم (بسته به نوع و شدت ماله) مؤثر می باشد یک روش نامناسب و غیر منطقی، روش رویارویی ناسازگارانه است. در این دوش فسرد از راه های نامعقول و غیر منطقی برای کاهش ناراحتی خود استفاده می کند. فریاد زدن بر سر اعضای خانواده، شکستن وسایل و پناه بردن به شرافان، از آن دسته واکنش ها می باشند. یکی از خطرناک ترین روش های رویارویی ناساز گارانه، پناه بردن به مصرف مواد است. بنابراین آشنایی با مهارت های مقابله با مشکلات و مهارت های حل مسأله برای همه افراد مفید خواهد بود.

چگونه بگوییم «نه»؟

همه ما روزی به دنیا آمده ایم، به تدریج رشد کرده ایم و با حمایت والدین با دیگر افراد بزرگ شده ایم. همه شما زمانی را به یاد می آورید که برای دستیایی به نیازهای خود، به دیگران منگی بوده ایم. به یاد بیاورید که زمانی شما به کمک دیگران غذا می خوردید. به یاد بیاورید که زمانی پدرتان، شما را به مدرسه می برد. به یاد بیاورید که والدین تان در هنگام انجام هر کاری مراقب شما بودند و به یاد بیاورید که آن ها بسیاری از تصمیمات شما را تأیید یا رد می کردند. اکنون شما تکامل یافته اید و به تدریج تمام این وظایف را به عهده گرفته اید. شما عاقل و بالغ هستید و اکنون این شما هستید که باید نیازهایشان را برآورده سازید، کارهای نان را انجام دهید و تصمیمات جدی بگیرید. در بسیاری از موارد کسی مرافب شما نیست. شما دوستانتان را انتخاب میکنید و در بسیاری از موارد تنها تصمیم گیرنده هند بنابراین چون شما مسوول مراقبت از خودتان شدهایده شما موول هنبد که در مواقع مورد نباز بگوييد «نه».

مواردی به وجود می آید که دیگران (دوستان و آشنایان شما را به مصرف و همراهی در مصرف مواد تشويق و دعوت می کنند و این یوولیت شماست که در برابر فشار پیشنهادهای نادرست مقاومت کنید و تسلیم پیشنهادات نادرست دیگران نشویلی تأکید بر این نکته لازم است که در بسیاری از موارد، مصرف مواد به دنبال گرفتار شدن افراد در قبول تعارفات و خواهش های نادرست دیگران است. این نکته یادآوری می شود که افراد مصرف کننده (به خصوص دوستان و گروه هم سال) برای توجیه کار خود و تأیید خودشان، علاقه دارند دیگران را نیز به مصرف وادارند.

توانایی مناسب و مهارت لازم برای مواجهه با این شرایط، آن است که شما بتوانید بدون درگیر شدن با ارایه استدلال های منطقی و روشن و تیز رفتارهای اصلاحی و تکمیلی در زمینه امتناع، از خود پایداری نشان دهید.

چگونه به مصرف مواد بکریم نه در ادامه برای این که بتوانید به سهولت با چنین شرایطی رو به رو شوید. مراحل برای گفتن آنها به مصرف مواد را ذکر می کنیم. با تمرین و ایفای نقش، شما می توانید مهارت تان را در این زمینه افزایش دهید:

۱- شرایط را درک کنید متوجه باشید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. یک فرد از شما می خواهد که مواد مصرف کنید، تشخیص دهید که این وضعیت جدی است

۲- در ذهنتان دلایل خود برای نه گفتن را مرور کنید، مصرف مواد غیرقانونی اسثه به مغز و بدن شما ضرر می رساند و در نهایت شما را گرفتار میابد

۳- بگویید «نه». نه گفتن شما در موقعیت صحیح نشاندهنده قدرت شماست. ممکن است همه افراد مثل شما جرأت آن را نداشته باشند.

۴- پیشنهاد دیگری بلهيمن اگر طرف مقابل دوست شما است و می خواهید دوستان را ادامه دهید پیشنهادات دیگری برای گذراندن وقت ارایه دهید. رفتن به سینما، پارک و با بازی ورزشی پیشنهادهای مناسبی هستند. اگر طرف مقابل به انه» گفتن شما احترام نمی گذارد. دوست شما نیست.

۵- از آن محل برويد: اگر فرد مقابل شما دوست شما نیست با به پاسخ منفی شما احترام می گذارد و اصرار می کند، آنجا را ترک کنید. در واقع، بدانید گاهی دوستانی وجود دارند که باید آنها را کنار بگذارید.

برای امتناع میتوانید جملات مختلفی را بیان کنید. در ادامه چند جمله که احتمالا برای انه» گفتن قابل استفاده است. می آید. می توانید جملات دیگری را نیز تمرین کنید:

  • نه، من جدا نمی خواهم
  • نه، این کار خلاف قانون است
  • نه، بیا به سینما برویم.
  • نه، من عقلم را احتیاج دارم.
  • نه، به اعتقاد من مصرف مواد غلط است.

یک حالت دیگر که ممکن است با آن مواجه شوید، این است که افرادی که نقش مهمی در زندگی شما دارند، مواد مصرف می کند، متوجه باشید که مصرف مواد توسط آنها اشتباه شما نیست. شما مسوول اعمال و انتخاب های خودتان هستید و دیگران مسوول کار خودشان هستند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *