#


کمک به دیگران برای ترک اعتیاد

20 اکتبر 2018 بدون نظر 2165 بازدید

کمک به دیگران برای ترک اعتیاد

کمک به دیگران برای ترک اعتیاد

مقدمه

ممکن است در زندگی، شما با مواردی برخورد کنید که یکی از دوستان شما در گیر مصرف مواد است. دوست شما می تواند از نزدیکان، اقوام، برادر، دوستان، همکاران پا هم کلاسی های شما باشد. شما تا کنون توانایی های خود را برای نه گفتن، و امقابله با تعارف دیگران برای مصرف مواده تقویت کرده اید و می دانید در صورت اصرار آنها چگونه عمل کنید، اکنون نقش دیگری نیز دارید.

توصیه های مفید

اگر یکی از همکاران با اقوام شما مبادرت به مصرف مواد می کند، از شما انتظر می رود که دوست خوبی باشید و به او کمک کند تا ترک کند، توصیه های تر شما را راهنمایی خواهد کرد تا بتوانید به او کمک کنید و وی را به مراکز با تجربه در این موضوع راهنمایی نمایید.

خطرات و عواقب مصرف مواد را بریں اور شرح دهیاه، یکی از علل درگیری در اعتياد و ادامه آن عادم آگاهی است. ممکن است فرد علاوه بر این که از خطرات ج میل روانی مصرف مواد اطلاع ندارد، از آثار آن بر سایر اعضای خانواده (برای مثال برادي کوچکتر با خواهری که در انتظار ازدواج است) بی خبر باشد؛

برای فرد توضیح دهید که با شرک احاد، عوارض جسمی (علایم ترک) به زودی برطرف می گردد. وی سلامتی و توانایی بدنی خود را باز خواهد یافت و در ادام درمان، شخصیت وی نیز ملات خود را به دست خواهد آورد.

به او توضیح دهید که به او کمک خواهند شد که با تحمل کشرن مشكلاش ، نهاد خود را کنار بگذارد. افراد آموزش دیده، داروها و روش های پدیدی که اکنون به کار گرفته می شوند، به وی کمک می کند تا بتواند درد و بی قراری ناشی از ترک را کاهش دهد.

دوستتان را مطمئن کند که با تصمیم قطعی، می تواند موفق شود. برای او توضیح دهید افراد زیادی هستند که در این راه موفق بوده اند.

به او یادآوری کنید که هر چه زودتر اقدام کند هر چه فرد دیرتر اقدام کند، عده بیشتری از اعتباه ری باخبر می شوند و موقعیت وی در نزد اطرافیان خرابتر میشود.

از او بخواهید از خانواده و نزدیکان کمک بگیرد و مشکل خود را با آنها در میان بگذارد. روابط خود را با خانواده تقویت نماید و رابطه اش را با دوستان مصرف کنندهاش قطع نمايد.

توجه فرد را به این موضوع جلب کنید که با ترک اعتباد، دهستان مه. پاهی با مرد رابطه اش با خانواده و اطرافیان بهبود می یابد و در جمع آنها پذیرفته می شود؟

فرد را به کوشش برای ترک تشویق کنید تا حتی در صورت عدم موفقیت قبلی باز هم تلاش کنند. به او گوش زد کنید که بسیاری از افراد پس از چند مرتبه موفق شده اند.

او را به یکی از مراکر مخبر درمان هپاد راهنمایی کنید. از او بخواهید هر چه سریع تر برای درمان اقدام کند در حال حاضر درمانگاه ها، بیمارستانها و مراکز مختلفی برای ترک اعتیاد مجوز گرفته و در این زمینه فعالیت دارند.

در صورتی که به صورت گروهی مطالعه می کنید، با دوستان خود سعی کید دلایل عدم اقدام فرد معتاد برای درمان خود را به بچت بگذارید.

مروری بر درمان اعتیاد

درمان اعتیاد دو مرحله مشخص دارد

۱- مرحله سم زدایی و تثبیت در این مرحله فردی که درگیر اعتیاد است و خود را آماده برگ مصرف کرده است. مرحله سم زدایی را می گذراند. پس از طی این دوره بدن وی پاک شده و وابستگی جسمی او از بین می رود.

۲- مرحله بازتوانی و پیشگیری در این مرحله که پس از ترک پا هم زمان با آن شروع می گردد، فرد مراحل ترکیه روانی و اصلاح رفتار را می گذراند و از بازگشت فرد به مصرقه مواد جلوگیری می شود. این مرحله به طور معمول، طولانی تر از مرحله سم زدایی می باشد. در نهایت ممکن است که لازم بائبه بیمار بازتوانی شده توانایی های خود را برای یک زندگی سالم درآمدزا و متناسب با معیارهای جامعه کسب نمایید. در این مراحل، از روش های دارویی و غیر دارویی استفاده می گردد.

روش های دارویی: درمان دارویی در بیمار بسته به نوع ماده مورد مصرف متفاوت است و از روش های متفاوتی نیز استفاده میشود. برای مثال، در ترک مواد مخدر داروهای مختلفی می تواند استفاده شود که بر روی علایم ترک، سم زدایی بیمار در پیش گیری از عود موثر است. در ترک الکل خبر داروهای مختلفی کاربرد دارد. معذالكي در شرک شپش دار رها کاربرد کمتری دارند ولی مشاوره و روان درمانی اهمیت بیشتری دارد.

اخيرا روش های سم زدایی سریع و فوق سریع برای ترک به کار گرفته می شوند. این روش ها باید در بیمارستان و تحت نظر متخصصین مختلف انجام گردد. در این روش ها فرد معمولا در مدت کوتاهی دوره ترک جسمانی خود را طی می کند.

روش های غیر دارویی عمدتا در مرحله دوم یعنی بازخوانی و پیشگیری جای می گیرند الگوهای مختلف درمانهای غیرداروی اعتياد وجود دارد. این الگوها شامل درمان های فردی، درمان های گروهی، درمان های خانوادگی و درمان های اجتماعی گروهای خودیاری) می باشند. در این درمان ها، مهم ترین هدف ایجاد آگاهی و شناخت خود و محیط اطراف توسط معتاد است.

کاهش آسیب

گاهی به رغم تلاش های انجام شده برای درمانه بعضی افراد به عللی به مصرف خود ادامه می دهند. این افراد به شصوص گروهی که مبتلا به اباد تزریقی می باشند. در معرض خطر بیماری هایی هستند که گسترش آن برای خود فرد و برای جامعه (ساپر افراد خطرناک است. ایدز و هپاتیت در این گروه به علت نوع رفتارشان شایع است و با روابط جنسی، استفاده از سرنگ مشترک و عوامل دیگر در جامعه گسترش می یابد بنابراین با این که هدف اصلی. درمان اعتیاد و عدم مصرف آن توسط افراد معتاد است ولی در چنین شرایطی که فرد به مصرف مواد ادامه می دهد لازم است اقداماتی برای کاهش آثار زیانبار تزریق در خود فرد، اطرافیان و جامعه انجام گردد.

این اقدامات تا حدی خطرات را برای جامعه و در حد محدودتری برای فرد کاهش می دهد بنابراین، به این افراد باید آموزش هایی در مورد بیماری و ویروس ایدز، روابط، روش هایی که خطر تزریق را کاهش می دهد (محل تزیینی، ضد عفونی محل و به تعویضی سرنگ و ضد عفونی رنگ داده شود. همچنین باید برای آنهاء درمان هایی به جای مواد تزریقی توصیه شود (برای مثال مصرف خوراکی داروهای مشابه برای مدت طولانی و امکاناتی برای در اختیار قرار دادن کاندوم و سرنگ در نظر گرفته شود. چنین اقداماتی در بعضی زندانها و مراکز درمانی و مراقبتی ویژه در سطح شهر به کار گرفته میشود.

محل های مراجعه برای درمان

در این قسمت بعضی از مکان هایی که فرد مبتلا می تواند برای درمان مراجعه نمایید معرفی می گردد:

  • واحدهای درمان سرپایی معتادان خود معرفی سازمان بهزیستی در مراکز استان ها
  • درمانگاههای سرپا بي اعتياد معاونت های درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور
  • درمانگاه های درمان نگاه دارند
  • مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های مرتبط با آنها
  • گروه های خودیاری معتادان مثل گروه معتادان گمنام
  • درمانگاه های مشاوره بیماری های رفتاری (درمانگاهای مثلثی) معاونت های بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور.

زندگی عاری از دخانیات

سیگار یکی از تهدید کننده های جدی سلامت است که سالانه حدود ۵ میلیون نفر را در سطح جهان به کام مرگ می کند و حاصلی جز به هدر رفتن منابع اقتصادی و بیماری های خطرناک در پی ندارد. در ایران حدود ۱۵ میلیون نفر به مصرف آن روی آورده اند، گرایش به سیگاری شدن، به سرعت در بین نوجوانان در حال افزایش است باید دید که چه عامل مهمی افراد را در برابر این خطر مهلک ناتوان و مطيع مي سازد؟ به نظر می رسد بخشی از این مسأله فقدان اطلاعات و ناکافی بودن دانش بهداشتی افراد باشد. البته عوامل محیطی نیز نقش عمده ای را در این زمینه ایفا می کنند. دانش بهداشتی علاوه بر اطلاعات لازم در زمینه عواقب و آثار مصرف سیگار و سایر مواد دخانی، اطلاعاتی را در زمینه چگونگی حفاظت فرد در برابر خطر دخانیات و پیشگیری از آثار آنها بر سلامت فرد شامل می گردد. این بخش سعی دارد تا شما را با سیگار و سایر مواد دخانی، آثار آنها بر سلامت، علل گرایش به آنها و راههای پیشگیری از آنها آشنا کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *