#


غذاهایی که مخصوص هوای آلوده می باشد

23 دسامبر 2017 يك نظر 801 بازدید

غذاهایی که مخصوص هوای آلوده می باشد

غذاهایی که مخصوص هوای آلوده می باشد

به گزارش ازمن بپرس، افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا مانند سکته های قلبی و مغزی، انواع سرطان، ناباروری، مشکلات حاد تنفسی و ریوی، پوکی استخوان و کاهش ضریب هوشی کودکان نتیجه ی گره های کور باز نشده ی حمل و نقل عمومی شهری، تداوم استفاده از سوخت هایی با ترکیبات غیر استاندارد، استفاده نکردن از سوخت های سالم در خودروها و اجرایی نشدن راه کارهای سالم سازی هوای شهر می باشد.

با اینکه مدارس و ادارات را برای چند روز متوالی تعطیل کردند ولی باز هم هیچ کمکی به کاهش اثرات آسیب زننده مرتبط با آلودگی هوا نکرد.

از سوی دیگر برای پایین آوردن اثرات تخریبی و آسیب پذیری مرتبط با فلزات سنگینی مانند سرب، آرسنیک، آلومینیوم، جیوه و کادمیوم به عملی شدن روش های عظیمی در مدیریت شهری احتیاج دارد.

به همین صورت مطالعات علمی انجام شد که ثابت کرده است زمانی که بدن ما ریز مغذی هایی مانند آهن، روی، سلنیوم، ید و منیزیم داشته باشد به این فلزات سنگین اجازه نمی دهد که توسط بدن فعالیت داشته باشند.

به عبارت دیگر زمانی که در کلان شهر ها هوا آلوده می شود افرادی که کمبود ید، آهن و سلنیوم در بدن شان دارند نسبت به سایر افراد بیشتر در معرض آلودگی هوا و آلاینده های محیطی قرار می گیرند.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش هایی که می تواند ویتامین و املاح مورد نیاز بدن را برای مقاوم شدن سیستم ایمنی و مستحکم شدن در وضعیت آلودگی هوا افزایش دهد تغذیه مناسب و سالم می باشد.

بنابر این برای اینکه در زمان آلودگی هوا به خود و اطرافیان تان برای کاهش اثرات تخریبی ترکیبات سمی موجود در هوای آلوده در این روزها کمک کنید توصیه های زیر را رعایت کنید.

تا می توانید مایعات مصرف کنید

بهترین راهی که می توانید سموم را از بدن تان دفع کنید استفاده از مایعات می باشد. التبه این را بدانید منظور از مایعات فقط نوشیدن آب نیست، بلکه شیر و دوغ کم چرب، سوپ، میوه، آش، خورشت و سبزیجات را شامل می شود.

بنابر این سعی کنید که روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است برای اینکه تاثیرات آلاینده های محیطی در بدن را کاهش دهید استفاده از مایعات را بیشتر کنید.

به شما توصیه می کنیم که استفاده از مایعاتی که دارای آنتی اکسیدان می باشند را افزایش دهید. چون این گروه از مواد غذایی از فعالیت های رادیکال های آزاد و تخریب های سلول جلوگیری می کند.

میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدانی بخورید

طبق بررسی هایی ثابت شده است که میوه ها و سبزیجاتی که دارای رنگ قرمز و ارغوانی هستند میزان ترکیبات آنتی اکسیدانی آن ها بیشتر می باشد و فیبری که در آن ها موجود است باعث دفع آلاینده ها از بدن می شود. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که در این روزهایی که هوا آلوده است از سیب، گوجه فرنگی، کلم قرمز، انار و فلفل دلمه در رنگ های متنوع بیشتر استفاده کنید.

این را به یاد داشته باشید که اگر روزی یک عدد سیب مصرف کنید عوارضی که ناشی از آلودگی هوا می باشد را کاهش می دهد. همچنین میوه هایی مانند توت فرنگی و پرتقال هم دارای مقدار زیادی پکتین می باشد که برای کاهش عوازض آلودگی هوا بسیار مفید است.

پکتین ضد سمومی است که در هوا وجود دارد و سربی که در هوا موجود است را به خود جذب می کند و از آسیب به سلول های بدن جلوگیری می کند. جالب است بدانید که متخصصان طب سنتی بر این اعتقادند که استفاده از کلم، گوشت گوساله، قارچ، سالاد الویه، عدس، بادمجان و ماکارونی باعث ایجاد سردی در بدن می شود و مقاومت افراد را در مقابل آلودگی هوا کاهش می دهد.

معجزه شیر و ماست کم‌چرب در هوای آلوده

استفاده از شیر و لبنیاتی که کم چرب هستند از شیوه های تغذیه ای است که در برابر آلودگی هوا به ثبت رسیده است. به دلیل اینکه شیر دارای فسفر، کلسیم و منیزیم است سموم را خنثی می کند. اگر از ماست های پروبیوتیک، شیرهای کم چرب و دوغ استفاده کنید افراد را در برابر آلودگی هوا بیشتر مقاوم می کند.

این را به یاد داشته باشید که اگر شیر و لبنیات دیگر را مصرف کنید باعث نرم شدن مخاط تنفسی فوقانی، معده و مری می شود. از طرفی دیگر به خاطر اینکه عمل دفع ادرار و مدفوع را تنظیم می کند، باعث کاهش یافتن التهابات و بیماری های دستگاه گوارش می شود.

ادویه بیشتر مصرف کنید

به شما توصیه می شود که در زمان آلودگی هوا و کاهش تاثیرات آن بر روی بدن از لبنیاتی مخصوصا ماست که با ادویه هایی مانند فلفل، زنجبیل، زردچوبه و دارچین که دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند ترکیب شده است استفاده کنید.

این را بدانید که ادویه ها ذخیره آنتی اکسیدانی بالایی دارند. البته به کسانی که حساسیت دارند توصیه می شود که از آن ها استفاده نکنند.

اگر زنجبیل، زیره، زعفران و دارچین را به صورت شربت و یا دمنوش تهیه کنید به خاطر خاصیت های آنتی اکسیدانی که دارد از جمله ادویه های خوب و موثری است که از اثرات ناشی از آلودگی هوا و افزایش آلاینده ها در فصل زمستان جلوگیری می کند.

این را بدانید که چای سبز، حبوبات و غلات کامل خواص آنتی اکسیدانی دارند که آلاینده هایی که در بدن است را دفع می کنند.

به جای گوشت قرمز، ماهی بخورید

ماهی به خاطر داشتن سلنیوم، روی، منیزم، امگا۳، ید و آهن باعث پاکسازی بدن می شود و برای کاهش تاثیرات آلاینده ها بر بدن باید از آن به مقدار بیشتری استفاده شود. در اصل ماهی دارای تمام ریز مغذی هایی است که برای دفع آلاینده ها لازم می باشد.

همچنین توصیه می شود که در زمان آلودگی هوا از فراورده های پروتئینی مانند ماهی، حبوبات، مرغ، نخود سبز و جوانه گندم به خاطر داشتن مقدار زیادی روی استفاده شود. البته زمانی که هوا آلوده می شود باید خوردن فست فودها را کاهش دهید و یا اینکه اصلا نخورید.

بدترین سبد غذایی در روزهای آلوده

اگر از تنقلاتی که ارزش کمی دارند استفاده کنید مانند چیپس، نوشابه های گازدار و پفک باعث ایجاد اختلال در جذب عناصر مفید در بدن می شوند و می توانند اثرات سوء آلودگی را چند برابر افزایش دهد.

موادی مانند سوسیس و کالباس به خاطر وجود مواد شیمیایی و نگهدارنده، علاوه بر اینکه مضر و سرطان زا می باشند برای کسانی که در معرض هوای آلوده ی شهرها قرار می گیرند هرگز توصیه نمی شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *