#


روز جهانی ایدز و اطلاعاتی در مورد این بیماری

ایدز
2 دسامبر 2017 ۴ نظر 1261 بازدید

روز جهانی ایدز و اطلاعاتی در مورد این بیماری

روز جهانی ایدز و اطلاعاتی در مورد این بیماری

به گزارش ازمن بپرس، روز جهانی ایدز را در روز اول دسامبر برابر با ۱۰آذر و از سال ۱۹۸۸میلادی نام گذاری کردند و شعار ویژه ای در هر سال برای این روز انتخاب می کنند. هدفی که این کار دارد این است که به تمام افراد یاد آوری کنند که بیماری HIV هنوز از بین نرفته است و همچنان کارهای زیادی وجود دارد که باید آن را انجام دهند. در این روز مردم با استفاده از ربان قرمز لباس های شان را تزئین می کنند تا توجه و مراقبت در مقابل اچ  آی وی را خاطر نشان کنند و به افراد دیگر متذکر شوند که تعهد و پذیرش و پشتیبانی آن ها مورد نیاز می باشد.

اپیدمی جهانی یدز

اپیدمی جهانی ایدز و ویروس آن با توجه به قاعده و واکنش مخربی که در بر دارد، یکی از مهم ترین موارد جهانی و از وحشتناک ترین چالش هایی است که در مقابل زندگی و ارزش انسان و علاوه بر این در مقابل برخورداری تاثیر گذار از حقوق مردم به وجود می آید که باعث می شود رشد اقتصادی و اجتماعی در تمام دنیا ضعیف شود و بر کل سطوح جامعه ملی، خانوادگی، اجتماعی و فردی اثر بگذارد. تا به این زمان ایز جان بسیاری از افراد را گرفته است و هر ساله در سراسر دنیا میلیون ها نفر به ویروس اچ آی وی آلوده می شوند. تا به الآن نتوانستند که راهی برای از بین بردن این بیماری پیدا کنند.

ویروس ایدز چیست؟

به ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان ویروس ایدز می گویند که باعث می وشد بیماری ایدز به وجود بیاید. این ویروس عضو دسته ای از ویروس ها به نام رترویروس ها می باشد که باعث آلودگی سلول های انسان می شوند و انرژی و مواد غذایی این سلول ها را برای رشد و تولید مثل خود مصرف می کند.

ایدز

ایدز

بیماری ایدز چیست؟

بیماری ایدز باعث می شود که سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شود به شکلی که بدن قابلیت مبارزه با بعضی از این عفونت ها را ندارد. این عفونت ها شامل عفونت های فرصت طلب و بیماری های دیگری که در زمان ایجاد ضعف در بدن عمل می کنند می باشد. زمانی که شخصی دچار این بیماری می شود و ویروس ایدز وارد بدن او می شود اول از این این ویروس وارد سلول های سفید خون می شوند و تکثیر پیدا می کنند.

به این سلول های سفید، سلول های ایمنی می گویند که طبیعتا بدن ما را در برابر تمام بیماری ها محافظت می کند. زمانی که این ویروس در بدن رشد کند باعث می شود که این سلول ها و سایر سلول های بدن را از بین ببرد. با نابودی این سلول ها، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و در نتیجه سبب می شود که شخص آماده ابتلا به عفونت ها و بیماری های فرصت طلب گوناگونی شود که این عفونت ها از عفونت ریه گرفته تا سرطان  می باشد.

فاصله زمانی ورود ویروس تا بروز نشانه های بیماری ایدز چقدر است؟

در بعضی از اشخاص نشانه های ایدز که با کاهش تعداد سلول های T و عفونت های فرصت طلب روبه رو است پس از نخستین آلودگی با ویروس اچ آی وی رخ می دهد. ولی در اکثر افراد حدود ۱۰تا ۱۲سال و تعداد اندکی از این افراد مدت طولانی تری بدون هیچ علامتی باقی می مانند. البته می توان با رسیدگی های به موقع پزشکی عمر فرد مبتلا شده به این بیماری را بیشتر سازند.

ویروس ایدز چگونه منتقل می شود؟

شخصی که به ویروس ایدز آلوده است این ویروس را در مایعات بدنش مانند خون، شیر و… وجود دارد. این ویروس در حالی منتقل می شود که این مایعات آلوده از طریق مختلف وارد خون فرد دیگری بشود. به طور معمول ویروس ایدز از طریق یکی از راه های زیر منتقل می شود:

۱-تماس جنسی بدون پیشگیری با فرد آلوده به ایدز

۲-به کار بردن سوزن و یا سرنگ مشترک با فردی که به این ویروس آلوده است.

طبق آزمایش هایی که انجام شده است نشان می دهد که ویروس ایدزی که در یک سرنگ وجود دارد قادر است بیش از یک ماه زنده بماند و معتادانی که تزریقی هستند برای اینککه از این مسئله جلوگیری کنند نباید آب، سرنگ و لوازم تهیه مواد مخدر را به صورت مشترکی استفاده کنند و یا اینکه بیش از یک بار از آن ها استفاده کنند. این مسئله شامل سرنگ ها و سوزن هایی می شود که برای تزریق مواد مخدر و حتی برخی داروها مانند استروئیدها استفاده می شود. انواع دیگر سوزن ها و سرنگ ها مانند آن هایی که برای خالکوبی و یا تاتو و سوراخ کردن گوش استفاده می شود هم می تواند باعث انتقال ویروس ایدز شود.

ایدز

ایدز

۳-انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک در زمان بارداری، زایمان و یا شیردهی

زنانی که  باردار هستند و یا می خواهند باردار شوند و به هر دلیلی شک دارند که ممکن است به ویروس ایدز آلوده باشد، باید پیش از بارداری آزمایش و مشاوره مربوط به ایدز را انجام دهد و اگر جواب آزمایش ایدز مثبت بود لازم است که برای جلوگیری از انتقال ایدز به کودکش داروهایی را دریافت کند و به کودکش شیر ندهد.

ویروس ایدز از چه راه هایی منتقل نمی شود؟

ویروس ایدز از فردی به فرد دیگر به راحتی سایر ویروس ها منتقل نمی شود. این ویروس  از طریق غذا و یا هوا مانند عطسه کردن و سرفه کرردن منتقل نمی شود. تا به حال هیچ موردی دیده نشده است که ویروس ایدز از راه تماس های عادی که شخصی با دوستان، همکاران، هم خانه ای و یا خویشاوندانش از طریق ظروف و یا توالت داشته است منتقل شود. این ویروس در ادرار، مدفوع، عرق و استفراغ وجود دارد ولی تا به الآن هیچ موردی از انتقال این ویروس از راه این موارد ثبت نشده است فقط یک مورد گزارش شده است که آن هم از تماس مدفوع با زخم بریده شده می باشد. این را بدانید که حشراتی مانند پشه، مگس و سایر حشرات دیگر این ویروس را انتقال نمی دهند.

در چه مواردی باید آزمایش ایدز انجام شود؟

چنانچه فردی به هر دلیلی احتمال می دهد که به این ویروس آلوده شده است باید فورا آزمایشات مربوط به آن را انجام دهد، چون باید در نخستین مراحل بیماری گام های توسعه یافته ای را برای داشتن سلامت دراز مدت فرد برداشته شود. شخص مبتلا به ویروس ایدز باید مرتب به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کند تا در زمان مناسب پیش از بد حال شدن بیمار درمان ضد ویروس ایدز آغاز شود. با انجام این کار کسانی که به این ویروس مبتلا هستند می توانند سال های بیشتری زندگی سالم داشته باشند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *