#


دفترچه های سلامت در بیمارستان ها حذف خواهند شد

8 آوریل 2018 بدون نظر 2661 بازدید

دفترچه های سلامت در بیمارستان ها حذف خواهند شد

طرح حذف دفترچه های سلامت در بیمارستان ها

دکتر مرتضی ادیانی، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران از اعمال شدن طرح استحقاق درمان تا سه ماهه‌ دوم سال۹۷ در سراسر کشور اطلاع داد.

به گزارش ازمن بپرس، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، با توجه به شروع شدن طرح حذف دفترچه‌ ها و الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت در چند استان کشور، بیان کرد: الکترونیکی شدن خدمات از جمله ۹ قدم عملیاتی بیمه سلامت در سال جاری می باشد که اعمال کامل و همیشگی این طرح در فازهای آتی به استانداردسازی، کم شدن هزینه ‌ها، سرعت بخشیدن به امور و رضایت ‌مندی بیماران و بیمه ‌شدگان کمک بسیاری می کند.

ادیانی در ادامه افزود: در قدم اول اجرای طرح، زمان پذیرش بیمار در قسمت های بستری موقت یا دائم، اجبار به ارائه‌ دفترچه بیمه سلامت حذف شده است و پذیرش بیمار تنها با ارائه کد ملی او صورت می گیرد. به این ترتیب، با به کار بردن اپلیکیشن ‌ها و سیستم‌ های الکترونیکی، اطلاعات پزشکی بیمار مشخص می‌ شود و کارشناسان بیمه اطلاعات بیمه‌ گری را مورد بررسی قرار می دهند و استحقاق بیمار را برای گرفتن خدمات درمانی به طور آنلاین و الکترونیکی بررسی و تأیید خواهند کرد. پس از آن نیز یک کد شانزده رقمی در اسناد مرتبط به بستری بیمار ثبت می‌ شود که برای پیگیری ‌های مالی بعدی قابل ارائه به بیمه می باشد.

وی بیان کرد: با این که در فاز اول این طرح در مرحله های بعد از پذیرش نخستین (از جمله در زمان ترخیص و علاوه بر این در قسمت هایی غیر از بستری)، هنوز ارائه‌ دفترچه کاغذی ضرورت دارد، ولی این طرح در فازهای بعد به قسمت های دیگر و علاوه بر این همه ی مراحل درمان تا ترخیص بیمار خواهد رسید و در آخر چاپ دفترچه‌ ها هم به طور کامل منتفی خواهد شد و پرونده‌ های پزشکی و بیمه ‌ای بیماران هم به صورت یک بسته به طور کامل الکترونیکی عرضه خواهد شد.

معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران به برطرف شدن هم ‌پوشانی ‌ها هم اشاره کرد و ادامه داد: این طرح به عنوان یکی از ابعاد طرح استحقاق درمان به حساب می آید. از آن جا که هم اکنون تعداد جمعیت بیمه‌ های هم ‌پوشان در کشور قابل بررسی می باشد، طرح استحقاق درمان حل این موضوع را هم در نظر گرفته است؛ به این ترتیب افراد بیماری که چند دفترچه‌ ای می باشند تعیین تکلیف شده تا با کمترین هزینه ‌ها، کارآمدترین خدمات بیمه‌ ای به اشخاص مستحق و نیازمند عرضه گردد.

دکتر ادیانی با اصرار بر این که تا سه ماهه‌ دوم سال ۹۷، طرح استحقاق درمان در تمام کشور اعمال خواهد شد، اظهار کرد: فاز اول طرح در استان ‌های فارس، مازندران، کرمان و البرز پرده برداری شده است.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین ‌الملل سازمان بیمه سلامت ایران، معاون بیمه خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران دسترسی به سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS) را یکی دیگر از طرح‌ ها برای هم ‌افزایی با طرح‌ های دیگر این سازمان دانست و بیان کرد: این طرح حذف تعداد زیادی از اسناد کاغذی را به دنبال داشته و در فازهای بعدی همراه با مسئله راهنمای طبابت بالینی (گایدلاین‌ ها) می ‌توانند سیستم سلامت ما را به سطح کشورهای توسعه یافته جهان برساند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *