#


در منزل بمانید؛ آلودگی هوا سرطان زا است

7 فوریه 2018 بدون نظر 833 بازدید

در منزل بمانید؛ آلودگی هوا سرطان زا است

در منزل بمانید؛ آلودگی هوا سرطان زا است

دکتر شاهسونی، سرپرست تیم “سلامت هوا” مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در طی توضیح تبعات و عوارض کوتاه و بلند آلودگی هوا بر سلامت افراد، از مردم تقاضا کرد که تا جایی که امکان دارد در فضای باز تردد نکنند و در زمانی که مدارس تعطیل است کودکان را به پارک ها و فضاهای باز نبرند.

به گزارش ازمن بپرس، سرپرست تیم “سلامت هوا” مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با توجه به مشکل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و علاوه بر این تهران و عواقب مواجهه مردم با آن، بیان کرد: متاسفانه بعد از بارش ‌هایی که در تهران در این اواخر داشتیم، دوباره و طی چند روز اخیر در بسیای از ایستگاه ‌های سنجش آلودگی هوا، میزان حد خیلی ناسالم و اضطرار سطح بالا را شاهدیم و با اشاره به پیش بینی سازمان هواشناسی گرچه احتمال دارد امروز بعدازظهر ناپایداری ضعیفی در شرایط جوی داشته باشیم، ولی پیش بینی شده است که وضعیت آلاینده ‌ها و آلودگی هوا تا یکشنبه همواره ادامه خواهد داشت.

دکتر شاهسونی در ادامه افزود: به همین دلیل و با تایید به این که تبعات آلودگی برای “سلامت” بسیار است، درخواست می کنیم مردم به نکات بهداشتی توجه کنند و مواجهه خود با آلودگی هوا را کاهش دهند. به همین ترتیب توصیه ای که ما می کنیم این است کسانی که حضورشان در فضای بیرون و آلوده، ضروری نیست، ترددشان را در فضای آزاد به حداقل برسانند.

وی بر این تاکید است که علاوه بر افرادی که به بیماری‌ های قلبی، تنفسی، دیابت مبتلا هستند و افراد سالمند “باید” تا جایی که امکان دارد از تردد در فضای آزاد خودداری کنند و چنانچه نیاز است که افراد به خارج از منزل بروند از ماسک ‌های N۹۵یاP۲ معتبر به کار ببرند؛ البته ماسک‌ ها هم در فضای باز و در زمانی محدود مورد استفاده قرار می گیرند.

سرپرست گروه سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت علاوه بر این اشاره ای  به کسانی که ناچار به حضور در فضای باز هستند نظیر ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی کرد و ادامه داد: این گروه از افراد نیز باید از ماسک‌ های فیلتردار معتبر موجود در داروخانه ها استفاده کنند؛ این ماسک‌ ها را نیز حتما باید از داروخانه ‌ها خریداری کنند و به شکل صحیحی بر روی صورت شان‌ قرار دهند؛ به گونه ای که سطح بینی و دهان را کاملا پوشش دهد. ماسک ‌های کاغذی نیز در این زمینه به هیچ عنوان کاربرد ندارند. مهم است این نکته را بدانید که تنفس با ماسک دشوارتر می ‌شود و شخص نیازمند نفس ‌های عمیق ‌تری خواهد بود و به همین ترتیب اصلی ترین توصیه ای که به شهروندان می شود این است که در وضعیت این چنینی آلودگی هوا، مواجهه خود با آلاینده ‌ها و فضای باز را کاهش دهند.

همچنین به ورزشکاران نیز تاکید کرد: کسانی که فعالیت ورزشی روزانه دارند، در وضعیت این چنینی میزان آلاینده ‌های هوا، نیاز است که بیشتر فعالیت ورزشی شان را در خانه انجام دهند و در فضای آزاد این کار را انجام ندهند؛ چون فعالیت ورزشی، اندازه تنفس را بیشتر می کند.

دکتر شاهسونی همینطور در جواب به بپرسش ایسنا در مورد اندازه اثربخشی تعطیلی مقطعی مدارس و مهدهای کودک در پایین آوردن عواقب آلودگی هوا در این گروه‌ های سنی، بیان کرد: در این مورد توقع ‌مان این است که چنانچه تعطیلی اعلام می ‌شود، پدر و مادران فرزندان ‌شان را به پارک‌ ها و سایر فضاهای آزاد نبرند؛ زیرا آلودگی هوا دارای دو راه حل کلی می باشد؛ یا باید غلظت آلودگی را پایین بیاوریم و یا مواجهه افراد با آلودگی کاهش یابد. در حال حاضر وضعیت به گونه ای است که آلودگی پایدار بوده و ادامه دارد. به همین ترتیب این تعطیلات برای این است که کودکان با آلودگی به عنوان گروه سنی که بیشتر در معرض خطر هستند، کمتر روبه رو شوند و انتظار داریم آن ها در منازل نگه دارید.

سرپرست گروه سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنین افزود: همان گونه که معاون بهداشت وزارت بهداشت به استانداری خبر داد، با توجه به عواقب آلوده بودن هوا بر روی سلامت، حداقل توقع داشتیم ساعت کاری ادارات نیز دو ساعت کاهش پیدا کند؛ دلیل آن هم این است که روبه رو شدن مردم با آلاینده ‌های هوایی کاهش یابد و بر همین اساس عواقب آن نیز کمتر خواهد بود. در هر صورت در کمیته اضطرار آلودگی هوا، نظر نهایی را باید استاندار بیان کند.

وی تاکید کرد: در وضعیتی که غلظت آلودگی هوا تا این میزان افزایش یافته است، درخواست می کنیم که مردم تا جایی که امکان دارد از وسایل نقلیه شخصی شان استفاده نکنند؛ چون سلامت خود و سایر افراد را در معرض خطر قرار می‌ دهند.

دکتر شاهسونی در خصوص اثرات کوتاه مدت و بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت نیز گفته است: سوزش چشم، افزایش موارد سکته‌های قلبی، سرفه، فشار خون و مغزی در صورت روبه رو شدن مبتلایان به بیماری ‌های زمینه‌ ای مانند بیماران قلبی و تنفسی نظیر عوارض کوتاه مدت آلودگی هوا می باشد. علاوه بر این آلودگی هوا در طولانی مدت، بالا رفتن خطر مرگ و همین طور بالا رفتن سرطان ریه را به همراه دارد. موسسه بار بیماری‌های سازمان بهداشت جهانی گفته است  که از هر ده مرگ در سراسر جهان، یک مورد به دلیل روبه رو شدن طولانی مدت با آلودگی هوا می باشد.

سرپرست گروه سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه افزود: علاوه بر این سازمان بهداشت جهانی اظهار کرده است که آلودگی هوا (مواجهه طولانی مدت با آن)، سرطان ‌زای قطعی می باشد. آلودگی هوا در مدت طولانی موجب بالا رفتن ابتلا به بیماری‌ های ریوی و COPD می ‌شود و بار زیادی را نیز بر دوش دولت و وزارت بهداشت می گذارد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *