#


در مناطق زلزله زده کرمانشاه خطر شیوع «وبا» و «سالک» در حال افزایش است

11 آوریل 2018 بدون نظر 959 بازدید

در مناطق زلزله زده کرمانشاه خطر شیوع «وبا» و «سالک» در حال افزایش است

افزایش خطر شیوع «وبا» و «سالک» در نواحی زلزله زده کشور

دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت از خطر شیوع بیماری‌ هایی نظیر وبا و سالک در نواحی زلزله‌ زده کرمانشاه ابراز نگرانی کرد و بیان کرد: با وجود فاضلاب ‌های ناحیه و شرایط اسکان مردم، خطر اپیدمی این دو بیماری جدی می باشد.

به گزارش از من بپرس، معاون بهداشت وزیر بهداشت با توجه به شروع فصل گرما و نگرانی از ایجاد بعضی از بیماری ‌ها در نواحی زلزله ‌زده کرمانشاه، گفته است: دمای هوا در این مناطق در فصل گرما به بیش از چهل درجه خواهد رسید؛ به همین خاطر از شیوع بیماری وبا و سالک در این نواحی بسیار نگران می باشیم. البته کارهای بسیاری در این نواحی صورت گرفته است، ‌ ولی با وجود فاضلاب‌ های منطقه و شرایط اسکان مردم، خطر اپیدمی وبا و سالک جدی می باشد.

دکتر رئیسی در ادامه افزود: ما در این وضعیت، گروه های مختلفی را به این مناطق اعزام کردیم. دانشگاه علوم پزشکی منطقه و وزارت بهداشت هم به طور مرتب فعالیت می‌ کنند و کارهایی مانند سم‌ پاشی و آموزش‌ های مداوم صورت می گیرد. کارشناسان هم در این مناطق حضور دارند، ولی خطر این دو بیماری جدی می باشد.

وی اظهار کرد: به غیر از این دو بیماری باید امکان عقرب گزیدگی و مارگزیدگی و علاوه بر این سلامت و ایمنی آب را هم در نظر گرفت. این موارد بسیار هشدار دهنده می باشند و باید به طور جدی به آن ها توجه کرد. علاوه بر این باید تاکید کرد که از دست وزارت بهداشت به تنهایی کاری بر نمی ‌آید. ما می‌ توانیم به مردم یاد دهیم و سم‌ پاشی کنیم، ولی این موارد موقتی می باشند. باید مشکل فاضلاب و اسکان حل گردد. هیچ کس در این گرما نمی ‌تواند در کانکس زندگی کند؛ در نهایت ناچار است در چادر زندگی کند که با این شرایط احتمال عقرب‌ گزیدگی و مارگزیدگی زیاد شده و ایمنی او کم می شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه بیان کرد: در صورتی که اپیدمی بیماری رخ دهد به بیمارستان ‌ها فشار می ‌آید؛ زیرا ظرفیت آن ها به اندازه ‌ای نمی باشد که بتوانیم این اپیدمی بزرگ را مدیریت کنیم. به همین دلیل استدعا می‌ کنیم تمام افراد دست به کار شوند و این مسئله را جدی بگیرند.

رئیسی با توجه به ادامه حضور کارشناسان سلامت روان و بهداشت محیط در کرمانشاه، گفت: از زمان وقوع زلزله، حضور نیروهای سلامت روان در این نواحی به مدت شش ماه پیش بینی شده و هم اکنون کارشناسان در این نواحی حضور دارند. به طور مرتب هم گروه ‌هایی اعزام می ‌شوند. به غیر از آن آمار بالایی از سم ‌پاشی، کلرزنی و آموزش از طریق نیروهای بهداشت محیط وجود دارد و با مسئولان هم جلسات برقرار می ‌شود. مسئولان استان هم در این حوزه همکاری می‌ کنند، ولی بهتر شدن شرایط عزم بزرگ‌ تری می خواهد.

وی علاوه بر این اضافه کرد: تمام کسانی که در کرمانشاه بودند در برابر آنفلوانزا واکسینه شده اند، به همین خاطر کمترین میزان موارد بستری به خاطر این بیماری در فصل سرد سال، در کرمانشاه رخ داد. به دنبال کارهایی که صورت گرفته است و با وجود مشکلاتی که در کرمانشاه موجود می باشد، تا به این زمان حتی یک مورد اپیدمی بیماری نداشته‌ ایم. با این حال در صورتی که گرما نیز به شرایط کنونی اضافه شود، احتمال دارد مشکل از توانایی ما فراتر رود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *