#


تدابیر غذایی برای افراد مسن

7 می 2017 بدون نظر 629 بازدید

تدابیر غذایی برای افراد مسن

تدابیر غذایی برای افراد مسن

«نان و عسل» و کمک به افزایش قوای سالمندان

به گزارش از من بپرس غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی گفت: یکی از غذاهای مفید برای افراد مسن عسل و نان خوب است، این غذا باعث می‌شود معده از مواد زائد و رطوبت پاک شود و معده را برای هضم غذا آماده کند. همچنین افراد مسن می‌توانند برای تقویت بدن‌شان شیرجوشیده را با عسل و کمی زنجبیل میل کنند.

غلامرضا کردافشاری افزود: افراد میان‌سال و پیر نسبت به دیگر افراد بیشتر دچار یبوست می‌شوند، علت این مشکل عدم مصرف کافی مایعات و همچنین کم تحرکی و رژیم نامناسب غذایی است.

کردافشاری  بیان داشت: یکی از تدابیر مهم برای جلوگیری از یبوست و نرم نگه داشتن شکم استفاده از غذاهای ملیّن است. یکی از عوامل ایجاد یبوست استفاده مکرر از داروهای شیمیایی است.

عواملی که نمی‌گذارد برنامه داشته باشید

این متخصص تأکید کرد: عوامل مختلفی موجب می‌شود که افراد سالمند نتوانند برنامه غذایی خوبی داشته باشند، برخی از این علل می‌تواند افسردگی، سلامت نامناسب دهان و دندان، کاهش حس چشایی و بویایی، دارو درمانی، بیماری‌های مزمن باشد. همچنین گاه علل اجتماعی مثل درآمد ناکافی، تنها زندگی کردن، حمل و نقل نامناسب، محدودیت در تهیه عذا به این مشکل دامن می‌زند.

کردافشاری گفت: مصرف غذاهای پروتئینی برای سالمندان اهمیت زیادی دارد، آبگوشت و خامه به خاطر جویدن راحت شان از غذاهای مناسب برای این گروه است. یکی از تدابیر مهم برای این افراد استفاده از غذاهای با مقدار کم اما کیفیت بالای غذایی است.

این متخصص  تصریح کرد: الگوی خوراک سالم برای سالمندان باید از موادی چون گوشت، شیر، مرغ، لوبیا، نخود، تخم مرغ، مغزدانه‌ها، میوه، سبزیجات و غلات تشکیل شده باشد. این مواد داردای مواد ضروری این افراد از جمله پتاسیم، فولات، کلسیم، روی و … هستند.

کاهو با دارچین برای رفع بی‌خوابی

کردافشاری خاطرنشان کرد: برای غلبه بر مشکل بی‌خوابی افراد مسن، کاهو بسیار اثر بخش است اما به علت سردی کاهو آن را با ادویه‌های گرم و خوشبو مانند دارچین استفاده کنید. یکی از راه‌های جلوگیری از یبوست این افراد مصرف انجیر است، برای مصرف راحت انجیر آن را با آب و مقداری عسل خیس کنید.

برچسب ها برچسب‌ها:,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *