#


افزایش رو افزون تعداد سالمندان

1 می 2019 بدون نظر 1241 بازدید

افزایش رو افزون تعداد سالمندان

مشکلی که در سی سال آینده با آن روبه رو خواهیم شد مشکل زیاد شدن تعداد سالمندان خواهد بود که از همین الان باید برای رفع این مشکل راه حل هایی مطرح شود . این مسئله تنها برای مردم ایران نیست بلکه در سال ۲۰۳۰ در کل جهان از تعداد هر چهار نفر یک نفر آن ها سالمند خواهد بود.

افزایش تعدا سالمندان در سال های آینده از جمله مشکلاتی است که با آن روبه رو خواهیم شد و باید برای رفع آن از همین الان چاره اندیشیده شود. اگر همین الان برای این معضل راه حل هایی پیاده سازی نشود مسلما بعدها نیز مشکلات بیش تری در جامعه به همراه خواهد آورد.

درست است که در جهان امروز امید به زندگی بیش تر شده است اما میزان زاد و دلد به مقدار بسیار زیادی کاهش یافته است و رهبر انقلاب نیز این امر را گوشزد کرده است تا جمعیت به تعادل برسد. هم اکنون کشور در مرحله است که به آن پنجره طلایی می گویند این اصطلاح به این معنا است که در کشور بیش تر جمعیت موجود جوان هستند.

سالمندان

برای همین موضوع نیز باید در سی سال پیش برنامه ریزی هایی صورت می گیرفت در این صورت دیگر امروزه مشکلات جوانان مثل بیکاری به این اندازه شایع نبود.

در دنیای امروز ساختار خانواده به صورت کلی تغییر کرده است و فرزندان مانند زمان قدیم به خانواده ها وابسته نیستند . خانواده ها اغلب تنها یک فرزند دارند و مراقبت ها در یک خانواده نیز کاهش یافته است.

مسلما وقتی الان جمعیت بیش تر جامعه جوان باشند روزی هم هست که همین جمعیت جوان همه پیر می شوند و تعداد سالمندان نیز افزایش می یابد. خب با این وجود باید از همین الان آموزش ها و خود مراقبتی هایی به جوانا آموزش داده شود تا بعدها در سالمندی مشکلات کم تری دامن گیر سالمندان شود .

البته باید بدانید که زنان نسبت به مردان در سطح سلامت کم تری قرار دارند و همین نیز باعث می شود تا مشکلات آن ها در سالمندی نیز بیش تر شود . این نکته هم مهم است که ما در مورد سال های بعد صحبت می کنیم و در ده سال دیگر مانند الان خدمات درمانی صورت نخواهد گرفت و بیش تر مردم خواهان این هستند تا خدمات درمانی را در منزل داشته باشند.

براساس پیش بینی هایی که در این زمینه صورت گرفته است در سال ۲۰۴۰ حدود ۲۱ درصد از زوج ها فرزندی ندارند و بقیه هم حدود ۴۹ درصد تنها دو فرزند خواهند داشت.

افزایش سالمندان جامعه چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

افزایش سالمندان در جامعه مشکلاتی را مسلما در پی خواهد داشت از جمله آن ها این است که هزینه های بسیار زیادی را برای دولت در برخواهد داشت به صورت کلی هزینه ای که برای هر سالمند در مراکز نگه داری آن ها می شود برابر یک میلیون خواهد بود.

سالمندان نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند و با افزایش سالمندان نیز بیش تر آن ها در فقر مطلق خواهند بود . آن گاه سالمندان بیماری های مختلفی را در این دوره تجربه می کنند و اکثر آن ها از پس هزینه های درمانی خود برنمی آیند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *