#


بیمه ها و جامعه پزشکی منتظر تعرفه های پزشکی سال جدید

7 می 2017 بدون نظر 647 بازدید

بیمه ها و جامعه پزشکی منتظر تعرفه های پزشکی سال جدید

بیمه ها و جامعه پزشکی منتظر تعرفه های پزشکی سال جدید

محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت، گفت: جامعه پزشکی و بیماران تصویب و اعلام تعرفه های پزشکی سال جدید در شورای عالی بیمه سلامت هستند.

به گزارش از من بپرس، به نقل از ایرنا، معاون درمان وزیر بهداشت، درباره تعرفه های پزشکی در سال ۹۶ گفت: پیشنهادهای وزارت بهداشت و دستگاه های ذی‌ربط درباره تعرفه های پزشکی سال جدید به شورای عالی بیمه ارسال شده است. ما منتظر تصمیم گیری و مصوبه این شورا هستیم.

علیرضا اولیایی منش، مدیرکل تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، نیز روز شنبه در این مورد گفت: علیرغم پیشنهادهای مختلفی که برای تعرفه‌های پزشکی سال ۹۶ به دست شورای عالی بیمه رسیده است، ولی هنوز در شورا توافق نهایی حاصل نشده است.

اولیایی منش که پاسخ قانع کننده ای نداشت. در پاسخ به سؤال علت این همه تأخیر، علی‌رغم گذشت ۴۵ روز از سال جدید و اعلام نشدن تعرفه های پزشکی، گفت: خبر جدیدی ندارم. چرا که هنوز اعضای شورای عالی بیمه و کارشناسان از دستگاه‌های مختلف هستند، به هیچ توافقی نرسیده‌اند.

وی افزود: در پایان سال ۹۵، آخرین جلسه شورای عالی بیمه برای تعیین تعرفه‌های سال ۹۶ برگزار شد. در آن جلسه اعضای شورا حضور داشتند. این شورا، شامل نمایندگانی از وزارت بهداشت، وزارت رفاه، بیمه‌ها، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت اقتصاد و سازمان نظام پزشکی هستند. با توجه به اختلاف شدید اعضا و پیشنهادهای دستگاه‌های مختلف توافق نهایی حاصل نشد.

اختلاف ها همچنان به قوت خود باقی است

مدیر کل تدوین استاندارد و تعرفه سلامت وزارت بهداشت، ادامه داد: بعد از جلسه این شورا در سال ۹۵، چندین جلسه کارشناسی دیگر نیز با حضور کارشناسان دستگاه‌های عضو شورای عالی بیمه سلامت، تشکیل شد. ولی هنوز اختلافات بین کارشناسان به قوت خود باقی است. اما در آینده نزدیک قرار است جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شود تا تکلیف تعرفه‌ های پزشکی سال ۹۶ مشخص شود.

پیش از این ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود: نظرات دستگاه‌ های مختلف درباره تعرفه‌ های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۹۶ با برگزاری جلسات کارشناسی شورای عالی بیمه، هم نزدیک شده  است. به توافق نهایی نزدیک شده‌ایم.

وی گفت: رویکرد کلی وزارت بهداشت درباره تعرفه‌های پزشکی این است که، از طرفی تعرفه خدمات پزشکی به سمت واقعی شدن برود. زیرا هم اکنون تعرفه ‌های پزشکی با قیمت تمام شده این خدمات فاصله زیادی دارد. از طرف دیگر به هیچ وجه سهم پرداختی مردم از هزینه‌های سنگین سلامت افزایش نیابد.

حریرچی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت نهایی یک شب تخت روز بیمارستانی، در بیمارستان دولتی در یک اتاق سه تخته در سال ۹۳ حدود ۲۰۵ هزار تومان بوده است. در حالی که در سال ۹۵، تعرفه همین خدمات حدود ۱۳۶ هزار تومان بود.

به نظر می رسد اختلاف بین بیمه ها و وزارت بهداشت عمیق تر از موارد گفته شده باشد. با توجه به بدهی حدود ۱۲ هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان های کشور، سازمان‌های بیمه‌ چندان علاقه ای به بالا بردن تعرفه های خود در سال ۹۶ نداشته باشند. سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت که متولیان اصلی ارائه خدمات سلامت در کشور هستند؛ تلاش دارند تا تعرفه‌ ها افزایش پیدا کرده و به واقعی شدن نرخ خدمات تشخیصی و درمانی شتاب بیشتری بدهند. گر چه تاکنون رقم افزایشی که مدنظر آنان است، اعلام نشده است.

تعرفه‌های پزشکی هر سال به صورت نسبی بین ۹ تا ۱۸ درصد افزایش می یابد. متولی تعیین و تغییر این تعرفه‌ها مطابق قانون، شورای عالی بیمه است، که باید تا پیش از آغاز سال جدید از سوی این نهاد مسئول اعلام شود. البته در اغلب سال‌های گذشته، اعلام این تعرفه‌ها با تأخیر چندین (دو تا چهار) ماهه انجام شده است.

انتهای پیام./

برچسب ها برچسب‌ها:,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *