#


بوی بد دهان (هالیتوزیس): تشخیص و درمان

بوی بد دهان
4 آگوست 2017 بدون نظر 1191 بازدید

بوی بد دهان (هالیتوزیس): تشخیص و درمان

بوی بد دهان، همچنین به عنوان halitosis یا fetor oris شناخته می شود، حدود ۲۵٪ از مردم در سطح جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. تعدادی از علل بالقوه ی بوی بد دهان وجود دارد اما اکثریت مربوط به بهداشت دهان هستند.

بوی بد دهان می تواند باعث نگرانی، خجالت و اضطراب شود اما به طور کلی، درمان آن نسبتا آسان است.

در این مقاله، ما درباره ریشه های بالقوه بوی بد دهان، تشخیص و نحوه درمان آن بحث خواهیم کرد.

حقایق سریع درمورد بوی بد دهان

در اینجا برخی از نکات کلیدی در موردبوی بد دهان وجود دارد. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

برآورد شده است کهبوی بد دهان بر روی ۱ نفر در ۴ نفر در سطح جهان تاثیر می گذارد
شایعترین علت بوی بد دهان بهداشت دهان و دندان است
اگر ذرات غذا در دهان بمانند، تجزیه آنها باکتری باعث تولید ترکیبات گوگرد می شود
تعدادی از علل شایع بوی بد دهان، از جمله سیگار کشیدن، پوسیدگی دندان و مصرف الکل وجود دارد
نگه داشتن دهان هیدراته می تواند بوی دهان را کاهش دهد
بوی بد دهان در کودکان اغلب به علت گیر کردن مواد غذایی در حفره بینی است
علل نادر بوی بد دهان بدلیل انسداد روده، کتوکاسیدوز و پنومونی آسپیراسیون هستند
بهترین درمان برای نفس بد بو عادت مسواک زدن، نخ ریسی و هیدراتاسیون است
رژیم های سنگین می توانند باعث ایجاد نفخ ناشی از کتون ها شوند.

بوی بد دهان چیست؟

بوی بد دهان یک مشکل رایج است که می تواند موجب ناراحتی شدید روانی شود. تعدادی از علل بالقوه و درمان های موجود وجود دارد.

هر کس از بوی بد دهان رنج می برد؛ برآورد شده است که ۱ در ۴ نفر بطور مرتب بوی بد دهان دارند.

بوی بد دهان سومین علت رایج است که مردم مراقبت از دندان ها (پس از پوسیدگی دندان و بیماری لثه) را دنبال می کنند .

شایع ترین علت بوی بد دهان بهداشت صعیف دهان و دندان است. همانطور که باکتریها ذرات غذایی را تجزیه می کنند، ترکیبات گوگرد تولید می شوند که بو را بوجود می آورند.

درمان های خانگی ساده و تغییر سبک زندگی، مانند بهبود بهداشت دهان و ترک سیگار، اغلب می توانند به از بین بردن بو کمک کنند.با این حال، اگر بوی بد دهان باقی بماند، توصیه می شود از پزشک برای بررسی علل زمینه ای استفاده کنید.

علائم بوی بد دهان

بوی خاص دهان می تواند بسته به علت مشکل متفاوت باشد. بهتر است از یک دوست نزدیک یا نسبی بخواهید که بوی دهان خود را تشخیص دهد زیرا خودتان بو را بسیار سخت تشخیص می دهید.

اگر هیچکس در دسترس نداشته باشد، یکی از راه های بررسی بوی این است که مچ دست خود را لیس بزنید، آن را خشک کنید و آن را بویید. اگر بوی بدی داشته باشد، شانس بسیار خوبی وجود دارد که دهان شما بوی بدی دارد.

بعضی از افراد در مورد بوی دهان خود نگران هستند، حتی اگر آنها کمی یا دهانی بدون بو داشته باشند؛ این بیماری هالیتو فوبیایی است و می تواند منجر به رفتارهای وسواسی پاک کننده دهان شود.

علل بد دهان

علل احتمالی بوی بد دهان عبارتند از:

توتون و تنباکو:

محصولات تنباکو انواع مختلفی از بوی دهان را ایجاد می کنند. علاوه بر این، آنها احتمال شانس بیماری لثه را افزایش می دهند که همچنین می تواند بوی بدی ایجاد کند.

غذا:

فروپاشی ذرات غذا در دندان ها می تواند بوها را ایجاد کند. برخی از غذاها مانند پیاز و سیر همچنین می توانند بوی بدی ایجاد کنند. پس از هضم شدن، محصولات فروپاشی آنها در خون به ریه ها منتقل می شود و می توانند نفس را تحت تاثیر قرار دهند

دهان خشک:

بزاق به طور طبیعی دهان را پاک می کند. اگر دهان به طور طبیعی خشک (به عنوان مثال در صبح) یا خشک به علت یک بیماری خاص (مانند xerostomia)، بو می تواند ساخته شود.
بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن و نخ ریسی ،اطمینان از حذف ذرات کوچک مواد غذایی است که می توانند ایجاد کنند و به آرامی تجزیه شوند و بوی بد تولید کنند. اگر مسواک زدن منظم نیست، یک فیلم باکتری به نام پلاک ایجاد می شود. این پلاک ممکن است لثه ها را تحریک کند و باعث ایجاد جابجایی بین دندان ها و لثه ها به نام پریودنتیت شود. پروتزهای که به طور منظم یا به درستی تمیز نمی شوند، همچنین می توانند باکتری هایی را ایجاد کنند که سبب ایجاد بوی بد دهان می شوند

رژیم های سنگین:

برنامه های غذایی روزانه و کم کربوهیدرات می توانند بوی بد دهان را تولید کنند؛ این به خاطر تجزیه چربی های تولید کننده مواد شیمیایی به نام کتون ها است. این کتون ها بوی قوی دارند.
داروها: بعضی داروها می توانند بزاق را کاهش دهند و بنابراین بوها را افزایش می دهند. داروهای دیگر می توانند بوها را به دلیل انقباض و انتشار مواد شیمیایی در نفس تولید کنند. مثلا نیترات برای درمان آنژین، برخی از مواد شیمیایی شیمی درمانی و برخی از آرام بخش ها مانند فنوتیازین استفاده می شود. افرادی که مکمل های ویتامین در دوزهای بالا را مصرف می کنند نیز می توانند مستعد بوی بد دهان بشوند.

شرایط دهان، بینی و گلو:

گاهی سنگ های پوشیده شده با باکتری می تواند در لوزه ها در پشت گلو (tonsilloliths) تشکیل شده و بوجود آورند. همچنین، عفونت و یا التهاب در بینی، گلو و سینوس ها می تواند موجب بوی بد دهان شود.

جسم خارجی:

نفس بد (به خصوص در کودکان) می تواند به دلیل ایجاد یک جسم خارجی در حفره بینی باشد.

بیماری ها:

برخی از سرطان ها، نارسایی کبدی و سایر بیماری های متابولیکی می تواند به علت مخلوط خاصی از مواد شیمیایی که آنها تولید می کنند، باعث ایجاد حساسیت شود. بیماری ریفلاکس معده (GERD) می تواند به علت ریفلاکس عادی اسید معده باعث ایجاد بوی بد شود.

علل نادر بوی بد دهان

همانطور که قبلا ذکر شد، شایعترین علت بوی بد دهان، بهداشت دهان است، اما علل دیگر نیز ممکن است سرزنش شود.

علل نادر بوی بد دهان (هالیتوز) عبارتند از:

کتواسیدوز:

زمانی که سطح انسولین افراد مبتلا به دیابت بسیار پایین است، بدن آنها دیگر نمیتواند از شکر استفاده کند و به جای آن از مواد چربی استفاده کند. وقتی که چربی شکسته شود، کتون تولید و ساخت می شود. کتون ها وقتی که در تعداد زیادی یافت می شوند، سمی هستند و باعث بوجود آمدن تنفس ناخوشایند می شوند. کتواسیدوز وضعیتی جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی است .

انسداد روده:

نفس می تواند مانند مدفوع بوی دهد اگر یک دوره طولانی استفراغ وجود داشته باشد، به ویژه اگر انسداد روده ای وجود داشته باشد

نارسایی مزمن کلیه:

در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، بوی شبیه آمونیاک یا ادرار مشخص شده است. مواد زائد که معمولا توسط کلیه ها برداشته می شوند، در جریان خون ایجاد می شوند

برونشکتازی:

یک وضعیت دراز مدت که در آن مسیرهای هوایی از حالت عادی گسترده تر است،ساختن موکوس را اجازه می دهد که منجر به بوی بدی می شود.

پنومونی آسپیراسیون:

تورم یا عفونت در ریه ها و راه های هوایی به علت استنشاق استفراغ، بزاق، غذا یا مایعات.

تشخیص بوی بد دهان

اغلب دندانپزشک به تنهایی بوی نفس بیمار را بوی کرده و بو را در مقیاس شدت شش نقطه قرار می دهد. دندانپزشک ممکن است پشت زبان را شکسته و بقیه را از بین ببرد زیرا این ناحیه اغلب می تواند منبع بو باشد.

انواع مختلفی از آشکارسازهای پیچیده وجود دارد که می توانند بوی دقیق تر را اندازه گیری کنند، شامل موارد زیر می شوند:

Halimeter: سطح پایین گوگرد را شناسایی می کند
کروماتوگرافی گاز: اندازه گیری سه compunds گوگرد ناپایدار – سولفید هیدروژن، متیل مرکلپتان و دی متیل سولفید
آزمون BANA: اندازه گیری برای یک آنزیم خاص تولید شده توسط باکتری های عامل هالیتوز
تست بتا گالاکتوزیداز: سطح آنزیم بتا گالاکتوزیداز با بوی دهان ارتباط دارد.

درمان بوی بد دهان

بهترین روش برای کاهش بوی بد دهان ، بهداشت دهان و دندان است. تضمین می کند که حفره ها اجتناب شود و احتمال بیماری لثه را کاهش می دهد.

توصیه می شود افراد از دندانپزشک برای بررسی دو بار در سال بازدید کنند.

دندانپزشک ممکن است یک خمیر دندان را پیشنهاد کند که شامل یک ماده ضد باکتری یا یک دهانشویه ضد باکتری است.

به طور خلاصه، اگر بیماری لثه وجود داشته باشد، تمیزکاری حرفه ای ممکن است برای پاک کردن باکتری ها در بین لثه ها و دندان ها لازم باشد.

شیوه زندگی دیگر و داروهای خانگی برای نفس کشیدن عبارتند از:

مسواک زدن:

حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، اما ترجیحا بعد از هر وعده غذایی

نخ دندان:

نخ دندان باعث از بین رفتن ذرات مواد غذایی و پلاک بین دندان می شود – مسواک زدن تنها ۶۰٪ سطح دندان را تمیز می کند

تمیز کردن دندان ها مصنوعی:

هر چیزی که به دهانتان می رسد – دندان مصنوعی، پل، گارد محافظ دهان – باید روزانه تمیزشود. تمیز کردن باکتری ها از ایجاد و انتقال آن به دهان جلوگیری می کند. تغییر دادن مسواک هر ۲-۳ ماه نیز به دلایل مشابه اهمیت دارد

زبان را مسواک بزنید:

باکتری ها، مواد غذایی و سلول های مرده معمولا در زبان، مخصوصا در افراد سیگاری یا افرادی که دچار خشکی خاصی دارند، ایجاد می شود. گاهی اوقات یک اسکرابر زبان میتواند مفید باشد

اجتناب از خشکی دهان:

مقدار زیادی آب بنوشید. اجتناب از الکل و تنباکو، که هر دو آنها دهان را خشک می کنند. آدامس جویدن می تواند باعث افزایش تولید بزاق شود. اگر دهان به طور مداوم خشک شود، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که جریان خون بزاق را تحریک کند

رژیم غذایی:

اجتناب از پیاز، سیر و غذای تند. غذاهای نیز به نفس بدنتان مرتبط است. کاهش مصرف قهوه و الکل. خوردن یک صبحانه که شامل غذاهای خشن می شود می تواند به تمیز کردن پشت زبان کمک کند.

اگر بوی نفس با وجود عوامل ذکر شده در بالا تحت کنترل قرار نگیرد، توصیه می شود که یک فرد برای آزمایش های بیشتر برای خارج کردن سایر شرایط از پزشک بازدید کند.

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *