#


درمان تبخال با روش های خانگی

درمان تبخال
7 ژانویه 2019 بدون نظر 1827 بازدید

درمان تبخال با روش های خانگی

خداحافظی با تبخال توسط چند درمان خانگی

ایجاد تبخال روی نقاط مختلف دردناک است و همراه با خارش است و سبب شده است کسی از تبخال خوشش نیاید.تبخال زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد .اگر شما دچار تبخال شده اید می توانید از درمان های خانگی برای مقابله با شدت گرفتن ان استفاده کنید.

 علاوه بر داروها و پماد هایی که در داروخانه ها برای بهبود تبخال موجود است درمان های خانگی هم در بسیاری از موارد جوابگوی حل این مشکل هستند همچنین برخی دیگر از درمان خانگی تبخیال هم باعث کمرنگ شدن علائم تبخال می‌شوند البته اگر به محض بروز نخستین نشانه ها بتوانید آنها را اعمال کنید !

در ادامه مطلب برای شناسایی پیشگیری و درمان تبخال ها توصیه های دکتر عباسیان درباره راهکارهای طب سنتی در این مورد را دنبال کنید.

 پای ویروس در میان است

 باید بدانید که تبخال ها فقط به دنبال سرما خوردگی ایجاد نمی شود تبخال به واسطه ویروس اچ اس وی ایجاد می شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است.

چه  کسانی مستعد تبخال هستند؟

 می شود گفت که تقریبا نیمی از ما حتما دچار ویروس تبخال شده ایم که بیشتر به علت رو بوسی با افراد به بدن ما انتقال پیدا می کند. پس چرا این وسط تنها عده‌ای بدشانس هستند و دچار تبخال می شوند؟

 جواب این سوال تا حدود زیادی به ژنهای شما بستگی دارد. در تحقیقاتی که انجام گرفته مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند و ۶ ژن مشترک دارند ۳ تا از این ژنها مشخص می کند که ویروس یک  تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد و در نتیجه باعث عود کردن تبخال می شود.اما درمان تبخال با روش های خانگی به راحتی امکان پذیر است.

 استرس باعث تحریک تبخال می شود. ویروس تبخال بیشتر زمان خود را در حالت غیر فعال و در لابلای عصبها پنهان است و زمانی که مردم عوامل محرک مشابهی را دارند باعث می شود که این ویروس از حالت مخفی بودن خود بیرون آمده و منجر به تبخال شود. از عوامل محرک شایع می‌توان به نور خورشید تا استرس و قاعدگی اشاره کرد. اغلب افراد در سال یک تا دوبار تبخال را تجربه می کنند.

 تفاوت آفت دهان با تبخال

 آفت های دهانی اغلب داخل دهان را دچار مشکل می کنند ،اما تبخال ها بیشتر روی لب شکل می گیرند.

 آفت به خاطر ویروس هریس مصری نیستند و تاکنون علت آن نیز مشخص نشده است. تب خال ها با قرمز شدن و التهاب پوستی آغاز گشته و قبل از التیام به مانند تاول می باشند در حالی که آفت دهان یک توده سفید رنگ داخل دهان است که بسیار دردناک بوده و پس از چند روز کوچک و محو می‌شود .

چه زمانی تبخال مسری می شود

 جایی که تبخال به واسطه آسیبی که به پوست می دهد، آن ویروس هریس داخل سلول های عفونی باز تولید می شود و از وقتی که پوست خارش پیدا کرده و قرمز می‌شود ویروس تبخال ظاهر شده و می‌تواند منتشر گردد. تبخال ها موقعی بسیار مسری می‌شوند که تاول های شکل گرفته آنها سرشان باز شود و تا زمانی که پوست به طور کامل التیام پیدا نکرده و به شکل طبیعی خود بازنگشته باشد مسری هستند.

 کاهش درد تبخال

 اولین سطح بروز تبخال می تواند تا دو هفته ادامه داشته باشد و عود کردن مجدد آن معمولاً یک هفته طول می کشد هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد اما می توان با استفاده کردن از برخی ژل ها و کرم ها به کم کردن سوزش آن کمک کرد.

 درمان تبخال، پماد های ضد ویروس

 برای کاهش زمان بهبود تبخال ها می توان از پمادهای ضد ویروس استفاده کرد و باید این را در نظر بگیرید که از آنها حتما باید در نخستین زمان بروز تبخال استفاده بکنید پماد دوکوسانول پماد مناسبی برای این کار است و از طرفی دیگر پماد هایی ماننداسیکلوبر و پن سیکلورا با  تجویز پزشک مصرف نمود.

 با سیر و پیاز ضدعفونی کنید

 موادی مانند پیازچه، پیاز، سیر  که طعم تند و تیز دارند به خاطر داشتن خاصیت ضد ویروسی برای بهبود تبخال موثر است. سرکه نیز به طور موضعی در خشک شدن تبخال موثر است البته مصرف زیاد این مواد باعث زخمی و خشک شدن تکان می شود و باید در مصرف آنها اعتدال را رعایت کرد.

 کاکائو و قهوه نخورید

 زمانی که به طور مکرر دچار تبخال می‌شوید باید سعی کنید که استرس تان را کاهش بدهید. مصرف کاکائو و قهوه که حالت تحریک کننده را دارند را به حداقل برسانید و در مقابل مصرف خوراکی‌های مانند تمر هندی و کاهو را افزایش دهید. به خاطر داشته باشید که از چای سبز در زمان عادت فعال استفاده نکنید زیرا این چای باعث خشکی به احتمال خونریزی ضایعات را افزایش می دهد.

درمان تبخال با نوشیدن سکنجبین و خاکشیر

 این مواد باعث درمان تبخال و جلوگیری از عود تبخال می شوند و در مصرف سکنجبین فقط افراد مبتلا به دیابت باید محدودیتی را برای خود داشته باشند. مصرف خاکشیر نیز به صورت روزانه ۳ قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند علاوه بر این می‌توانید پوره سیب رنده شده را با سکنجبین و گلاب مخلوط کرده و به روی ضایعات بمالید.

 از داروهای موضعی کمک بگیرید

 محلول به نام آب دالیبور کاهش ترشحات ضایعه خطر انتقال ویروس را به دیگر نقاط بدن و اطرافیان کاهش می دهد و  به راحتی می توانید از داروخانه ها آن را تهیه کنید.

 پیشگیری از عود کردن تبخال

 پیشگیری از تبخال بسیار دشوار است اما درمان تبخال و کاهش محرک آن می تواند در این امر بسیار تاثیر بگذارد برای همین سعی کنید حتی الامکان از نور خورشید دور باشید و یا از کرم های ضد آفتاب و نرم کننده های لب ضد پرتاب فرابنفش استفاده کنید.برای درمان تبخال، علاوه بر این می توانید مدیریت استرس را یاد بگیرید و سیستم ایمنی خود را با داشتن خواب کافی و ورزش روزانه سالم قوی نگه دارید اگر مدام تبخال می شوید بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *