#


با اگزمای زمستان چه کنیم

16 ژانویه 2019 بدون نظر 1859 بازدید

با اگزمای زمستان چه کنیم

با اگزمای زمستان چه کنیم

 خارش های شدید خشک شدن و ایجاد پوسته بر روی پوست و قرمزی رنگ پوست و بوجود رآمدگی های کوچک که احتمالا ترشحاتی دارند از نشانه های اگزمای زمستان هستند که با خاراندن دچار زخم می شوید این علائم در زمستان تشدید می شوند.

 برای اینکه دچار اگزمای پوست نشویم با رعایت چند  نکته میتوانیم ازاگزما زمستان جلوگیری کنیم.

۱- دمای محیط را یکنواخت نگه دارید

 سعی کنید تغییرات دما را تدریجا ایجاد کنید و بهتر است تمام قسمت های خانه تان دارای دمای یکنواخت باشد .پوست نسبت به تغییرات ناگهانی دما واکنش نشان می دهد مخصوصاً در فصل زمستان مثلا وقتی در یک روز بسیار سرد زمستانی وارد خانه بسیار گرم می شوید یا برعکس پوست نمی تواند این تغییر دمای ناگهانی را تاب بیاورد و این تغییرات ناگهانی منجر به علائم اگزما و تشدید شدن آن میشود. می‌توانید با پوشیدن چند لایه لباس به جای یک لباس ضخیم و خیلی گرم این امکان را به خود بدهید که هر وقت لازم بود لایه از لباس خود را کم کنید تا پوستتان خیلی گرم نشود و مجبور هم نباشید با برداشتن یک پوشش پوست آن را ناگهان خنک کنید.

 ۲- از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید

 سیستم های گرمایشی باعث می گردند تا هوای داخل خانه خشک شده و علائم اگزما را بیشتر نشان می دهند چون رطوبت در زمستان کم است این اگزما در زمستان بیش از هر زمان دیگری مشاهده می شود.

 باید دمای خانه را جوری تنظیم کنید که متعادل باشد و رطوبتی بین ۴۵ تا ۵۵ درصد داشته باشد. اگر رطوبت خانه کم است می‌توانید از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

 ۳ -بیشتر مرطوب کننده بزنید

در فصل زمستان باید لایه‌ای ضخیم تر از مرطوب کننده را بر پوست تان  بزنید و  روزانه چند بار این کار را تکرار کنید البته باید مرطوب کننده را انتخاب کنید که با پوست شما مناسب باشد.

 در فصل زمستان از مرطوب کننده هایی که به صورت پماد هستند و نه به شکل کرم استفاده کنید می ‌توانید از روغن بادام برای رساندن رطوبت به پوست تان نیز استفاده نمایید .در فصل زمستان بهتر است بعد از دوش گرفتن فورا مرطوب کننده بزنید تا رطوبت که روی پوست است حفظ شود بسته به شرایط پوستتان دفعات استفاده از مرطوب کننده در طول روز فرق می کند تا به این ترتیب از اگزمای زمستان جلوگیری کنید.

 ۴- لباس مناسب بپوشید

 افرادی که دچار اگزمای زمستان هستند حتی الامکان لباس های پشمی نپوشید چون  خارش و التهاب آن را تشدید کرده و موجب خشکی بیش از حد پوست می شود. علاوه بر پخش هر لباسی که دارای سطح یا درز و شکاف های زبر و ناهموار باشد همین تأثیر را روی پوست دارد پس به جای پوشیدن یک لباس ضخیم از پشم چند لایه لباس نخی بپوشید تا با این کار بهتر بتوانید در طول روز دمای بدنتان را تنظیم نمایید .یک نکته مهم دیگر این است که باعث می شود تا پوستتان بیشتر تحریک شده و موجب تشدید علائم اگزمای زمستانی شود پس فوراً این لباس مرطوب را از تن خارج کنید.

 ۵ -حمام داغ نگیرید

در فصل زمستان بهتر است از حمام های داغ دوری کنید ،چون می تواند علایم اگزمای زمستان را تشدید نمایند .گرمای حاصل از حمام داغ می تواند باعث بیش تر شدن خشکی پوست شود پس به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید و زمانی را که در حمام هستید را محدود نمایید. در حمام از صابون های ملایم استفاده کنید زیرا صابونهای تند چربی پوست را از بین می‌برند و آن را بیشتر مستعد خشکی می کنند .بعد از حمام از روغن زیتون یا روغن بادام وقتی که هنوز مرطوب هستید استفاده کنید.

۶- در وان جو دو سر دراز بکشید.

اگر می‌خواهید خارش پوست را تسکین بدهید و آن را نرم کنید دراز کشیدن در وان جو دو سر در روزهای سرد زمستان توصیه می شود، این راهکار برای مبارزه با خشکی پوست نیز مفید است چون سلول های مرده را از پوست جدا می کند و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می شود. یک وان آب گرم آماده کنید و یک فنجان جوی دوسر در آن بریزید سپس ۱۵ دقیقه در این وان غوطه ور بمانید این راهکار را هفته ای یک یا دو بار استفاده کنید.اگزمای زمستان

 ۷ -از  پوستتان در برابر آفتاب محافظت کنید

شاید فکر کنید در فصل زمستان دمای هوا کم است پس دیگر نیازی به ضدافتاب ندارید اما باید بدانید شاید در روزهای ابری نیز دچار افتاب سوختگی شوید که این خود اگزمای زمستانی را کم می کند . پس بهتر است قبل زا بیرون رفتن از خانه از ضد افتاب هایی که اس پی اف ۳۰ یا بالاتر دارند استفاده کنید.

 ۸ -از سرکه سیب استفاده کنیم

 برای تسکین اگزما سرکه سیب را می توانید هم به صورت خوراکی و هم به صورت خارجی مورد استفاده قرار بگیرد. سرکه سیب دارای خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی است که سبب می گردد اگزمای زمستان را تسکین دهد.

 علاوه بر این سرکه سیب سبب می گردد تا بدن از سموم ها رها شود .مقدار مساوی سرکه سیب خالص و آب را با هم ترکیب کنید و آن را به قسمت هایی که دچار اگزما هست بزنید و بگذارید خشک شود بعد با آب ولرم آبکشی کرده و خشک کنید و لایه ضخیم از مرطوب کننده روی آن بزنید این کار را روزی دو بار انجام دهید.

می ‌توانید ۲ قاشق چای خوری عسل خام و یک لیوان آب را با دو قاشق چای خوری از سرکه سیب ترکیب کرده و روزی دو بار بنوشید.

۹- تغذیه سالم داشته باشید

 غذای سالم و مغذی برای کنترل خشکی و اگزمای پوست در زمستان ضروری است.

 اسیدهای چرب برای حفظ رطوبت به پوست کمک می کند و باعث می شود پوست هیدراته بماند، پس می توانید از غذاهای سرشار از امگا ۳ روغن ماهی و بذر کتان برای سلامت پوست تان استفاده کنید .همچنین از روغن زیتون یا روغن نارگیل برای پخت و پز استفاده کنید ،گیاهانی چون زردچوبه بابونه بابا آدم نیز برای اگزما مفیدند مصرف مرکبات و شیرهای هموژنیزه علائم اگزما را بدتر می کنند پس از مصرف آنها خودداری کنید و آرد سفید قند و شیرین کننده های مصنوعی را به حداقل برسانید.

 ۱۰- زیاد آب بنوشید

روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید به اب بهتر است چند قطعه لیمو و یا خیار را اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند و یا می توانید از میوه و سبزیجاتی استفاده کنید که اب زیادی دارند و برای هیراته نگه داشتن پوست موثر است. در نتیجه طی ماه های فصل زمستان علائم اگزما تشدید نمی شود علاوه بر آب نوشیدن چای سبز شیر و نوشیدنی های گرم زمستانی همراه های خوبی هستند.

* چند نکته

 -برای تسکین خارش می توانید از کالامین استفاده نمایید.

 -لباس هایتان را با شوینده بشویید که بدون عطر باشد و برای پوست های حساس تهیه شده باشد.

 -استرس تان را کم کنید و خوب بخوابید تا تولید کورتیزول در بدن تان محدود شود زیرا بالا بودن سطح آن در بدن منجر به التهاب بیشتر شده و در نتیجه اگزمای زمستان را تشدید میکند.

 -برای اینکه باکتری هایی که در قسمت اگزما هستند روشن کنم و نابود شوند روی آن آب نمک بزنید.

 -برای کاهش خارش و التهاب پوست از کمپرس سرد استفاده نمایید.

 -اگر لازم شد می توانید از داروهای آلرژی استفاده کنید که بهتر است با تجویز پزشک آن ها را تهیه کنید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *