#


دشمنان آی کیو را بشناسید

آی کیو
22 ژوئن 2017 بدون نظر 1277 بازدید

دشمنان آی کیو را بشناسید

دشمنان آی کیو را بشناسید

به گزارش از من بپرس، بالا بودن و یا پایین بودن آی کیو، امری دایمی نیست که خیال فرد از بابت آن راحت باشد. بنابراین ممکن است با انجام کارهایی ضربه هایی غیر قابل جبران به آی کیو وارد آید.

درباره خیلی ها می گویند که ذاتاً باهوش هستند و توانایی هوشی بالایی دارند. در حل مسائل استعداد و سرعت عمل دارند و از حافظه قوی برخوردارند. همه اینها به بالا بودن آی کیو مرتبط است.

اما آیا آی کیوی بالا پایین نمی آید؟! هر کس همان گونه که بود می ماند و مغز آدمی نیاز به مراقبت ندارد؟

باید بگوییم پاسخ به این سؤالات منفی است. بسیاری از فعالیت های روزانه و عادات رفتاری وجود دارند که می توانند باعث زوال مغز شده و آی کیو را پایین بیاورند.

در ادامه شما را با تعدادی از این کارها آشنا می کنیم تا اگر خدای ناکرده آنها را انجام می دهید، ترکشان کنید و اگر نه، هیچ وقت سعی نکنید امتخانشان کنید.

استرس داشتن

استرس از مخرب ترین پدیده هایی زندگی معاصر است که بخش عمده آن منشأ بیرونی دارد. مشکلات کار، ترافیک، درآمد، روابط با دیگران، تأمین آتیه فرزندان و… عوامل تولید کننده هورمون  استرس هستند که تأثیر مخرب بسیار زیادی بر روی سلامت روح و روان می گذارند.

استرس همچنین منشأ بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون و آسیب های مغزی است. به گفته یک متخصص آمریکایی به نام برندن کلی «افزایش استرس هم عملکرد مغز را تضعیف می ‌کند و هم احتمال خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می ‌دهد.»

بنابراین سعی کنید از قرار گرفتن در معرض عوامل استرس زا خودداری کنید. با انجام تمرین هایی نیز استرس را در درون خود آرام کنید.

اضافه وزن و چاقی

عقل سالم در بدن سالم است و هیچ فردی سلامت را در چاقی نمی بیند. چاقی و اضافه وزن تنها به جسم آسیب نمی رساند، بلکه در بروز بیماری های مربوط به روان و مغز افراد نیز بسیار مؤثر است. محققان اثبات کرده اند میان چاقی و زوال عقل در پیری رابطه وجود دارد. همان مواد غذایی که در بالا رفتن وزن و انباشت شدن چربی ها نقش دارند، در بروز بیماری های مربوط به مغز نیز فعال اند.

چاقی همچنین در پایین آمدن اعتماد به نفس تأثیر دارد. بنایراین می ارزد که به فکر استفاده از یک رژیم مناسب برای رسیدن به تناسب اندام باشید.

زیاده روی در مصرف شیرینی

شیرینی نه تنها باعث چاقی و افزایش بی رویه وزن می شود، بلکه سلول های مغز را نیز تخریب می کند.
شیرینی های صنعتی مخصوصاً در بروز بیماری هایی مانند دیابت نقش زیادی بر عهده دارند. در این رابطه یک متخصص مغز و اعصاب و طب خواب به نام آلن توفیق اظهار کرده که بیماران دیابتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

همچنین بر طبق مطالعات دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا که بر روی چند حیوان آزمایشگاهی انجام گرفته، رژیم غذایی با مقادیر فراوان قند با تحت تأثیر قرار دادن عملکرد سلول‌ های مغز، توانایی شناختی مغز را کاهش می دهد.

انجام چند کار هم‌ زمان

انجام دادن چند کار با هم نه تنها فضیلت نیست که بسیار هم مخرب است. اگر دیدید کسی به این توانایی خود مباهات می کرد، به سلامت عقل او شک کنید!!

انجام هم زمان کارها می تواند باعث اختلال در عملکرد پردازش مغز بشود. در حالی که وقتی کارها  را به صورت جدا و به نوبت انجام می دهید، مغز توانایی بیشتری برای پردازش آنها خواهد داشت و تمرکز بر روی هرکدام را نیز افزایش می دهد.

باید بگوییم که مرکز اصلی کنترل‌ کننده دقت مغز در قسمت جلویی آن، یعنی در ناحیه پیشانی قرار دارد. این مرکز قدرت محدودی برای پردازش دارد. بنابراین سعی نکنید بیش از حد لازم از آن کار بکشید تا هنگ نکند!!

قرار گرفتن در معرض دود سیگار

تکلیف سیگاری ها مشخص است، اما شمایی که سیگاری نیستید ولی با افراد سیگاری حشر و نشر دارید و در معرض دود آن قرار دارید، این مطلب مختص شماست!!

باید بگوییم که بر اساس یافته های محققان، قرار گرفتن در معرض دود سیگار برای مدت زمان طولانی باعث افزایش مقدار مونواکسیدکربن بدن می ‌شود. مشکل اینجاست که مونواکسیدکربن جایگزین اکسیژن می ‌شود که ماده حیاتی برای بدن و مغز به شمار می رود.

دود سیگار باعث آسیب رسیدن به رگ‌ های خونی و سلول ‌های عصبی می شود. این آسیب ها نیز باعث اختلال در توانایی سلول‌ های مغز برای برقرای ارتباط مؤثر شده و نمی گذارند که مغز بتواند به خوبی اطلاعات موجود در خود را حفظ کند.

انجام مداوم مسافرت های هوایی

این یکی را احتمالاً نشنیده بودید. اما جالب است بدانید که یکی از عوامل مختل شدن ریتم طبیعی بدن، سفر به مناطق مختلف است.

در این بین سفرهای هوایی مداوم حافظه و فرایند یادگیری را تا یک ماه بعد از بازگشت از سفر مختل می کنند. یک روان‌شناس  به نام دکتر الیزابت لومبارد اعتقاد دارد سفرهای متعدد هوایی نه تنها باعث مشکلات خواب و تغذیه می شوند، بلکه می توانند عاملی مهم در تولید استرس‌ و آسیب رسیدن به بدن و مغز انسان باشند. زیرا این سفرها تنظیم هورمون‌ های بدن را که همگی برای حافظه و فرایند یادگیری اهمیت دارند، تحت تأثیر قرار می ‌دهند.

به یاد بیاورید که دنیس برکمپ، فوتبالیست سابق هلندی هیچ وقت با هواپیما مسافرت نمی کرد و همیشه نیز بازیکن بسیار خوبی بود!!

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *