#

دانه چیا
23 فوریه 2019 بدون نظر 2263 بازدید

دانه چیا چیست؟

گیاه چیا که با نام Salvia Hispanica شناخته می شود از خانواده نعناع است و در امریکای جنوبی یافت می شود که از دانه های ریز و سیاه تشکیل شده است. از سالم ترین غذاها می توان به گیاه چیا اشاره کرد. این دانه تشکیل شده از مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است .از گیاه چیا می توان برای کاهش وزن افراد استفاده کرد.

دانه چیا

فواید دانه چیا

این گیاه قرن ها جزء اصلی ترین رژیم غذایی آزتک ها و مایاها بوده است. چیا  به معنی قدرت در زبان قوم مادیان می باشد. این دانه به خاطر فایده های زیادی که برای سلامت دارد و کاربرد آن در آشپزی بسیار مورد توجه مردم و مورد علاقه ان ها قرار گرفته است. خواص دانه چیا عبارتند از :

اسید چرب امگا ۳

دانه چیا تشکیل شده از چربی های غیر اشباع چندتایی به خصوص امگا ۳ می باشد چربی دانه چیا تشکیل شده از ۶۰ درصد امگا۳ است.  امگا ۳ در دانه چیا در دانه باعث کم شدن التهاب، بالارفتن عملکرد شناختی و کاهش کلسترول شود در واقع میزان اسیدهای چرب امگا ۳ دانه چیا خیلی بیشتر از ماهی سالمون می باشد.

البته باید توجه داشت که امگا ۳ موجود دردانه چیا حاوی مقدار زیادی آلفالینولینک اسید است که برخلاف تصور شما اصلاً مفید نیست.

آنتی اکسیدان

از دیگر ویژگی های منحصر به فرد دانه چیا وجود آنتی اکسیدان در آن می باشد که از فاسد شدن چربی موجود در آن جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان از تولید رادیکال های آزاد که باعث آسیب مولکولی می شود جلوگیری می کند. دانه چیا خواص بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

فیبر

دانه چیا به خاطر وجود فیبر بیش از ۱۰ الی ۱۲ برابر وزنی که دارد اب را جذب می کند و در معده حالت ژله ای پیدا می کند به وجد امدن این حالت باعث می شود تا معده شخص پر شده او احساس سیری کرده و به این ترتیب باعث کاهش وزن او خواهد شد.

فیبر باعث بالارفتن قندخون نمی شود و میزان ترشح انسولین را کاهش می دهد به همین خاطر در گروه گیاهان دارای کربوهیدرات قرار نمی گیرد . دانه چیا حدود ۴۰ درصد فیبر دارد و می توان این گیاه را یکی از منابع غنی فیبر در جهان دانست.

همچنین باکتری های مفید موجود در روده از فیبرها تغذیه می کنند که تغذیه ی آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا برای سلامت روده باید از باکتری های مفید تغذیه کنند.

پروتئین

دانه های چیا مقدار زیادی پروتئنی دارند . پروتئین ها برای حفظ سلامت بدن لازم اند . همچنین برای کاهش وزن هم مؤثر می باشند.  زیرا پروتئین فراوان در این دانه باعث کم شدن اشتها می شود.

دانه چیا در مقایسه با سایر گیاهان پروتئین بسیار زیادی دارد منابع مناسب برای افرادی است که بدنبال کاهش وزن هستند و موجب کاهش اشتها و کاهش گرسنگی کاذب در افراد می شود.

تأثیر مثبت دانه چیا بر سلامت استخوان

این دانه برای سلامت و رشد استخوان ها نیز مفید است زیرا در ان کلسیم، فسفر، منیزیم و پروتئین وجود دارد . مقدار کلسیم این دانه ۱۸ درصد در هر ۲۸ گرم است که این مقدار خیلی بیشتر از کلسیم موجود در لبنیات است.

تأثیر دانه چیا بر قندخون

مصرف این دانه موجب کاهش قندخون شده و باعث تنظیم انسولین شود .و همچنین می تواند باعث کاهش مقاومت به انسولین شود و مقدار  غیر طبیعی انسولین را در خون کاهش دهد.

در تحقیقات انجام شده به روی بیماران  مبتلا دیابت نوع ۲ معین شده است که دانه چیا علاوه بر اثرات مثبت در کاهش قندخون می تواند باعث  کاهش فشارخون و التهاب هم بشود.

دانه چیا در رژیم غذایی

با توجه به توانایی جذب آب و چربی دانه چیا، می توان از آن برای غلیظ کردن بخشیدن به سس ها و یا حتی به جای تخم مرغ استفاده کرد.

مصرف دانه چیا به صورت خام اشکالی ندارد و می توان آن را به نوشیدنی، فرنی، پودینگ و یا حتی غذاهای پختنی اضافه کرد و هم چنین می توانید آن را روی غلات صبحانه، ماست، سبزی یا برنج بریزید. دانه چیا به تنهایب خود طعم خاصی ندارد به همین علت ان را می توانید در غذاها استفاده کنید.

بهبود عملکرد عصب ها

دانه چیا حاوی منیزیم و مس است که می تواند باعث سلامت سیستم عصبی شود هم چنین به عملکرد درست آن کمک می کنند. هر دوی این ها  باعث تقویت متابولیسم شما در هنگام تشکیل گلبول های قرمز ضروری هستند.

شما می توانیدبرای تکمیل کردن غذاهای روزمره تان از این دانه استفاده کنید .تا مواد مغذی مورد نیاز بدن تان به خوبی تأمین شود .این دانه برای سلامت پوست نیز مفید است.

لازم به ذکر است که دانه چیا علاوه بر موارد مثبت دارای مضراتی نیز می باشد، اگر درست استفاده نشود ممکن است اثرات بدی بر روی بدن داشته باشد. مصرف بیش از حد ان می تواند موجب مسمومیت، خون ریزی، نفخ و ایجاد آلرژی شود.

نکاتی که قبل از مصرف دانه چیا باید بدانیم

دانه چیا به دلیل ویتامین ها و مواد معدنی برای سلامتی ما بسیار مفید هستند. اما همه دانه های چیا ارگانیک نیستند برای اطمینان از این موضوع ابتدا باید دقت کنید دانه های ار گانیک خریداری کنید و مصرف این دانه ها را با مقدار کم شروع کنید اگر به آنها حساسیت نداشتید می توانید در رژیم غذایی خود جای دهید.

یادتان باشد فقط به دلیل اینکه غذاهای سالمی هستند نمی توانید مقدار زیادی از آنها را بخورید و سایر غذاها را کنار بگذارید.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *