#


بحران های سیگار در جامعه امروز

12 می 2019 بدون نظر 919 بازدید

بحران های سیگار در جامعه امروز

سازمان بهداشت به تازگی بیان کرده است که میزان مالیات های دخانیات به میزان ۷۰ درصد بیش تر شده است تا بدین وسیله میزان مصرف دخانیات نیز بیش تر شود . البته این مسئله هنوز در ایران اجرایی نشده است و البته این مورد یکی از سندهای پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار است و ایران نیز تعهد داده است که این میزان را تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۳۰ درصد کاهش دهد.

وزارت بهداشت بیان کرده است که یکی از راه هایی که به این هدف برسیم این است که مالیات مربوط به دخانیات را بیش تر کرد. این موضوع سال های سال است که که کشمکشی بین صنایع دخانی و وزرات بهداشت است .

در ماده ۷۳ قانون برنامه توسعه آورده شده است که باید هرساله عوارض مربوط به تولیدات داخلی دخانیات ۱۰ درصد کاهش پیدا کند ، عوارض مربوط به تولیدهای مشترک به میزان ۱۵ درصد نیز کاهش پیدا کند ، عوارض مربوط به واردات نیز به میزان ۴۰ درصد کاهش پیدا کند . البته این مصوبه نیز هنوز اعمال نشده است .

البته در لایحه مربوط به بودجه ۱۳۹۸ برای هر پاکت سیگار افزایش ۱۰۰ تومانی درنظر گرفته شد که در محلس رای نیاورده است . البته این موضوع می تواند به میزان ۳۰۰ میلیارد بر درآند کشور اضافه کند که قرار بوده است قسمتی از آن برای سازمان بهزیستی درنظر گرفته شود.

به خاطر همین ارزان بودن سیگار باعث شده است تا کارخانه های زیادی در زمینه دخانیات احداث شوند و هزینه هایی که برای کاغذ سیگار درنظرگرفته شده است نیز به میزان ۱۵ میلیو.ن دلار بوده است .

سیگار

هزینه های زیاد برای واردات کاغذ سیگار

حدود ۱۲ تا ۱۴ درصد از مردان سیگار مصرف می کنند و زنان هم بین یک تا سه درصد اند که سیگار مصرف می کنند  . البته مصرف قلیان بسیار بیش تر از این موارد است . نشریات زیادی برای مصرف کاغذ و گران شدن آن درحال تعطیل شدن اند و اما این که برای وارد کردن کاغذ سیگار ۱۵ میلیون دلار هزینه شود نیز هزینه ای بسیار زیاد است . هم چنین برای بیماری های حاصل از دخانیات نیز به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است .

در اغلب کشورهای دنیا برای این که مصرف سیگار را کم کنند سیگار را گران می کنند اما در کشور ما تازه ۱۵ میلیون دلار صرف هزینه های خرید سیگار می شود . برای مبارزه با دخانیات نیز باید ۲۰ سازمان مختلف با هم همکاری کنند.

در این شرایط کشور بسیاری از کارخانه ها در حال ضعیف شدن اند و اما بعضی دیگر قدرت تولیدشان به یک سوم رسیده است . با این حال کارخانه های تولید دخانیات از ۸ کارخانه به ۱۵ عدد رسیده است . قانون گذاران باید در این زمینه قوانین بسیاری را وضع کنند تا در این زمینه دچار مشکلات زیادی نشویم. در صنعت دخانیات کشور به سمت بی نیازی می رود و در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید . برای توزیع این کالاها نیز هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و به راحتی در دسترس همگان قرار می گیرد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *