#


روح الله حجازی: مشکل بعضی از رسانه ها فاصله با مردم است

9 فوریه 2018 بدون نظر 1919 بازدید

روح الله حجازی: مشکل بعضی از رسانه ها فاصله با مردم است

نشست خبری فیلم “اتاق تاریک” به کارگردانی روح الله حجازی

روز گذشته نشست خبری فیلم سینمایی «اتاق تاریک» که روح الله حجازی کارگردانی آن را بر عهده دارد در پردیس ملت برقرار شد و در این نشست روح الله حجازی به شدت از بعضی رسانه های اصولگرا به خاطر منتشر کردن نقدها بر ضد این فیلم سینمایی انتقاد کرد. وی بر این اعتقاد است بعضی از این رسانه ها به خاطر فاصله گرفتن از مردم برای مطالب خود اسم های مستعار بر می گزینند.

کسانی که در نشست فیلم سینمایی «اتاق تاریک» حضور داشتند عبارتند از روح‌ الله حجازی (کارگردان)، پیمان شادمان فر (مدیر فیلمبرداری)، کارن همایون‌ فر (آهنگساز)، ساعد سهیلی، مروارید کاشیان،  سیدعلیرضا میرسالاری و ژیلا دانی (بازیگر) و سایر عوامل دیگر این فیلم حضور داشتند.

ساعد سهیلی در آغاز این نشست، در خصوص بازی خود در این فیلم بیان کرد: «این فیلمنامه زمانی که به دستم رسید، بسیار جذاب بود. شخصیت پدری که همسرش بزرگ‌ تر از خودش می باشد؛ برایم واقعا حیرت انگیز بود.»

حجازی نیز در آغاز صحبت هایش در مورد فیلم سینمایی «اتاق تاریک» گفت: «متاسفانه در سینمای ما خیلی کمتر به طرف تولید فیلمی با موضوع کودک‌ آزاری می‌ روند و به طور معمول کارگردان ‌ها ریسک نمی‌ کنند. مشکلی که در تولید فیلم ‌هایی با این چنین موضوعی وجود دارد، تحقیقی می باشد. ضمن این که نمی ‌توان بعضی از موضوعات را مطرح کرد. فیلمساز باید سعی کند به زبانی برسد که به مشکل برنخورد و علاوه بر این بتواند مسئله مورد بحث را مطرح کند.»

حجازی در نسبت به این که چرا فیلم ‌هایش با این که مسئله ی جدی دارند؛ در لحظه‌ هایی مسخره  می‌ شوند عکس العمل نشان داد و بیان کرد: «به نظر من صحنه‌ هایی که موجب خنده مخاطب می ‌شود، به دلیل هم ‌ذات‌ پنداری مخاطب می باشد. چرا که جنس آن‌ ها شباهتی به لحظاتی از زندگی تمام افراد دارد و ما تجربه این لحظه ها را داریم. واِلا من بعضی از دیالوگ‌ ها را برای خنداندن مخاطب در فیلم نگذاشته ام. در واقع این خنده مخاطب به‌ دلیل آشنایی و نزدیکی‌ ست که با شرایط دارد.»

وی در ادامه افزود: «من یک بچه دارم و یک سکانس از فیلم، دیالوگ ‌هایی ‌ست که دقیقا بین من و فرزندم رخ داده است. در سینمای ما کمتر سراغ این گونه مسئله ها می ‌روند، احتمالا به دلیل این است که بررسی می‌ شود. در اصل فیلمساز باید به یک زبانی دست پیدا کند که بتواند به ‌راحتی حرف بزند. من در شروع این فیلم را با ایده ‌ای آغاز کردم که یک بچه قصد دارد خودش را از بلندی پرت کند و مادر تصور می‌ کند چرا یک بچه به اینگونه فکری می ‌افتد. تلاش کردم موضوع آزار جنسی را در سطح نبینم و به صورت دیگری به آن بپردازم.»

پیمان شادمان فر مدیر فیلمبرداری این فیلم، درخصوص تفاوت فعالیتش در فیلم آخر هومن سیدی و فیلم جدید روح الله حجازی بیان کرد: «در فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌ زده» ما دوربین مستند می ‌خواستیم ولی اینجا به یک دوربین ساکن لازم داشتیم. مفهوم این دو فیلم نیز به طور کامل متفاوت بود و در واقع فیلمبرداری این کار بسیار سخت بود.»

حجازی به پرسش ساده ای که یکی از  خبرنگاران کرد عکس العمل نشان داد و بیان کرد: «من سپاسگذارم از رسانه ‌هایی که یک دوره سعی می‌ کردند مضمون فیلم ‌ها را نقد کنند. خدا را شکر این رسانه ‌ها به تازگی تصمیم گرفته‌ اند تکنیک فیلم ‌ها را بکوبند. مشکل این گونه رسانه ‌ها این است که با مردم فاصله دارند. شما می ‌گویید فیلم ‌هایم کسل کننده می باشد ولی زمانی که به نمایش فیلم‌ ها دقت کنید به این نتیجه می رسید که مخاطبان از فیلم ‌هایم استقبال می‌ کنند.»

این کارگردان در ادامه افزود: «مدتی قبل نقدی پخش شد که مشرق و سینماپرس و تسنیم منتشر کردند. جالب است که فرد از اسم مستعار استفاده کرده است! نخست این که باید کمی شجاعت داشته باشید و دوم این که من شرمم می‌ آید که از کلمه ‌های استفاده شده بگویم. امیدوارم کمی احترام قلم را حفظ کنید. می ‌گویید فیلم‌ ام ارزش این را ندارد که نقد شود اما شش صفحه می‌ نویسید و تیتر یک می ‌کنید!»

وی در آخر تاکید کرد: «من همچنان از تمام نقدهای مثبت به کار برده ام. با رسانه ‌های اصول‌ گرا نیز مشکلی ندارم، چون آنجا نشست داشتم و گفتگو کردم. موضوع من با نقدهایی است که جهت ‌دار می باشند و بی‌ حرمتی می‌ کنند.»

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *