#


معرفی بهترین فیلم های هیجان انگیزی قرن 21

2 اکتبر 2018 بدون نظر 2167 بازدید

معرفی بهترین فیلم های هیجان انگیزی قرن 21

برخی از فیلم های هیجان انگیز منتخب در قرن 21

در بین سبک های سینمایی، سبک تریلر یکی از راحت ترین ژانرهاست که می توان به آسانی مولفه های آن را توضیح داد و همان گونه که از اسم آن (thriller) مشخص است، با به هیجان آوردن علاقه مندان، به هدف خود می رسند.

فیلم تریلر، جایی میان فیلم اکشن و فیلم ترسناک قرار دارد. این مدل از فیلم ها هم هیجان انگیز هستند، هم ضربان قلب بیننده را به سرعت بالا می برند و هم می توانند ترسناک و شوکه کننده باشند. فیلم سازان ژانر تریلر مثل پل گرین گراس برای نیم خیز کردن شما از روی صندلی های تان در سینما از هیچ گونه فعالیت و موضوعی دریغ نمی کنند.

به لطف خلاقیت های منحصر به فرد تکنولوژی استدی کم (Steadicam) و تدوین کردن به صورت دیجیتال، از هنگام ورود به قرن بیست و یکم، فیلم های تریلر خیلی هیجان انگیزتر و جالب تر از گذشته تولید می شوند.

ولی این به آن معناست که انتظار بیننده هم از یک فیلم تریلر به همان مقدار بالا رفته است و فیلم سازان هم مجبورند برای راضی کردن مخاطبین خود هر مرتبه دست به خلاقیت های نوآورانه و هیجان انگیزتری بزنند تا در بین تعداد زیاد فیلم های تریلر جلب توجه کنند. همین طور، در وضعیتی که شرایط ژئوپلتیک دنیا هر روزی که می گذرد بدتر و آشفته تر می شود، به همان اندازه بر شمار فیلم های تریلری که به موجب اتفاقات و درگیری های واقعی تولید می شوند هم افزوده شده است.

در چند سال اخیر فیلم های تریلر به صورت تاریک، هیجان انگیز و گاهی اوقات  ترسناکی تولید شده که داستان آن ها از دزدان دریایی سومالی تا کشمکش موجود در مرز ایالات متحده و مکزیک متغیر بوده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با چند عنوان فیلم تریلر درجه یک قرن ۲۱ آشنا نماییم  که برترین های ژانر خود در سال های گذشته به حساب می آیند.

آرگو (۲۰۱۲)

کسی فکرش را هم نمی کرد که بن افلک به عنوان یکی از بازیگران جذاب هالیوود، یک فیلم تریلر واقعی در رابطه با داستان گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران بسازد و خود او در این فیلم به عنوان بازیگر نقش اصلی ظاهر شود و همین طور برنده جایزه اسکار برترین فیلم سال هم انتخاب شود. ولی این درست همان کاری بود که افلک در سال ۲۰۱۲ انجام داد. فیلم تریلر «آرگو» (Argo) با توجه به ایراداتی که داشت و برخوردهای نادرستی که در ایران به وجود آمد ولی با وجود این ها بهترین تجربه کارگردانی افلک به حساب می آید.

همین طور افلک در ایفای نقش تونی مندز، یکی از اصلی ترین و باورپذیرترین نقش آفرینی های دوره بازیگری خود را انجام داده است. ماجرای فیلم که بر پایه  یک داستان واقعی تولید شده با وارد کردن یک سری جزییات داستانی همراه شده است که بر هیجان واقعیت داستان اضافه می کند.

خود افلک هم این اتفاق را درک کرده و با اضافه کردن به مایه های طنز و شوخی بر جذابیت و کشش ماجرای خود می افزاید ولی در موارد مهم از این حس شوخ طبعی و طنز کم نموده و داستان را به نحوی جدی دنبال می کند.

ماجرای واقعی فراری دادن شش عضو از دیپلمات های آمریکایی در لباس یک گروه فیلم سازی تا کمتر از ده سال قبل جزو اسرار و اسناد محرمانه به حساب می آمد که خیلی از مردم از آن بی خبر بودند ولی تولید این فیلم موجب شد که این داستان بار دیگر بر سر زبان ها جاری شود و هر چند واکنش های بدی را در رسانه های کشور نسبت به تصویرسازی های این فیلم در پی داشته باشد. ولی در این مقاله بدون دقت به این اتفاقات سیاسی و فقط از دیدگاه سینمایی به بررسی فیلم «آرگو» پرداختیم که موضوع و هیجان آن موجب شده در بین سه فیلم برتر لیست قرار بگیرد.

سیکاریو (۲۰۱۵)

برترین فیلم های تریلر، فیلم های اکشنی هستند که در جهانی بسیار واقعی و خوفناک به تصویر کشیده می شوند. فیلم تریلر «سیکاریو» (Sicario) هم درباره یکی از مهم ترین و داغ ترین مسائل در سیاست های حال حاضر آمریکا است: ناآرامی و درگیری در مرز ایالات متحده و مکزیک که منجر به درگیری قومیتی و نژادی هم شده است. دنیس ویلنوو به عنوان یکی از برترین و موفق ترین کارگردانان حال حاضر، در هر شرایطی توانسته است بهترین آثار را در زمان مناسب تولید کند؛ چه ماجرای زیبایی از انسانیت در فیلم «ورود» (Arrival ) باشد و چه بازسازی نئونوآر «بلید رانر» ریدلی اسکات. فیلم «سیکاریو» هم به هیچ وجه از این این موضوع دور نیست. ستیزه گری موجود در این فیلم خیلی خوفناک و بعضی از تصویرسازی ها شبیه مرده های عریانی که در صحنه ای از فیلم آویزان هستند ترسناک به نظر می آید.

دیوید ویلنوو و راجر دیکینز، تصویر بردار فیلم، توانسته اند طبیعت گرم و با حرارت بالای مکزیک را خیلی سرد و ناامید کننده به تصویر بکشند که برای تاثیرگذاری احساسی فیلم خیلی لازم به نظر می آمد. فیلم نامه تیلور شریدان همراه با بازی های خوب بازیگران بر اثرگذاری این فیلم اضافه می کند.

در این فیلم، امیلی بلانت در نقش کیت میسر که در واقع نقش یک مامور اف بی آی است را بازی می کند که علاقه دارد تا ماموریت خود را بر پایه آموزش ها و رفتار سازمانی مشخص شده انجام دهد ولی بعد از آشنا شدن با مت گریور (جاش برولین) و رد شدن از مرز، با واقعیت بد و ترسناک کارتل های مواد مخدر در کشور مکزیک مواجه می شود و اینجاست که تمامی تصورات قبلی خود را بی فایده می یابد. او متوجه می شود که به جهان تغییر قانون و کشتن غیر قانونی انسان ها تعلقی ندارد؛ جهانی که متعلق به شخصیت هایی مثل الخاندرو (با بازی بسیار خوب جایزه اسکار بنیسیو دل تورو) به نظر می آید.

ماجرای فیلم بر خلاف تصور خیلی ساختارمند و درست است که همین مسئله بیننده را درگیر ماجرا می کند. تمام چیزها در فیلم «سیکاریو» بی نقص و عالی است؛ از مهارت کارگردانی ویلنوو و فیلم نامه خشن و اثرگذار شریدان بگیرید تا تصویر برداری منحصر به فرد دیکینز و ایفای نقش هایی که بی نقص به چشم می آید.

راندن (۲۰۱۱)

فیلم تریلر و نئونوآر (راندن) (Drive) همان فیلمی بود که موجب شد نیکلاس ویندینگ رفین و رایان گاسلینگ بتوانند خود را تحت عنوان بازیگرانی بااستعداد در هالیوود به همه ثابت کنند. روند ماجرای آرام فیلم و خشونت زیاد موجود در آن ممکن است برای همه بینندگان مورد قبول نباشد ولی افرادی که پای داستان بنشینند در نتیجه از فیلم نهایت لذت را خواهند برد. فیلم «راندن» برای تمامی کسانی که آن را ببینند جالب نخواهد بود ولی بی تردید فیلمی هوشمندانه است که برای بینندگان باهوش تولید شده.

جلوه های بصری با نور زیاد این فیلم و موسیقی فوق العاده آن موجب شده که حال و هوای دهه ۸۰ در فیلم بار دیگر زنده شود و در یک زمان نقش اول فیلم ما را به یاد شخصیت بی نام سه گانه «دلار» سرجیو لئونه با بازی کلینت ایستوود و همین طور نقش اول فیلم «شین» (Shane) بیندازد.

چیزی که موجب اثرگذاری این فیلم تریلر می شود این می باشد که ماجرای فیلم به هیچ عنوان وارد جریان ماشین و مسابقه نمی شود. «راندن» فیلمی در رابطه با انسان ها و موتورهای درونی آن ها است که زمانی که را در حال حرکت هستند آن ها را از حرکت باز می دارد. این فیلم به خاطر اشتباه استودیو تولید کننده جوری که توقع می رفت و شایستگی داشت در فروش موفق نبود چون قابلیت های هنری و شخصیت محوری آن در این فیلم دیده نشد.

ممکن است در این فیلم به اندازه «سریع و خشن» (The Fast and the Furious) تصاویر و صحنه اکشن وجود نداشته باشد ولی به عنوان یک فیلم تریلر خیلی پیچیده تر و جالب تر از بلاک باسترهایی مانند این است. این فیلم های بلاک باستر برای علاقه مندانی تولید شده اند که دل شان می خواهد برای مدت کوتاهی هم که شده منطق خود را نادیده بگیرند ولی «راندن» برای علاقه مندانی تولید شده که به هنر سینمایی احترام می گذارند و می خواهند تریلری نگاه کنند که بتوانند در مورد آن فکر کنند و با آن درگیر شوند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *