#


باران کوثری برای همیشه ممنوع التصویر شد

24 اکتبر 2018 بدون نظر 1569 بازدید

باران کوثری برای همیشه ممنوع التصویر شد

دائم الممنوع التصویری باران کوثری

به تازگی باران کوثری فیلم “عرق سرد” را بر روی پردۀ سینما دارد و باز هم تبلیغ این فیلم به علت بازی باران کوثری که با حاشیه ‌هایی مواجه شده است در تلویزیون ممنوع شد. سهیل بیرقی (کارگردان فیلم عرق سرد) عنوان کرده: «صدا و سیما به ما گفته است که تبلیغی را باید در اختیار آن ها بگذاریم که هیچ تصویری از بازی باران کوثری در آن حضور نداشته باشد و از آن جا که با توجه به روند تولید فیلم امکان درست کردن چنین تیزری وجود ندارد، با کمال تأسف از تبلیغات تلویزیونی محروم شده ایم.»

زمستان سال قبل هم وضعیت عجیب تلویزیون برای پخش تصویر این بازیگر در تبلیغات فیلم «شنل» حاشیه ساز شد. پخش‌ کننده «شنل» اعلام نمود بعد از فرستادن تبلیغات به تلویزیون، مدیران صدا و سیما به وی گفته ‌اند که در این تبلیغات می بایست فقط یک پلان از باران کوثری وجود داشته باشد. در تیزر فیلم «عصبانی نیستم» هم همین داستان را داشته اند.

مهم ترین پرسش این است که چرا و به چه علتی این بازیگر ممنوع التصویر می باشد؟ آن هم برای کسی که سابقه ایفای نقش در یکی از بهترین سریال ‌های دینی تلویزیون یعنی “صاحبدلان” را در کارنامه کاری خود دارد.

هیچ وقت پاسخ واضح و روشنی به این سوال داده نشد و هیچ قانون یا آئین نامه قابل قبولی هم برای تعیین کردن چهارچوب و سیستم وجود ندارد که متوجه شویم تا چه اندازه این ممنوع التصویری‌ ها به ‌حق یا ناحق بوده است، یا دست کم از همان ابتدا تکلیف تهیه کننده و کارگردان ‌فیلم را روشن کنند.

اصولاً تنها در جلسات خصوصی به دست اندرکاران فیلم این موضوع اعلام می شود که علت پخش نشدن تبلیغ فیلم شما فلان است یا بهمان!

باران کوثری هنرمندی است که در یک فیلم با مجوز وزارت ارشاد به ایفای نقش پرداخته است و باز هم با مجوز همین وزارت ارشاد این فیلم به نمایش گذاشته می شود، پس هیچ فعالیت غیر قانونی از این هنرمند سر نزده است که علت بایکوت تبلیغات فیلم گفته شده را باران کوثری دانست.

در صورتی که دلیل این ممنوع التصویری‌ ها انحراف های سیاسی این بازیگر باشد هم باز باید یادآوری نمود که فعالیت ‌های سیاسی باران کوثری اغلب در زمان انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است که آن هم پشتیبانی از کاندیدای مورد نظر خودش بوده است، آن هم در چارچوب قوانین انتخاباتی در کشور و مجاز هم بوده و حمایت از نامزد انتخاباتی که وی هم از چالش های لازم عبور کرده بود و به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری شناخته می شد، آیا طرفداری قانونی از یک کاندیدای رسمی ریاست جمهوری گناه یا کاری بر خلاف قوانین کشور است؟ این که یک بازیگر در مسائل اجتماعی کشورش احساس مسئولیت کند و شمار مشارکت مردمی را بالا ببرد جرمی مرتکب شده است؟

در هر صورت باران کوثری هنرمندی است که در چارچوب قانون جامعه جمهوری اسلامی زندگی و فعالیت داشته است و به هیچ عنوان گام خود را از این حیطه بیرون نگذاشته است. این موضوع را که به چه علتی رسانه ملی وی را ممنوع التصویر می داند ما متوجه نمی شویم ولی یک موضوع خیلی واضح است:

باید به دست اندرکاران مربوطه صدا و سیما این را بگوییم که: فیلم سینمایی حاصل سرمایه گذاری، تلاش و هنر نمایی گروهی متنوع از فعالان حوزه سینماست که از سرمایه ‌گذاران، بازیگران و حتی افرادی مانند مسؤول پذیرایی، حمل و نقل و … را شامل می شود.

تبلیغات تلویزیونی یکی از مهم ترین کارهای تبلیغی یک فیلم سینمایی به حساب می آید و با هیچ پاسخی نمی ‌توان قبول کرد که جلوی بیشتر دیده شدن آن را بگیرند،تنها به علت حضور یک بازیگر(حالا هر کسی باشد تفاوتی نمی کند). وقتی که امکان دیده شدن یک فیلم گرفته می ‌شود (فرقی ندارد هر فیلمی که در چارچوب قانون تولید شده باشد) در اصل جلوگیری از اکران نتیجه فعالیت و تلاش تمام آن دست اندرکاران تولید فیلم است. آیا این عدالت را نشان می دهد؟

در واقع این ممنوع التصویری ها چه دستاوردی برای این عوامل داشته است به جز بی اعتمادی بیننده. آیا با نشان ندادن فردی که در بین افراد جامعه جایگاهی دارد دل مردم را به دست آورده‌ ایم یا دل چند مدیر که به هر علتی حکم ممنوع التصویری را امضاء کرده اند و هیچ پاسخ قانع کننده ای هم برای دستورشان ندارند!

از سوی دیگر و روان تر باید بگوییم، در سالی که به عنوان حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است آیا این کار صدا و سیما در تناقض با حمایت از یک کالای فرهنگی ایرانی به حساب نمی آید؟

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *