#


فردین سوپر استار دهه های 40 و 50 تا فرش فروشی

محمد علی فردین
12 آوریل 2017 بدون نظر 4487 بازدید

فردین سوپر استار دهه های 40 و 50 تا فرش فروشی

فردین سوپر استار دهه های 40 و 50 تا فرش فروشی

به مناسبت هفدهمین سالگرد مرگ محمدعلی فردین بازیگر سالهای 40 و 50 شمسی ایران فراز و فرودهای این مرد تاریخی سینمای ایران را بررسی می کنیم.

محمدعلی فردین روز 18 فروردین هفده سال پیش، پس از سالهای دوری از سینمای ایران که خود قطب اصلی آن در آن زمان بود دیده از جهان بست. فردین یک بازیگر حاذق و یک ورزشکار ورزیده بود که در آن زمان کاراکترهای حماسی می آفریند وی بدون شک به اذعان همه ی اهل هنر ستاره بی بدیل سینمای دوران پهلوی بود.

تولد فردین

فردین در سال 1309 در تهران به دنیا آمد. پدر وی کارمند اداره تسحیلات و بازیگر تئاتر بود دوران ابتدایی را در خیابان شهباز و تا دبیرستان در خیابان شاه آباد رفت. وی قبل از ورود به سربازی در سن 18 سالگی با وجود مخالفت های پدر به ورزش های فوتبال، ژیمناستیک، بدنسازی و نهایتا کشتی را پی گیری کرد. وی پس از آشنایی با غلامرضا تختی وزیر نظر حبیب ا… بلور کشتی را به صورت حرفه ای ادامه داد.

وی در دوران حرفه ای کشتی گیری مدال های بسیاری را دریافت کرد. وی حتی توانست در سال 1954 با شکست حریفان خود در وزن 73 کیلوگرم فینالیست آن دوره از مسابقات جام جهانی کشتی شود ولی در مرحله فینال حریف شوروی را نتوانست به خاک بنشاند و مغلوب شد و نهایتا نقره را از آن خود کرد.

آشنایی فردین با هنر

فردین در سال 1328 در یک روز سرد زمستانی وارد یک سینما برای دیدن فیلم وسترن می شود. او به دلیل ازدحام جمعیت پشت در می ماند و در همان حین با اسماعیل کوشا ( کارگردان و تهیه کننده ) ملاقات می کند. وی به وسیله کوشان وارد سینما می شود و با آشنایی وی با اهل هنر باز می شود و از این طریق وی با سیامک یاسحی آشنا می شود و در فیلم ( چشمه آب و حیات ) ایفای نقش می کند که اولین اثر هنری وی می باشد.

وی در فیلم های زیادی همچون ( فردا روشن است ) ، ( فریاد نیمه شب ) ، ( راز درخت سنجد ) ، و … ایفای نقش کرد.
فـردین پس از انقلاب بر خلاف بسیاری از هنرمندان در ایران ماند با آنکه اجازه فعالیت نداشت وی سالها در مغازه اش در میدان ونک به فروش فرش مشغول بود.

مرگ فـردین

بازیگر محبوب ایران بالاخره در سن 69 سالگی و در 18 فروردین 1379 بر اثر ایست قلبی فوت کرد.
محبوبیت فردین انقدر بین مردم زیاد بود که هنگام تشییع جنازه وی ورزشگاه امجدیه در میان سیل جمعیت یکصدهزار نفری تشییع شد.

برچسب ها برچسب‌ها:, ,
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *