#


رعایت بهداشت و حمام کردن کودکان پیش دبستانی چگونه باید انجام شود؟

رعایت بهداشت و حمام کردن
4 اکتبر 2017 بدون نظر 2019 بازدید

رعایت بهداشت و حمام کردن کودکان پیش دبستانی چگونه باید انجام شود؟

No votes yet.
Please wait...

رعایت بهداشت و حمام کردن کودکان پیش دبستانی چگونه باید انجام شود؟

 از سه سالگی به بعد کودک نظرات و عقاید خود را برای مسائل مختلف زندگی روزمره مطرح می کند. و ترجیح می دهد کنترل بیشتری روی زندگی روزمره خود داشته باشد. معمولا از این رفتار کودک برداشتی منفی می شود و آن را به عدم تمایل یا حتی رد همکاری با والدین در مسائل پیش پاافتاده ای مانند حمام کردن یا شانه کردن موها تعبیر می کنند.

معمولا این خواسته کودکان موجب می شود تا کاری که در حال انجام آن هستند را قطع کرده و به دنبال بازی هیجان انگیزتری بروند. بهترین روش برای جلوگیری از بحث و جدل با کودک این است که به شستن یا شانه کردن موها جنبه بازی بدهیم و یا این کار را با یک برنامه شاد همراه کنیم.

 اگر به کودک اجازه بدهید مسئولیت بیشتری در کارهایش به عهده بگیرد و خودتان فقط در حد نیاز به آن نظارت کنید و یا گزینه های متفاوتی برای انتخاب در اختیار او بگذارید برای مثال شانه یا شامپوی مورد نظر او را استفاده کنید، متوجه خواهید شد که آن کار برای کودک جذابیت بیشتری خواهد داشت و به همکاری تشویق خواهد شد.

 اصولی که در پایین ذکر شده است میتواند زندگی روزمره را برای هر دوی شما آسان تر و لذت بخش تر کند:

* اگر کودک در حال انجام کاری است سعی نکنید او را مجبور به عجله کردن نمایید. این کار موجب تنش بیشتر شده و بار دیگر کودک علاقه ای به انجام این کار نخواهد داشت. به * نباید حمام کردن کودک را به آخرین کار قبل از خواب موکول کنید. در این صورت ممکن است کودک به حدی خسته باشد که از حمام کردن لذت نبرد.

* با استفاده از قرص های رنگی مخصوص که در دهان باز می شوند و دهان را رنگی می کنند کودک را تشویق به مسواک زدن کنید. نیاز به مسواک زدن و پاک کردن رنگ راه خوبی برای اطمینان از این است که کودک روش صحیح مسواک زدن را آموخته است.

* زمانی که موهای کودک را می شوید یک آینه به او بدهید تا موهایش را با مدل های عجیب و مضحک درست کند.

* اگر کودک در مدت حمام همکاری لازم را با شما داشت یک جایزه به او بدهید برای مثال اجازه بدهید در داخل وان کف بریزد یا از صابون معطر استفاده کند. کارایی جایزه یا به عبارتی رشوه در کودکان خردسال واقعا معجزه می کند.

رعایت بهداشت و حمام کردن

رعایت بهداشت و حمام کردن

توضیح بهداشت

 از سن سه سالگی کودک قابلیت درک و منطق و استدلال را به دست می آورد و درک می کند که چرا چیزی یا کاری اهمیت زیادی دارد. اگر برای کاری که کودک نباید انجام بدهد دلیل بیاورید بهتر از زمانی که با بحث و جدل یا به اجبار بخواهید او را از انجام کار منصرف کنید، نتیجه خواهید گرفت.

برای کودک توضیح بدهید که اگر دست هایش کثیف و آلوده باشند پوشیده از انواع میکروب هایی هستند که می توانند او را بیمار کنند. به او بگویید که اگر شیرینی زیاد بخورد ممکن است دندان درد بگیرد و یا وقتی که با سگ بازی کرده است دست هایش میکروبی دارند که می تواند موجب دل درد او شود.

 زمانی که کودک دلیل شستشو یا مسواک زدن دندان ها را درک نمود باید در انجام آن کارها ثبات قدم داشته باشید. کودکان موجوداتی کاملا منطقی هستند و اگر آنها را متقاعد کنید که قبل از خوردن غذا دست هایشان را بشویند یا بعد از آن دندان هایشان را مسواک بزنند از شما سؤال خواهند کرد که آیا خودتان این کار را می کنید. در عین حال باید دقت داشته باشید که زیاد در زمینه رعایت بهداشت وسواس به خرج ندهید.

پاکیزگی در دختران

دختربچه ها به طور طبیعی به پاکیزگی علاقمند هستند و شما می توانید از این ویژگی دختربچه ها در آموزش اصول بهداشتی و نحوه تمیز نگه داشتن خودشان کمک بگیرید.

* عادات خوب را در دختر خود از سنین بسیار پایین تشویق کنید. برای این کار کافیست به او نشان بدهید که چطور می تواند خود را بشوید یا مسواک بزند.

* به او اجازه بدهید تا موهایش را شانه کند. او این کار را ترجیح می دهد و با این روش می تواند روش مرتب کردن موهایش، گل سرها یا روبان هایی را که به سرش می بندد خودش انتخاب کند.

* به او اجازه بدهید لیف، جا صابونی و حوله مخصوص خود را داشته باشد. او معمولا از داشتن چنین وسایلی احساس غرور می کند.

* به او یاد بدهید که هر روز لباس زیر و جوراب هایش را عوض کند.

* برای او یک سبد جداگانه لباس های کثیف در نظر بگیرید تا بتواند لباس های کثیفش را درون آن بیندازد.

رعایت بهداشت و حمام کردن

رعایت بهداشت و حمام کردن

 بیماری های مسری بین کودکان

به محض اینکه کودک شروع به برقراری ارتباط های اجتماعی با دیگر کودکان نماید در خطر ابتلای به انواع بیماری های خفیف گوناگونی خواهد بود که به راحتی بین کودکان انتقال پیدا می کند. اما این مسئله نباید شما را نگران کند. بیماری کودک لزوما نتیجه عدم رعایت کافی بهداشت نمی باشد و به آسانی قابل درمان می باشد.

کرم حلقوی

یک عفونت قارچی که پوست سر یا بدن را آلوده می کند. کرم حلقوی در منطقه کوچکی از پوست سر که دچار ریزش مو شده است پدیدار می شود و یا اینکه روی نقاط قرمز رنگ یا خاکستری پوست بدن دیده می شود. معمولا شکل این لکه ها بیضی است و با وجود بهبودی مرکز لکه اطراف آن همچنان حالت پوسته پوسته را نگاه می دارد. از آنجایی که این بیماری مسری و آزار دهنده است به پزشک مراجعه کنید.

شپش سر یا رشک

 دیدن خود حشره روی سر کار سختی است و بیشتر مردم ابتدا متوجه وجود دانه های ریز و روشن تخم های شپش می شوند که به سختی به موی سر چسبیده است. پزشک نرم کننده مخصوصی را برای درمان این بیماری توصیه خواهد کرد. موهای کودک را بشویید، به نرم کننده آغشته کرده و با شانه ریز مخصوص شانه بزنید. این درمان را به مدت دو هفته و هر دو یا سه روز یک بار تکرار کنید تا تمامی حشرات و تخم ها از روی موی سرکودک خارج شوند.

کرم های نخی یا گرد

کرم های نخی شایع ترین شکل آلودگی انگلی روده در بریتانیا می باشند. این کرم ها در انتهای روده زندگی می کنند و در اطراف مقعد تخم ریزی می نمایند. به همین دلیل کودک دچار خارش های شدید شبانه می شود. کرم های حلقوی به ندرت دیده می شوند و معمولا بریتانیایی هایی که به خارج سفر کرده اند به آن مبتلا می شوند. پزشک می تواند برای درمان کرم های نخی یا حلقوی دارو تجویزکند.

رعایت بهداشت و حمام کردن

رعایت بهداشت و حمام کردن

پاکیزگی در پسران

معمولا پسربچه ها تمایل کمتری به شستشو دارند و معمولا باید زمان زیادی را صرف یادآوری اصول شستن و مسواک زدن به آنها کنید.

* سعی کنید مدت حمام کردن را تا حد امکان لحظاتی شاد برای کودک نمایید. برای این کار اسباب بازی های گوناگون و کف فراوان برایش فراهم کنید.

* مدتی وقت بگذارید تا نحوه شستشو را به او نشان بدهید. در صورت لزوم این کار را چندبار تکرار کنید.

* سعی کنید در اصول پاکیزگی بیش از اندازه وسواس نشان ندهید. اگر او در حال بازی است شستن دست هایش را به بعد از بازی موکول کنید.

* هر بار که کودک خواست به او اجازه بدهید خودش کار شستشو را انجام دهد. بعد در آخرین لحظه خودتان او را کاملا تمیز کنید.

* او را تشویق کنید که هر روز لباس های زیر و جوراب هایش را عوض کند.

* به او یک سبد مخصوص رخت های چرک بدهید و او را تشویق کنید تا با ریختن لباس های کثیف در آن، آن را پرکند.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *