#


راهکارهایی برای جلوگیری از ناسزا گفتن کودکان

16 مارس 2018 بدون نظر 1699 بازدید

راهکارهایی برای جلوگیری از ناسزا گفتن کودکان

No votes yet.
Please wait...

ناسزا گفتن کودکان

به ندرت کودکانی هستند که از اسامی بد یا کلمات نامناسب استفاده نمی کنند. حداقل گاهی این کار را می کنند. بعضی کودکان برای بیان استقلالشان از این کلمات استفاده می کنند و بعضی دیگر وقتی عصبانی هستند، در حالی که بعضی دیگر برای تفریح و سرگرمی اینگونه حرف می زنند.

در حدود سه سالگی، کلمات مرتبط با عملکردهای بدنی، مثل پی پی و صدایی مثل خالی شدن گاز معده، وارد صحبت آنها می شود. سپس بعدها اسامی، و کلماتی را به کار می برند که بیشترین توجه را جلب می کنند. در اکثر موارد نادیده گرفتن این رفتار (یعنی به آنها نخندیدن یا لبخند نزدن) خیلی زود باعث از بین رفتن این رفتار میشود گاهی کلمات و اسامی بد ناگهان از ذهن و لبانشان می گذرند. ما یاد گرفته ایم خودمان را کنترل کنیم و این چیزی است که کودکانمان باید بیاموزند. روش هایی وجود دارند که کمک می کنند استفاده از کلمات نامناسب را ممنوع کنیم و آنها را موردہثر بررسی قرار میدهیم. با وجود این، توجه کنید ما شستن دهان کودک با صابون را پیشنهاد نمی کنیم و جزو این روش ها نمی دانیم. این روش قدیمی بسیار خطرناک است. گاهی به بافت مری با حتی به ریه ها آسیب می رساند. علاوه بر این «صابون کلمات را از ذهن کودک نمی شوید»

الگوی عملی خوبی باشید

از خیلی ابتدا، بگذارید کودک بداند چه وقت از کلمه غیر قابل قبول و بد استفاده می کند. در عین حال کلمات خودتان را عاقلانه انتخاب کنید.

  • یک مثال خوب بیان کنید. کودکان از والدینشان تقلید می کنند. بنابراین بسیار مهم است که شما طوری رفتار کنید که دوست دارید فرزندتان رفتار کند. اگر ناسزا بگویید، آنها نیز خواهند گفت. (نمی فهمندولی می توانند ناسزا بگویند اگر از خشم منفجر شوید نمی توانید انتظار داشته باشید آنها رفتارشان را درست کنترل کنند.
  • از دادن القاب زشت بپرهیزید. کودکانتان را لوس، احمق یا هر چیزی دیگر ننامید، چون نه تنها می آموزد که دیگران را اینگونه بنامد بلکه با این اعتقاد بزرگ می شود و باور می کند این واقعأ لقب و عنوان اوست.

توجه زیادی به لقب زشت دادن و ناسزا گفتن نکنید

ممکن است این رفتار بد را با توجه بیش از حد تشویق کنید، بنابراین:

  • واکنش زیاد نشان ندهید. قاطعانه به کودک بگویید دوست ندارید او از این کلمات استفاده کند و خوب نیست او آنها را به زبان بیاورد اما اگر بیش از حد واکنش نشان دهید چه با بیزاری و چه با سرگرمی، کودک را تحریک می کنید (به ویژه بچه های کم سن و سال را) تا آن را به عنوان بازی با کلمات تلقی کنند. در حالی که معنی آن را نیز نمی دانند.
  • کلمات بی ضرر را نادیده بگیرید. بعضی کلمات فقط احمقانه هستند و نادیده گرفتن آنها بهترین روش برای از بین بردنشان است. البته اگر کلمات زشت و اهانت آمیز زیاد باشند نباید نادیده گرفته شوند چون در خارج از محیط خانه برای کودک مشکلاتی به وجود خواهند آورد.
  • اهمیت شگفت انگیزی را حذف کنید. اگر کودک شما از کلمه زشت و بد استفاده کرد و جیغ نکشید متعجب نشوید، قطعا در گذشته نیز این کلمه را شنیده اید. اگر استفاده از آن کلمه را میوه ی ممنوعه تهدید کنید. مطمئن باشید کودکه نسبت به آن حریص تر خواهد شد.

راههای دیگری آموزش دهید

چماق و سنت مسکنه استخوان های منو بشکنند، اما هرگز القاب به من آسیب می رسانند.» این عبارت کئیشهای مدت ها به کار رفته و به کودکان زیادی کمک کرده است تا با القاب، برخورد کنند.. راه دیگر کمک به آنها این است که آنها را آماده کنیم. بنابر این راهکار مناسب خواهند داشت تا خودشان را به فن و روش مشابهی مجهز کنند.

  • در مورد کلمه صحبت کنید. به کودک بگویید آن اسم یا اصطلاح به چه معناست و چرا برای صدمه زدن به احساسات دیگران نباید از آن استفاده کرد. گاهی اوقات کلمه بد نیست الما مفهومی که در آن به کار برده می شود غیرقابل قبول است.
  • روش های دیگری پیشنهاد بدهید. به کودک آموزش دهید به جای اینکه به اشخاص دیگر لقب بدهد احساساتش را بیان کند. «به جای اینکه بهش بگی «کله پوک» برو بگو که چقدر از اینکه جلوی بچه های دیگر تو را خجالت زده کرده است عصبانی هستی».
  • نقش بازی کردن کودک پنج یا شش ساله معمولا آنقدر بزرگ شده است که القاب زشت را با شما نقش بازی کند. بنابراین شما می توانید واکنش های سازنده را در او برانگیزید. به او بیاموزید وقتی دیگران لقبی به او می چسبانند آن را نادیده بگیرد و اگر این کار مفید واقع نشد چگونه از کلمات استفاده کند تا به دیگران بگوید که این لقب را دوست ندارد: «اگر من را به این لقب صدا بزنی دیگه با تو بازی نمی کنم.»
  • کلمات دیگر و راههای فرار دیگر را پرورش دهید. کودک شما به راه گریز برای خلاصی از احساساتش نیاز دارد، او را تشویق کنید تا احساساتش را در قالب جملات بیان کند نه کلمات آسیب رسان که او را به دردسر می اندازند. به او بگویید مشکلی نیست اگر آن کلمات را فقط در خلوت و به تنهایی یا زیر لب و آرام بگوید. به او کمک کنید از کلمات بی ضرر استاده کند. پسر بچه کوچکی که ما می شناسیم کلمات بی مفهومی از خودش ساخته بود و به خودش آموخته بود وقتی عصبانی است از آنها استفاده کند.
  • گفتار خوب و مناسب را تشویق کنید. به کودکتان بگویید وقتی از کلمات سازنده برای بیان احساساتش استفاده می کند، چقدر خوشحال میشوید. اگر «الیسون» از «مار که عصبانی است؛ به جای اینکه به او لقب زشتی بدهد به او می گوید: «مارک من واقعا از تو عصبائی هستم، اسباب بازی منو بهم پس بده در غیر این صورت راز تو را به همه میگم» به او بگویید که از طرز بیان و صحبت او خوشحال هستید.

از پیامدهای منفی استفاده کنید

اگر ناسزا گفتن والقاب زشت با روش هایی که در بالا گفتیم اصلاح نشدند، بنابراین از پیامدها و نتیجه های عمل که در ادامه گفته ایم استفاده کنید:

  • کودک را به زمان مهلت بفرستید. اگر کودک همچنان بعد از اینکه به او گفتید اینکار را نکند از کلمات غیر قابل قبول استفاده کرد، اکنون باید از مهلت استفاده کنید حواستان باشد که او باید متوجه شود هر دفعه که از القاب بد یا ناسزا استفاده می کند، در حالت مهلت قرار می گیرد.
  • مزایا را از او بگیرید. اگر به این کار ادامه داد مزایایی را از او بگیرید. زمانی که دست از این کار برداشت دوباره آنرا به او بازگردانید.
  • کودک را مجبور کنید به خاطر رفتار نادرستش «تاوان دهد». یک سیستم تاوان یا جبران به عنوان پیامد ادامه استفاده از کلمات نامناسب ایجاد کنید. برای مثال: هر زمان که ناسزا گفت میتوانید دویست و پنجاه تومان از پول توجیبی اش کم کنید و یا به جای جریمه نقدی از نظر زمانی جریمه اش کنید. شاید زمانی برای نوشتن یک برگه پر از جملاتی مثل: من قول می دهم که دیگر حرف بد و ناسزا نگویم». مؤثر واقع شود.
No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *