#


بیماری صبحگاهی: درمان، پیشگیری، و زمانی که شروع می شود

بیماری صبحگاهی
10 آگوست 2017 بدون نظر 1221 بازدید

بیماری صبحگاهی: درمان، پیشگیری، و زمانی که شروع می شود

No votes yet.
Please wait...

در بیماری صبحگاهی ، زن باردار احساس تهوع و استفراغ می کند و اغلب خسته می شود. گرچه به ندرت جدی است، می تواند فوق العاده ناخوشایند باشد.

بیماری صبحگاهی نیز به عنوان تهوع گریادیاروم، تهوع / استفراغ حاملگی (NVP)، ادمیز گراویاداروم و بیماری بارداری شناخته شده است. برای بسیاری از زنان، علائم بیماری صبحگاهی اولین نشانه های بارداری هستند.

بیماری صبحگاهی حدود ۸۰ درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان مبتلا به پیشگیری از بارداری هورمونی یا HRT (درمان جایگزینی هورمون) همچنین ممکن است علائمی مشابه بیماری صبحگاهی داشته باشند.

در اکثر موارد عادی، بیماری صبحگاهی، اگر چه یک تجربه ناخوشایند، هیچ خطر بهداشتی برای نوزاد ندارد و به طور منظم بخشی از بارداری است. در واقع، بعضی از مطالعات نشان می دهد که بیماری صبحگاهی در دوران بارداری می تواند نشانه ای از بارداری سالم باشد و میزان سقط ناگوار و مرگ و میر نوزادان در مقایسه با بارداری بدون حالت تهوع یا استفراغ باشد.

حقایق سریع در بیماری صبحگاهی

در اینجا برخی از نکات کلیدی در مورد بیماری صبحگاهی است. جزئیات بیشتر و حمایت از اطلاعات در مقاله اصلی است.

بیماری صبحگاهی می تواند در هر زمان روز یا شب رخ دهد.
علل دقیق هنوز شناخته شده نیستند.
تعدادی از درمان های خانگی وجود دارد که می تواند علائم بیماری صبح را درمان کند.
مقدار کمی شواهد نشان می دهد که زنجبیل ممکن است تهوع را کاهش دهد.
بیماری صبحگاهی ممکن است نشانه ای از حاملگی سالم باشد.

درمان بیماری صبحگاهی

زنجبیل معمولا برای تسکین تهوع و استفراغ، اغلب به شکل لوزن یا آبنبات زنجبیل استفاده می شود.

برای اغلب موارد بیماری صبح، درمان توسط پزشک لازم نیست. با این حال، برخی از چیزهایی که ممکن است علائم را کاهش دهد وجود دارد. لیست کامل این موارد را می توان در نکات بالا در مورد ما برای به حداقل رساندن بیماری صبحانه یافت. با این حال، در اینجا چند ایده وجود دارد:

استراحت – خستگی می تواند حالت تهوع را بدتر کند. گرفتن مقدار زیادی استراحت حیاتی است.

مایعات – مصرف مایع باید به طور منظم و در مقادیر کم، به جای کم و اغلب مقادیر زیاد باشد. این ممکن است به کاهش استفراغ کمک کند. مکعب های یخ ساخته شده از آب یا آب میوه یا تلاش برای نوشیدن آب می تواند کمک کند.

مواد غذایی – صرف غذا بیشتر در روز، با مقادیر کوچکتر ممکن است کمک کند، به خصوص وعده های غذایی با کربوهیدرات بالا. غذاهای خشک و تلخ خورده مانند کراکر و تره فرنگی معمولا بهتر از غذاهای شیرین یا تند تحمل می شود. غذاهای سرد اغلب بهتر از آنهایی که گرم هستند تحمل می شوند، زیرا بوی کمتر دارند.

معده خالی – زنان باردار مبتلا به بیماری صبح باید سعی کنند از داشتن معده خالی جلوگیری کنند.

صبح زود – بسیاری از زنان دریافتند که خوردن بیسکویت ساده حدود ۲۰ دقیقه قبل از بیدار شدن کمک می کند.

شناسایی- طول نمی کشد تا شناسایی حالت تهوع را داشته باشد. اجتناب از آنها کمک می کند تا فرکانس و شدت حالت تهوع و استفراغ کاهش یابد.

درمان طبی – اگر علائم هنوز با شدت همراه است، علیرغم اقدامات خود مراقبتی، پزشک ممکن است دوره کوتاهی از داروهای ضد بیماری (ضدعفونی کننده) را توصیه کند که برای بارداری مناسب است.

مکمل زنجبیل – برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل زنجبیل ممکن است به کاهش علائم تهوع در دوران بارداری کمک کند. زنان باید از یک منبع معتبر خرید کنند.

B-6 و دکسیلامین – این ترکیب بیش از شمارنده به عنوان Unisom SleepTabs فروخته می شود. این توصیه شده توسط کالج آمریکایی متخصص زنان و متخصص زنان و زایمان برای درمان بیماری صبحگاهی در سه ماهه اول است. آزمایشات این ترکیب را در کاهش تهوع و استفراغ در ۷۰ درصد موارد موثر دانسته اند. عوارض جانبی شامل خواب آلودگی، دهان خشک، سردرد، عصبی بودن و درد معده است.

Diclegis – این دارو توسط FDA برای استفاده زنان باردار تایید شده است. یک کارآزمایی بالینی نشان داد که Diclegis به طور کامل تهوع را در ۴۴ درصد از زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی کاهش می دهد. مطالعه دیگری نشان داد که بیش از ۷۰ درصد از زنان در بهبود علائم گزارش شده اند.

Acupressure – این است که استفاده از فشار بر روی نقاط خاصی در بدن برای کنترل علائم است. این شامل پوشیدن یک گروه خاص (گاهی اوقات به نام گروه دریایی) در ساعد است. بعضی از شواهد محدود نشان می دهد که این ممکن است به بهبود علائم تهوع و استفراغ در زنان باردار کمک کند، اگرچه آزمایشات در مقیاس وسیع وجود ندارد.

علل بیماری صبحگاهی

بیماری صبحگاهی در طول سه ماهه اول بارداری شایع تر است.

علل دقیق بیماری صبحگاه هنوز مشخص نیست با این حال، بیشتر موافق است که تغییرات هورمونی احتمالا نقش مهمی را ایفا می کند:

سطوح استروژن – کارشناسان معتقدند ممکن است بخشی از آن به دلیل افزایش سطح گردش خون استروژن باشد، که در دوران بارداری می تواند ۱۰۰ بار بیشتر باشد، در مقایسه با سطوح موجود در زنانی که باردار نیستند. با این حال، هیچ شواهدی برای نشان دادن تفاوت در میزان استروژن بین زنان باردار و یا بدون بیماری صبح وجود ندارد.

سطح پروژسترون – هنگامی که یک زن باردار است، سطح پروژسترون نیز افزایش می یابد. سطح بالای پروژسترون عضلات رحم را تقویت می کند تا از زایمان زودهنگام جلوگیری کند. با این حال، همچنین ممکن است معده و روده را آرام کنید، در نتیجه اسیدهای معدنی بیش از حد و GERD (بیماری ریفلاکس معده یا رفلاکس اسید) است.

هیپوگلیسمی – قند خون پایین، ناشی از انرژی تخلیه جفت از بدن مادر است. با این حال، هیچ مطالعی برای اثبات این وجود ندارد.

گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) – این هورمون اولین بار توسط جنین در حال رشد تولید می شود، به زودی پس از تخمک گذاری و بعد از آن توسط جفت. برخی از کارشناسان معتقدند ممکن است ارتباط بین hCG و بیماری صبحگاهی وجود داشته باشد.

حس بویایی – در دوران بارداری ممکن است حساسیت به بوها افزایش یابد، که ممکن است سبب ایجاد حالت تهوع نرمال شود.

بیماری صبحگاهی به عنوان یک انطباق بقا تکاملی

بعضی از کارشناسان معتقدند بیماری صبحگاهی می تواند انطباق تکاملی باشد که مادران باردار و نوزادان آنها را از مسمومیت غذایی محافظت می کند. اگر زن مبتلا به بیماری صبحگاه احساس غذا خوردن را نداشته باشد، که ممکن است به طور بالقوه آلوده باشد مانند مرغ، تخم مرغ یا گوشت و غذاهای خطرناک کم خطر مانند برنج، نان و کراکر ها را ترجیح می دهد، احتمال زنده ماندن برای او و فرزندش بهبود می یابند.

انسان های بزرگسال دارای دفاع در برابر سموم گیاهی هستند، از جمله طیف گسترده ای از آنزیم های سم زدایی تولید شده توسط کبد. در حال رشد کودک، این دفاع هنوز به طور کامل توسعه یافته است، و حتی مقادیر کمی از سموم ممکن است مضر باشد.

اندام های در حال رشد کودک بیشتر از سموم خطرناکی بین ۶ تا ۱۸ هفته آسیب پذیر هستند، تقریبا زمانیکه بیماری صبحگاهی شایع است.

علائم بیماری صبحگاهی

با وجود نام آن، بیماری صبحگاهی می تواند در هر زمانی از روز باشد. برای برخی از مردم در اواسط شب اوج می گیرد.

بیماری صبحگاهی ممکن است شامل تهوع و استفراغ یا تهوع و استفراغ باشد. در سه ماهه اول بارداری شایع تر است.

زنان باردار باید با پزشک خود تماس بگیرند اگر:

علائم تهوع یا استفراغ شدید است
آنها فقط مقدار کمی ادرار را حمل می کنند
ادرار آنها یک رنگ تیره است
آنها نمیتوانند مایعات را حفظ کنند
وقتی که ایستادند، احساس سرگیجه می کنند
آنها زمانی که ایستادند، ضعیف می شوند
قلب آنها را سریع کار می کند
آنها خون را بالا می آورند

هنگامی که علائم بسیار شدید، این حالت نامیده می شود hyperemesis gravidarum، که در حدود ۱-۲ درصد از همه حاملگی ها را تشکیل می دهد. اگر تهوع و استفراغ رخ می دهد، معمولا در طول هفته شانزده بارداری است.

بیشتر زنان باردار متوجه می شوند که صبح بعد از ۱۲ هفته بارداری بیماری بهبود می یابد. متأسفانه، برای بعضی ها، علائم در طول بارداری همچنان ادامه دارد.

برخی از تغییرات در رژیم غذایی و داشتن استراحت بیشتر معمولا برای درمان بیماری صبحگاهی مورد نیاز است. گرچه از نظر روانکاوی و طنزآمیز، بیماری صبحگاهی می تواند به طور جدی بر کیفیت زندگی مادر تاثیر بگذارد و در مورد فعالیت های روزمره او تاثیر بگذارد. زنان که ازطرف خانواده و دوستانشان حمایت می شوند، بسیار بهتر عمل می کنند.

بیماری صبحگاهی: عوامل خطر و عوارض

Hyperemesis gravidarum یک بیماری بسیار نادر اما شدید از بیماری صبحگاهی است که به نظر می رسد حدود ۱-۲ درصد از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. در ۹۰٪ موارد hypervidemia gravidarum، علائم از طریق پنجم ماه حاملگی برطرف می شوند.

به طور معمول علائم شدید عبارتند از:

نمی تواند به دلیل استفراغ شدید مایعات را حفظ کند
خطر جدی از دست دادن آب بدن و کاهش وزن
آلکالوز (کاهش خطرناک اسیدیته طبیعی خون)
هیپوکالمی (پتاسیم خون پایین)

زنان مبتلا به علائم شدید باید بلافاصله به پزشکی کمک کنند. در بعضی موارد، بستری شدن و درمان با مایعات داخل وریدی ممکن است ضروری باشد.

اگر یک زن مبتلا به hyperemesis gravidarum باشد، شانس ایجاد آسیب به نوزاد بسیار کوچک است. اگر او از دست دادن وزن در دوران بارداری تجربه کند، خطر ابتلا به یک نوزاد با وزن کم هنگام تولد افزایش می یابد.

هر زنی که باردار است، احتمال دارد که بیماری صبح را ببیند. با این وجود، خطر بیشتر است اگر:

قبل از بارداری، این خانم تهوع یا استفراغ را از بیماری حرکت، میگرن، برخی از سلیقه ها یا بوی ها یا قرص های ضد بارداری تجربه کرده است
مادر در دوران بارداری قبلی بیمار صبح را تجربه کرده بود
مادر بیش از یک کودک انتظار دارد

تشخیص بیماری صبحگاهی

تشخیص بیماری صبحگاهی معمولا یک سوال ساده درباره شناسایی علائم مشخص است.

اگر hyperemesis gravidarum مشکوک باشد، ممکن است دکتر ادرار و آزمایش های مختلف را سفارش دهد. اسکن اولتراسوند نیز ممکن است برای تایید تعداد جنین و مراقبت از هر شرایط اساسی که می تواند موجب تهوع و استفراغ شود، انجام می شود.

اگر میزان کتون در ادرار بالا باشد، احتمال دارد که استفراغ موجب ناراحتی مادر شود.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *