#


بایدها و نبایدهای هفته سی و هشتم بارداری

11 آوریل 2018 بدون نظر 2921 بازدید

بایدها و نبایدهای هفته سی و هشتم بارداری

No votes yet.
Please wait...

هفته سی و هشتم بارداری

  • به طور آزمایشی تا محل زایمان خود تند بروید.
  • قبل از زایمان در مورد معاینه واژنی نکته هایی بیاموزید.
  • یک برنامه مراقبت ویژه از نوزاد داشته باشید.
  • با اظهارنظرها در مورد استفاده از داروهای ضددرد هنگام زایمان برخورد کنید.

در این هفته مراقب چه چیزهایی باشید!

نشانه های زایمان: با شروع هفته ۳۷ اگر زایمان شما آغاز گردد، پزشک از آن جلوگیری نخواهد کرد. در مورد نشانه های زایمان هوشیار باشید و دستورهای پزشک خود را در مورد زمان مراجعه رعایت کنید.

کاهش حرکت های جنین: کاهش حرکت های جنین نشانه بالقوه مشکل است و حتی اگر زایمان آغاز شود، آن را فورا به پزشک خود گزارش دهید.

تورم: مواظب تورم ناگهان صورت با دست های خود باشید! چون نشان دهنده فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان است. تورم معمولی در زمان بارداری شدید نیست و با استراحت کافی برطرف می شود.

سردرد، سردردهای شدید می تواند نشانه مشکلاتی در فشار خون باشد که تشیخیب أن با پزشک است. گاهی اوقات، این سردردها تنها به مخاطره وری ون های بارداری است با اینکه ممکن است با دیگر نشانه ها مانند فشارخون ناشی از بارداری با مسمومیت قبل از زایمان همراه باشد که بیماری خطرناکی است و با فشار محمول، وجود پروتئین در ادرار و دیگر مشکلات مرتبط است.

تاری دید، تاری دید با سردرد یا بدون آن را فورا به پزشک گزارش دهید چون ممکن است نشانه فشارخون ناشی از بارداری یا مسمومیت قبل از زایمان باشد.

خونریزی یا لکه بینی، لکه های خون متمایل به قرمز یا قهوه ای هیره وتهمل ها را بمله جنسی یا معاینه واژن را به پزشک خود گزارش دهید چون می تواند نشانه غله ولت، اتساع دهانه رحم یا مشکلاتی مرتبط با جفت باشد.

هرگونه نشانه غیرعادی یا مشکل آفرین را فورا به پزشک خود گزارش دهید.

ویژگی های جسمی

همچنان که به زایمان نزدیک می شوید، ممکن است متوجه افزایش ترشح های واژن شده باشید. این ترشحات معمول است و نشانه هیچ مشکلی نیست، ولی اگر متوجه بوی بد یا رنگ عجیب شدید یا اینکه احساس خارش، سوزش ہاتب نمودید، به پزشک مراجعه نمایید. همچنان که کودک در لگن پایین تر می آید، تنفس شما آسان تر می شود ولی دستشویی رفتن زیادتر می شود.

وضعیت جنین

کودکتان تا این زمان وزن زیادی اضافه کرده است ولی از حالا به بعد افزایش وزن او خیلی گند یا حتی متوقف می شود. کودکتان هنوز به این طرف و آن طرف حرکت می کند ولی در بعضی از مواقع شبانه روز فعال تر می شود.

ویژگی های جسمی

به طور آزمایشی تا محل زایمان خود با سرعت پیاده بروید

ما همه از تلویزیون حمله سریع به طرف بیمارستان را دیده ایم. پدر معمولا کاری دیوانه وار انجام می دهد؛ برای مثال همسر خود را فراموش می کند یا اینکه مانند یک دیوانه یا به سبک فیلم های کمدی رانندگی می کند. خوب است به او بگویید که این نمایش با اینکه سرگرم کننده است اما برای شما مناسب نیست.

شما می توانید در مورد این کار برنامه ریزی کنید. برای شروع کار، درباره به زمان های مختلف شبانه روز برای رفتن به محل زایمان فکر کنید و آنگاه بهترین راه را انتخاب نمایید؛ برای مثال اگر در ساعت ۲ صبح مسیری را برای رفتن به محل زایمان انتخاب می کنید، آن مسیر با زمان شلوغی در ساعت ۵:۳۰ بعدازظهر فرق دارد. علاوه بر ترافیک، اگر ساخت و سازی در آن مسیر هست و تردد را مشکل می سازد، آن را هم در نظر بگیرید. اگر از بهترین مسیر اطمینان ندارید، یک بار به طور آزمایشی به آنجا بروید.

هنگامی که می خواهید برای زایمان به بیمارستان بروید راننده حتما باید راه را بداند، قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت کند و بداند که در کجا پارک کند. این چیزهایی را که گفتیم جزء اصول اساسی است ولی هنگام داشتن درد زایمان واضطرار اگر راننده نداند از چه مسیری و چگونه به زودی برسد، کار مشکل تر می شود. حتما اگر در مسیر چاله چوله و دست انداز هست، آن را هم در نظر بگیرید. با اینکه قصه های خاله زنک ها می گوید که جاده های ناصاف زایمان را سرعت می بخشد ولی وقتی نوبت به شما می رسد، چیز جالبی نیست. باید به راننده یادآور شوید: «حالا وقت توصیه نیست بلکه هر چه می گویم انجام بده.»

چند بار رفتن آزمایشی کافی است اعصاب پریشان مادر یا پدر را آرام سازد. هنگام رفتن پیش پزشک یا کلاس سری هم به بیمارستان یا زایشگاه بزنید و با مسیرآن آشنا شوید.

قبل از زایمان با معاینه های واژن آشنا شوید

معاینه واژن چه در دوران بارداری و چه مواقع دیگر کاری مطلوب نیست. در اواخر دوران بارداری این کار برای این است که پزشک ببیند آیا دهانه رحم متسع (باز) یا پاک (نازک) شده، در کجا قرار گرفته و چقدر رسیده (نرم) شده است. معاینه واژن وضعیت شما را نشان میدهد ولی زمان زایمان را تعیین نمی کند! معاینه واژن برای فهمیدن وضع دهانه رحم از پزشکی تا پزشکی دیگر فرق می کند.

بعضی پزشکان قبل از زایمان واژن را معاینه نمی کنند یا اینکه تا هفته ۴۱ صبر می کنند؛ بعضی دیگر تقریبا از هفته ۳۶ به بعد هر هفته آن را معاینه می کنند.

دهانه رحم می تواند ۴ سانتی متر باز شده باشد ولی باز هم وقت زایمان نرسیده باشد. شنیدن این نکته ممکن است بعضی خانم ها را مأیوس کند و به همین ترتیب باز نشدن دهانه رحم هم خبر ناراحت کننده ای است. غیر از معاینه واژن برای ارزیابی القای زایمان احتمالا القای زایمان چقدر کارآمد است یا اینکه چه نوع القایی انجام گیرد و اینکه آیا فقط صبرکردن عاقلانه تر است یا نه) دلایل خیلی کمی برای انجام آن قبل از زایمان وجود دارد. در واقع، دلایلی مانند ناراحتی، عفونت بالقوه و پارگی تصادفی پرده های جنینی برای پرهیز از معاینه واژن وجود دارد.

درباره معاینه های واژنی معمولی قبل از زایمان با پزشک خود صحبت کنید. اطلاعاتی را که می خواهید به دست آورید از او بپرسید و ببینید راه دیگری هم برای این کار هست یا نه. بالاخره شما حق دارید که با تصمیم پزشک موافقت یا مخالفت نمایید و انجام معاینه واژن به پزشک و خود شما بستگی دارد.

یک برنامه مراقبت ویژه نوزاد داشته باشید

هیچ کس دوست ندارد و نمی خواهد یک کودک بیمار داشته باشد. اگر شما احتمال بالای داشتن کودکی بیماریا نیازمند مراقبت ویژه را داشته باشید، پزشک یا مامایتان

حتما آن را به شما تذکر داده است، اگر در شما این خطر وجود داشت: بایا، قبل از دو کودک با آن آشنا شوید، کودکانی که به مراقبت ویژه نیاز دارند از قرار زیرند:

* چندقلوها، حتی متولدین بعد از هفته ۳۷

* کودکان کم وزن، بدون توجه به بارداری

* کودکان با ناهنجاری مادرزادی

* کودکان متولد شده به روش سزارین

* کودکانی که در زمان تولد «مکونیوم» دارند.

* کودکان مادرانی که بیماری های حاد یا مزمن دارند از جمله دیابت و فشار خون بالا.

این موارد فهرست کاملی از کودکان نیازمند به مراقبت ویژه نیستند ولی به شما میگوید که آیا باید به بخش مراقبت ویژه کودکان سری بزنید یا نه. بپرسید که چه کارهایی را می توانند انجام دهند و چه پزشکانی دارند و در مورد وسایل آن بیمارستان با پزشک متخصص اطفال انتخابی خود مشورت کنید.

برنامه محل زایمان خود را در مورد داروهای ضد درد بدانید.

هر محل زایمانی تفکر، فلسفه و خط مشی ویژه ای را در مورد داروهای ضددرد دارد. اگر در حال زایمان در مورد این خط مشی بفهمید، برایتان شوک روحی بزرگی خواهد بود، به ویژه اگر نظر شما با خط مشی بیمارستان فرق داشته باشد. نمونه هایی از خط مشی های مختلف عبارت اند از:

استفاده زود از اپیدورال. (به صورت تزریق نخاعی) بی حس کننده اپیدورال همگن است مجاز نباشد تا اینکه شما به یک اتساع بخصوصی رسیده باشید.

* فقط داروهای داخل وریدی: یعنی داروهای داخل وریدی تنها شکلی از داروهای ضد دردند که در زمان آمادگی مصرف می شوند.

* تجویز محدود داروی ضدتب: با توجه به طول مدت زایمان محدودیت های ویژه ای در تجویز داروهای ضد درد وجود دارد؛ برای مثال، بعضی داروهای داخل وریدی را نمی توان در اواخر زایمان تجویز کرد.

* استفاده از بعضی ابزارها: بعضی داروها مانع استفاده از چیزهایی مانند توپ های زایمان و میله های چمباتمه می شوند.

وقتی از زایمان به بیمارستان یا زایشگاه بازگشتید، با پرسش در این موارد آگاه شوید و طبق آن برنامه ریزی کنید.

با اظهارنظرها در مورد استفاده از داروهای ضد درد در موقع زایمان برخورد کنید

استفاده کردن یا نکردن از داروهای ضد درد به تصمیم خود شما بستگی دارد. این کار به تفکر دقیق نیاز دارد و به چگونگی زایمان و به آمادگی شما و مقداری به شانس وابسته است.

مشکل این است که افراد اغلب می خواهند نظرهای خود را القا نمایند و این به همه چیزهای مرتبط با بارداری مربوط می شود. شما به خانم هایی برخورد می کنید که جلوی شما را می گیرند می گویند: «در پارکینگ بیمارستان یک اپیدورال تزریق کن» با زایمان طبیعی تنها راه است». هردوی این نگرشها حامیانی دارد و شما باید تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید.

تصمیم شما به عوامل زیادی از جمله موارد زیر بستگی دارد.

* وقتی زایمان آغاز می شود، چه احساسی دارید.

* زایمانتان چگونه پیش می رود

* برای زایمان چقدر آمادگی دارید

* افراد پشتیبان شما (همراهانتان)

* تمرین شما در محل زایمان

* گرسنگی یا خستگی شما.

شما بر آمادگی خود تا حدی کنترل دارید ولی عوامل دیگر در کنترل شما نیستند. بهتر است که در مورد تصمیم خود با گروه پشتیبانتان صحبت کنید.

همسرتان از این نوع صحبت مصون نیست. مردم غیرمسئول گاهی برای خانم در حال زایمان نظر می دهند. به جای دادن نظرهای سازنده، که چگونه به یک خانم در حال زایمان کمک بشود، بسیاری از مردم می گویند: «هرچه زودتر پزشک بیهوشی را خبر کن.»

کوشش کنید داستان های وحشتناک زایمان را از ذهن خود خارج کنید. اگر کسی خواست داستانی در مورد زایمان بگوید، آن را در نطفه خفه کنید و بگویید. «فکر می کنم داستان های زیادی در مورد زایمان شنیده ام؛ اجازه بدهید داستان ها را بعد مقایسه کنیم.» اینها راهکارهای برخورد با اظهارنظرهای مردم است.

شور مادر شدن

درست همان طور که در مورد لباستان برنامه ریزی می کنید، در مورد زایمان هم فکر کنید. بعضی مادرها از پوشیدن لباس های بیمارستان بدشان نمی آید، در حالی که بعضی دیگر ترجیح می دهند لباس خود را بپوشند. ممکن است نگران باشید که اگر لباس خود را در بیمارستان بپوشید، شاید در زمان اضطرار آن را پاره کنند. واسطه خوبی وجود دارد. لباس های مخصوص زایمان! نوع جدیدی از لباس ها هست که مخصوص زایمان اند از لباس های بیمارستانی مد روز تابلوز و دامن های زیبای زایمان موجود است. اگر به لباس توجه ندارید، یک سوتین ورزشی، یک لباس خواب و یا تی شرت بزرگی که به آن دلبسته نیستید بپوشید.

No votes yet.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *