#


مفیدترین غذاها برای مغز

10 فوریه 2018 بدون نظر 1227 بازدید

مفیدترین غذاها برای مغز

کدام ها غذاها برای مغز مفیدند؟

به گزارش ازمن بپرس، شاید به گوش تان خورده باشد که استفاده از برخی از غذاها موجب بهبود حافظه می ‌‌شود، ولی احتمال دارد از خودتان سوال کنید  که کدام مواد، غذای مغز نامیده می ‌‌شوند و احتمالاً باور نکنید که بعضی از غذاها علاوه بر این که از مغز محافظت می کنند و باعث بهبود عملکرد آن می ‌‌شوند بلکه موجب تولید سلول‌‌ های جدید نیز می ‌‌شوند (حتی در زمان بزرگسالی) مغز نیز همچون سایر اعضای بدن برای رشد و بازسازی نیاز به یک سری مواد مغذی دارد که در ادامه به برخی از آن ‌‌ها اشاره می کنیم.

ویتامین ‌‌ها و مواد معدنی

بعضی از ویتامین ‌‌ها و املاح جزء ابزار ساختمانی برای مغز به شمار می روند مانند ویتامین B6، B12، ویتامین C، کلسیم و آهن. کمبود هر یک از این مواد باعث می شود که به یادگیری آسیب وارد کند.

چربی‌‌ های سالم

بخش عمده ‌ی سلول‌‌ های مغزی از چربی تولید شده است که مهم ترین آن ها امگا۳ می باشد هم زمان با رشد نیازتان به امگا۳ مصرفی بیشتر می شود که با استفاده از موادی مانند ماهی سالمون، روغن کانولا، روغن تخم کتان، گردو، تخم مرغ و جوانه گندم می‌ ‌توان آن را فراهم کرد.

آنتی اکسیدان‌‌ ها

همزمان با بالا رفتن سن موادی به نام رادیکال ‌‌های آزاد موجب آسیب رسیدن به سلول‌ ‌های مغزی می‌ ‌شوند چنانچه با این آسیب مقابله نکنیم با افایش سن دچار کمبود حافظه خواهیم شد به همین خاطر باید از منابع غذایی که دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان می باشند استفاده کنیم تا باعث غیر فعال شدن رادیکال‌‌ های آزاد شوند مانند انواع توت‌ ‌ها، هویج، انگور قرمز، سویا، غلات کامل ، بروکلی، سیر، اسفناج، چای و گوجه فرنگی.

فیبر

تعداد زیادی از افراد باورندارند که فیبرها برای مغز نیز فایده زیادی دارند. فیبرها به خاطر پایین بودن سرعت جذب قند موجب بهبود کارکرد مغز می‌‌ شوند زیرا سوخت مغز تنها از راه قند می باشد و به یک جریان منظم و میزان درست آن نیاز دارد. رژیم ‌‌های غنی از فیبر باعث می شود که هضم را کند کند و به آرامی قند را به جریان خون ارسال می کند غذاهای دارای فیبر عبارت اند از:

میوه ‌‌های خشک مانند زردآلو، آلو،  خرماو کشمش. سبزیجاتی مانند بروکلی، نخود سبز و اسفناج.

حبوباتی مانند لوبیا چشم بلبلی و چیتی

مغز دانه‌ ‌ها مانند بادام و دانه ‌هایی نظیر تخم کتان

میوه ‌‌هایی مانند کیوی، گلابی، پوست سیب، پرتقال و آواکادو

آب

قسمت عمده ی بدن را آب تشکیل می دهد به همین خاطر یک بی آبی ضعیف نیز می‌ ‌تواند انرژی مغز و ظرفیت آن را کاهش دهد و موجب آسیب زدن به مغز شود به همین دلیل حتماً روزی شش تا هشت  لیوان آب بنوشید.

غلات کامل مثل جو و برنج قهوه ‌ای

از طرفی دیگر مغز انسان دارای توانایی تطابق و تغییر در هر سنی می باشد. به این توانایی نوروپلاستیسیتی گفته می شود. چنانچه تحریک مناسب داشته باشید، مغز می‌ ‌تواند یک مسیر عصبی تازه ای را  بسازد. این کار، مغز را در یادگیری توانمند می کند و توانایی کسب اطلاعات تازه و بهبود حافظه را به وجود می آورد بنابر این علاوه بر تغذیه مناسب باید موارد زیر را در نظر داشته باشید.

با بالا رفتن سن هزاران مسیر در مغز به وجود می آید که موجب به یاد آوردن، حل مشکلات، انجام وظایف و فرآیند رویدادهای پیرامون می‌ ‌شوند. ولی انجام کارهای تکراری موجب عدم تحریک مناسب مغز می شود و به مرور باعث کاهش حافظه می‌ ‌شود زیرا مغز نیز همچون عضله به کار همیشگی نیاز دارد وگرنه تحلیل می ‌‌رود هر اندازه مغز بیشتر فعالیت کند حافظه و تحلیل اطلاعات بهتر می شود. همه ی فعالیت‌ ‌ها اثرشان یکسان نیست بهترین تمرین ‌‌ها برای مغز آن ‌‌هایی می باشند که شرایط معمول را تغییر داده و شما را به چالش بکشاند تا راه تازه ای در مغز به وجود بیاید.

پروتئین‌ ‌های دارای تیروزین

مغز علاوه بر این که نورون‌ ‌ها را تولید می کند موادی به نام ناقلین عصبی می سازد که وظیفه شان انتقال پیام از یک سلول به سلول دیگر است در صورتی که مغز نتواند این ناقلین را نسازد کارش دچار اختلال می‌‌ شود بعضی از مواد اولیه برای تولید این ناقلین مانند تریپتوفان قادر نیستند در بدن تولید شوند و باید از طریق غذا تامین شوند. بهترین غذاها برای بهبود هوشیاری و تمرکز عبارت اند از: محصولات لبنی، غذاهای دریایی ، تخم مرغ و سویا، تلاش کنید از این غذاها ازانواع بدون نمک آن استفاده کنید.

تمرین های مفید

این تمرین‌‌ ها دارای چهار مشخصه می‌‌ باشند:

به شما چیزی آموزش می‌ ‌دهند: چنانچه مدام کاری را که در آن مهارت دارید انجام دهید ورزش خوبی برای مغز نمی باشد بلکه باید کاری انجام دهید که برای شما آشنا نمی باشد چرا که این تبحر تازه موجب  تقویت مغز می ‌‌شود.

باید تمام حواس تان را به خود جلب کند و موجب تمرکز شما شود مانند آموختن  یک نوع ساز

باید به دنبال مهارت‌ ‌هایی باشید که سطوح متنوعی برای یادگیری دارند و وقتی که احساس می‌‌ کنید یک سطح برای شما راحت است بتوانید به سطح بالاتر پیشرفت کنید.

فعالیت‌ ‌هایی را برگزینید که در عین چالش برانگیز بودن برای شما لذت آور باشد زیرا با آموختن آن ها شما تشویق به ادامه آن می شوید و پیشرفت خواهید کرد.

برخی از فعالیت ‌هایی که تمام موارد بالا را در بر می گیرد می ‌‌توان به نواختن ساز تازه، شطرنج ، سفالگری و آموختن زبان تازه اشاره کرد. انجام فعالیت فیزیکی هم به فعال بودن ذهن می تواند کمک کند زیرا منتقل کردن اکسیژن به مغز را بالا می برد و موجب پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری‌ ‌هایی مانند دیابت و قلب و عروق که خود موجب پایین آمدن حافظه می‌ ‌شوند شده و اثر مواد شیمیایی مفید برای مغز را تقویت می‌ ‌کنند و از طرفی دیگر موجب پایین آمدن هورمون‌ های استرس خواهند شد.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *