#


«ورزش‌ چشم» چه وقت تجویز می‌شود؟

13 می 2017 بدون نظر 3331 بازدید

«ورزش‌ چشم» چه وقت تجویز می‌شود؟

«ورزش‌ چشم» چه وقت تجویز می‌شود؟

به گزارش از من بپرس، دکتر علی میرزاجانی دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌نویسد: حتما شنیده‌اید که ورزش ضامن سلامتی بدن است. شاید شنیده باشید که برخی نیز می‌گویند اپتومتریست برای چشم‌ برخی افراد ورزش تجوز کرده است. به راستی این ورزش چه و چگونه است؟

عضلات چشم

نکته‌ای  که دانستنش ضروری است این است که اطراف چشم ۶ عضله وجود دارد و در حرکات به آن کمک می‌کند. عضله‌های چشم گاه بصورت ارادی و گاه بصورت ناخودآگاه از مرکز اعصاب دستور می‌گیرند. با منقبض شدن طول‌شان تغییر می‌کند و موجب حرکت چشم می‌شوند. انواع حرکات‌ چشم عبارت است از: حرکت به سمت چپ و راست، پایین و بالا، بصورت مورب، چرخشی و … .

آیا همان طور که توصیه می‌شود که ورزش را جدی بگیریم و هر روز چند دقیقه برای آن وقت بگذاریم، ورزش برای چشم هم هست؟ آیا هر روز صبح باید چشم‌مان را ورزش بدهیم؟ مثلا چشم‌مانمان را مرتب بالا و بایین کنیم یا به سمت چپ و راست حرکت دهیم؟

جواب این پرسش‌ها منفی است. وقتی صبح از خواب بر می‌خیزیم خود چشم به آرامی شروع به حرکت‌هایی می‌کند و بعد از چندین دقیقه آمادگی لازم را برای حرکت پیدا می‌کند و لزومی ندارد حتما هر روز و بطور منظم ورزش چشمی انجام بدهیم، هیچ‌گونه تحقیقی این مسئله را ثابت نکرده است. با این وجود مشاهده می‌شود برخی افراد پس از نرمش چند حرکت به چشم‌هایشان نیز می‌دهند بدون آنکه دلیل خاصی برای این کار وجود داشته باشد.

تمرینات ارتوپتیک چیست؟

برخی اوقات با توجه به نتیجة معاینه «اپتومتریک چشم»(optometric eye examination) امکان دارد

اپتومتریست تمریناتی را برای چشم شما تجویز کند که نام آن «تمرینات ارتوپتیک» یا «ورزش‌های چشمی» است. این ورزش‌ها به فرد کمک می‌کند تا اشکالاتی که گاه بر اثر ضربه یا ضایعه‌ای در عضلات خارجی چشم، اعصاب آن و ضعف حرکتی ایجاد می شود رفع شود.

برخی اوقات امکان دارد فردی سردرد داشته باشد که ممکن است علتش اشکالاتی باشد که توازن عضله‌های خارجی از چشم یا اعصاب آن وجو دارد باشد. اپتومتریست با معاینه دقیق و وقت‌گیر ضمن بررسی نحوه عملکرد عضله‌های خارجی چشم ممکن است تمریناتی ساده اما ضروری بری چشم‌تان تجویز کند. اگر این تجویز توسط اپتومتریست انجام شود بطور حتم سالم است و در مواردی که مشکلات چشمی و سردرد به سراغ فرد می‌آید می‌تواند راهگشا باشد.

گاهی ورزش‌های چشمی در اثر اشکال در توازن و هماهنگی چشم‌ها تجویز می‌شود. این ورزش‌ها را باید جدی گرفت تا با انجام مرتب و به موقع مشکلات چشمی بر طرف شود.

چشم درد هنگام مطالعه

گاهی برخی به پزشک مراجعه می‌کنند و از اینکه وقت مطالعه یا کار با کامپیوتر یا دیگر کارهای چشمی آبریزش چشم دارند، چشم‌هایشان می‌سوزد، سردرد و چشم درد می‌گیرند، خطر را گم می‌کنند، ۲ تا یا تار می‌بینند و بصورت کلی سرخوش نیستند و دوست دارند زودتر از کار دست بکشند و نمی‌توانند تمرکز کنند شکایت می‌کنند. امکان دارد به جز مشکلات بینایی، مسائل بهداشتی، سلامت چشم و عیوب انکساری باعث شود که چشمان‌تان به ورزش نیازمند باشد. اپتومتریست می‌تواند با تجویز ورزش‌های مشخص چشمی به رفع مشکل چشم‌ها کمک کند.

البته که این مشکل تنها به دید نزدیک دیدن مرتبط نیست، گاهی هنگام کارهای بینایی که در فاصله دور انجام می‌شود مثل رانندگی نیز ممکن است مشکلات چشمی وجود داشته باشد و نیاز به انجام ورزش‌های چشمی باشد.

این مسئله که چه نوع ورزشی باید انجام بدهید بستگی به نتیجه معاینه سیستم بینایی دارد و بر اسا آن نوع ورش مشخص می‌شود.

 

 

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *