#


تأثیر ورزش بر سلامت

11 می 2018 بدون نظر 1277 بازدید

تأثیر ورزش بر سلامت

چگونه ورزش در سلامت شما تاثیر می گذارد؟

به طور خلاصه فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب می تواند باعث ارتقای سلامت شود، به پیشگیری از بیماری ها کمک نماید یا بخشی از درمان بیماری ها باشد. ما این سه جنبه، راه های اصلی تأثیر ورزش و فعالیت جسمانی منظم روی سلامت .. تندرستی هستند.

پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی ها: امروزه از هر چهار مرگی که در افراد ۱۸ سال به – بالا اتفاق می افتد، سه تای آن مربوط به بیماری های مزمن است. بیماری های مزمن، بیماری هایی هستند که نمی توان آنها را به یک عامل میکروبی یا ویروسی خاص نسبت – داد و مرتبط با عوامل محیطی و روش زندگی فرد می باشند. تقریبا تمامی بیماری های همزمن، بیماری های ناشی از کم تحرکی هستند. متخصصان بر این باورند که فعالیت جسمانی خطر بسیاری از این بیماری ها را کاهش می دهد. فعالیت جسمانی، تغییرات مثبتی در سایر عوامل خطر این بیماری ها نیز به وجود می آورد و از این راه نیز به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند.

– کنترل و درمان بیماری ها و ناتوانی ها: بدیهی است که حتی با بهترین روش های پیشگیری، به هر حال عدهای بیمار می شوند. فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب در تخفیف علایم و کمک به بازتوانی پس از بیماری برای وضعیت هایی مثل دیابت، حمله قلبی و کمردرد بسیار مؤثر است. ورزش دوره بیماری ها را کوتاه و استعداد ابتلای به آنها را کاهش می دهد. افراد فعال و با تحرک، کمتر بیمار شده و زودتر بهبود می یابند و سال های مفید و با کیفیت عمرشان افزایش می یابد. همچنین روزهای بیشتری از سال را نیز خلاق، پربار و با کیفیت می گذرانند.

– ورزش و ارتقای تندرستی و سلامت: فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب، نه تنها به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند بلکه کیفیت زندگی و سلامت را بالا می برد. داشتن آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، به شما کمک می کند که هم خودتان احساس خوبی داشته باشید و هم خوب تر به نظر برسید و از زندگی تان بیشتر لذت ببرید.

– آمادگی جسمانی خوب می تواند به شما کمک کند که از اوقات فراغت تان بیشتر لذت ببرید. فردی که بدنی متناسب و ورزیده دارد، مشکلات کمر ندارد، فشار خون بالا ندارد، سر زنده و با نشاط است بیشتر و بهتر می تواند در فعالیتهای اوقات فراغت نظیر کوه نوردی، سیر و سیاحت در طبیعت و بازی های مختلف و گروهی شرکت کند تا فردی که این ویژگی ها را ندارد. شاید لذت بردن از اوقات فراغت به سال های زندگی شما اضافه نکند اما قطعا باعث خواهد شد که در این سال ها واقعا زندگی کنید؟

– آمادگی جسمانی مناسب می تواند به فرد کمک کند که کار موثرتر و با کیفیت بهتر انجام دهد. فردی که مقاومت بالایی در مقابل خستگی، درد عضلانی و مشکلات کمر دارد، توان بیشتری برای انجام کار مولد دارد و در پایان یک روز پر کار، هنوز هم انرژی برای ادامه زندگی، روابط خانوادگی و اجتماعی دارد. برنامه های ورزش در ادارات و مؤسسات تأثیر بسیار زیادی بر علاقمندی کارکنان و کاهش غيبت از کار دارد؛

– آمادگی جسمانی خوب برای زندگی موثر ضروری است. هر فردی برای انجام فعالیت های عادی روزانه بدون خستگی غیر عادی نیاز به آمادگی جسمانی دارد. کسی که آمادگی جسمانی دارد، می تواند از کارهای روزمره از خرید، حمل بار و انجام کارهای منزل گرفته تا سایر وظایف زندگی عادی را آسان تر انجام داده و از آن بدون درد یا ترس از آسیب لذت ببرد؛

– آمادگی جسمانی خوب می تواند شما را در عملکرد ایمن و برخورد با موارد اضطراری و غیر منتظره یاری کند: ما معمولا انتظار موارد غیر منتظره را نمی کشیم اما در صورت وقوع، برخورد با چنین مواردی آمادگی جسمانی قابل توجهی را می طلبد. به عنوان مثال، برای مقابله با سیل شاید لازم باشد که ساعت های متوالی بدون استراحت گونی های شن را پر کرد و چید. قربانیان حوادث جاده ای ممکن است لازم باشد مسافت های طولانی را برای کمک خواستن راه بروند یا بدوند. در جوامع نساامن، دفاع شخصی مقوله ای است که نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد. حتی برای کارهای ساده ای مثل تعویض یک لاستیک پنچر هم آمادگی جسمانی لازم است؛

– آمادگی جسمانی پایه ای برای فعالیت های ذهنی خلاق و پویا است. شاید شما ضرب المثل «عقل سالم در بدن سالم است» را شنیده باشید. این ضرب المثل جديدة با برخی شواهد علمی تأیید شده است. یک تحقیق جدید حاکی از آن است که تأثیر فعالیت و آمادگی جسمانی روی عملکرد هوشی، مثبت است. یک مطالعه نشان داده که فعالیت، رشد سلول های جدید مغزی را تقویت می کند. زمانی که در طول روز صرف فعالیت جسمی می شود، به کودکان کمک می کند که یادگیری بهتری داشته باشند حتی اگر زمان کمتری صرف فعالیت های ذهنی شود.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *