#


لنوو و مشکلاتی که در خصوص حسگر اثر انگشت لپ تاپ های آن وجود دارد

31 ژانویه 2018 بدون نظر 1857 بازدید

لنوو و مشکلاتی که در خصوص حسگر اثر انگشت لپ تاپ های آن وجود دارد

لنوو و مشکلاتی که در خصوص حسگر اثر انگشت لپ تاپ های آن وجود دارد

کمپانی لنوو که در زمینه تولید لپ تاپ و رایانه های میزی فعالیت دارد به تازگی اعلام کرده در خصوص مدیریت حسگر اثر انگشتی که در لپ تاپ این کمپانی قرار داده شده است مشکل بسیار حاد و جدی وجود دارد که البته این کمپانی درصدد رفع این مشکلات می باشد. کمپانی لنوو از تمام افرادی که لپ تاپ این کمپانی را خریداری کرده اند درخواست کرده زودتر اقدام به به روز رسانی نرم افزار مدیریتی شوند که حسگر اثر انگشت تحت کنترل و فرماندهی آن می باشد.

کمپانی اینتل سال۲۰۱۸ خود را با اخبار ناخوشایندی که مربوط به مسائل امنیتی Meltdown و Spectre می شد آغاز کرده است. البته ناگفته نماند آسیب پذیری امنیتی یکی از مواردی است که سال های زیادی وجود داشته است و در حال حاضر نیز رسانه ها نسبت به این قبیل مشکلات بیش از اندازه توجه نشان داده اند. با توجه به اخباری که طی چند روز اخیر منتشر شده است اینگونه به نظر می رسد که وجود مشکل امنیتی این بار به سراغ لنوو رفته و لپ تاپ های این کمپانی را درگیر کرده است.

البته این موضوع را نیز باید خاطر نشان شویم که وجود روزنه های امنیتی برای لپ تاپ های لنوو به اندازه مشکلاتی که برای پردازنده های اینتل به وجود آمده بود خطرناک نبوده و موجب آسیب رسانی بیش از حد نمی شود. لنوو برای این که بتواند این مشکل را بر طرف نماید و اعلام کرده  این مشکل در ابتدا مالکانی که دارای کامپیوترهای شخصی Think Pad هستند را متوجه خود کرده است.

خبرنامه اختصاصی لنوو مطلبی را در روزهای اخیر منتشر کرده که عنوان می کند با توجه به اینکه لنوو در مورد داده های شناسایی افرادی که رایانه های این کمپانی را خریداری می کنند رمزنگاری کرده است اما آسیب پذیر بودن نرم افزاری که برای مدیریت حسگر اثر انگشت در رایانه هیا این کمپانی تعبیه شده است بسیار آسیب پذیر می باشد و این مساله موجب می شود تا هکرها بتوانند به رایانه های کاربران دسترسی داشته باشند و اطلاعات این رایانه ها را به دست بیاورند.

اینکه کمپانی های تولید کننده از حسگر اثر انگشت در مورد رایانه های شخصی استفاده می کنند مساله تازه ای نیست ولی از زمانی که این حسگرها در گوشی های هوشمند نیز به کار برده شدند استفاده از آن ها در خصوص لپ تاپ ها رواج بیشتری پیدا کرد. زمانی که ویندوز۱۰ وارد بازار شد کمپانی مایکروسافت قابلیت تازه ای را به نام ویندوز هلو را معرفی نمود که این ویژگی موجب می شد تا کاربران بتوانند از آن استفاده کرده و با سیستم تشخیص چهره و حسگر اثر انگشت بتوانند وارد رایانه خود شوند. اما پیش از اینکه ویندوز۱۰ معرفی شود کمپانی های تولید کننده برای آنکه بتوانند از حسگر اثر انگشت استفاده کنند روش مخصوصی را برای خود طراحی کرده اند که وجود همین طراحی های اخصاصی موجب به وجود آمدن مشکل برای آن ها شده است.

کمپانی لنوو هم برای اینکه بتواند از حسگر اثر انگشت بهترین استفاده را داشته باشد نرم افزاری مخصوص به نام فینگر منیجر پرو را طراحی و در لپ تاپ های خود استفاده کرده است که دارای امنیت بسیار پائینی می باشد. با توجه به خبری که از سوی لنوو منتشر شده مشکل امنیتی به وجود آمده برای این کمپانی بسیار جدید می باشد و باید راهکار جدی تری برای رفع آن در نظر گرفت.

اصلی ترین مشکل این است که نرم افزار طراحی شده برای لپ تاپ های لنوو با وجود اینکه کلیه اطلاعات شناسایی کاربران خود را به صورت رمزنگاری نگه می دارد اما الگوریتمی که برای آن به کار گرفته شده است دارای ضعف بسیاری می باشد. مشکل دیگری که در مورد آن می توان ذکر کرد این است که الگوریتم به کار برده در این نرم افزار دارای نوعی رمز است که به صورت یک رمز داخلی در درون این الگوریتم قرار داده شده است و زمانی که این رمز در دسترس باشد و پیدا شود می توان داده ها را رمزگشایی نموده و هکر ها می توانند به کلیه اطلاعاتی که در رایانه های افراد وجود دارد به راحتی دست پیدا کنند.

البته برای کاربرانی که در رایانه های شخصی خود از ویندوز۱۰ استفاده کرده اند خبر خوبی داریم و آن هم این است که این افراد دارای این مشکل نمی باشند اما کاربرانی که در رایانه های خود از نسخه های قدیمی ویندوز همچون ویندوز۸، ویندوز۸.۱ و حتی ویندوز۷ استفاده می کنند این مشکل را دارند و باید هرچه سریعتر مدیریت نرم افزار حسگر اثر انگشت خود را به روزرسانی کنند. لیستی از سوی کمپانی لنوو منتشر شده است که نام کلیه لپ تاپ هایی که دچار این مشکل امنیتی شده اند ذکر شده است و در ادامه می توانید این لیست را مشاهده نمائید. لنوو از افرادی که در لپ تاپ های خود از نسخه قدیمی ویندوز استفاده می کنند درخواست کرده تا هرچه زودتر نسبت به به روزرسانی مدیریت حسگر اثر انگشت لپ تاپ های خود اقدام نمایند.

لیست رایانه های شخصی لنوو که دارای مشکل امنیتی حاد هستند:

Think Pad L560, Think Pad P40 Yoga, Think Pad T440, P50s, T440p, T440s, T450, T450s, T460, T540P,T550, T560,

ThinkPad X1 Carbon (Type 20A7, 20A8), X1 Carbon (Type 20BS, 20BT)

ThinkPad X240, X240s, X250, X260 ThinkPad Yoga 14 (20FY), Yoga 460،

کمپانی لنوو از دارندگان این لپ تاپ ها و چندین مدل دیگر اعلام کرده تا هرچه سریعتر نسبت به ارتقای مدیریت حسگر اثر انگشت خود اقدام نمایند تا بتوانند از خطر امنیتی که وجود دارد اطلاعات و داده های خود را محفوظ نگه دارند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *