#


معرفی بزرگ ترین برند تولید مبلمان در جهان

12 سپتامبر 2018 بدون نظر 2695 بازدید

معرفی بزرگ ترین برند تولید مبلمان در جهان

ایکیا بزرگ ترین خرده فروش مبلمان در سراسر دنیا

IKEA یکی از معروف ترین برندهای تولید و عرضه مبلمان و لوازم خانگی است که مدل های متنوعی از این تولیدات را در فروشگاه ‌های خود به فروش می رساند.

ایکیا (IKEA) یک برند شناخته شده در دنیا است که کمپانی آن در کشور سوئد است. این کمپانی با متمرکز شدن بر روی مبلمان و لوازم خانگی که آماده ‌ی مونتاژ هستند کار می ‌کند و مدتی هم لقب بزرگ ترین عرضه کننده ی مبلمان در دنیا را از آن خود کرده بود. موسس این کمپانی، شخصی غیر از اینگوار کامپراد نیست که در سال ۱۹۴۳ و در حالی که تنها هفده سال سن داشت این شرکت را بنیان گذاری کرده است. نام ایکیا از حروف آغازین نام بنیان گذار، Ingvar Kamprad، جایی که او در آن جا زندگی کرده Elmtaryd و شهر محل زندگی‌ او یعنی Agunnaryd تشکیل شده است.

IKEA  بیشتر با طراحی ‌های به روز خود در انواع تولیداتش و همین طور طراحی داخلی حیرت انگیز در فروشگاه ‌هایی که در آن محصولاتش را به فروش می رساند شناخته شده است. سادگی و احترام به طبیعت، از خخصوصیت های مشخص تولیدات این کمپانی هستند. همچنین موارد ظاهری، برند آیکیا با توجه به برنامه‌ های کنترل کردن هزینه، جزئیات فعالیت و موفقیت دائمی تولیداتش شناخته می ‌شود. این کارها موجب شده تا آیکیا در مدتی که تولید دارد در کنار گسترش بازار، قیمت ها را هم پایین بیاورد.

بر اساس آخرین آمار به دست آمده، IKEA در ۴۹ کشور دنیا فعالیت دارد و ۴۱۵ فروشگاه در این کشورها بنیان گذاری کرده است. وب سایت این کمپانی، دوازده هزار تولید خود را برای علاقه مندان عرضه می ‌کند و آماری که سالانه منتشر می کند بیشتر از ۲ میلیارد بازدید دارد. نکته ‌ی مهم در خصوص این برند آن است که آن ها یک درصد از مصرف چوب دنیا را برای تولیدات تجاری به خود اختصاص داده ‌اند.

تاریخچه بنیان گذاری

اینگوار کامپارد کمپانی ایکیا را در سال ۱۹۴۳ تاسیس نمود. تمرکز ابتدایی این کمپانی، عرضه تولیدات به ‌صورت پستی بود. اینگوار ۱۷ ساله، هزینه بنیان گذاری کمپانی را از هدیه ای که پدرش برای موفقیت در تحصیل به وی داده بود، به دست آورد. تولیدات اولیه ‌ی کمپانی وی، قاب عکس، مدل های متنوع خودکار، ساعت، کیف پول، جوهرات و جوراب بودند. اینگوار از همان شروع کار تمرکز خود را روی عرضه تولیدات با قیمت پایین معطوف کرد.

نخستین آگهی تبلیغاتی آیکیا در سال ۱۹۴۵ در یک روزنامه محلی چاپ گردید. اینگوار در آن موقع به توانایی عرضه تولیدات به ‌صورت مستقل رسیده بود. وی از خودروهای تحویل شیر برای فرستادن محصولات خود به مشتریان استفاده می‌ نمود.

درست پنج سال پس از تاسیس این برند فروش مبلمان آغاز شد. مبلمان‌ های این کمپانی توسط کسانی که در جنگل ‌ها و زمین ‌های کنار مکان زندگی اینگوار فعالیت می کردند تولید می ‌شدند. تقاضای بازار به نخستین تولیداتش قابل توجه بود و خط تولید کمپانی گسترش پیدا کرد. در همان زمان و در سال ۱۹۵۱، کمپانی با تکیه بر بالا بردن فروش، نخستین کاتالوگ رسمی از تولیداتش را منتشر کرد. این کاتالوگ، در حال حاضر هم به ‌عنوان یکی از نمادهای این برند شناخته می ‌شود.

نخستین فروشگاه تولیدات ایکیا، در سال ۱۹۵۳ در المهوت سوئد بنیان گذاری شد. این اتفاق، یکی از نکات قوت تاریخ ایکیا است؛ چون علاقه مندان به این برند از آن به بعد می ‌توانستند تولیدات این کمپانی را قبل از خرید ببینند و از نزدیک لمس کنند. تأسیس این فروشگاه، در جریان رقابت تنگاتنگ این کمپانی با یکی دیگر از تولید کنندگان این محصول در کشور سوئد بود. هر کدام از این کمپانی ها، سیاست پایین آوردن قیمت را برای رقابت انتخاب کردند تا این که ابهام در کیفیت محصولات در بین مردم بالا رفت. ایکیا با تاسیس این فروشگاه، کیفیت بسیار خوب و بالای تولیدات خود را از نزدیک به علاقه مندان و مشتریان نشان داد و به ‌نوعی در این رقابت برنده شد.

طراحی محصولات آماده مونتاژ

رقبای آیکیا وقتی رشد خیلی سریع این کمپانی را دیدند، تامین ‌کنندگان را مجبور به تحریم این برند جوان را کردند. بر همین اساس، IKEA تصمیم گرفت تا طراحی مبلمان را از آن به بعد در درون کمپانی انجام دهد. در روند خودکفایی در طراحی، یکی از کارگران در یک اتفاق جالب برای راحت تر شدن جا به جایی مبلمان، پایه ‌های میز را از آن جدا می‌ کند. این تفکر، نخستین جرقه ‌ها برای طراحی تولیدات آماده ‌ی مونتاژ را در فکر طراحان این کمپانی می ‌زند. تولیداتی که در بسته ‌بندی ‌های تخت تحویل مشتری می گردید.

نخستین نمایشگاه مستقل مبلمان ایکیا با نام Möbel-IKÉA در سال ۱۹۵۸ در شهر المهولت کشور سوئد بازگشایی شد. این نمایشگاه، مساحتی ۶۷۰۰ متر مربعی داشت و در آن هنگام به عنوان وسیع ترین فروشگاه مبلمان در منطقه ‌ی اسکاندیناوی به حساب می آمد.

یکی از طراحی‌ های معروف IKEA در لوازم خانگی، TORE نام دارد که به افزایش فضای ذخیره ‌سازی در لوازم خانه و آشپزخانه معروف است. این طرح در سال ۱۹۵۸ و به دست یکی از کارمندان این کمپانی به نام گیلیس لاندگرن طراحی گردید. هر چند این طرح قبل از آن در محصولات آشپزخانه ‌ی کمپانی مورد استفاده قرار گرفته بود و لاندگرن آن را برای تجهیزات خانگی دیگر و به خصوص کشوها فراهم کرد.

این برند لوازم خانگی که در همان سال ‌های نخست بنیان گذاری نمایشگاه با استقبال خیلی خوبی رو به رو شد، برای آسان تر کردن تجربه‌ ی علاقه مندان، در سال ۱۹۶۰ نخستین رستوران خود را هم در همان نمایشگاه المهوت راه اندازی کرد. طراحی معروف دیگر محصولات آیکیا یعنی صندلی ÖGLA هم، یک سال بعد تولید شده و روانه بازار فروش شد. این صندلی ‌ها به‌ عنوان طراحی ‌های به روز برای کافه ‌ها و رستوران ها تولید شده و برنامه همیشگی قیمت پایین را هم پوشش می ‌دادند.

راه اندازی واحد کنترل و انجام برنامه های آزمایشی و بررسی محصولات، از سال ۱۹۶۱ در کمپانی آیکیا برنامه ریزی شد. این مسیر کاری، بر مبنای استانداردهای کشور سوئد اجرا شد. ماریان گرابینسکی طراحی بود که در سال ۱۹۶۲نخستین نمونه از کتابخانه ‌های MTP ایکیا را معرفی نمود. این روش از کتابخانه ‌های جالب، مدت ها بعد در نمونه ‌ها و مدل های دیگر عرضه شدند.

یکی از علت های موفقیت برند ایکیا در سال‌ های ۱۹۶۰، تولید متعدد همین کتابخانه ‌ها بود که باعث به وجود آمدن ارتباط نزدیک آن ها با با تولید کنندگان لهستانی چوب شد. این رابطه نزدیک تا به حال حاضر هم ادامه دار بوده و باعث فروش محصولات با قیمت پایین تر توسط ایکیا شده است.

توسعه ‌ی جهانی

نخستین نمایشگاه خارجی آیکیا در سال ۱۹۶۳ و در شهر اسلو نروژ راه اندازی شد. فقط دو سال بعد از این راه اندازی، گسترش داخلی برند هم با قدرت بالاتری دنبال شده و وسیع ترین نمایشگاه آن ها در شهر استکهلم سوئد آغاز به کار کرد. این نمایشگاه بزرگ، ۳۱ هزار متر مربع وسعت داشت و شمار زیادی از علاقه مندان به این برند برای تماشای مراسم افتتاحیه آن، در مکان نمایشگاه حضور یافتند. طراحی این نمایشگاه برگرفته از موزه ‌ی Guggenheim در شهر نیویورک ایالات متحده، شبیه به دایره بود. موفقیت این نمایشگاه منجر شد تا آیکیا یک معنی تازه را به کسب ‌و کار خود اضافه نماید. آن ها به نمایشگاه های خود انبارهای سلف سرویس را اضافه نمودند. در ادامه‌ ی این برنامه های توسعه، نمایشگاه Accenten برای فروش لوازم آشپزخانه و پخت‌ وپز راه اندازی شد.

نئوپان، به عنوان ماده‌ ای محسوب شد که در اواخر دهه ‌ی ۱۹۶۰ جای خود را به شیوه ای خاص در طراحی‌ های ایکیا باز کرد. این ماده ‌ی مستحکم که روند تولید راحتی هم داشت، برای نخستین بار در مبل ایکیا با نام PRIVAT مورد استفاده قرار گرفت. این مبلمان، طراحی خیلی راحت و بدون پرداحت اضافی داشت که به ‌همین خاطر، با مبلغ خیلی مناسب به مشتریان عرضه شد.

کشورهای دانمارک و سوئیس، مقصدهای بعدی گسترش برند آیکیا بودند. نمایشگاه های این برند در شهرهای کپنهاگ و زوریخ در سال ‌های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۳ راه اندازی شدند. آلمان هم در سال ۱۹۷۴ و در شهر مونیخ میزبان برند سوئدی شد. هم اکنون این کشور بهترین بازار ایکیا را در دست دارد.

ایکیا که همواره به خلاقیت و طراحی‌ تولیدات تازه مشهور بود، با آغاز دهه ‌ی ۱۹۷۰ یک بار دیگر خلاقیت خود را به نمایش گذاشت و از پارچه ‌ی کتان برای تولیدات خود استفاده نمود. TAJT یک تخت / صندلی بود که در سال ۱۹۷۳ و با پوشش کتان و لایه‌ ی محافظ محکم به فروش رسید. در نهایت استفاده از این پارچه به ‌عنوان مواد اولیه ‌ی اصلی این مدل از صندلی، مبلغ آن را به ‌میزان زیادی پایین آورد.

استرالیا نخستین مقصد غیر اروپایی برند ایکیا بود و نخستین نمایشگاه آن ها در سال ۱۹۷۵ در شهر سیدنی راه اندازی شد. نخستین کشور آمریکایی که میزبان برند آیکیا شد کانادا بود که در شهر ونکور ناظر رفت و آمد سوئدی‌ ها می ‌شد. بعد از آن، سنگاپور هم به ‌عنوان نخستین کشور آسیای شرقی برای فروش آیکیا انتخاب شده و نخستین نمایشگاه در سال ۱۹۷۸ در این کشور راه اندازی شد. سایر کشورهای اروپایی مانند اتریش و هلند هم در سال ‌های بعد و قبل از پایان دهه ‌ی ۱۹۷۰، شاهد راه اندازی نمایشگاه های IKEA  در کشور خود بودند.

از تولیدات خاص و ماندگار با طراحی ویژه که برند IKEA آن را در دهه ‌ی ۱۹۷۰ و زمانی که راه اندازی شد آن ها را تولید کرد، می ‌توان از صندلی SKOPA و POEM یاد کرد که هر چند مدت ها بعد به POÄNG تغییر اسم داد. طراحی ویژه و معمولی اسکوپا موجب شد تا ایکیا برای تولید آن از یک تولید کننده ‌ی سطل و کاسه‌ ی پلاستیکی کمک بخواهد. پوام هم طراحی جذابی داشت و با استفاده از چوب لمینت‌ دار، هویت مخصوصی را به درون ساختمان های مسکونی و اداری آن دوره داده بود. Klippan هم به عنوان مبلمان دیگری بود که در این سالیان و با تمرکز بر استحکام زیاد و قابلیت شست و شوی آسان عرضه شد.

اینگوار کامپارد، در سال ۱۹۷۶ یک کتابچه ای با موضوع چشم‌ انداز ایکیا و خلاقیت های کسب ‌و کاری خودش برای استمرار مسیر انتشار داد. این کتابچه که The Testament of a Furniture Dealer نام داشت، نقش قابل توجهی در صورت پذیری فرهنگ سازمانی IKEA در سال ‌های بعد از آن داشت.

یکی از محصولات ماندگار و موثر در زمینه طراحی ‌های کاربردی ایکیا، میز LACK است. این میز در سال ۱۹۸۰ و با قصد گرفتن کمترین فضای ممکن تولید شد. جنس میز خیلی کم وزن و مقاوم است و تکنیک ساندویچی که در مونتاژ و استفاده از آن مورد استفاده قرار گرفته، با نام board-on-frame شناخته می‌شود. این فن در سال ‌های بعد از آن در خیلی از تولیدات آیکیا مورد استفاده قرار گرفت. دو سال بعد از رونمایی این نوع از طراحی، قفسه ‌های برند LACK هم تولید و به فروش رسیدند.

تغییرات ساختاری

ایکیا هم مثل هر برند دیگر در دوره فعالیت خود با تغییرات زیادی در روند قالب و مدیریت کمپانی مواجه بوده است. آن ها در سال ۱۹۸۲ و بعد از راه اندازی بنیاد Stitchting INGKA به ‌عنوان زیر مجموعه ‌ای از این هولدینگ، به فعالیت خود ادامه دادند و نام IKEA Group را برای خود انتخاب کردند. در ادامه ‌ی روند این کارها و با قصد بالا بردن رضایت مشتریان، کلوپ مشتریان با نام IKEA FAMILY راه اندازی شد.

گسترش فعالیت‌ های بین ‌المللی در دهه ‌ی ۱۹۸۰ هم ادامه داشت. در ابتدا کشور فرانسه و شهر پاریس میزبان این برند مبلمان شد. پس از آن در سال ۱۹۸۴ نخستین نمایشگاه کمپانی در بلژیک، در شهر بروکسل راه اندازی شد. ایالات متحده هم که یکی از مناسب ترین بازارها برای هر برندی محسوب می شود، سال ۱۹۸۵ و در فیلادلفیا میزبان این برند بود. نمایشگاه های این برند در کشورهای ایتالیا و انگلستان هم در سال ‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۸۹ و در شهرهای میلان و منچستر راه اندازی شدند.

کامپارد در سال ۱۹۸۶ از پست خود به ‌عنوان مدیر گروه ایکیا استعفا داد تا به ‌عنوان مشاور در کمپانی مادر یعنی INGKA شروع به کار کند. وی از آن زمان Andres Moberg به ‌عنوان ریاست و مدیرعامل ایکیا مشغول به کار شد.

در اواخر قرن بیستم، باز هم دگرگونی ها و حذف و اضافه ‌های تازه ای در ترکیب آیکیا اتفاق افتاد. یکی از این تغییرات ساختاری، بهتر شدن تعهد این برند در رابطه  با چالش‌ های زیست‌ محیطی و محفاظت از محیط زیست بود. آن ها در سال ۱۹۹۰ نخستین مقاله خود را در خصوص سیاست ‌های محافظت از محیط زیست انتشار داده و کارمندان و شرکا را اجبار به‌ رعایت آن کردند.

تصمیم دیگری که اثری بهتر در ساختار و توسعه فعالیت‌ های آیکیا داشت، خرید و ادغام تولید کنندگان چوپ و زمین ‌های تولیدی با کمپانی اصلی بود. برند سوئدی با این کار، وابستگی خود در تولید محصولات را بیشتر از قبل کرده و زمینه توسعه را سرعت بخشید. در آخر گروه صنعتی و تامین مواد اولیه، از سال ۱۹۹۱ با نام Swedwood آغاز به کار نمود. این مکان صنعتی اضافه بر مبلمان، به تولید محصولات چوبی دیگری هم می پردازد.

زیاد شدن فعالیت ‌های آیکیا در حوزه خارج کردن منابع طبیعی و همین طور تولید صنایع چوبی، موجب شد تا آن ها ترغیب شوند تا به عضویت در نهادهای بین ‌المللی مرتبط در آیند. از جمله سازمان ‌های مهم در این رابطه، Forest Stewardship Council یا FSC بود که در سال ۱۹۹۳، عضویت ایکیا را به رسمیت شناخت. این سازمان غیرانتفاعی، با نیت محفاظت از جنگل‌ ها در کشورهای زیادی در دنیا مشغول به کار است. برند سوئدی حتی برای کار بیشتر در این حوزه، در سال ۱۹۹۸ یک مدیر جنگل ‌داری را به گروه خود دعوت و اضافه کرد.

از محصولات ماندگار و طراحی‌ های شیک ایکیا که در اواخر قرن بیستم به بازار عرضه شد، به سری Mammut می‌ توان اشاره نمود. این نمونه از مبلمان، با تمرکز بر روی نوجوانان و طراحی‌ های جالب برای آن ها طراحی و تولید شد. همه مواد استفاده شده در مبلمان ‌های ماموت، از جنس مستحکم و ارتجاعی می باشند و برای امنیت بیشتر کودکان، گوشه آن ها گرد درست شده است. تمرکز طراحی‌ های ایکیا برای کودکان در نمونه های دیگر هم ادامه داشت. آن ها سری Dagis را با کمک ریچارد کلاک طراحی نمودند که از امکانات مونتاژ و جا به جایی راحت هم بهره ‌مند بود.

سرانجام در سال ۱۹۹۷، هم زمان با شروع به کار وب سایت اینترنتی کمپانی، برند سوئدی نتیجه گرفت تا زیرمجموعه ‌ی مستقل خود برای کودکان را راه اندازی نماید. آن ها یک بخش را تحت عنوان Childern’s IKEA تأسیس کردند. تمرکز این قسمت، به غیر از طراحی و تولید محصولات مستحکم برای کودکان، سعی بر به وجود آوردن حس همکاری و مهارت‌ های اجتماعی آن ها است. نکته‌ ی مهم این است که خود کودکان از همان سال ۱۹۹۷ تا به امروز، در توسعه ‌ی تولیدات این زیر مجموعه، شرکت داشته ‌اند. ایکیا برای احترام هرچه تمام تر به کودکان، در نمایشگاه های خود هم به ‌خوبی پذیرای آن ها است و از انواع زمین ‌های بازی و ورزشی تا غذاهای مخصوص را برای آسایش آن ها در نظر گرفته است.

سری 365+ گروه دیگری از تولیدات بودند که این بار با تمرکز بر لوازم آشپزخانه و پخت‌ و پز عرضه شدند. این محصولات شامل انواع وسایل آماده ‌سازی، پخت و سرو غذا را می شدند. از کشورهای مهمی که در سال‌ های آخر قرن بیستم این برند در آن جا فروشگاه تأسیس نمود می‌ توان به مجارستان، جمهوری چک، اسپانیا و چین اشاره نمود.

در سال ۱۹۹۹، چند رویداد مهم در تاریخ آیکیا اتفاق افتاد. مدیرعامل این کمپانی یعنی آندرس موبرگ جایگاه و رتبه شغلی خود را به مدیر جوان ‌تر یعنی آندرس دالویگ داد. شمار کارمندان این کمپانی به بیشتر از پنجاه هزار نفر رسیده و ۲۹ کشور دنیا،‌ میزبان تولیدات آن ها بودند. آن ها برای تشکر و قدردانی از همکاری کارمندان خود، همایشی را در تاریخ ۹ اکتبر آن سال به عنوان Big Thank You برگزار نمودند و در آن روز، همه درآمد فروش کمپانی در سر تا سر دنیا را میان کارمندان خود تقسیم کردند.

قرن بیست و یکم و سال ‌های گذشته برند IKEA

با وارد شدن به عصر ارتباطات، ایکیا هم مثل خیلی از برندهای دیگر به این زمینه پیوسته است و تغییرات خوبی را در زیر ساخت‌ های خود ایجاد نمود. توانایی خرید آنلاین تولیدات از سال ۲۰۰۰ به وب سایت این کمپانی اضافه گردید. به غیر از تغییرات فناورانه، ایکیا بر این شد تا با آغاز این دوره مدرن، کارهای بشر ‌دوستانه و در رابطه با حقوق بشر خود را هم افزایش دهد.

یکی از فعالیت های مهم آیکیا در حمایت از حقوق طرف‌ های درگیر در طراحی و تولید به ویژه کارگران، در سال ۲۰۰۰ با نام IKEA Way آغاز به ‌کار نمود. این برنامه یک نوع سند است که صورت سروکار داشتن ایکیا با تامین ‌کنندگان مواد را مشخص می ‌کند. در این سند، خیلی واضح توقعات هر دو طرف و حقوق آن ها نسبت به هم توضیح داده شده است. در نوشته سند، تاکید بسیاری به توقعات ایکیا از تامین ‌کنندگان در حوزه های حقوقی، وضعیت کاری و ممانعت از سوء‌ استفاده از کودکان در کارخانه ‌ها شده است.

همکاری‌ های آیکیا با سازمان های بین ‌المللی غیرانتفاعی مثل یونیسف قبل از این دوران آغاز شده بود و با وارد شدن به قرن بیست و یکم، جدی ‌تر هم شد. یکی از طرح های جدی این کمپانی با نهاد بین‌ المللی، افزایش طرح های آموزشی در کشور هند بود که با پوشش دادن ۵۰۰ روستا در این کشور آغاز شد.

خطوط ریلی ویژه

افزایش تولید و توسعه بازارهای آیکیا موجب گردید تا این کمپانی خط راه‌آهن اختصاصی خود را از کشور سوئد به آلمان راه اندازی کند. این خط ریلی، هر هفته پنج سفر را از المهولت در سوئد به دویسبورگ در آلمان در برنامه کاری خود داشت. این سفرها به ‌خاطر به دست آوردن مواد اولیه و جا به جایی تولیدات بین این دو کشور انجام می ‌شد. مدیریت این خط ریلی از سال ۲۰۰۴ به یک کمپانی دیگر تحویل داده شد ولی IKEA تا به امروز هم از آن استفاده می ‌کند.

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *