#


صنعت سینمای فرانسه

صنعت سینمای فرانسه
6 آوریل 2017 بدون نظر 1381 بازدید

صنعت سینمای فرانسه

سینمای فرانسه

صنعت سینمای فرانسه مانند صنعت سینمای آمریکا در سال های 8_ 1907 به صنعتی مستقل تبدیل شد . سینما دیگر پسر عموی فقیر عکاسی به شمار نمی آمد ، بلکه به ابزار سرگرمی ای تبدیل شده بود که با رسانه های قدیمی ، مانند تئاتر ، به رقابت می پرداخت .

دو مساله به وضوح روشن می سازد که اهمیت سینما بسیار افزایش یافته بود : یکی این که تعداد سینماهای پاریس از ده سینما در 1906 به هشتاد و هفت سینما در پایان سال 1908 رسیده بود؛ دیگر اینکه در 1908 برای نخستین بار یک روزنامه در همه شماره های خود یک ستون را به فیلم های سینماها اختصاص می داد.

پاته استودیوی فرانسه

پاته مهم ترین استودیوی فرانسه بود ، و تنها رقیب جدی آن « شرکت گامون » بود ؛ که در سال 1895 به دست لئون گامون بنیاد گذاشته شده بود ، هر چند گامون از نظر تولید و حضور در صحنه بین المللی به پای پاته نمی رسید ، اما از سال 1905 تا 1915 بزرگترین استودیوی جهان را در اختیار داشت . از وجوه تمایز این شرکت یکی این بود که نخستین کارگردان زن را به خدمت گرفته بود .

این زن کسی نبود جز آلیس گی بلاش که بعداَ با کمک شوهرش هربرت بلاش شرکت سولاکس را بنیاد گذاشت . مهم ترین کارگردان گامون لوئی فویاد بود که در ساختن سریال های پلیسی مهارت بسیار داشت ؛ و مشهورترین سریال او فانتوماس نام داشت که در سال های 1913 و 1914 ساخته شد و براساس مجموعه ای از چند رمان مشهور درباره یک جنایتکار بزرگ و عقوبتاعمالش بود .

موفقیت تجاری این مجموعه به گامون چنان قدرتی داد که توانست بر پاته ، که قوی ترین استودیوی کشور بود ؛ اما این حادثه مقارن شد با آغاز جنگ جهانی اول که از جمله تأثیراتش یکی هم پایان دادن به سلطه فرانسه بر بازار های جهانی فیلم بود .

برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *