#


هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری
21 فوریه 2017 بدون نظر 1143 بازدید

هفته پنجم بارداری

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...

هفته پنجم بارداری

طبق بررسی هفته به هفته در هفته پنجم شما دیگر مادر باردار محسوب می شوید و می توانید با یک تست خانگی خبر خوش مادر شدن را مطلع شوید. در هفته پنجم بارداری به دلیل بالا رفتن هورمون پروژسترون ممکن است شخص علایمی همچون تهوع، خستگی و تورم سینه داشته باشد. در این هفته قاعدگی به طور کلی از بین رفته است و ویار برای مادر به وجود می آید.

ویار حالتی است که به دلیل به هم خوردن تعادل انتقال دهنده های عصبی به بدن مادر، حالات روحی و روانی و نیازهای تغذیه ای او به وجود می آید.

در هفته پنجم بارداری شکم مادر تغییر محسوسی نخواهد داشت. البته ممکن است مادر کمی پف کرده یا احساس وزن داشته باشد، یا حتی ممکن است حس بیماری داشته باشد. پس از این تاریخ مادر کم کم متوجه افزایش وزن بارداری می شود.

در طول سه ماهه اول افزایش یک الی دو کیلو برای مادر نرمال است. البته تمام زنان باردار علایم مشابهی ندارند و ممکن است بدن آنها تغییرات متفاوتی داشته باشند.

وضعیت جنین

در این هفته قلب جنین شروع به تپش می کند. چین های عصبی (بافتی که تبدیل به مغز و طناب نخاعی می شود) شکل گرفته و به هم متصل می شوند. در این مرحله سر و دم جنین از هم متمایز شده و شبیه قورباغه به نظر می رسد. در این هفته جفت در حال تشکیل شدن است.

هفته پنجم بارداری

جفت عضوی است که جنین را به دیوار رحم وصل کرده و مواد مغذی و اکسیژن را در طول بارداری برای جنین فراهم می کند. ستون فقرات جنین در حال شکل گیری است و تا پایان این هفته طول بدن او ۳ میلی متر خواهد بود.

بنابراین در هفته پنجم بارداری:

  • جنین اندازه دانه کنجد است.
  • جنین در این هفته ضربان قلب دارد.
  • قلب جنین از یک اندام لوله شکل به اندامی پیچیده تغییر می کند.

علائم طبیعی در هفته پنجم بارداری

مادر ممکن است در هفته های قبل هیچ علائم بارداری نداشته باشد اما از هفته پنجم باید منتظر ظهور علائم جدیدی باشد. در این مقاله سعی کردیم برخی از این علائم را نام برده و در مورد هریک توضیح مختصری دهیم:

هفته پنجم بارداری

تکرر ادرار: تکرر ادرار یکی از علائم آزاردهنده بارداری است، البته این مورد هیچ گونه ضرر و آسیبی برای مادر به دنبال ندارد. در واقع ادرار به صورت نرمال باعث خروج سموم از بدن می شود و تا زمانیکه علایم غیر طبیعی مشاهده نشود جایی برای نگرانی وجود ندارد.

  • افزایش ضربان قلب: هنگام بارداری بدن برای حفظ تعادل خود ضربان قلب را افزایش می دهد.
  • افزایش خستگی، گیجی، سردرد: عموما به دلیل افزایش ضربان قلب این علایم رخ می دهد.
  • درد پستان: در این هفته مادر دچار درد پستان و یا به اصطلاح سوزن سوزن شدن دارد. در این هفته احتمال بزرگ شدن پستان ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد.
  • خستگی زودرس: مادر در این دوران می بایست زمان خوابیدن و بیدار شدن خود را تنظیم کند. بلافاصله قبل خوابیدن نباید غذا بخورد. مادر باید از ورزش کردن پیش از خواب بپرهیزد. به طور کلی در این هفته مادر باید بیاموزد چگونه با خستگی زود رس کنار بیاید.

هشدارهای جدی در هفته پنجم بارداری

در هر هفته از بارداری مادران شاهد بروز علائم و تغییراتی در بدن خود هستند پس می بایست توجه کافی به سلامت خود داشته و هشدارها را جدی بگیرند.

مصرف داروها را کنار بگذارید:

یکی از مهمترین مواردی که باید در این دوره رعایت کنید این است که از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید. چون اکثر داروها تاثیر مستقیمی بر روی رویان خواهد گذاشت. در صورتی که به دلیل بیماری به پزشک مراجعه می کنید حتما قبل از تجویز دارو، او را از بارداری خود مطلع کنید.

درد کمر:

به صورت کلی کمر درد ناشی از کرامپ رحمی و سقط بالقوه است. البته ممکن است نشانه ای از عفونت و کشیدگی رحم نیز باشد، پس در هفته پنجم کمردرد را می بایست جدی بگیرید.

از بین رفتن ناگهانی علایم بارداری:

مادر باردار نشانه ها و علایم شایعی دارد که اغلب در اکثر آنها مشترک است، پس در هر هفته از بارداری اگر یکی از علایم شایع بارداری محو شد حتما پزشک خود را مطلع کنید.

خونریزی شدید و مداوم:

خونریزی شدید و مداوم در هفته پنجم بارداری به احتمال بسیار زیاد نشانه ای از سقط جنین یا حاملگی نابه جاست. پس دقتت کنید در صورت مشاهده حتما پزشکتان را مطلع کنید.

تغذیه در هفته پنجم بارداری

مادر در هفته پنجم بارداری می بایست رژیم غذایی متعادلی داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که مادر فقط یک نوع غذا بخورد بلکه می بایست غذاهای متفاوتی را مصرف کند. بهترین راه حل این است که یک برنامه غذایی مناسب از پزشک مورد نظرتان دریافت کنید.

هفته پنجم بارداری

در این هفته نیز نباید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی فراموش شود. به مادران توصیه می شود نان سبوس دار را جایگزین مصرف نان سفید کنید. با مصرف نان سبوس دار فیبر، منیزیم و کروم بیشتری به رژیم غذایتان اضافه می شود. بعلاوه زینک، روی، ویتامین E و ویتامین B6 مورد نیاز بدنتان را تامین کرده اید. مصرف غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای و ماکارونی نیز توصیه می شود.

ورزش در هفته پنجم بارداری

ورزش کردن انرژی مادران باردار را افزایش می دهد و این موضوع برای مادرانی که در سه ماهه اول بارداری هستند بسیار حایز اهمیت است، زیرا ورزش کردن باعث کاهش خستگی دوران بارداری شده و بدن مادر را آماده فعالیت های فیزیکی می کند.

البته فراموش نکنید اگر پیش از بارداری مشکلات جسمانی داشتید حتما قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

بایدها و نبایدها

اگر صبح ها حالت تهوع دارید می بایست غذاهای سرد بیشتر مصرف کنید. غذاهای گرم به دلیل اینکه بوی قوی تری دارند باعث تشدید تهوع خواهند شد. برای کاهش تهوع صبحگاهی راهکارهایی وجود دارد. مصرف خوراکی های آرامش بخش و مغذی در این زمینه کمک بسیاری به مادر می کند.

Rating: 5.0/5. From 1 vote.
Please wait...
برچسب ها
به اشتراک بگذارید


دیدگاه کاربران

پاسخی بگذارید

ارسال دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *